handdator

Visa fullständig version : Snobbete?

Admirala
2006-06-20, 19:25
Smaken er som kjent som baken - delt. (Sier man det i Sverige også?)

Derfor er dette innlegget ikke skrevet for å være ekkel mot de som elsker sine charterreisemål over alt i verden, men kun et uttrykk for min personlige mening - som gjerne kan stemples snobbete og tåpelig om man vil det flabb_flab

Etter en fjorten dagers rundtur på Kreta (og for den saks skyld etter alle andre reiser jeg har hatt rundt om i Hellas), undrer det meg: Er det virkelig ferie når man kan møte naboen i baren, spise gresk mat tilpasset skandinaviske ganer og høre svenske hit'er i butikkene?

Et eksempel: Vi ble ofre for akutt hunger og satte oss ned på en liten taverna på havnen i Chania. Det satt folk på seks andre bord: Tre norske familier, to svenske ditto samt et gresk par på det siste bordet (som var lengst unna oss). Vi var dermed omgitt av skandinaver, noe som i seg selv er meget hyggelig, men i Hellas vil man vel helst være omgitt av grekere, eller hva? Å høre om "den nye mobilen som ikke virker" eller om "dom j---la ungdommarna" (pardon my svensk), ødelegger liksom litt av opplevelsen. Synes jeg.

Vi stakk også innom et par av badebyene vest for Kreta. Og jo visst er det rent og pent og sikkert veldig praktisk når man har unger osv, men det kunne jo vært hvor som helst. MÅ man ha kjøttkaker på menyen? Wasa i butikken?

Vi er selv turister i Hellas, og regner naturligvis ikke med å ha byer "helt for oss selv". Det er heller ikke poenget. Poenget er at når turistene og deres krav og behov overskygger det greske, så blir etter mitt syn totaloppevelsen ødelagt.

Noen reiser for å oppleve sol, sommer og bading, og da kan man ha det fint på slike steder. Men har man vært i Hellas? Jeg påstår: Nei.

ciakoohler
2006-06-20, 19:45
BRA skrivet !!!!!

AnitaC
2006-06-20, 19:50
Hei Admirala.
Jeg er veldig enig i det du skriver. Jeg elsker å reise, men har enda ikke hatt mot nok til å reise annet enn charter. Bestiller alltid hotell som ligger litt utenfor alfarvei. Har vært på Kos flere ganger, men bodd hos kjente (grekere) i Kefalos og holdt oss langt unna turistfellene. Har absolutt ikke lyst på kjøttkaker:( og svensk/norsktalende kelnere i ferien. I fjor og i år reiser vi til Naxos, bor i Agia Anna rett ved Maragas Camping. Vi synes det er perfekt. Kan gå til venstre for fredligere strender og mindre mennesker og til høyre for å komme til litt mere turistifiserte tavernaer og pubber, eller ta bussen 10 min. og være i byen. Har dessverre alltid ferie i juli/aug., men håper å få reist i mai eller september neste år, da blir det å kaste terning å se hvor vi ender fra dag til dag. Gleder meg allerede. Liker både naboen, svensker og nordmennflabb_flab, men i ferien vil jeg gjerne treffe og oppleve andre nasjonaliteter og kulturer.

Hilsen Anita, en hittil kjedelig norsk turist.

Janérik
2006-06-20, 19:59
Det är ju lite lustigt detta egentligen.
Då jag åker till Grekland vill jag äta maten där det pratas grekiska och där betjäningen sker på grekiska eller engelska med grekisk accent, däremot har jag ingenting emot att bo på samma hotell som åtminstone någon svensk (eller norsk eller dansk eller finne som jag kan prata med). Jag kan också gå ut och äta med denna nyfunne vän men de ska banne mej inte prata svenska då de serverar oss för då känns det inte som att man är i Grekland oberoende av vad jag äter.
Sedan åker jag till Finland (jag är finlandssvensk), då kan jag bli fly förbannad på de som jobbar på en restaurang för att de inte har lyckats lära sej svenska fast de har läst det i skolan. Jag får alltså göra samma sak som jag älskar att göra i Grekland, tilltala dem på deras eget språk men här gör jag det inte med glädje. Då man tänker närmare på det så verkar man ju vara två olika människor beroende på vart man reser och framför allt varför man reser.

Mvh Janérik (med flera personligheter?)

inkfish
2006-06-20, 21:45
Så länge var och en reser på sitt sätt så är det frid och fröjd för min del.

Det som gör att jag, för min del, inte gillar alltför turistanpassade öar/orter har främst med maten att göra. Jag vill inte ha mat som piffats till för att passa oss turister - eller det grekerna TROR att vi vill ha.

Dessutom vill jag, och det har jag fått gliringar för här under åren, inte bara ha svenskar/skandinaver omkring mig. Under senaste resan insåg jag vad jag tycker så illa om: det är vissa svenskars gnäll över Grekland. Jag älskar Grekland! Därför vill jag inte höra gnäll över att det inte är som hemma och nåt som får mig att se rött är när jag hör folk som hela tiden tror sig bli LURADE på restauranger, biluthyrningar, barer osv.:mad: Då reagerar jag ytterst barnsligt och tänker "stanna hemma då, om du känner dig så utsatt av de stackars grekerna som sliter arslet av sig för att behaga oss turister..."

Då omger jag mig hellre med tyskar eller italienare för när de gnäller förstår jag åtminstone inte vad de säger.:o

Athanasia
2006-06-20, 21:51
Det är i varje fall tur att vi har olika intressen för tänk så fullt det skulle va på öar,restauranger,hotell,stränder,etc,om Vi alla tyckte lika.:p

Eva L
2006-06-20, 21:56
Så länge var och en reser på sitt sätt så är det frid och fröjd för min del.

Det som gör att jag, för min del, inte gillar alltför turistanpassade öar/orter har främst med maten att göra. Jag vill inte ha mat som piffats till för att passa oss turister - eller det grekerna TROR att vi vill ha.

Precis så tänker jag också. Ju fler charterturister dessto mer anpassad mat. Schnitzel som jag inte ens äter här hemma, konstiga såser och underliga grönsakskombinationer.

Eva

inkfish
2006-06-20, 22:09
Kom på en sak till:

en annan sak som jag inte trivs med när det gäller turistanpassning är stränder med en massa folk på solstolar. För mig är det främst en naturupplevelse att bada i Grekland och den blir förstörd om jag är omgiven av en långa rader av färgglada solstolar där folk ligger och grillar sig.:(

Även det här kan anses snobbete som du säger Admirala, men jag brukar hävda min rätt att önska mig min naturupplevelse. Sen får andra älska exvis Ellistranden på Rodos hur mycket de vill, det har jag inget som helst emot.

Marianne
2006-06-20, 22:20
Under senaste resan insåg jag vad jag tycker så illa om: det är vissa svenskars gnäll över Grekland. Jag älskar Grekland! Därför vill jag inte höra gnäll över att det inte är som hemma och nåt som får mig att se rött är när jag hör folk som hela tiden tror sig bli LURADE på restauranger, biluthyrningar, barer...
PRECIS! Där slog du huvudet på spiken, Inkfish. Det där klarar inte jag heller!

Och jag reagerar även över det här hemma, för jag upplever det på bägge sider av Sundet: Svenskar som tror att danskarna lurar dom på pengar OCH danskar som tror det samma om svenskarna. Växlingskurserna t.ex. - hur fräckt det är av svenskarna att inte ge tillbaka på en dansk tia om något kostade 10 svenska! Samma småsnålighet minns jag, fast tvärtom, den gången den svenska kronan kostade långt mer än en dansk krona.

Då omger jag mig hellre med tyskar eller italienare för när de gnäller förstår jag åtminstone inte vad de säger.
flabb_flab flabb_flab flabb_flab

Peter
2006-06-21, 01:09
Noen reiser for å oppleve sol, sommer og bading, og da kan man ha det fint på slike steder. Men har man vært i Hellas? Jeg påstår: Nei.
Jodå, det har de. Efter sina förväntningar. Och förhoppningsvis är de glada och har haft en trevlig tid.

I min enfald trodde jag att upplevelsen till största delen beror på de förväntningar resenären har! Vissa föredrar att åka charter och är då säkert medvetna om att de kommer till ett ställe där det är mycket turister och säkert rätt anpassat för turister. Och är nöjda med det. Och kanske t o m vill ha det så. Andra vill resa själva och söker sig utanför allfartsvägarna och ser annat... Detta har diskuterats en hel del här... Jag tycker att det är upp till var och en att välja sättet att resa. Efter sina önskemål och förväntningar.

Eftersom du själv har valt att tillbringa 2 veckor på Kreta som är den mest besökta ön i Grekland av turister från Norden, så tycker jag att din kritik är synnerligen illa motiverad. Vill du besöka öar som har mindre turister, och minimal turistanpassning, skulle jag rekommendera Thassos, Alonissos, Skiros, Evia, Hydra, Spetses, Kea eller Kythnos. Eller varför inte Tinos? Det finns ytterligare fler att välja mellan.

Men kom inte och gnäll om turistanpassning, eller för mycket turister, när du själv väljer att stannar på Kreta i två veckor. Då är det snobbism, eller ännu värre: orginalitetsjäkt... T o m misslyckad orginalitetsjäkt... Du har ju varit i Grekland ett antal gånger tidigare så du borde ha viss kunskap och veta att en stor del av Kreta är "turistanpassat" och har mycket turister. Vad förväntade du dig egentligen? Att ha Kreta för dig själv? Dessutom finns det fortfarande ställen som inte är så exploaterade på Kreta. Varför bosatte du dig inte där då?

Grekerna i turistnäringen sliter häcken av sig 5 - 6 månader om året och försöker göra det så bra som möjligt för turisterna allt efter vad de kan och förstår, efter bästa förmåga. Men de kan inte tillfredställa alla.

Många turister känner en känsla av säkerhet när de kan få Kalles Kaviar, köttbullar och annat Svenskt (Nordiskt) där de är. Det underlättar säkert en hel del för barnfamiljer. De är på semester men får ändå lite hemmakänsla. Vare sig du eller någon annan har rätt att förneka dem det!

Åk någon annanstans och gnäll inte!!! Om man själv väljer att tillbringa två veckor på Kreta är detta "Lyxgnäll"!

Jag blir så trött...

Peter

Admirala
2006-06-21, 08:15
Eftersom du själv har valt att tillbringa 2 veckor på Kreta som är den mest besökta ön i Grekland av turister från Norden, så tycker jag att din kritik är synnerligen illa motiverad. (...)

Men kom inte och gnäll om turistanpassning, eller för mycket turister, när du själv väljer att stannar på Kreta i två veckor. Då är det snobbism, eller ännu värre: orginalitetsjäkt... T o m misslyckad orginalitetsjäkt... Du har ju varit i Grekland ett antal gånger tidigare så du borde ha viss kunskap och veta att en stor del av Kreta är "turistanpassat" och har mycket turister. Vad förväntade du dig egentligen? Att ha Kreta för dig själv? Dessutom finns det fortfarande ställen som inte är så exploaterade på Kreta. Varför bosatte du dig inte där då?

Peter

Hei Peter!
Dette er ikke "gnäll" om Kreta. Vi tilbrakte to deilige uker der, i byer som Hora Sfakion, Anogia, Axos, Arxanes og Sitia. Mitt innlegg var ikke kritikk av Kreta som reisemål, men en mening om enkelte av stedene der. Selvsagt visste jeg at enkelte steder var turistifiserte, og etter rundt 20 turer ulike steder i Hellas samt at jeg nå bor her, vet jeg godt hvor/hvordan jeg skal reise utenfor allfarvei.
Poenget mitt (som du slett ikke trenger være enig i), er at når turistene legger premissene for hvordan et sted skal være, så mister stedet sin egenart.

Zanét
2006-06-21, 09:46
Poenget mitt (som du slett ikke trenger være enig i), er at når turistene legger premissene for hvordan et sted skal være, så mister stedet sin egenart.
Håller helt med! Blir himla trött på turister som kräver mer av både bekvämlighet och service än de skulle gjort på hemmaplan samtidigt som de kan tycka att "de där", d v s grekerna, är mindre vetande eller ociviliserade varelser :mad: som ska springa benen av sig så fort det viftas med händerna eller knäpps med fingrarna __D

//Zanét bye_bye

mariamaria
2006-06-21, 10:26
Bra skrivet Peter! Det är snobbigt och en udda inställning att tro att man kan åka till turistorter utan att träffa på andra turister! Vänd på resonemanget, störs ni lika mkt av att sitta på en restaurang i sverige om där bara är ickesvenska gäster....
vad är grekiskt i det här sammanhanget, att det pratas grekiska?? /mariamaria

inkfish
2006-06-21, 12:54
Admirala - vill bara ge dig en eloge för ditt hövliga svar på ett lite upprört inläggklapp_klap

Chras
2006-06-21, 13:06
Det går alltid att undvika turistfällorna. Har till stor del rest med charter men ändock ej funnit att vi skandinaver är det stora flertalet på turistorterna. har träffat många trevliga mänskor från hela europa på dessa ställen och knutit många trevliga kontakter. det är inte tvunget att man ska besöka de matställen som ligger mitt i smeten. Det är bara att kolla av vilka områden som har "mammas köttbullar".
Har istället upplevt att vart man i världen resor träffar man för det mesta på bekantas bekanta. det är bara att gilla läget och ta seden ditt man kommer och detta innebär att nästa vecka blir det en fotosafari i Österrike.
Chras

Eva L
2006-06-21, 13:51

Instämmer helt. Tycker det är helt ok att kritisera massturismens baksidor och det har inget att göra med snobberi eller överlägsenhet. Alla tvingas vi göra olika överväganden i både stora och små frågor så även när vi är turister. Klart att vi måste få reflektera över både positiva och negativa fenomen.

Eva

Marianne
2006-06-21, 15:23

Jag tycker nog att det är fel att säga att de inte varit i Hellas!
De har inte varit i det Hellas som många av oss genom åren och på många resor har lärt att älska, men de har varit i det Grekland, som de flesta av oss börjar med när vi åker på en charterresa.
Vi kan ju inte se på folk om det är första gången de är i Grekland och vi kan inte heller se på de som bor på dessa turistorter hur aktiva de eventuellt är med att hyra bil och åka runt och se andra delar av ön, hur länge de överhuvudtaget bor där. Och om de återkommer till Grekland eller senare reser till andra mål i världen.

Många av oss, jag skulle tro de flesta, börjar resandet med just en charterresa – det är väl ett fåtal, som börjar sitt Greklandsberoende med en tur till små genuina orter på fastlandet, trots allt. Att det sedan UTVECKLAR sig genom åren, snabbare för några än för andra, det är väl naturligt.

De som fortsätter att resa till de typiska turistmålen trivs ju med det, och har tydligen inte behov av att det ska vara genuinare där, men är kanske nöjda med de upplevelser dagsutflykterna ger. För min skull får folk göra som de vill, bara de inte klagar och säger att de blir lurade, för då har de ju själv valt fel.

När vi går en runda t.ex. på hamnen i Chania får vi räkna med att det är väldigt kommerciellt. Tyvärr. Kan vi inte klara av det, då får vi söka andra gator.

Att tro att vi kan resa till de allra bästa målen och ha det för oss själva – det är naivt. Men att det blir en större och större utmaning att hitta genuina platser utan tingel-tangel osv. det tycker jag nog det är. Men en viss turism får det väl vara, vi är ju själva turister!

Tillägg:

För övrigt så ser jag att mitt inlägg ovan kan missförstås. Jag tycker INTE att handlande ska ge tillbaka på en 10-krona till den som inte gitts gå i banken och växla till ”rätt” valuta här hemma på ena eller andra sidan Sundet. Men många förväntar sig det.

Peter
2006-06-21, 16:04
Det ligger ju liksom i sakens natur att det ursprungliga försvinner när en ort eller land utvecklas. Det rivs och byggs nytt här hemma också. Samtidigt så är det så att Grekerna kan välja att inte anpassa sig efter turisternas önskemål. Eller bara till viss grad. Men eftersom landet är oerhört beroende av turismen som inkomstkälla väljer man uppenbarligen att anpassa sig. Och då är vi tillbaka i den gamla diskutionen om vilken rätt jag har som turist att kritisera eller hindra utvecklingen. ”Allt ska vara som förr…”

Var och en kan, och ska, ha sina åsikter om detta. Var och en kan även beklaga utvecklingen, om man nu tycker att den är negativ. Men jag tycker inte att det är rätt att kritisera Grekland för den. Då anser jag att man inte tänkt ”hela varvet runt” om bl a anledningen till att det är så. Och då tycker jag att det är snobbism och lyxgnäll. Speciellt som det finns många ställen och öar som inte är så turistifierade ännu.

Jag tycker att det är alldeles för enkelt att påstå att turisterna styr utvecklingen. Det är mycket mer komplicerat än så. Grekerna själva vill utvecklas och få tillgång till fina bilar, plasmaTV, IT-cafeér eller egna datorer, moderna hus med elektronik och bra vitvaror. Hela Grekland är inne i en stor utvecklingfas sedan några år och att vissa saker anpassas för turismen är bara en liten del av detta. Det är en stor del av deras levebröd och det är rätt naturligt med en anpassning eftersom man vill behålla turisterna och detta är ett sätt.

Peter

Eva L
2006-06-21, 17:19
Utvecklingen kan vi aldrig stoppa och jag förstår mycket väl att grekerna både vill utveckla sin turistnäring och själva få del av det moderna samhällets fördelar och utbud. Det som många av oss önskar är väl att utvecklingen ger långsiktig hållbara möjligheter och inte allt för mycket förbrukar det fina som vi åker till Grekland för. Gärna ekologiskt hållbara lösningar som värnar om människor, miljö och natur. När det fina havet mist sin turkosa färg, maten förlorat sin smak och allt vi ser i affärerna nästan ser ut som här hemma åker vi kanske inte längre till Grekland. Det jag vill är att Grekland och alla andra länder ska behålla lite av sin särart som i varjefall gör mig nyfiken på vad som finns runt nästa vägkrök.

Eva

Peter
2006-06-21, 19:22
Jag håller med dig i allt du skriver Eva. Men tyvärr så är det så att utveckling och bevarande är i stort sett motsatser. Inte helt men nästan. Det ligger en inbyggd konlikt i dessa ord.
...åker vi kanske inte längre till Grekland.
Så länge Grekerna uppfattar att majoriteten av besökare vill ha det på detta sätt kommer denna utveckling att fortsätta. Det är i princip ofrånkomligt. Och denna grupp kommer att fortsätta besöka Grekland.

Att sedan en annan grupp, minoriteten, inte tycker om den utvecklingen ger oss inte rätt att kritisera dem för att de försöker anpassa sig efter vissa önskemål som ger dem deras levebröd.

Det finns bara ett sätt att få kunder/gäster/turister: Ge dem vad de vill ha. Annars åker de någon annanstans! Det gäller i alla affärssammanhang. Och majoriteten brukar vinna...

Sedan är jag inte helt övertygad om att ens alla Greker är helt förtjusta i den anpassning som har skett och sker.

Peter

inkfish
2006-06-21, 19:59
Det är snobbigt och en udda inställning att tro att man kan åka till turistorter utan att träffa på andra turister!

Men det handlar inte om att inte träffa på andra turister. För min del är det så här: jag träffar gärna andra turister - om det är turister som är ute efter att utforska GREKLAND, det som admirala kallar Greklands egenart.

Den sortens turister behöver inte nån långt gången turistanpassning. Men tyvärr finns de största pengarna att tjäna på massturismen. Och när utvecklingen i Grekland går mot en anpassning till de turister som egentligen hade kunnat förlägga sin sol- och badsemester till vilket varmt land som helst - då försvinner egenarten.

(Med egenart menar jag för övrigt inte 1800-tal, jag tillhör inte dem som kräver att farbröder ska fortsätta rida på åsnor för att jag ska få lite pittoreskfeeling.;) )

Admirala
2006-06-22, 10:20
Det finns bara ett sätt att få kunder/gäster/turister: Ge dem vad de vill ha. Annars åker de någon annanstans! Det gäller i alla affärssammanhang. Och majoriteten brukar vinna...
Peter

Å gi folk det de vil ha - det er en unnskyldning som brukes av mange aktører. Som når pressen kritiseres for å ha blitt for tabloid og kjendisfiksert, sier de bare "vi gir folk det de vil ha". Men det betyr jo ikke at det er rett. Kanskje er det uhyre kortsiktig, kanskje betyr det at folk på sikt slutter å kjøpe aviser og går over til kjendisblader, for eksempel. Mallorca ga folk "det de ville ha", og har senere brukt en vanvittig mengde tid og penger for å forsøke å endre seg "tilbake" til den vakre og unike øya det faktisk er.

Jag tycker att det är alldeles för enkelt att påstå att turisterna styr utvecklingen. Det är mycket mer komplicerat än så. Grekerna själva vill utvecklas och få tillgång till fina bilar, plasmaTV, IT-cafeér eller egna datorer, moderna hus med elektronik och bra vitvaror. Peter
Men kjære deg, jeg kritiserer da ikke Hellas for å følge med i utviklingen! Tvert imot. Jeg forventer slett ikke et postkort-Hellas, og som også inkfish sier, jeg forventer heller ikke gubber på esler. Da har du misforstått, Peter. Det jeg sier er at typiske turiststeder er like over alt, at turistene preger stedet mer enn grekerne gjør, og dermed ødelegger stedets egenart. (At grekere enkelte steder lar dette skje, kan selvsagt være for å ha råd til plasmaTV og computere flabb_flab ) Men på mange greske steder er de bevisst på de uheldige følgene masseturismen har, og holder tilbake. Det er vel flott!?! Fordi det er utvikling på Hellas' egne premisser, ikke utlendingenes.

En økende trend i Hellas og andre land, er all inclusive-pakker. Turisten kjøper flyreise, hotell, mat, drikke osv hjemme, blir fraktet til et digert hotellanlegg og trenger i prinsippet ikke se annet av Hellas en hotellets område samt veien til og fra flyet. Har turisten vært i Hellas? Utvilsomt. Kunne hun like gjerne vært i Spania? Utvilsomt.
All inclusive er ytterpunktet av masseturismen, men dessverre altså en økende realitet. Grekerene ser med bekymring på fenomenet, pengene ender i turistens hjemland samt hos den allerede rike hotelleieren, mens tavernaen på hjørnet - eller for den saks skyld internettkafeen på hjørnet - mister en viktig inntektskilde.
Men det er altså dette flere og flere folk vil ha. Er det helt ok, det da?

Marianne
2006-06-22, 10:35
En økende trend i Hellas og andre land, er all inclusive-pakker. Turisten kjøper flyreise, hotell, mat, drikke osv hjemme, blir fraktet til et digert hotellanlegg og trenger i prinsippet ikke se annet av Hellas en hotellets område samt veien til og fra flyet. Har turisten vært i Hellas? Utvilsomt. Kunne hun like gjerne vært i Spania? Utvilsomt.
All inclusive er ytterpunktet av masseturismen, men dessverre altså en økende realitet. Grekerene ser med bekymring på fenomenet, pengene ender i turistens hjemland samt hos den allerede rike hotelleieren, mens tavernaen på hjørnet - eller for den saks skyld internettkafeen på hjørnet - mister en viktig inntektskilde.
Men det er altså dette flere og flere folk vil ha. Er det helt ok, det da?

Är det så? Ni som köper "All Inclusive", ser ni inte någonting alls utanför hotellets område? Berätta gärna om ni hyr bil, använder lokal buss, åker på båtutflykt, provar tavernan nere på hörnan osv. osv.!
Jag känner INGEN, som reser som du beskriver!

Chras
2006-06-22, 10:36
Ge folket vad de vill ha. Är det något fel på detta. Den bistra sanning är att skulle det vara genuint som somliga önskade fick endast de som hade det bäst ställt råd att resa. Med massturismen har många fler möjlighet att resa hemifrån och få ett miljöombyte. Om nu detta råkar bli "All inclusive" så vad? det är upp till var och en att resa på sitt vis.
Inte fasiken tillverkar någon en produkt för hand när det går att göra i en maskin till ett betydligt billigare pris. likaledes är det med turismen. Alla vill tjäna ihop till sitt dagliga bröd och helst litet mera. Att det finns olika typer av turism är bra men vi kan inte förvänta oss att bl a Grekland ska vara ett "Skansen" för oss nordbor. Appropå Mallorca så är väl detta en ö som har blivit utsatt för massturism och är det fortfarande. Att man sedan har kommit underfund med att man inte kan ta emot hur många turister som helst är en naturlig orsak till vissa förändringar på ön.
Under de ca 25 år vi besökt Grekland har vi gevitvis sett hur utvecklingen har skett där liksom den gjort i Skandinavien. Ibland kan detta vara både på gott och ont.
Chras

Admirala
2006-06-22, 10:46
Är det så? Ni som köper "All Inclusive", ser ni inte någonting alls utanför hotellets område? Berätta gärna om ni hyr bil, använder lokal buss, åker på båtutflykt, provar tavernan nere på hörnan osv. osv.!
Jag känner INGEN, som reser som du beskriver!

Men når det vekker stor bekymring hos grekere at denne trenden er økende, og når faktisk aviser HAR intervjuer med "tavernaeieren på hjørnet", som sier han tjener mindre/har færre gjester år for år på grunn av dette, så er det jo en realitet, uansett.
Kjøper man all inclusive, så er det vel nettopp for å spise på hotellet, ellers hadde man ikke gjort det. Kanskje er man lunsjgjest hos "tavernaeieren på hjørnet" en gang istedet for sju...

Eva L
2006-06-22, 10:53
Många greker är förtvivlade över all-inclusive fenomenet eftersom de förlorar sina kunder. Har turisten redan ätit och har all dryck fri på hotellet konsumeras lite eller inget alls hos andra näringsidkare. Den lilla serveringen förlorar sina kunder och pengarna går bara till ägaren av All-inclusiveanläggningen.

Eva

Marianne
2006-06-22, 11:36
Jag vill inte försvara All Inclusive konceptet, men jag ställer frågetecken vid om gäster som reser All Inclusive ENDAST rör sig inom hotellområdet!

För övrigt så kan jag föreställa mig att den resformen är ett led i ens utveckling, att man får smak för att resa genom att börja på ett "tryggt och bekvämt" sätt, men blir nyfiken på att resa mer och mer självständigt framöver. Vi har själva börjat våra resor med halvpensionsresor de första par åren, det kändes bra med ett litet barn då... men inte höll vi oss inom hotellområdet för det inte! Var redan då runt med lokalbuss, hyrbil, båt, taxi, besökte många tavernor på olika hörn...;)

Admirala
2006-06-22, 12:45
All inclusive er mye mer omfattende enn halvpensjon. Søkte på nettet, og den første siden som dukket opp (britisk), opplyste følgende:

All Inclusive holidays are a fantastic new way to holiday.

All Inclusive Holidays allow you to budget your holiday costs before you travel as included are all your food, drinks and entertainment in during your entire stay at your all inclusive hotel.

Poenget med all inclusive er at man ikke skal trenge å ta med seg mer en noen løse euro i lommen. Ikke bare mat og drikke er inkludert, men ofte også utflukter, underholdning osv. Velger man et slikt konsept, har man allerede valgt å bruke tilbudene pakken gir - ellers er det jo ikke noe vits. Tenker man å benytte seg av feriestedets andre, uavhengige tilbud i tillegg, betyr jo det at man har betalt dobbelt. Og hvem vil det?

Chras
2006-06-22, 17:25
Har tittat igenom vad som erbjudes härifrån Sverige då det gäller "All Inclusive". De största resebolagen har egna variater med ex antal luncher eller middagar. Där dessa erbjudande är vanligast är i västindien och mellanamerika, arabländerna och nu även Turkiet. Att det är vanligt för tyskar och engelsmän de senaste åren har märkts bl a i Grekland. Har gjort den iakttagelsen att många som valt denna variant på resa tröttnar efter ca en vecka och lämnar hotellområdena för att få litet variation av mat och dryck. Har hitentills inte sett att även ytflyckter ingår i priserna. I så fall måste detta vara på kryssningar men jag betvivlar detta. Att denna resform passar en del är bara att acceptera. Att det skulle vara ett sätt att ta död på de mindre tavernorna och restaurangerna de grekiska turistorterna betvilar jag. Alla tycker inte denna resform passar dem. Att sedan se ner på de som använder "All Inclusive" anser jag vara litet förmätet. Det är detsamma som att de som åker charter är mindre värda än de som reser reguliärt. Var och en väljer vad som passar den bäst och är inte mindre värd för vad den väljer. Har man sådana åsikter kallar jag detta för snobbism.
Chras

inkfish
2006-06-22, 18:03
Fast Chras: jag kan inte riktigt se nån här som ser ner på AI-resenärer, som du skriver.

Jag tycker nog att man kan ifrågasätta hur mycket Grekland man får se på en AI-semester - utan att se ner på dem som väljer det sättet att resa. Man har olika bevekelsegrunder när man väljer ressätt, helt enkelt.

Peter
2006-06-22, 19:02
All inclusive er ytterpunktet av masseturismen, men dessverre altså en økende realitet. Grekerene ser med bekymring på fenomenet, pengene ender i turistens hjemland samt hos den allerede rike hotelleieren, mens tavernaen på hjørnet - eller for den saks skyld internettkafeen på hjørnet - mister en viktig inntektskilde. Men det er altså dette flere og flere folk vil ha. Er det helt ok, det da?

Jodå, det är mer än OK. Det är faktiskt positivt för Grekland i längden. Nej, jag har inte ramlat och slagit i huvudet… :eek:

Jag hade egentligen inte tänkt skriva mer i den här tråden, men det råder en väldigt felaktig uppfattning om verkningarna av konceptet ”All-Inclusive”. Det är faktiskt så att det är fördelaktigt för Grekland i det långa loppet. Både lokalt och nationellt. :confused: flabb_flab

Researrangören tjänar inte mer. De jobbar utifrån vissa fasta vinstmarginaler för att försöka garantera sin överlevnad. I stort sätt gäller samma sak även hotellägaren. Ingen av dem kan ta ut överpriser, för då får de inte resorna sålda. Att vi betalar resan hemma innebär bara att arrangören måste betala en större summa till Hotellet i Grekland eftersom de köpt ett ”paket”. Och det är väl ingen här som tror att det transporteras varor från Sverige till Hotellet? Mat, dryck, tjänster och allt annat, utom biljetten, köps lokalt! Så hur någon kan tro att pengarna stannar i hemlandet förstår jag inte!

All-Inclusive kräver betydligt mer personal på hotellet. I köket, restaurangen, poolbaren osv. Det innebär att flera på ön får arbete. Fast Taverna-ägaren på hörnan är sur för han har förlorat gäster. Men Livsmedelsgrossisten på ön ökar sin omsättning så mycket att han både måste anställa mer personal och bygga ut. Det ger arbetstillfällen hos grossisten, för några byggnadsarbetare, och genererar dessutom intäkter till leverantören av byggmaterial. De två slaktarna blev glada för de säljer nu massor med kyckling, lamm och annat kött till hotellet och måste anställa var sin lärling. Han som hyr ut bilar och mopeder är småkrängd för han har förlorat kunder, men Turistbyrån som hyr ut bussar har nu så mycket att göra att de måste köpa en buss till och anställa en chaufför. Då blev Uthyraren glad igen för det är han som äger bilfirman på ön också… De två lokala vingårdarna jublar för nu vet de att de kan sälja hela sin produktion till hotellet och kanske t o m kan utöka sin odlingsareal. Osv, osv… Ekonomi fungerar enligt en Pyramid-struktur.

Hur det gick för Taverna-ägaren. Jodå, det löste sig bra för honom också. Först blev han erbjuden att hjälpa till och leverera mat från sin Taverna till hotellet, men det ville han inte. Så han började jobba i köket där i stället. Han sålde Tavernan till ett par yngre killar som byggde om och öppnade en bar av modernt snitt med Internet-kafé. De får mycket gäster från hotellet som kommer för att skicka hälsningar på Kalimera och då passar de ofta på att ta en drink eller kaffe och Metaxa eftersom det aldrig ingår starksprit i All-Inclusive-konceptet. Så de två tjänar pengar nu också…

Ägaren fick hyfsat betalt för Tavernan så han har ålderdomen tryggad, men han och några andra Taverna-ägare, eller Moped-uthyraren, blev inte miljonärer som de hade hoppats. De kan dock trösta sig med att Turisternas pengar har fördelats på ett större antal personer, och företag, och därmed skapat ett totalt sett högre välstånd på orten, arbete för flera personer, och ökad omsättning för ett antal företag.

Hela resonemanget är naturligtvis väldigt förenklat men grundprinciperna är helt korrekta. Jag har bortsett från vissa saker som påverkar, men de är både positiva och negativa och tar i stort sett ta ut varandra. Men jag tror det är rätt lätt att följa med i resonemanget. OBS! Ev. likheter med nu levande personer är en ren tillfällighet… Ang_elx :D

I ett större och längre perspektiv är det bättre att fördela Turistinkomsterna på ett större antal personer och verksamheter, även om vissa personer och verksamheter blir lidande i det korta perspektivet. Det är en gammal ekonomisk sanning som jag tror Keyns var först med att formulera i början av 1900-talet. I det ligger också att ju längre ”pengen” är i rörelse genererar den också fler positiva effekter på den totala ekonomin. En ”peng” som står på ett bankkonto gör bara banken glad och kan inte påverka infrastruktur eller verksamheter.

Att dessa personer som förlorat kunder och intäkter ser All-Inclusive negativt förstår jag naturligtvis. Var och en är sig själv närmast. Och det är i det läget svårt att se det ur det större perspektivet. De som tjänar på detta skriker kanske inte ut det från hustaken på samma sätt.

Nu kanske någon vill protestera och säga att det trots allt är en mindre peng som når ut i den lokala ekonomin. Det äger nog i o f s sin riktighet även om skillnaden är tämligen marginell. Men det kompenseras av att pengen är i rörelse desto längre och på sätt genererar positiva effekter. Och det överstiger med största sannolikhet effekten av att några få Taverna-ägare och någon Uthyrare ensamma tar hand om intäkterna.

Peter

Admirala
2006-06-22, 19:52
Som Peter (vi er iallfall enige om noe flabb_flab ), hadde heller ikke jeg tenkt å skrive mer. Det skal jeg for så vidt ikke heller gjøre, men sender en artikkel som sto i Athens News fredag. Vil tro at grekere vet bedre enn skandinaver hva som kan bli et problem for landet deres eller ei:

Anything but all-inclusive

The prepaid holiday market that is booming on Corfu threatens the future oflocal communities

THRASY PETROPOULOS

Enjoying the Ionian sea on a Corfu beach. Demand for all-inclusive holidays is on the rise on the island

THEY ARE easily identifiable by their brightly coloured wristbands. Yet spotting the most common breed of holidaymaker on some Greek islands this summer may be harder than you think.

The all-inclusive tourist, who prepays for every part of his vacation - flights, room, food, drink and entertainment - and arrives in Greece with no more than loose change in his pocket, is a reality of modern travel. Visitors need no longer leave the air-conditioned confines of their hotel lobby.

Some islands are more affected by this phenomenon than others, of course. Crete, Kos and Rhodes are well-accustomed to the concept. But nowhere has the all-inclusive package split opinion more than on Corfu.

As Michael Sarafis, front-office manager of the Gelina Village Hotel and Resort in Acharavi, a once sleepy northern village on the island, says: "Such is the demand that over the next two to three years all major hotels in Greece will become all-inclusive. It is a clear market trend."

Whether such trends will affect other less-travelled destinations is, of course, an open question. However, the experience of the islanders on Corfu is enough for the Greek authorities and public to ask themselves one simple question: is this the tourism the country wants?

Consider the words of Sue Tsirigoti, a travel agent in Acharavi: "If you visit the airport on Mondays and Fridays, when most tourists fly in, you would think the island would be overrun by tourists. One day later, you will be wondering where they all went."

Those shouting loudest are, of course, the high-street retailers and taverns, whose sole income comes from passing trade. "I can think of ten businesses that have closed this year, mostly restaurants and tourist shops," Tsirigoti says. "Most travellers don't seem to get out from the four walls of their hotel. And when they do they stick out like a sore thumb because they wear wristbands showing they are allowed free food and drink at their hotel.

"How is the island going to survive? The knock-on effect will be a downward spiral of recession because next year others will rely on the income of those whose businesses have suffered. There are dozens of empty villas across the island. Our passing trade is down 40 percent.

"I can fully understand why all-inclusive deals are attractive to families. And who am I to stand in the way of little Jimmy gorging himself on icecreams until he is sick. But do we want to become a country where people only come for three reasons: sun, sea and cheap booze - lots of it?" Tsirigoti asks.

"And there is a more important question. What is going to happen to the huge, cheap 'flat-pack' hotels that are springing up over the island to cater for this demand when the trend changes?"

For now, demand for these holidays is on the rise. Three of the four Louis hotels on the island operate exclusively on an all-inclusive concept for all tourists arriving from abroad.

It does not follow, however, that this is the preferred choice for most hoteliers. "Is it successful?" Sarafis, of the Gelina Village Hotel and Resort, says. "This depends on which way you look at it. In terms of occupancy, yes. In terms of money, no. But it is what the market dictates. This is our second year of being 100 percent all-inclusive and we now work on an allocation system with a few big operators. It is squeezing all the smaller players in the market, both operators and hotels."

Industry leaders, like George Doukas, president of the Panhellenic Federation of Tourist Enterprises and owner of a travel agency on Corfu, question what can be done to draw more people out of their hotels. "Something like 70 percent of hotels here offer all-inclusive and it is a problem for other Greek destinations," Doukas says. "We have to ask ourselves why. We had always assumed that the beauty of the Greek tavern would lure people. Are the prices too high? Probably. We have to educate taverns and bars to charge fair prices."

Others lay the blame squarely on the authorities, who claim to be striving for a higher level of tourism. "We need regulation and protection," says Tsirigoti. "No consideration is being given for environmental damage and sewage disposal with these cheap and nasty hotels being built specifically for all-inclusives. Do they want villages to become ghost towns? They are sucking the lifeblood out of communities."

Länk till artikeln: http://www.athensnews.gr/athweb/nathens.prnt_article?e=C&f=&t=01&m=A09&aa=1

malou
2006-06-22, 20:11
[quote=Peter]

Jag tycker att det är alldeles för enkelt att påstå att turisterna styr utvecklingen. Det är mycket mer komplicerat än så. Grekerna själva vill utvecklas och få tillgång till fina bilar, plasmaTV, IT-cafeér eller egna datorer, moderna hus med elektronik och bra vitvaror. Hela Grekland är inne i en stor utvecklingfas sedan några år och att vissa saker anpassas för turismen är bara en liten del av detta. Det är en stor del av deras levebröd och det är rätt naturligt med en anpassning eftersom man vill behålla turisterna och detta är ett sätt.......

For mange år siden sa en kyprioter noe sånt som 'javisst er Kypros preget av turismen - men både gamle og unge proffiterer på det, i form av velstand, arbeid og utdanning. Skulle vi fortsatt være et slags u-land for å bevare det opprinnelige, uten å delta i utviklingen?'. - Kanskje lett å romantisere fordums tider når man selv lever i en annen hverdag og under andre betingelser ? Mulig at eks. turister som kommer til Norge vil oppleve noen dager på setra uten strøm og innlagt vann etc, men vil de det i eget hus i eget land? Det undrer jeg meg over når 'turiststedene' passeres, og jeg møter en eller annen bekjent. Som også er på reise, på ferie, borte fra storbyen og travelt hektisk liv for en kortere stund.

Marianne
2006-06-22, 21:19
Visst är ALL Inclusive mer än halvpension, men att gå från halvpension till att luffa beskriver en utveckling.
Sen är det också lite olika vad som ingår i All Inclusive, många har inte mer inkluderat än rum, måltider och drycker (vilket i och för sig är allt för mycket – tänk att komma hem efter tre veckor med allt ät- och drickbart ”gratis” (= förutbetalt), då får man väl beställa DUBBELplats i flyget hem :mad:) och sen kan man väl RULLA hem från Kastrup__D).
Nu är jag ingen specialist på All Inclusive så jag tycker fortfarande att det skulle vara intressant att höra från folk som har provat att resa AI: Rör man sig enbart inom hotellområdet, ser man verkligen inget annat osv. osv.?Ang_elx
Jag tror det är allt för förenklat och generaliserande och tror nu inte på allt jag läser i tidningen, men väljer att tro att det kan locka nya turister till, folk som ännu inte valt att åka på egen hand. Nya turister = merinkomster (de kommer sannolikt inte att fortsätta denna form för semester, men åker på egen hand i framtiden!) till glädje för alla mindre tavernaägare:D.
Att många klagar över minskade inkomster, ja det behöver inte ha med AI att göra. Klagomål över minskat antal turister har vi hört på i flera år, även på öar utan AI.bye_bye

Eva L
2006-06-22, 22:33
Naturligtvis varierar människors intressen det tror jag säkert att du förstår Marianne och alla stannar inte inom "All Inclusive anläggningens domäner" men Admiralas inlägg kan antagligen inte tolkas så bokstavstroget. Jag tycker dock att hennes synpunkter har många poänger och själv tillhör jag den minoritet eller förhoppningsvis majoritet av befolkningen som inte tycker att all utveckling eller alla fenomen varken här hemma eller i Grekland nödvändigtvis är positiva eller bör lämnas ifred för kritiska synpunkter.

Eva

Zanét
2006-06-22, 23:05
Givetvis kan man inte räkna med att som charterturist slippa andra turister på ett resmål och det var säkert inte det, om jag förstått saken rätt, som Admirala syftade på när hon startade tråden.

Givetvis ska grekerna, som de moderna människor de faktiskt är, se till att utveckla och förnya diverse samhällssektorer, men det är väl ändå inte charterturisterna som ska styra HUR grekerna ska leva eller utöva sin kultur. Grekland är oerhört beroende av turismen, men när vissa resmål övergår till att bli rent nordiska eller andra länders territorium, ja då blir jag riktigt ledsen.

Det är inte att se ner på andras resande att inte tycka det är roligt att omge sig av t ex skandinaver som kanske sitter och gnäller eller super sig asfulla - Det hela handlar kanske mer om respekt för och att så långt det går, bevara den grekiska kulturen (innebär inte åsneridande farbröder...) och att låta turisterna närma sig den hellre än det motsatta.

Har ingen statistik att lägga fram, men hur många icke-grekiska näringsidkare bedriver "länder-anpassad" verksamhet på diverse bargator etc. Näringsidkare som efter säsongens slut åker tillbaka till sina respektive länder - med förtjänsten i fickan...

Tycker att var och en ska semestra på det sätt som han eller hon finner bäst. Kan heller inte se någon snobbism i att man reagerar kritiskt till en del chartermåls utveckling.

//Zanét bye_bye

Peter
2006-06-22, 23:34
Peter (vi er iallfall enige om noe )
Jodå Admirala, vi kan nog vara eniga i en hel del. Men jag uppfattade ditt första inlägg som att det gav obefogad och felaktig kritik och blev därför irriterad...

MEN! Det finns inget i den artikeln som motsäger det jag skrev ovan. Tvärtom, den bekräftar det! Det är fortfarande bara de som blir lidande av All-Inclusive som skriker högt och beklagar sig över att turisterna, och pengarna, försvinner från deras respektive verksamheter. Ingen av dem nämner att de pengar som tidigare hamnade hos Taverna/Hotell-ägaren nu fördelas till andra leverantörer. Livsmedelsgrossisten och hans underleverantörer, slaktaren osv. Det är i stort sett samma pengar, men de går andra vägar nu. Och de som förlorar på det skriker därför högt.

Det gäller fortfarande att alla leveranser till All-Inclusive sker lokalt! Den totala konsumtionen är trots allt tämligen konstant för varje Turist. Och oavsett om maten äts på en Taverna eller på Hotellet ska matleveranserna betalas! Och då tjänar någon några pengar...

Samtidigt borde du vara nöjd för fortsätter detta så har Taverna-ägarna förlorat möjligheten att konkurrera med "Turist-anpassningen"! Nu kanske de måste börja sträva tillbaka mot "Genuin-Taverna" som argument för besök. Och då har du ju fått som du vill! Fast då får vi problemet att skilja "Riktig-gammal-taverna" från "Turist-genuin-taverna"....

Vil tro at grekere vet bedre enn skandinaver hva som kan bli et problem for landet deres eller ei:

När du kan citera samma argument som i artikeln från någon med god kunskap om företags- och nationalekonomi, på minst universitetsnivå, och som kan se det hela i ett längre perspektiv, ska jag ge mig. Men kom inte med en artikel skriven av en journalist som inte vet något om ekonomi och bara intervjuar Hotellanställda som talar i egen sak för verksamheten. Förutom George Doukas som sade ungefär "Goddag, yxskaft..." Det blir bara ett Forum för gnäll och det köper jag bara inte. Jag har läst en hel del ekonomi. Har du?

Dessutom tycker jag att artikeln är vinklad och kanske skriven för att provocera eller skapa debatt. Oavsett vilket så är den ensidig och ofullständig.

Men naturligtvis kommer det att finnas, och skapa, problem om detta fortsätter. På olika plan. Det förnekar jag absolut inte. Men det handlar också om att anpassa sig till ändrade marknadsförhållanden. Och marknad och ekonomi förändras ständigt. Både där och här. Men det finns även många positiva sidor på längre sikt, som jag beskrev tidigare.

Du bor i Grekland. Då borde du också nu vara medveten om att alla Greker är oerhört protektionistiska om sin familj och de verksamheter familjen är inblandad i. Jag satt för några år sedan en eftermiddag på Nissyros med en Svensk-boende-Grek och pratade om bl a sådana saker. Han menade att en Grek går nästan hur långt som helst för att skydda sin familj och sin inkomst. Och han bryr sig egentligen inte om hur det går för grannen... Jag har hört motsvarande från mina vänner på Tinos. Att se saker i ett större perspektiv går inte och skulle man förlora intäkter till någon annan är det "katastrofia".

Och naturligtvis förstår jag det. Det finns ingen som frivilligt förlorar 40 - 50 % av sin omsättning och samtidigt säger att det är bra för kommunens invånare på längre sikt, och är glad för det. Det skulle inte jag heller göra! Men det jag säger är att All-Inclicive-konceptet inte på något sätt är skadligt för Grekland på längre sikt. Tvärtom. Men de måste också hänga med i svängarna och anpassa sig till det nya. Det slår säkert hårt mot vissa på kort sikt, men är positivt på längre sikt. För alla som bor där. Och även för oss Turister.

Peter

inkfish
2006-06-23, 00:15
Fast du kan ställa en armé av nationalekonomer framför ägaren av en liten taverna i närheten av det stora AI-komplexet, han kommer likförbannat att bekräfta precis allt som står i artikeln.

Klart att folk utanför AI-industrin är oroliga, det är ju bara det artikeln säger.

Hoppas du inte är lika irriterad som du låter, ämnet är ju intressant att diskutera;)

Admirala
2006-06-23, 10:48
När du kan citera samma argument som i artikeln från någon med god kunskap om företags- och nationalekonomi, på minst universitetsnivå, och som kan se det hela i ett längre perspektiv, ska jag ge mig. Men kom inte med en artikel skriven av en journalist som inte vet något om ekonomi och bara intervjuar Hotellanställda som talar i egen sak för verksamheten. Förutom George Doukas som sade ungefär "Goddag, yxskaft..." Det blir bara ett Forum för gnäll och det köper jag bara inte. Jag har läst en hel del ekonomi. Har du?
Peter

Har vi begynt med hersketeknikker på forumet? i så fall: Peter, du er så søt når du er sint flabb_flab flabb_flab flabb_flab
Og man trenger ikke være belest og lærd økonom for å forstå at når et lokalsamfunn blir avhengig av én stor og mektig arbeidsgiver, er det en uheldig utvikling. For når trenden snur (og det gjør den, det ligger i trenders natur), så mister samfunnet den eneste foten det hadde å stå på.

Peter
2006-06-23, 13:57
Fast du kan ställa en armé av nationalekonomer framför ägaren av en liten taverna i närheten av det stora AI-komplexet, han kommer likförbannat att bekräfta precis allt som står i artikeln.
Javisst. Naturligtvis. Han är ju rädd om sin verksamhet. Men det har jag också skrivit flera gånger.

Klart att folk utanför AI-industrin är oroliga, det är ju bara det artikeln säger.

Och det är fullt förståeligt. Men man kan inte använda den artikeln som argument för att A-I skulle vara så farligt för Orten eller Grekland i stort på längre sikt. För det är det inte!

Vem har intervjuat alla de som fått jobb, eller möjlighet att leverera varor och tjänster till A-I, och troligtvis ökat sin omsättning och förtjänst? Vem ger dem utrymma att visa de positiva effekter A-I har?

I vanlig ordning är det så att det man förlorar på gungorna vinner man på karusellen. Förr gick penningflödet från A (turisten) direkt till B (tavernan/konkurenthotellet). Nu går det från A (indirekt från turisten via A-I) till C (leverantör av varor och tjänster till A-I). Naturligtvis skriker B i högan sky, medan C ler hela vägen till banken. Han behöver liksom inte höja sin röst.

Det är ju samma pengar fast de går nya vägar!

Peter

Peter
2006-06-23, 14:37
Og man trenger ikke være belest og lærd økonom for å forstå at når et lokalsamfunn blir avhengig av én stor og mektig arbeidsgiver, er det en uheldig utvikling. For når trenden snur (og det gjør den, det ligger i trenders natur), så mister samfunnet den eneste foten det hadde å stå på.
Det är helt rätt Admirala. I teorin. Men nu pratar vi om öar som Korfu, Kreta och Rhodos. Och dessa Öar/orter är så stora att det ska till en riktigt mäktig anläggning för att den ska kunna vara så dominerande över den lokala ekonomin. Och den dag A-I trenden avmattas måste ju hotellet anpassa sig till ny krav och kanske bara hyra ut rum, som de flesta gör idag. Hotellet läggs ju inte ner över en natt!

Men visst. Bygger man en jätteanläggning på en liten ort och den sedan försvinner så påverkar det naturligtvis den lokala ekonomin oerhört mycket.

Men man kan inte bara se A-I:s påverkan lokalt. Man måste se det i ett större perpektiv och på längre sikt. Naturligtvis blir vissa lidande på kort sikt, medan andra, och då också ett störra antal, kommer att tjäna på A-I. Det är samma pengar, och i stort sett samma mängd, men de flyter andra vägar. Och gör mer nytta totalt sett.

Att de som förlorar på detta i dagsläget protesterar är helt naturligt. Men det förändrar inte verkligheten.

Peter

Eva L
2006-06-23, 21:52
Jag vet inte om jag misstolkar dig Peter men tycker att du antyder att endast sakkunniga bör yttra sig och då har vi väl förlorat hela poängen med forumet. När vi är experter eller på jobbet skriver vi väl i andra sammanhang. Här är det väl fritt fram för alla. Även många experter har säkert ingen gemensam syn på all-inclusive eller turistpolitik för övrigt, det är knappast ett område där det råder konsensus vilket det ganska sällan gör inom nationalekonomin.
Själv har jag bara futtiga 20 poäng i ämnet så jag kan ju ha fel.

Eva

malou
2006-06-24, 01:20
Enten vi liker det eller ei, kanskje ting må 'løftes' over den hverdagen som er synlig og åpenbar for oss turister. Ingen ekspert på politikk og økonomi, men har etterhvert kommet til erkjennelse av at nettopp der ligger vektige forhold. Som ikke tar så mye hensyn til følelsene våre. Mitt opprinnelige smultringssted, i et annet land enn Hellas, var lenge preget av det som ote kalles det 'genuine, det opprinnelige'. Som mange så gjerne vil ha del i. Idag er forholdene annerledes.

Turismen har gjort sitt inntog de siste tiårene, kafeene er mange og internasjonalt orientert (før var de få og fornemme, ikke for almuen), Dykkerskoler og diverse har etablert seg, man betaler sogar for å gå tur i fjellet på bestemte områder. Men i motsetning til 'før' - å møte mennesker uten tenner er sjeldent, de gamle konene bærer ikke nødvendigvis sorte klesforklær, husene er rehabilitert og nå faktisk malt i vakre farger, kloakken er regulert, (den føres ikke ut på stranden) sykehus er nytt og i høyeste grad i tiden, vinmannen og slakteren på hjørnet fins (men supermarkedet har overtatt mye), sogar fins det nå buss! i området. I det minste noen ganger pr. dag. - Dels ser endringene ut til å bunne i at regionen har vært kommuniststyrt i en lengre periode, dels EU-tilknytning etterhvert. Trist kanskje for oss som vil at alt skal være som før. Trolig fint på en del områder for lokalbefolkningen. - De voksne barna mine sier at jeg ikke ville kjenne meg igjen etter flere åra fravær. Selv om urtehagen og utsikten og soloppgangen er den samme. Og at den unge delen av befolkningen er mer utadvendt og internasjonalt orientert, har høyere utdanning og nå opptatt av forhold utover hva en parasoll kan bety i inntekt. Så får jeg heller lengte etter det som var - men som et sandkorn og trygt forvart i eget velstandsland gjør utviklingen egentlig ikke noe...

Absolutt ikke arrogant, håper jeg, bare gammel og mer reflektert enn før. Og smultringsstedet fins jo fortsatt, på sett og vis. Men endret av tidens tann og nye måter å styre 'verden' på.

Peter
2006-06-24, 05:24
Jag vet inte om jag misstolkar dig Peter men tycker att du antyder att endast sakkunniga bör yttra sig...
Då har du tyvärr misstolkat mig totalt Eva. Alla här på Forumet ska, om de vill, göra sin stämma hörd. Det enda jag hoppas på är att det finns lite substans i inläggen när det gäller rena faktafrågor som denna, och att det tillför något till diskutionen. Man kan inte bara "tycka" i en sådan här fråga. Det finns vissa "verkligheter" också...

I frågan om vilken som är ”Greklands bästa by” så är det enbart det egna subjektiva tyckandet som gäller och där finns inga sanningar. Men i den här frågan så finns det vissa faktiska grunder och ekonomiska verkligheter som egentligen inte är så svåra att se och förstå. Och när jag läser att pengarna stannar i avreselandet och att A-I konceptet är så farligt för Grekland så vill jag motsäga dessa påståenden eftersom de är totalt felaktiga. Bl a för att det kan ge läsare av Forumet ett felaktigt intryck av just A-I. Vi ska väl inte ge felaktig information på Forumet?

Det enda jag vill är att förklara att A-I konceptet inte alls är så negativt för Grekland som görs gällande. Visst blir vissa lidande initialt, medan andra tjänar på A-I konceptet. Att de som förlorar protesterar är naturligt. Det är därför jag försöker få alla att se "hela bilden". Att se bortom Taverna-ägaren som skriker och är förbannad för att han förlorar gäster. FÖR DET ÄR INTE HELA SANNINGEN! Pengarna hamnar i någon annans ficka och det är därför är han förbannad. Naturligtvis. Han hörs, de som tjänar på A-I hörs inte. Så enkelt är det. Det viktiga är att förstå att pengarna trots allt hamnar i Grekland, om än i andra "fickor".

Själv har jag bara futtiga 20 poäng i ämnet så jag kan ju ha fel.

Då ska jag i ärlighetens namn erkänna att du har några poäng mer än jag! Det du!!! flabb_flab Fast jag läste ekonomi före universitetet... Och en del efter också... Jag har genom åren i jobbet mest jobbat med micro-ekonomi men även "snuddat" vid macro. Så det har väl hållit de gamla kunskaperna vid liv... Anledningen att jag skrev att jag läst ekonomi var enbart för att förklara att jag har ett hum om vad jag pratar om.

Jag är extrem logiker. Det är konstaterat efter ett antal tester. Men jag har aldrig fått något grepp om pedagogik. Jag är helkass på den punkten tyvärr. Och jag har uppenbarligen inte på ett pedagogiskt sätt lyckats förklara varför A-I inte är så negativt för Grekland som det påstås. Jag trodde att kunskap parad med lite logik skulle räcka. Men som så många gånger tidigare hade jag tydligen fel igen och får väl kanske tänka om på den punkten. För det verkar inte fungera...

Det har aldrig varit min avsikt att skapa osämja eller problem utan jag har bara försökt förklara hur ekonomi fungerar och att en åsikt, eller tyckande, inte alltid stämmer med verkligheten...

Så nu lägger jag ner vidare engagemang i denna tråd såvida det inte kommer något inlägg riktat direkt till mig. Jag ger upp helt enkelt...

I resignation...

Peter

malou
2006-06-25, 00:19
[quote=Peter]
Så nu lägger jag ner vidare engagemang i denna tråd såvida det inte kommer något inlägg riktat direkt till mig. Jag ger upp helt enkelt...

I resignation..

Neimen, Peter. Mener du dette? Ikke alle ser verden i micro- og macro-perspektiv. Gi da ikke opp - noen hører jo argumentasjonen din...klapp_klap

Lakis
2006-06-25, 02:42
Pengarna du pratar om peter går istället för utspridet helt o hållet till hotellen nu, du pratar om att kyckling och lamm slaktaren får mer att göra nu? fick han inte det förut när restaurangerna köpte direkt från slaktaren?

Vet du vad som krävs för att driva en restaurang och ha nöjda kunder?
Har du råd att ha 2 kockar och 3 servitörer (minimum) på stand by ? i fall det skulle komma folk?
Hur ska man ha kvar dessa ?

Vi pratar om en hög fast kostnad på att bara driva en restaurang.
En vän till mig som är slaktare tjänar flera tusen euro och jobbar helt själv, så räkna inte med anställning hos honom, för han behöver det helt enkelt inte. Men för att en restaurang ägare ska tjäna 2000 euro så behöver han väldigt mycket folk.. Så välj vilket som är viktigast.

Men som vanligt kommer dom rika i Grekland bli rikare och de fattiga ännu fattigare.

Men du har rätt att pengarna stannar i Grekland. men dom går nu istället för 100 fickor till 10 fickor.

Grekland kommer förlora turismen och Turisterna kommer förlora Grekland.

Säg nej till All Inclusive, Varför ska du resa utomlands om du ej lämnar hotellet för något annat än en promenad ?

Elisabet
2006-06-25, 21:00
Om den som reser tycker att resan är semester, så är den det.

Inget är bättre eller sämre, vi är alla olika och vill ha olika upplevelser och en greklandsresa kan se ut på många olika sätt. Varje sätt är precis så värdefullt och äkta som den som gör resan tycker.

Det enda som är svårt att tolerera är när någon ger sig själv rätt att bedöma och värdera andras upplevelser.

monica
2006-06-25, 21:12

Inget är bättre eller sämre, vi är alla olika och vill ha olika upplevelser och en greklandsresa kan se ut på många olika sätt. Varje sätt är precis så värdefullt och äkta som den som gör resan tycker.

Det enda som är svårt att tolerera är när någon ger sig själv rätt att bedöma och värdera andras upplevelser.

Precis så tycker jag också, speciellt det sista raderna.

Monica

Themis
2006-06-25, 22:18

Även jag instämmer till fullo.