handdator

Visa fullständig version : Kranvatten?


JoakimS
2006-06-20, 21:04
Vi far natten till måndag till Athen och vidare mot Skiathos med buss och båt och ser fram mot nästan 3 veckor på ön.
En fråga dök upp rörande vattnet i kran. Fixar en vanlig svensk ett glas vatten rakt av utan att krokna? I Spanien för ett antal år sedan blev det tre och en halv vecka med plastflaskevatten vilket fick en att längta hem.
Joakim

ENIAC
2006-06-20, 21:34
Jag har druckit kranvattnet på Amorgos. Det smakade helt okej och magen klarade det bra. Jag bälgade inte i mig kranvatten, men det blev några glas emellanåt på restaurang samt vid tandborstningen. Jag fick inga problem, men kanske man skulle få det om man är känslig.
Hur det är på just Skiathos vet jag inte, men det är säkert samma där. Hur som helst så blir du inte dödligt sjuk av det, kanske att du skulle bli lite klen i kistan en dag eller så om du har känslig mage.

inkfish
2006-06-20, 21:48
Skiathos har jag inte varit på men kranvatten har jag druckit då och då. Har aldrig blivit sjuk men tycker bara inte att det smakar gott, därför blir det flaskvatten (eller källvatten där det finns, som på Koufonissi och Karpathos)

Eva L
2006-06-20, 21:59
Kranvattnet varierar väldigt mycket mellan olika öar och platser i Grekland. Ibland gott och drickbart och ibland helt förfärligt. Lokalbefolkningen kan tala om för dig om vattnet är ok. På många platser kan vattnet vara extremt klorerat, bräckt eller komma i tank med färjan och då dricker inte heller lokalbefolkningen av vattnet. Hur det är just på Skiathos vet jag inte men du kan få besked på plats.

Eva

Me
2006-06-21, 07:49
Jag brukar dricka vattnet från tappställena. De finns bl a uppe vid Akropolis, vid busstopp 1 och på huvudgatan nära skolan. Dom jag känner som bor där dricker inte vattnet direkt från kranen. 3 veckor på Skiathos - man blir lätt avis! ha en härlig resa bye_bye

MonicaC
2006-06-21, 09:56
Hej , På Skiathos har de tapp-kranar på många ställen inne i stan som man kan fylla på sina flaskor och få färskt gott vatten så slipper man dricka kranvattnet. Men JAYO kan nog svara bättre på denna fråga då han bor på ön.

/ Monica

Evie
2006-06-25, 13:41
Hyrde av ett äldre par i gamla delen av Skiathos stad. De visade på tappstället där man kunde hämta dricksvatten. De drack inte kranvatten. Dom om några borde veta.

Jayo
2006-06-26, 13:23
I princip är Skiathosvattnet mycket bra och rent och drickbart. Men sen beror det ju på ledningarna och tankarna i olika hus och hotell. Jag dricker skiathosvattnet och har aldrig mått dåligt. Men det bästa är att ta vatten från en del vattenkranar som finns här och där på ön, till exempel på ringvägen vid supermarket Dia. Detta vatten är källvatten och många, t.o.m. många restauranger, hämtar vattnet där, liksom vi gör ibland. Det smakar dessutom gott.

jeabys
2006-06-27, 09:24
Hej!
En del säger att man kan dricka det, men det är så mkt klor i det så det smakar urk. När jag jobbade på ön så rekommenderade vi resenärerna att inte dricka det, just in case. Det finns ju en del "kranar" utomhus på ön, bla uppe på Akropolis samt nere i stan vid första busshållplatsen, det vattnet kommer ifrån bergen och brukar smaka bra (dock klorsmak ibland). Vi brukar tappa upp i medhavda flaskor och slänga in i kylen.
/Jeabys

Ioslina
2006-06-27, 13:49
vatten på flaska rekommenderas. vi fyllde på våra flaskor på flygplatsen bla, mkt klor....

Lakis
2006-07-06, 01:22
Det varierar var man är, en del har bra vatten en del inte.. bättre att fråga folket där.

Där jag bor i Norra Grekland i en by utanför Kilkis har man efter undersökningar sagt att vi har bland det bästa vattnet i södra europa,
Smakar väldigt bra

Janérik
2006-07-06, 13:11
Vanligen syns det i butikerna om vattnet på orten är drickbart.
Står det berg med flaskvatten (ofta även 5-liters) i butikerna så kan man nog räkna med att vattnet åtminstone inte är gott på den orten. Finns det däremot mest bara färdigkylda flaskor (mest småflaskor) så är nog vattnet bra på den orten.

Mvh Janérik

CamillaN
2006-07-07, 09:16
När vi varit på Skiathos har vi inte druckit vattnet. Vad jag minns sen vi var där första gången -98 så sa dom att man kunde dricka vattnet men att det smakar inte spec gott då det är bräckt. Har provat men tyckte inte det var gott. Vi brukar också hämta i tappkranarna runt om i stan.