handdator

Visa fullständig version : Hotel Adonis eller Hotel Attalos - hva skal vi velge?


Eureka
2006-06-19, 22:50
Driver og skal bestille hotellrom for to familier den siste natten i AThen før avreise hjem til Norge den 9.august.

Har saumfart hotellanbefalinger og har vel egentlig endt opp med Hotell Adonis og Attalos som de to mest attraktive alternativene, mht pris og beliggenhet.

Har vært i kontakt med ATtalos pr mail, og de skal ha 123 Euro for et trippel-rom for to voksne og to barn, inkl. frokost. Leser her på Kalimera at prisen i høysesong for trippelrom på Adonis antydes å ligge på rundt 108 Euro; noen som kan bekrefte dette? Prøvde å ringe dit i kveld, men bookingen var stengt for kvelden, så jeg må ta kontakt med de på dagtid i nærmeste fremtid.

Begge hotellene ser ut til å passe våre behov bra, men etter å ha lest anbefalinger her på Kalimera og Trip Advisor har jeg problemer med å bestemme meg.. Attalos får mye bedre omdømme hos trip Advisor, mens Adonis er det som blir hyppigst anbefalt her inne på Kalimera.

Noen som har bodd på begge to, og kan komme med noen anbefalinger? Er Adonis av tilsvarende samme standard som Attalos, slik at det vil være dumt å betale de ekstra Euroene hos Attalos?

Takk for svar! :)

Mvh Eureka

inkfish
2006-06-19, 23:02
För en enda natt hade åtminstone jag inte brytt mig om standarden.

Sen tycker jag att du ska kolla med Adonis först om priset 108 stämmer, prissättningen på grekiska hotell kan vara en outgrundlig vetenskap.;)

Dessutom kan det ju vara fullt. I augusti hade jag nog slagit till på första bästa ställe som fortfarande hade lediga rum.

Janérik
2006-06-20, 01:03
"klipp"

Dessutom kan det ju vara fullt. I augusti hade jag nog slagit till på första bästa ställe som fortfarande hade lediga rum.
Nu har jag ju aldrig bott på hotell i Aten men är det verkligen så mycket folk där i augusti så det kan vara svårt att få rum? Som jag förstått det så försöker ju alla greker ta sej så långt från Aten som möjligt under den period som är varmast.

Mvh Janérik (som egentligen inte har en aning om detta)

inkfish
2006-06-20, 01:07
Greker ja. Men exvis Italien och Frankrike har också semester i augusti. Och jag räknade bara med att de är lika benägna att semestra i Aten som vi andra är.

Jag har för övrigt själv misslyckats med att få rum på Adonis i september för några år sen, det verkar vara populärt under hela säsongen.

rolle
2006-06-20, 05:52
Varför bo i Athen,???Dyrt,hett,smutsig luft,m.m.föredrar Pireus med inget av dessa olägenheter.Har de bästa förbindelser överallt till och från flygplatsen in till Athen också om man önskar sig.Har använtdt mig av Hotell Triton, finns på nätet.Centralt!!!

Eva L
2006-06-20, 08:35
Hotellen ligger ju så nära så läget har ingen betydelse. Jag har bara bott på Adonis och varit i receptionen på Attalos. Verkar ganska likvärdiga men troligen har Attalos lite högre standard men som någon skriver spelar det ju ingen roll för en natt när båda är ok. Om ni söker hotell utifrån speciella standardkrav finns det andra möjligheter i Aten. Att bo ute i Pireus är då inte alls lika trevligt om ni vill hinna få se lite av stadens sevärdheter eller bara insupa atmosfären.

Eva

Marianne
2006-06-20, 10:09
108 euro för ett 3-bäddsrum på Adonis var förra året! Det kan mycket väl ligga på samma nivå som Attalos idag, prisstigningar kommer varje år.

Vi brukar bo på Adonis, men har sett Attalos också. Bägge är utmärkta hotell, med bra och centralt läge, inget är någon lyx på något sätt (speciellt efter att man kommer in till stan efter att kanske ha bott både nytt och läckert på öarna). Rummen på Attalos kan verka rymligare.

När man besöker Aten för att se staden, eller bara få en liten känsla av vad Aten är, och Plaka med dess centrala läge ("gamla stan") som trots allt är där man naturligt börjar som turist, då är läget viktigt! Det ska vara gångavstånd till det mesta! Gäller det bara en övernattning för att vänta på nästa flyg- eller färjeförbindelse och man överhuvudtaget inte är intresserad av att bli drabbad av den magi, som synen av Akropolis och en vandring i Anafiotika ger, då kan man ju övernatta i Pireus eller någon annanstans. Det beror ju liksom på vad man vill.;) Kanske är man nöjd och belåten med sin ö-semester och hellre vill spara Aten till en vår- eller höststorstadssemester.

Adonis ligger på en gågata, lugnt och fridfullt. Attalos ligger på Athinas-gatan, som är fylld med trafik och vad det medför. MEN, om man tänker på transporten, då kan det vara en fördel att välja Attalos eftersom det ligger bekvämt bara få meter från Monastiraki-stationen, varifrån tåget (metron) går till flygplatsen. Bor man på Adonis ska man gå 10-15 min. till hotellet från t.ex. Syntagma-stationen, men det är lätt att hitta om man har en karta. Adonis ligger trivsammare mitt i smörhålet. Och vill man helst åka med flygplatsbussen, E95, då är Adonis läge bättre, tycker jag.

Det är helt nödvändigt att boka dessa hotell på förhand - de är populära och stort sett fullbokade året runt. Även om det finns många hotell som ligger lika centralt och bra, så är det också många turister som kommer från hela världen och besöker Aten året runt och augusti, det är högsäsong!

Hotel Plaka och Adrian är också bra hotell med bra läge, om de andra redan är fullbokade. Något dyrare.

Och till sist: Luften är inte smutsig i Aten!

Eva L
2006-06-20, 11:28
jag blandade ihop Attalos och Acropolis House. Mitt tidigare inlägg avser Acropolis House som ligger mitt emot Adonis. Hotell Attalos har jag aldrig besökt.

Eva

Marianne
2006-06-20, 12:57
Ingen katastrof, Eva.:D
Det du skrev kunde lika gärna gälla Attalos. Även om det ligger på Athinas-gatan, så är det ju också centralt och bra läge.:)