handdator

Visa fullständig version : Ta sig från flygplatsen i Athen till Pireaus


Apsi88
2006-06-25, 19:32
Hej!

Vi är en gruppp på 1 vuxen samt fyra ungdomar som ska åka till grekland den 15 september. Det enda problemet är att vi kommer ha fem timmar i Athen innan båten går vidare till Paros. Min fråga är nu hur man enklast tar sig till Pireaus och hur lång tid det tar. Är även tacksam för tips på vad man kan göra i Athen i fem timmar

MVH//Amanda:)

inkfish
2006-06-25, 19:34
Titta längre ner i det här forumet, exvis tråden Bussturer till Pireus, så hittar du svar. Frågan har varit uppe många gånger.

Apsi88
2006-06-25, 19:52
Och tack så mycket

Marianne
2006-06-25, 20:28
Ganska kort vill jag säga, att 5 timmar inte är något "problem", men rätt så lagom.:)

Förutsatt ni landar till tiden:
½ timme går med att få bagaget
10 min. med att gå ut och orientera er om att buss E96 till Pireus går precis utanför ankomsthallen och att ni köper biljetter i lilla kiosken
5 min. att vänta i kön till biljettköpet
10 min. till avgång (kom ihåg att stämpla biljetten i bussen!)
1 tim. och 5 min. med bussen till Pireus
10 min. med att orientera sig varifrån båten går, var man köper biljetten
5 min. att hitta något pita-gyros-ställe eller liknande för en grekisk lunch
2 timmar till att avnjuta den första grekiska måltiden, titta på folk, koppla av, prata om semestern och bara sitta och glädja sig över att vara till
... sen är det väl lagom att gå ombordAng_elx

Trevlig resa!

xixi
2006-06-25, 21:07
Håller med Marianne! Dessutom vill jag påstå att bagageutlämningen tar mer än en halvtimma, brukar åka till Athen två till tre gånger om året och det är endast vid lyckosamma fall utlämninen tar en halvtimma ;) ! Det brukar oftast ta ett tag innan den kommer igång också eftersom flygplatsen är så stor, ibland tar det tex ca 20 minuter att gå från gaten till utlämningen...

Så jag tycker att 5 timmar är en bra marginal...:) Greece is Greece you know!!_B-anana

Ioslina
2006-06-26, 09:39
Kom själv ner kl 11.30 till Athen, innan vi fått bagage, utträttat toa besök, ställt oss, förlåt, knölat in oss på bussen var kl 13.00! Så att man tror man kommer ner många timmar innan båten och får massa dötid är helt fel! Vi var framme ca 14.00 i Piraeus, fixade biljetter, lämna in bagage.........åt på Goodys........strosade lite runt i kvarteret bland torg och saluhall, sen till båten igen, alldeles lagom, båten gick 17.30

*SoFiA*
2006-06-27, 23:03
hejsan!!
jobbigt med väntetid. det brukar vara likadant för oss. vi åker till den lilla ön egina precis utanför pireus varje sommar och brukar också tillbringa några timmar med att vänta på färjan.
Vi brukar aldrig orka göra något medan vi väntar. värmen i athen är olidlig enligt mig så vi brukar ta oss till nån mysig liten taverna el cafe o äta o ta de lungt. fast 5 timmar är lång tid.där är alltid lite småaffärer att gå o strosa i. kanske inte så kul med väskor o allt men.
Innan euro och dom lite dyrare priserna dök upp i grekland brukade vi alltid ta taxi från flygplatsen till pireus för nästan inga pengar alls. detta är på tok för dyrt numera och kan vara svårt om man inte får plats alla i en taxi. Så vi brukar ta en buss som går precis utanför flygplatsen hyfsat ofta. där är oftast gott om plats och det tar ca 1 timme har jag för mig. sen stannar den på andra sidan gatan vid färjorna. vi tycker det är smidigt och väldigt prisvärt.
hoppas ni får en trevlig resa.
hör gärna av dig om du har fler frågor
mvh sofia