handdator

Visa fullständig version : Sommarens skivinköp


Annki
2006-06-21, 16:02
Inköpen tenderar av någon konstig anledning till att bli fler för varje år och i år inhandlade jag dessutom några DVD. En sådan härlig upplevelse att få njuta av en konsert med grekisk musik hemma i TV-soffan om kvällarna!

Stamatis Spanoudakis: "Ke to xeres"
Dubbel CD med det bästa av Spanoudakis 1994-2001. En samling med vacker instrumentalmusik, spec. CD 2 är full med musik, bara SÅ vacker.

Giorgos Dalaras m.fl. "Mesogelos"
Inspelad 2004 och 2005 på Odeon Herod Atticus-teatern. Dalaras med gästartister från länderna runt Medelhavet framför musik från sina resp. länder och den vävs samman till en underbar skiva, vacker och storslagen!

"Ta tragoudia tou Stratou"
Duddel CD+DVD, inspelad 2005 på teater Vrahon vid en hyllningskonsert för Stratou Dionisiou. Laikamusik som framförs av en rad härliga artister:
Themis Adamantidis, Gerasimos Andreatos, Melina Aslanidou, Stamatis Gonidis, Aggelos Dionisiou, Stratos Dionisiou, Natassa Theodoridou, Vasilis Karras, Pitsa Papadopoulou, Antonis Remos, Pashalis Terzis.
Det här är en riktig höjdarskiva med fantastiska artister och härlig stämning där publiken sjunger med. Man får verkligen valuta för pengarna eftersom det följer med en fullmatad DVD med hela konserten på 42! sånger samt lite extramaterial. Det är grekisk musik när den är som bäst!

Yiannis Kotsiras: "Ti tragoudi na sou po"
DVD med live-konsert från 2003. En härlig konsert med mycket live-känsla, många vackra låtar. Kotsiras är alltid bra.

Vasilis Papakonstantinou: "Irodeio 2005"
DVD inspelad vid konsert på Irodeio 2005. Jag tycker om Vasilis raspiga lite hesa röst, oerhört kraftfull men ibland även mjuk, känslig och finstämd. En stark konsert där han har publiken med sig hela tiden. Önskar bara att jag varit tillräckligt bra på grekiska för att förstå texterna eftersom han har ett starkt budskap i dem.

Yiannis Parios: "O erotikos Theodorakis"
DVD inspelad 2001 vid konsert på Lycabettos. Jag har CD:n sedan tidigare och tycker mycket om den så när de hade DVD:n tvekade jag inte. Parios framför Mikis Theodorakis sånger, och det gör han mycket bra. Han tolkar dem med stor inlevelse och publiken är med! Det är stort att se Mikis Theodorakis, som sitter i publiken, komma upp på scen i slutet av konserten och göra Parios sällskap i se sista numren.

Ann-Kristin.