handdator

Visa fullständig version : Fylle kofferten eller ei??


malou
2006-06-25, 01:14
Noen som ikke planlegger å fylle kofferten med diverse på hjemturen? Eller er de grekofile kalimerorne shopoholikere?:confused:

Eva L
2006-06-25, 09:11
Noen som ikke planlegger å fylle kofferten med diverse på hjemturen? Eller er de grekofile kalimerorne shopoholikere?:confused:
Vilken koffert? Vi som reser runt har ofta bara en lagom stor ryggsäck eller mindre väska för att inte slita ihjäl oss på färjorna. För min del inhandlas bara lite kryddor, honung, vällagrad getost helst från Sifnos om den finns där jag är, almanacka och ett par presenter samt ibland ett smycke.

Någon gång keramik men då bör det vara nära hemresan och något väldigt speciellt.

Finns gott om något som jag kallar för New agebutiker i Grekland med föremål från Indien, Asien och sydamerika men dessa prylar är billigare hemma eller i ursprungslandet.

Eva

Riitta
2006-06-25, 09:51
För mig brukar det bli några skivor,kryddor,lite ouzo,en kalender, honung och kanske någon fin broderad dyk:)

Riittabye_bye

inkfish
2006-06-25, 11:00
Jag har sällan med mig mer hem. Olivolja och kattalmanacka till mig själv, några almanackor och lite honung till andra. Skivor ibland. Dessutom får jag ibland en flaska vin eller egenproducerad olja som gåva.

Grekland kan knappast vara nåt paradis för shoppingsugna?

karinafp
2006-06-26, 14:02
Efter vad jag har förstått är en shopoholiker en som planlöst köper vad som helst, i synnerhet kläder och diverse onödiga prylar. Och sådant åker man väl knappast till Grekland för, precis som Inkfish säger.

(Även om jag under min första Karpathosvistelse träffade ett par som sa att det var så DYRT på Karpathos! "Jaså?", sa jag. "Vi var på Korfu i fjol och det var samma prisläge där på mat och restaurangbesök, så jag tycker inte det är speciellt dyrt..." "Nej, det kanske... men MÄRKESKLÄDERNA, tycker du inte att DE är dyra här!!!!" flabb_flab)

Men vi köper inte märkeskläder i Grekland. Det vi tar med oss hem är främst CD-skivor, kryddor och diverse andra matvaror som kan vara svåra att hitta här hemma, och om jag hittar en söt elefant så får den givetvis följa med hem. Ang_elx Packningen hem brukar inte vara mycket tyngre än när vi åkte ner.

Stinab
2006-06-26, 14:21
Efter vad jag har förstått är en shopoholiker en som planlöst köper vad som helst, i synnerhet kläder och diverse onödiga prylar. Och sådant åker man väl knappast till Grekland för, precis som Inkfish säger.

Nej inte direkt... men en massa olivtvålar följer gärna med mig hem till Sverige!:D

Stinab

Carina
2006-06-26, 14:29
Instämmer olivtvålar är ett måste och ouzo förståss.
Det är väldigt trevligt med skor och handväskor också, dock inte varje resa men nästan måste jag nog erkänna

Anna Pernilla
2006-06-26, 18:33
Eftersom jag gärna är i Aten, får jag allt fyllt min resväska med massor av tjusiga kläder_B-anana . Har en hel del favoritaffärer där! Men ute på öarna har jag nog aldrig handlat.Mer än alkoholvaror och ngn souvenir;) .

Gita
2006-06-26, 20:26
Barnen handlar gärna fotbollströjor, ryggsäckar, kepsar, badlakan (kul att ha på gympan) men själv köper jag bara Ouzo, en sarong eller två, gärna också keramik. Man handlar inte för att göra fynd eller för att hitta (kopior av) märkesvaror, bara om man hittar något "mysigt".

Admirala
2006-06-26, 21:05
Efter vad jag har förstått är en shopoholiker en som planlöst köper vad som helst, i synnerhet kläder och diverse onödiga prylar. Och sådant åker man väl knappast till Grekland för, precis som Inkfish säger.


Jo, men klær er jo så gøy å kjøpe i Hellas! Det kommer jo an på hva man liker, selvsagt, men jeg kommer alltid hjem med masse klær. Athen og Thessaloniki er shopping-mekkaer, men også mange andre steder har utrolig bra utvalg. Og jeg har ofte kommet hjem med klær som jeg ser lignenede utgaver av i de norske motemagasinene neste år. (det har kanskje noe med norske motemagasiner å gjøre...)

Ellers kjøper vi krydder, olje, olivensåper, cd'er, ouzo, honning og eggeglass. Sistnevnte fordi jeg samler.

inkfish
2006-06-26, 22:42
Nej inte direkt... men en massa olivtvålar följer gärna med mig hem till Sverige!:D


Äh, det glömde ju jag i år:(

Vilken tur då, att jag ska åka en gång tillAng_elx

yeasou
2006-06-29, 20:21
Jag har nog berört detta ämnet tidigare, men!!! Jag tog faktiskt med mig 8 liter Metaxa 3* hem i Maj. Finns ju inte att köpa här i Sverige. Smaken på den 3*iga Metaxan är speciell och jag vill kunna njuta av den någon gång emellanåt här hemma:D Köpte även 10 olivtvålar av enklaste sort, de luktar bara som tvål en gång i tiden luktade. Underbara att tvaga sig med.
MVH
Yeasou_B-anana

Stinab
2006-06-30, 07:57
Äh, det glömde ju jag i år:(
Vilken tur då, att jag ska åka en gång tillAng_elx

Kan man skicka bud med dig??:D :D

Stinab

Bossew
2006-06-30, 09:08
Olivtval, kalymnoshonung, kryddor ar det som jag har kopt denna gang och som jag alltid koper med mej. Eftersom jag sen har slangt halften av packningen efter vagen borjar ryggsacken bli riktigt latt :) Kommer sakert att tynga den lite sista veckan med drickbara saker :)

bosse

inkfish
2006-06-30, 15:44
Kan man skicka bud med dig??

Nej, du måste åka själv:D

Peter
2006-06-30, 18:34
...8 liter Metaxa 3* hem...

Och adressen är? :D Tycker absolut att du behöver ett besök... Ang_elx flabb_flab

Peter

yeasou
2006-06-30, 18:47
Peter! Du är välkommen på en Metaxa kväll!!!!!!!!
Hör du bara av dig!
MVH
UffeMetaxaMadrassYeasou_B-anana

Peter
2006-06-30, 19:30
Peter! Du är välkommen på en Metaxa kväll!!!!!!!!
UffeMetaxaMadrassYeasou_B-anana
Det hade säkert varit kul men jag tror att katterna hade protesterat mot att bli lämnade ensamma så länge... Det är en bit mellan oss. Vi får ta det en kväll i Metaxans naturliga hemvist i stället. ;)

Peter