handdator

Visa fullständig version : Kan man ta sig från Symi till Turkiet?


mari16
2005-04-17, 20:44
Har läst i ett resebrev här på kalimera att man kan ta sig från Symi till Datca i Turkiet. Är det någon som vet hur ofta en sådan båt går dit och tillbaka i juni-juli?
Finns det någon annan ö i Dodekaneserna varifrån man tar sig över till Turkiet?

Marie

PO
2005-04-17, 21:06
Ja, från Kos & Kalymnos, men varför lämna Grekland, vi gör då inte om det.:eek:!!

//PO

Riitta
2005-04-17, 21:40
Inte jag heller:D

Riitta

nilam
2005-04-17, 23:25
Från Rhodos kan man ta färjan till marmaris i Turkiet vet jag, tror att den går varje dag. Kan verkligen, tvärt emot föregående talare, rekomendera en tur till Turkiet. Turkiet har underbar mat, bra shopping och framför allt är det billigt!

Om man har möjlighet att berika sin semester med ytterligare ett land ska man inte missa det tillfället....:) man kan älska fler länder än grekland, det är tillåtet;)

Kalimera
2005-04-18, 13:38
Har läst i ett resebrev här på kalimera att man kan ta sig från Symi till Datca i Turkiet. Är det någon som vet hur ofta en sådan båt går dit och tillbaka i juni-juli?
Finns det någon annan ö i Dodekaneserna varifrån man tar sig över till Turkiet?

Marie
Du kan även åka från Samos (som visserligen inte ligger i Dodekanserna) till Turkiet. Det går dagsturer varje dag till Kusadasi, en ganska stor stad med billig shopping, och till Efesus. Efesos var en gång Greklands ekonomiska centrum och senare en stad av yttersta vikt i det romerska imperiet. Här fanns flera stora tempel, bland de främsta kan nämnas Artemistemplet som var ett av antikens sju underverk. Efesus rekommenderas varmt!

Janne / KALIMERA

Bluesea
2005-04-19, 08:41
Ja, från Samos går det snabbt att ta sig till Kusadasi i Turkiet. Nu var det rätt många år sedan jag gjorde den resan, men då var "port-tax" (hamnskatten) rätt maffig vill jag minnas. När vi sedan återvände till Samos (Pythagorion) var vi tvungna att torka av fötterna på en matta innan vi klev på grekisk jord. De ville inte ha in smutsig turkisk jord i landet. Konstigt, och jag hoppas att det tilltaget är borta sedan länge.

Då var det också problem med passen (sades det). Om man fick en turkisk stämpel blev det jobbigt att flyga med reguljärt från Grekland när men sedan skulle åka hem till Sverige igen. Om det verkligen stämde, vet jag faktiskt inte. Men som sagt, det var då det.

Kusadasi är en mysig stad, och det går bussar rätt tätt till Efesos (som man inte bör missa, som sagt). Och det går alldeles utmärkt att tycka om flera länder samtidigt. Vår dröm just nu är att besöka Avery Island i södra USA, det enda stället där man tillverkar äkta Tabasco. Jag vet inte riktigt varför vi vill dit, men det låter spännande. I verkligheten blir det en resa till Tilos i år igen, vilket sannerligen inte är dåligt.

Bluesea

inkfish
2005-04-19, 23:52
Från Symi går dagsutflykter till Datca. Åtminstone tidigare var det varje eller varannan lördag, så vitt jag vet. Det är en av de vanliga badutflyktsbåtarna, Triton, som går dit - möjligen gör andra båtar det också.

Att Triton går på lördagar beror på att det är marknad i Datca då.

(Så här var det åtminstone för några år sen - men är rätt övertygad om att detsamma gäller fortfarande)

mari16
2005-04-21, 14:52
Tack för alla svar! Älskar Grekland och varit många gånger där men också upptäckt Turkiet om man håller sig ifrån turiststråken..så varför inte uppleva 2 fina länder om man kan samtidigt!

Marie

Arne
2005-04-21, 15:56
Jodå!!! Det förträffliga flytetyget "Triton" finnes i Symi Hamn. Brukas normalt för badresor "Symi Runt", men avgå var lördag till Turkiet för endagstur!!

Vi togo oss förra hösten en heldagstur med Triton. Symi runt inkluderande besök vid badstränder, kloster med mera. En suverän tur och därtill prisvärd.

Bildlänk http://www.sendpix.com/albums/05042106/sfbccwsih4/

Lite taffligt var dock den turen... "All inclusive" servering som utlovades visade sig omfatta tvenne krus surrade vid stormasten. Dryckerna bestodo av dels helliter Ouzo och därtill likadan flaska Retsina. För Ouzokylningen hade införskaffats ett stycket kyltermos med isbitar. Denna termos innehöll dock endast kylt vatter efter trettio minuters färd!!!
Isen hade skattat åt förgängligheten!!!

Men en trivsam tur var det i sanning!!!

Arne och Birgitta

Med under 30 dagar kvar till avfärd!!!