handdator

Visa fullständig version : Följdproblem del 3


Hasse
2006-06-25, 21:39
Morsning !


Trots frisk (?) dator får det nu bli en tråd till.

Mer specifikt så har jag ett nytt tämligen trivialt problem eftersom jag avinstallerade IE 7 Beta 2 och Mozilla Firefox. På skrivbordet har jag sedan länge två mappar med favoriter/länkar som jag lagt där pga. att de inte är samma favoriter jag har ligger inne i ie6-läsaren

Dessvärre kan jag inte använda dessa då jag får ett felmeddelande, ie6 kan inte direkt öppna sidorna jag vill.

"Den här filen har inte något program associerat för att utföra den här åtgärden. Skapa en associering med hjälp av med hjälp av alternativet Mappalternativ på Kontrollpanelen" - är det meddelande som dyker upp.

En mapp med ett antal länkar (Skiathos och Skopelos) har jag kopierat av från datorn på jobbet, tog helt sonika och kopierade dem, lade dem i ett mail och skickade till mig själv. Till min förvåning var de faktiskt inte klickbara i det mottagna mailet så jag fick köra med copy/paste och manuellt lägga in dem i webläsaren och det tar ju onödigt lång tid.

Vad är nu detta för knasigheter som datorn orsakar ? Har felaktig ie-läsare och parallellkörd Firefox "låst" URL:erna (http://www.kalimera.nu/forums/erna) (vad betyder URL ?) så att ie6 inte känner av dem trots att de som vanligt har blå "E"-ikon ? Fattar inte riktigt hur detta kan uppstå ??



Hasse :cool: f:d :confused:

Eva L
2006-06-25, 22:19
Oj du verkar vara riktigt illa ute;) låter värre än när jag för 1,5 år sedan fick använda nästan varje kväll i ett par veckors tid för att bli vän med min nya dator men skam den som ger sig. Snart kommer väl någon av kalimeras dataexperter att hjälpa dig med goda råd.

Eva

Hasse
2006-06-25, 22:26
Oj du verkar vara riktigt illa ute;)

Eva



Njaäe......det här är inget problem i egentlig bemärkelse då jag har tillgång till alla favoriter/sidor ändå även om de inte kan öppnas "närmaste vägen" så att säga. Kan t.ex högerklicka på ikonerna och har då web-adressen tillgänglig, copy/paste osv.

Det hela handlar mycket om de konflikter de olika programmen skapar när man som jag har dumheten att använda flera samtidigt utan att tänka på följderna.




Hasse :cool:

Janérik
2006-06-25, 23:43
Hmm, verkar ju lite lurt igen.
Troligen är det så att associeringen till URL-länkarna (det är alltså länkar till webbsidor som kallas så) är låsta till IE7 som du har avinstallerat. Egentligen tycker jag att IE6 borde reagera på detta med en fråga om du vill göra det till standradprogram men nu verkar det ju inte göra det.
Vad som borde funka är att hö-klicka på en av länkarna och välja "Öppna med", då får du sedan upp en dialogruta där du ska välja vilket program du ska använda. Troligen finns IE6 med där men om det inte finns det så söker du rätt på Iexplore.exe , den borde finnas i c:\Program\Internet Explorer och väljer denna. På något ställe i dialogrutan så ska du sedan kunna välja att alltid använda detta program för att öppna denna filtyp.

Mvh Janérik