handdator

Visa fullständig version : ********-Skiathos


tl97hon
2006-06-21, 23:29
Hej! Kommer jobba några veckor i Juli i ********, tänkte därefter ta en semestervecka i Grekland! Är det någon som har något tips hur man tar sig smidigt från ******** till Skiathos? Har hittat 3 alternativ:

1) Flyg ******** - Aten (ca 1200SEK), Aten - Skiathos. Verkar dock diffust hur det senare går, och till vilket pris.

2) Flyg ******** - Aten, Buss till Ag. Constantinos, Färja till Skiathos

3) Nattång ******** - Thessaloniki (ca500SEK), Färja till Skiathos (€35, Hellenic seaways, 3½h restid.)

Tacksam för erfarenheter/idéer/förslag!

Mvh Henrik

Peter
2006-06-22, 14:46
1) Flyg ******** - Aten (ca 1200SEK), Aten - Skiathos. Verkar dock diffust hur det senare går, och till vilket pris.
Snabbast, smidigast och dyrast. Det går flera flyg till Skiathos varje dag. Kolla Olympics hemsida. Men av erfarenhet vet jag att de turerna ofta är fullbokade så kan du boka flighten innan så gör det.

2) Flyg ******** - Aten, Buss till Ag. Constantinos, Färja till Skiathos
Tar längre tid men är hyfsat smidigt ändå. Troligtvis lättaste alternativet.

3) Nattång ******** - Thessaloniki (ca500SEK), Färja till Skiathos (€35, Hellenic seaways, 3½h restid.)
Rolig lösning! Litet äventyr. Fungerar säkert bra bara tiderna stämmer mellan tåg och färja. Räkna med att tåget är försenat... Du riskerar ju att fastna någon natt i Thes.

Jag hade försökt boka Alt 1 så fort som möjligt, men räknat med att hamna på Alt 2. Jag skulle nog bortse från Alt 3 tyvärr, för att det riskerar att stjäla för mycket tid från en redan kort semester.

Peter

tl97hon
2006-06-22, 15:39
Tack för svaren Peter!

Det lutar nog åt alternativ 3 ändå. Tåget ska komma fram 0800 på morgonen, och färjan går 13.45. Ja, det går åt en dag. Men det gör det nog med 2 st flyg och en buss också.

Info om tåget finns här (http://www.turkeytravelplanner.com/trans/Train/dostluk_filia.html).

Undrar hur det fungerar med att visa pass när man åker tåg över gränsen mitt i natten?

Olympics hemsida kommer jag inte riktigt överens med.. Jag får prisuppgifter i danska kronor, och jag hittar ingen flight från Aten till Skiathos; Sorry, no flights/seats were available for this leg of your journey
Tack igen.

Peter
2006-06-22, 19:19
Det lutar nog åt alternativ 3 ändå.
Gottegris! Det är nog egentligen det roligaste alternativet. :D Lite avis där... ;)


Tåget ska komma fram 0800 på morgonen, och färjan går 13.45.

Då har du gott om tid så det bör ju lösa sig.


Undrar hur det fungerar med att visa pass när man åker tåg över gränsen mitt i natten?

Ofta samlar konduktören in passen på kvällen och visar dem vid gränsen så att passagerarna inte ska behöva väckas. Du får tillbaka det på morgonen. Jag har varit med om det vid tågresor i Europa. Fast jag vet inte hur det är vid gränsen mellan Turkiet och Grekland.

Det är aldrig roligt att lämna ifrån sig passet så, men det har alltid fungerat för mig. Fast ta ett par kopior på passet för säkerhets skull...

Låter som en kul resa i alla fall. Lycka till.

Peter