handdator

Visa fullständig version : Behöver tips!


Suzycreamcheese
2006-06-20, 18:24
Vi är tre tjejer i 30-års-åldern som lite spontant bestämde oss för att resa bort nu i juli. Min ena kompis, som är fullt upptagen med att jobba och planera midsommar just nu uppmanade: "Kan inte du kolla upp ön Amorgos, det ska vara bra har jag hört". Efter lite googling (där jag slutligen hamnade på denna eminenta webbsajt) kan jag inte annat än konstatera att det verkar toppen. Frågan är hur vi smidigast, bäst och billigast tar oss dit? Allra smidigast verkar vara att ta sig till någon närliggande ö som Naxos eller Santorini verkar det som, men i nuläget hittar jag inga billiga flyg... Hur är det egentligen med att åka till Athen? Jag hittade ett nytt lågprisbolag som flyger dit, Viking air...någon som rest med dem? Frågan är bara, är det överhuvudtaget lönt att åka båt så långt om man ska vidare? Hur bokar jag annars bäst anslutningsflyg? Hur fungerar det med båtar annars, behöver man boka dem? Vi är som sagt resvana men ingen av oss har rest runt på egen hand just i grekiska ö-världen och det är en sak att resplanerna ändras när man har en lång back-packluff framför sig jämfört med 10-14 dagars semester. Det jag söker är som sagt lite effektivitetstips... Men alla tips mottages förstås tacksamt!

Hellen
2006-06-20, 18:40
Snabbast sättet måste vara att flyga till Santorini och därefter ta båt till Amorgos.
Den båtresan tar från 1 timma till 4 och en halv beroende på vilken typ av båt det är.

Väljer ni att flyga till Aten så kan ni ta inrikesflyg till Naxos och där i från båten till Amorgos. Den tar från 3 till 5 timmar.
Båttider hitar du bl.a på gtp.gr

// Helén

Janérik
2006-06-20, 20:27
Till Aten kan det vara enklast att få tag på "billiga" biljetter.
Jag har ingen erfarenhet av Viking Air men de verkar köra ner så att man är framme på fredagar kl 14.15.
Enligt tidtabellen så finns det en båt vid namn Super Jet som ska gå från Pireus kl. 18.30 och vara framme i Katapola kl 23.50. Dock finns det lite diskussioner om just denna båt, många har hört pratas om den och sett den i tidtabellen men få har fått åka med den, driftsäkerheten verkar vara låg.
Om denna båt inte går så finns GA-Ferries Romilda som startar fredag kväll kl 23.59, den skulle kunna vara framme följande dag kl 12.50. Då har ni fått en trevlig tur via många små öar med en båt med verklig fartygskänsla av den gamla klassen, tyvärr är klockan troligen mera än utlovade 12.50 då ni kommer fram men ni kommer ändå fram till Amorgos. Båten går alltså i de flesta väder men håller sällan tidtabellen, den är modell äldre men i övrigt en trevlig bekantskap. Jag skulle personligen välja detta alternativ men många här vill dumförklara mej för det.

De som ska ha snabba båtar är de som inte trivs på sjön.

Mvh Janérik

jaerha
2006-06-21, 00:11
Hei

Vi reiser til amorgos om 9 dager.Det blir vår 4 gang på denne fantastiske øya.
Det går båter fra Lavrio som ligger utenfor Athen hver dag ca.kl 08.00 og denne er på Amorgos kl.12.30.Det ser ut som en helt ny båt fra Nel lines.

For fullstendig og enkel oversikt over båt tider og hvor og når det går båter er det bare og gå inn på http://www.gtp.gr/RoutesForm.asp

Amorgos er en flott øyklapp_klap

Marianne
2006-06-21, 10:34
Blue Star har också några rätt snabba förbindelser från Aten (Pireus) om det passar med veckodagarna. Retur lördag DIREKT Amorgos-Pireus på 5 timmar - den kommer då visserligen ända från Rodos och Kos, någon som vet om det brukar betyda förseningar?

grynet64
2006-06-21, 13:11
Hej
Vi har tänkt ta en av färjorna du skrev om den 7/7. Vet du om man kan boka hytt på den som går på natten?
MVH
grynet64

Piaki
2006-06-28, 05:47
Hejsan!
Jag har kollat lite och jag tror det lonar sig att titta litta pa danae.gr
eftersom de har lite mera. Och en nattbat med Dimitroula ar inte sa illa (aven om den tar lite langre tid) och dar kan man boka hytter (2 pers i varje). Baten anlander i Egiali 10.30 am, mindre brutalt och man hinner med en frappe pa deck och njuta och vanja sig lite med denna skonhet!

Ioslina
2006-06-28, 09:45
"Enligt tidtabellen så finns det en båt vid namn Super Jet som ska gå från Pireus kl. 18.30 och vara framme i Katapola kl 23.50. Dock finns det lite diskussioner om just denna båt, många har hört pratas om den och sett den i tidtabellen men få har fått åka med den, driftsäkerheten verkar vara låg."

Jag hade den "sällsynta turen" att få åka Super Jet, den 25 juni. Vi åkte från Milos till Piraeus. Fort gick det... var lite vita gäss på sjön. Är det stor vågor vet jag inte om jag skulle vilja åka med den! Nästan dubbelt så dyr är den också. Tog den endast pga vi ville in i skaplig tid!

Båt från Piraeus- Amorgos med Blue Star Naxos tog 17.30-ca 02.15
Hur länge ska ni vara på Amorgos?

Sunnanvind
2006-06-28, 10:24
Jag föreslår att ni tar det billigaste möjliga flyget till Aten. När ni har landat, ta flygbussen som går direkt till Piraeus hamn. Kostar ca. 3,60e. I Piraeus finns det hur många researrangörer som helst som säljer biljetter till färjorna. De känner bäst till dagens situation, som kan påverkas av vädret eller eventuella förseningar. De kan genast säga vilka alternativ ni har för att komma ut, och vad det kostar. Bekvämast är att ta Blue Star 2:n som går direkt till Katapola på 5 timmar. Resan kostar ca. 21e/enkel/däckplats, och den är störst och nyast, sjösäkrast, i snyggt skick, mat finns, och den har en stor salong. Man behöver ingen hytt.
Från Piraeus kan man också ta en ny förbindelse, SeaJet-katamaranen, som kostar dubbelt mer och som stannar på vägen vid Milos, Folegandros, Ios, Santorini, och till slut i Katapola. Om det blåser ute på sjön, kan det bli en besvärlig resa. Resan tar ca. 6,5 timmar i bra väder.
Ifall ni flyger direkt till Santorini, snabbaste förbindelsen till Katapola är att ta någon av de andra katamaranerna.
Från Naxos kan man även ta den legendariska färjan Skopelitis, som är liten och söt, men inget bra alternativ om vinden frisknar till! Bästa medel mot sjösjuka är Stugeron. Ta och kolla hos närmaste apotek.
Amorgos är fantastiskt! Juli och augusti kanske inte de bästa månaderna att resa dit p.g.a. alla greker som också har semester. Tänk på alla öbornas “favoritkunder”, atenare som trängs omkring på färjorna, hotellerna och restaurangerna. Mera bilar än vanligt. Litet varmare och stressigare än under de andra månaderna. Det lönar sig nog att boka hotell i förväg om möjligt. Hur som helst, Amorgos är det bästa alternativet om ni har tänkt att åka ut. Ha det riktigt skönt allihopa!!

Yak
2006-07-04, 11:35
Jag kommer själv att ta mej direkt ut till Amorgos när jag åker ner, med "tidseffektivitet" som ledstjärna :)
Trevliga båtar i all ära, och har man tid så åker jag gärna dessa också, men tidseffektivt är det inte. Jag skulle rekommendera Blue Star ferries som går från Aten på måndagar och onsdagar 17.30, framme på Amorgos 01.50. Flyg ner till Aten så ni kan "tima" denna båt.
Andra alternativ, tex flyg till Naxos kan vara värda att undersöka också, men då gäller det att tima med båttiderna så man inte åker på att övernatta där.