handdator

Visa fullständig version : Flyg med Apollo


Alexandra
2005-04-17, 22:40
Jag läste om att folk har varit med om att Apollo ställer in sina flyg när det inte är "tillräckligt" många resänärer, vilket ju kan bli jobbigt när man har tagit semster eller ska hem osv.
Eftersom alla i min närhet har sagt att man INTE ska åka med Apollo för att det är mycket strul osv blir man ju lite orolig.

Någon här inne som har flygit med Apollo? Hur funkar det? Håller de tiderna osv...

Väntar nervöst på svar
/Alexandra

KO
2005-04-17, 22:55
Hei!
Jeg har reist med Apollo 3 ganger og har aldri opplevd at flyene har blitt innstilt. Det har heller ikke vært noe store problemer, det eneste var at vi var litt forsinket fra Hellas i fjor, men ikke noe betydlig.
Jeg har alle gangene reist til og fra Oslo, så jeg vet jo ikke hvordan det kan være til og fra Sverige.
Jeg er fornøyd med Apollo og har derfor bokket reise med de i år også til Kreta.

Lykke til!!

KO

Janérik
2005-04-17, 23:06
Vi har rest många gånger med Apollo och det har i princip alltid fungerat bra. Visst har det varit några små förseningar någon gång men bara en gång en rejäl försening. Då fick vi en heldag extra, halva dagen på Poros och andra halvan i Aten. Apollo stod då för middag och lunch samt de extra transporter som vi drabbades av men då hade vi också köpt transfer från Poros med Apollo på plats, det ska man egentligen inte kunna göra men vi gjorde det ändå.
Den gången så ordnade Apollo (eller egentligen Novair) ombokning av anslutningsflyg så att det var färdigt ordnat då vi kom till Arlanda.

Mvh Janérik (som flyger Apollo i år också)

Alexandra
2005-04-18, 01:45
Skönt att höra! Första gången jag åker med apollo, och förhoppningsvis inte den sista gången ;) Deras priser är ju väldigt bra om man jämför med många andra.

Athanasia
2005-04-19, 08:33
Jag har åkt med Apollo nästan varje år sen 89 och råkat ut för 1 längre försening,och 1 mellanlandning i Malmö(på hemväg från Santorini).Så det är lugnt!!:)

Bossew
2005-04-19, 09:45
Om man ser till att det finns marginaler är det helt ok att åka med Apollo men jag har ett flertal gånger råkat ut för att de slagit ihop resor med mellanlandning som följd. Har dock aldrig blivit utsatt för inställda resor.

bosse

yvonne
2005-04-19, 11:05
Jag har rest med Apollo 2-3 gånger varje år sedan de startade år i början på 80-talet, och har aldrig råkat ut för inställda plan. Däremot så har vissa mellanlandningar på andra flygplatser inträffat men det är ingenting som har stört, det är sånt man får räkna med när planet inte är fullbokat till en destination.

Yvonne

Mikke
2005-04-19, 12:43
Hej!
Instämmer med föregående inlägg.Det är faktiskt första gången för mej som en Apollo-resa blir inställd, och då har jag kanske åkt med dom ca 20-25 ggr....:)
Mvh,
Mikke

Hasse
2005-04-19, 14:15
Hej!
Instämmer med föregående inlägg.Det är faktiskt första gången för mej som en Apollo-resa blir inställd, och då har jag kanske åkt med dom ca 20-25 ggr....:)
Mvh,
Mikke




Välkommen i "Vi-som-har-fått-flyg-inställda-med-Apollo-klubben".




Hasse

Lissi
2005-04-19, 16:09
Hej!
Detta ämne har diskuterats förr på gamla forumet , men är alltid lika aktuellt...:)
Apollo har varit JÄTTEBRA mot oss de gånger flyg varit försenade.
Vi fick 800kr ppers i ersättning för 10-12 timmars försening då vi ändå blev inackorderade på jätteflott hotell över dagen med gratis mat och tillgång till strand och pool och rum att byta om i. Ett plan hade fått motorfel i Sverige och kunde inte hämta.... Mer synd om de som skulle NER till Grekland...;) Deta var hem från Kefalonia....

Nu har vi flera månader innan resan fått nya avgångstider meddelade till Rhodos i juni.....
Förra året på Tilos var det en pool som inte blev klar i tid(som vi ändå inte skulle använda, vi hade inte ens noterat att hotellet skulle ha pool) Vi fick reda på det 3 dar innan resa om vi ville omboka till annat hotell....Vi ville bo kvar och fick 10% tillbaks på resans pris INNAN vi åkte....Poolen blev klar efter halva tiden där....
Ett år ändrades vårt hotell i Neo Marmaras då vi var de enda som bokat på det hotellet...Vi blev uppgraderade till ett JÄTTEFINT hotel helt centralt utan extra kostnad och då gällde det 6 pers i tre rum i två veckor! Där hade vi inte själva haft råd att boka!

Jag kan alltså INTE klaga på Apollo...MEN alla ändringar drabbar ju alltid någon som får en kedjereaktion på andra bokningar....så visst kan det bli besvikelser..:(

Lissi- 60 dagar från SYMI

Brige
2005-04-19, 19:43
Även vi har, oftast, köpt flygstol av Apollo och de flesta gångerna har det fungerat bra. Inställt flyg har vi inte drabbats av, mellanlandning en gång samt någon smärre försening. Till Kreta, i juni förra året, ändrades ankomstflygplatsen till Heraklion i stället för till Chania vilket medförde betydligt försenad ankomst. Men, som sagt, oftast har det fungerat bra:):) Och s"nart" bär det av igen:D:D

/Birgitta

Alexandra
2005-04-19, 20:13
Tack för alla svar, känns jätte bra nu, förseningar och inställningar osv kan ju hända alla flygbolag, men när man har hört andra som har sagt att man absolut inte ska åka med apollo så vill man ju inte ta risken. Tänkte dock pga jätte bra priser att vi skulle flyga ner med dem.

Hoppas att alla får en trevlig resa!

Alexandra

parga
2005-04-20, 10:29
Hej!
Jag har åkt med Apollo flera gånger. Jag tycker de inte är sämre eller bättre än något annat charterbolag. Har två upplevelser av förseningar med Apollo. Första gången, var på väg hem från Kos. Vi satt på flygbussen, redan på väg till flygplatsen, när vi får reda på att flyget är försenat. Vi får då som kompensation, buffé på ett hotellkomplex i Kardamena. Vi fraktas dit med bussar, alla ca 350 personer! Där är ett "engelskt" all-inklusive hotell. Vi får äta i deras matsal. Lite känsla av skolmatsal var det nog allt.:) Efter maten har det inte kommit något nytt besked. Det har börjat blåsa som bara den! Kvällen blir natt, natt blir morgon. Under denna tid försöker man få plats att sitta eller stå, väldigt svårt med tanke på att lobbyn är rätt liten för över 300 personer. Vi lägger oss ute på solsängar, det har blivit kallt på grund av blåsten. Allt flyger omkring. Till slut drar vi med oss solsängarna ner i ett pingisrum, där vi resterande av natten får sällskap av en högsjungande cikada!:) På morgonsidan får vi packa in oss och fara mot flygplatsen, där vi får vänta lite ytterligare! Nu är det lite komiskt när man tänker tillbaka, men då var det inte skoj direkt. Andra förseningen är jag bara glad för! I våras blev flyget försenat från Parga/Preveza. Vi fick reda på det INNAN vi lämnade hotellen, vi fick behålla rummen och "matpengar" 10 Euro. Alltså en extra eftermiddag och kväll i Parga, det kan inte vara bättre!:) Men som sagt, jag tror inget resebolag strular i onödan. Det kostar ju dem skjortan också. Så: Apollo=Ving=Always=Fritidsresor=Airtours!:)

Eva L
2005-04-20, 10:43
Hej!
Jag har åkt med Apollo flera gånger. Jag tycker de inte är sämre eller bättre än något annat charterbolag. Har två upplevelser av förseningar med Apollo. Första gången, var på väg hem från Kos. Vi satt på flygbussen, redan på väg till flygplatsen, när vi får reda på att flyget är försenat. Vi får då som kompensation, buffé på ett hotellkomplex i Kardamena. Vi fraktas dit med bussar, alla ca 350 personer! Där är ett "engelskt" all-inklusive hotell. Vi får äta i deras matsal. Lite känsla av skolmatsal var det nog allt.:) Efter maten har det inte kommit något nytt besked. Det har börjat blåsa som bara den! Kvällen blir natt, natt blir morgon. Under denna tid försöker man få plats att sitta eller stå, väldigt svårt med tanke på att lobbyn är rätt liten för över 300 personer. Vi lägger oss ute på solsängar, det har blivit kallt på grund av blåsten. Allt flyger omkring. Till slut drar vi med oss solsängarna ner i ett pingisrum, där vi resterande av natten får sällskap av en högsjungande cikada!:) På morgonsidan får vi packa in oss och fara mot flygplatsen, där vi får vänta lite ytterligare! Nu är det lite komiskt när man tänker tillbaka, men då var det inte skoj direkt. Andra förseningen är jag bara glad för! I våras blev flyget försenat från Parga/Preveza. Vi fick reda på det INNAN vi lämnade hotellen, vi fick behålla rummen och "matpengar" 10 Euro. Alltså en extra eftermiddag och kväll i Parga, det kan inte vara bättre!:) Men som sagt, jag tror inget resebolag strular i onödan. Det kostar ju dem skjortan också. Så: Apollo=Ving=Always=Fritidsresor=Airtours!:)

Hej!

För oss som har inrikesflyg bokat är stora förseningar väldigt besvärliga då det gör att vi missar planet hem och tvingas köpa nya inrikesbiljetter. Jag brukar välja bort Apollo av den anledningen eftrsom många jag känner drabbats av deras tidtabellsändringar som är betydligt mer sällsynta hos den arrangör jag brukar åka med. Förseningar kan ju drabba alla bolag men att med några få dagars varsel ändra tidtabllen verkar vara vanligare hos Apollo än hos andra.

Eva

parga
2005-04-20, 12:45
Hej!
Har man bokat inrikesflyg här hemma, då är det aldrig kul om det är förseningar! Det ska ju inte behöva ske förseningar, i allafall inte att de lägger om tidtabellerna så där hux flux! Men jag tror att man måste ta med i räkningen att det KAN bli förseningar, på grund av olika händelser. Det måste väl finnas någon slags resegaranti på inrikesflygen också? Jag menar, försäkring som täcker ombokningar pga förseningar. Eller gör det inte det?
Mvh Jenny:)

Ruby
2005-04-21, 11:36
De gånger jag har flygit med Apollo har det gått bra, så jag hoppas på tur även i år. :o Det som skulle kunna ställa till det för mig den här gången är om de skulle tidigarelägga flyget ner, eftersom jag har en grej jag ska göra precis innan jag åker.

Men inte kan de väl tidigarelägga en flygning?! :confused: Risken är väl snarare att det blir förseningar, eller hur?

Ruby

stenake
2005-05-03, 11:21
När jag läser att folk gjort massor av resor med Apollo utan strul måste några (t.ex. vi) haft extrem otur. Det här ämnet har ju som sagts diskuterats även i det gamla forumet och det jag skrev där är att vill man absolut inte ha strul så skall man välja något annat bolag än Apollo, det gäller fortfarande.
Vi har gjort i snitt 2 resor per år de senaste 12 åren (inte bara Grekland), och 7 av dom har varit med Apollo. Av de resor som skett med andra bolag, eller då vi köpt biljetter och rest helt på egen hand har i princip inneburit noll strul.
Med Apollo har vi råkat ut för följande som jag skrivit om i gamla forumet:
- Fått tillbringa nästan en natt på Atens gamla flygplats med förvirrade och motstridiga besked om vad som händer. Vi skulle avrest kl 19 men kom iväg 3:30 på natten.
- Har blivit uppringda av Apollo ett par veckor före avresa med meddelande att avresedagen ändrats! Det är ju kul speciellt när man inte kan ändra semsterdagar hur som helst.
- Blivit uppringda av Apollo kvällen innan avresa att planet till Santorini är inställt och att vi får flyga till Aten och därefter båt till Naxos/Santorini. Vi skulle då vara tvugna att vara på Arlanda en timma tidigare än planerat, men blev i det sammanhanget utlovade en sightseeing i Aten i väntan på båten, men den blev också inställd eftersom planet var 3 tim försenat från Arlanda. Alltså förutom en onödig sjöresa på 6 tim, dessutom uppjagade en timma tigare på morgonen alldeles i onödan.
- Vid hemresan från Santorini väntan i tre timmar på att planet som stog utanför på plattan skulle bli klart för start. Väl ombord fick vi veta att dom missat beställningen av käk och istället fått bre var sin torftig macka som vi bjöds på. Det här var när käk fortfarande ingick resans pris.
- Uppringda av Apollo två dagar före avresa för att ett bygge av pool skulle ske utanför vårt hotell i Georgiopoulis på Kreta. Här erbjöd man byte av hotell och ort, men då vi var tre pers var det inget som passade och vi ville inte bo på någon annan ort . Den här gången fick vi i alla fall kompensation i form av en hyrbil i 3 dagar. Och vi var ärligt talat inte störda av poolbygget.

Alltså fem strul på sju resor. Lite för hög procent. Men nu har vi inte rest med Apollo sen 2001 så dom kanske skärpt sig.

Sten-Åke

Ia
2005-05-03, 11:49
Jammen har dere vært serdeles uheldige!!! :( . Men ofte er det jo ikke selve reiseselskapet sin feil, logistikken på selve flyplassene. SEr jo ut som de i noen tilfeller har prøvd så godt de kan og gjøre opp for seg, (gi et "plaster på såret").

Jeg har reist med Apollo 4 ganger de siste 7 årene og har bare vært fornøyd, to av gangene har jeg reist uspesifisert....:)

Håper du har bedre lykke neste gang om du skulle tørre å prøve dem ;)

Ia

inkfish
2005-05-03, 12:20
*lånar svarsknapp*

Det enda strul jag nånsin haft med Apollo är några timmars försening vid två tillfällen, men sånt händer ju vem som helst. Annars har resorna varit klanderfria.

Däremot: joxet med inställda plan och omlagda rutter verkar vara nytt sen de senaste två åren ungefär. Marginalerna är helt klart mindre för Apollo, bedömer de att ett plan är för dåligt bokat slår de ihop med det en annan flight och vips är ens resa några timmar längre - eller går en annan dag.

Jag förstår om det ställer till det för många. För min del är det sällan svårt att flytta semestern några dagar men så har ju inte alla det.

Ruby
2005-05-03, 17:03
- Har blivit uppringda av Apollo ett par veckor före avresa med meddelande att avresedagen ändrats! Det är ju kul speciellt när man inte kan ändra semsterdagar hur som helst.
- Blivit uppringda av Apollo kvällen innan avresa att planet till Santorini är inställt och att vi får flyga till Aten och därefter båt till Naxos/Santorini. Vi skulle då vara tvugna att vara på Arlanda en timma tidigare än planerat, men blev i det sammanhanget utlovade en sightseeing i Aten i väntan på båten, men den blev också inställd eftersom planet var 3 tim försenat från Arlanda. Alltså förutom en onödig sjöresa på 6 tim, dessutom uppjagade en timma tigare på morgonen alldeles i onödan.Usch, det här låter inte alls kul! Med fyra veckor kvar till avresa är det precis sånt här jag går och oroar mig för. Vi ska åka med ett plan som går 15.50 från Arlanda och det jag inte vill ska hända är att det planet ska bli inställt så att vi i stället måste åka med planet som går 05.50 samma dag. Det låter kanske inte så hemskt, men problemet är att vi ju faktiskt har planerat att åka på eftermiddagen och inte på förmiddagen.

Ruby - oroar sig förhoppningsvis i onödan :o

Brige
2005-05-03, 21:05
Men inte kan de väl tidigarelägga en flygning?! :confused: Risken är väl snarare att det blir förseningar, eller hur?
Ruby

Dessvärre har vi varit med om just detta, att Apollo tidigarelägger en take off. Vi hade hunnit få info, utsänd per brev, bara ett par dagar före avresedatum och det påverkade oss en del. Vi hade planerat att växla in en del kontanter på Arlanda men kunde inte göra det eftersom avgångstiden ändrats från runt 8-tiden på morgonen, till 06-"nå´nting" och då var växlingskontoren inte öppna ännu. Vi var dock "på plats" i god tid, men väl inne i planet fick vi alla vänta eftersom ett "gäng" på sisådär 15 passagerare inte hade nåtts av info om den nya avgångstiden. Och i det läget skyllde "alla" på "alla". Apollo på Novair, Novair på Apollo o markpersonalen o.s.v. Det var rättså irriterande tyckte vi som inte ens hade kunnat få oss lite kaffe eftersom serveringen också var stängd.:(:mad:
Dock, det "saknade gänget" hittades till slut, (surrandes runt i taxfree i godan ro:)), kom på plats så att vi kunde lyfta. Vi var då c:a 45 min. försenade och ändringen av take off var, om jag minns rätt, en skillnad på c:a 1 tim. 20 min. Alltså "sprack" det i praktiken ändå för Apollo:(
Jag tror att, precis vad som helst kan ändras, och faktiskt i princip NÄR som helst. Numera försöker vi alltid ha tidsutrymme, åt båda hållen, eftersom vi ju också har rätt långt till Arlanda och det krävs viss planering även att ta sej dit.
Jag hoppas att allt ska gå bra och att du slipper "obehagliga överraskningar" med kort varsel:eek:
//Birgitta 36+:D

Kalimera
2005-05-04, 10:03
Jag reser alltid med Apollo, ibland har det strulat, men inte värre än att jag tagit det med ro. Det konstigaste jag varit med om var när planet avgick tidigare (3 tim) än vad som stod på biljetten. Då var det tur att vi hade ringt dagen innan och kollat att planet skulle gå i tid. På avresedagen var det nog många öluffare som stod med lång näsa på flygplatsen, tydligen var det ett flertal som missade planet hem.

Janne / KALIMERA

Christer
2005-05-04, 10:48
Man måste ju senast 24 timmar innan flyget går komfrimera biljetten hos apollo för att vara säker på att få plats och få reda på ev ändrad tid. Har man gjort det och det blir ändring därefter ansvarar apollo för konsekvenserna väl.

inkfish
2005-05-04, 13:17
Charterbiljetter behöver väl aldrig konfirmeras? Att man ska ringa dagen innan är väl för att man ska försäkra sig om avgångstiden.

Kalimera
2005-05-09, 18:45
Charterbiljetter behöver väl aldrig konfirmeras? Att man ska ringa dagen innan är väl för att man ska försäkra sig om avgångstiden.
Stämmer precis.

Janne / KALIMERA

Rasmus
2005-05-09, 18:56
Jomenvisst kan så ske, speciellt med Apollo :p
Senast idag fick vi besked om att vårt flyg till Kos tidigarelagts med tio (!) timmar. Och det är bara den senaste ändringen, inte den första och säkerligen inte den sista. Nu är budet att planet lyfter klockan 07.05, vilket gör att vi definitivt inte behöver bekymra oss för att nödgas ta en sovmorgon... :rolleyes:
Nåja, än så länge är inte datumen ändrade. Nu är vi bara nyfikna på om vi ska få tillbringa tio timmar extra i Mastihari i väntan på båten över till Kalymnos, eller om de löser detta på något smidigt sätt. Spännande värre... :eek:



Men inte kan de väl tidigarelägga en flygning?! :confused: Risken är väl snarare att det blir förseningar, eller hur?

Ruby

Ruby
2005-05-09, 19:00
Jomenvisst kan så ske, speciellt med Apollo :p
Senast idag fick vi besked om att vårt flyg till Kos tidigarelagts med tio (!) timmar. Åh nej! :mad: :mad: :mad:

Jag fick min biljett idag men det är kanske ingen garanti för att de inte ändrar tiden? :(

Ruby

Kirios
2005-05-09, 21:35
Jag har rest med Apollo vid ett flertal tillfällen och det har aldrig varit några större problem. Det har givetvis varit förseningar men det är det minst lika mycket med reguljärflyg. Inställda flygningar har jag aldrig varit med om hos Apollo men det har hänt på bl.a. inrikesflyg i Sverige (p.g.a. för få passagerare). Vår avgångstid till Rhodos i år har tidigarelagts ett par timmar men det är bara bra för då hinner vi med en tidigare färja till Kalymnos och slipper komma fram på natten.

//Kirios 40(kvar)

Riitta
2005-05-09, 21:45
Jomenvisst kan så ske, speciellt med Apollo :p
Senast idag fick vi besked om att vårt flyg till Kos tidigarelagts med tio (!) timmar. Och det är bara den senaste ändringen, inte den första och säkerligen inte den sista. Nu är budet att planet lyfter klockan 07.05, vilket gör att vi definitivt inte behöver bekymra oss för att nödgas ta en sovmorgon... :rolleyes:
Nåja, än så länge är inte datumen ändrade. Nu är vi bara nyfikna på om vi ska få tillbringa tio timmar extra i Mastihari i väntan på båten över till Kalymnos, eller om de löser detta på något smidigt sätt. Spännande värre... :eek:


Vi skall ju åka med samma plan och fick sådeles samma besked. För denna gången tycker jag att det var ändrat åt rätt håll. Då kommer vi ju fram mitt på dagen i stället för natten och slipper nattresa hem också:)
Om dom nu inte ändrar sig igen förstås:confused:
Vi skall säkert komma över med båt också på något bra sätt, Rasmus:)

Riitta

Anna Pernilla
2005-05-10, 16:00
Jag jobbar ju på flygplatsen i Oslo och kanner till det har med førseningar odyl:( .Charterflygen går under sommaren i skytteltrafik och om det skulle uppstå ngt tekniskt problem med ngt av flygen,finns det dessvarre inget flyg som står på backen och bara vantar på att sattas in...Då blir det de har tråkiga førseningarna.
Man får aldrig ngn kompensation om man missar sitt inrikesflyg om man inte har det i førsakringen eller har køpt en sk genomgående biljett,dvs inte 2 separata flygbiljetter:rolleyes: .
Vissa resemål har under lågsasongen inte tillrackligt med passagerare och då slår, tex novair, hellre ihop 2
destinationer an att stalla in helt:o .
Så det ar bara till att hålla tummarna.....;)

Lotta E
2005-05-12, 05:29
Ännu ett inlägg.
Vi har också rest med Apollo. Inget strul heller än så länge.
Det är 20 dagar kvar tills vi skall åka. Hoppas inget händer efter allt man läst. Puh!! Vi skall mellanlanda på Karpathos på hemvägen.
Vi skall till Samos. Reser 07.00
Håller med tidigare inlägg. De har ju väldigt bra priser!

:cool: :p

kirtor
2005-05-12, 08:32
Når går dette flyet til Kos da? Vi skal også til Kos, riktignok fra Norge, men har ikke hørt noe, så da går det vel bra. Vi skal også videre samme da til annen øy, så dette kan jo bli spennende

Bertil Lindroos
2005-05-30, 11:00
Jaha....då har dom gjort det igen...grymt besviken på Apollo..
Bokat flygstol med Apollo till Santorini den 1/10 till ett mycket bra pris..
för bra för att vara sant visade det sig...
Plötsligt i fredags försvann fligthen från Apollos bokningssida...där man fick till svar att det inte fanns någon resa under den angivna tiden, blev förståss misstänksam och ringde upp Apollo, men säljaren där kunde inte lämna något besked:mad: utan bad mig ringa idag igen, blev idag hänvisad till Novair från Apollo
som i sin tur hänvisade mig åter till Apollo innan jag fick beskedet att fligthen var INSTÄLLD..pga bokningsläget...men hallå det är 4 mån kvar.
Nåväl kommer inte att lita på Apollo längre utan bokat ny resa med snowflake
den2/10 men då till Athen. // Bertil

Alexandra
2005-05-30, 22:45
Åh vad mycket krångel det verkar vara med Apollo. Har nämligen uppfattningen att det är mer ändrade tider, förseningar osv med dem än med andra bolag.
Köpte dock så billiga biljetter ( 2400 kr t&r Santorini för 2 personer) så att jag inte kunde motstå.
Hoppas att det inte blir några smärre förändringar bara, flyget får dock gärna gå tidigare ner och senare hem så vi kan utnyttja timmarna i Grekland maximalt;)

Det blir säkert bra förhoppningsvis, och jag hoppas att det ordnar sig för alla er andra också...

Trevlig resa allesammans:)

/Alexandra