handdator

Visa fullständig version : Köra moppe


inkfish
2006-06-16, 20:45
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1010044.jpg

Här är den kära moppen som jag stolt framförde på Karpathos i fem dagar:D

Det här är ju nytt för mig så jag behöver fråga en sak:

När man hyr skriver man under på att man bara ska köra på asfaltvägar. Men alla vet ju att man inte gör det. På Karp som exempel kör ju folk ner till Apella och andra stränder dit sista biten är grusväg. Det vågade inte jag men jag skumpade till Diakofti där det var en lång bit grus på slutet.

Så vad skulle jag gjort om moppen skurit? Dragit den tillbaka upp till asfalten och sen hävdat att det var där det hände? Ingen hade ju trott mig:o

Janérik
2006-06-17, 02:37
"klipp"

Så vad skulle jag gjort om moppen skurit? Dragit den tillbaka upp till asfalten och sen hävdat att det var där det hände? Ingen hade ju trott mig:o
Nu är det ju inte så att moppen skär ihop för att du kör på lite grusväg. Däremot så finns ju en viss risk för att du kör sönder något däck och får punktering på grusvägarna, ibland kan det ju vara en hel del skarpa stenar då man är ute i naturen. Har man då hyrt av en grinig uthyrare så kommer man nog säkert att få höra en del och kanske också dra fram plånboken. Däremot så är det ju (tragixkt nog) oftaså att däcken kan vara ganska slitna på de moppar man hyr och då får man väl försöka skylla på det och inte på att det var lite hårda stenar på vägen.

Mvh Janérik

inkfish
2006-06-17, 12:31
Nja, jag menar inte att den skulle skära FÖR ATT jag kör på grusväg. Jag menar mer om jag har sån otur att den RÅKAR skära just då. Står jag där med skägget i brevlådan då?

Det är kanske som du säger, att det beror på uthyrarens humör. Hrrm.

Mikke
2006-06-17, 15:28
...definitionsfråga: vameneru me skära..?? För mej är det när motortempen blir så hög att metallerna utvidgar sig så mykke att dom inte går runt längre.....s.a.s skär eller smälter ihop...(rysning)
Den moppen du har hyrt eju helt ok att köra lite grus med p.g.a stora (17-18-tums hjul) till skillnad mot att skaka fram på rom scootrarna me sköttkärrshjul...de e inget kul.Ju större däck, ju mer gummi i gata..... Att moppen skulle skära(se ovan) för att man kör på grus är inte sannolikt.
Gasen i bött,låg tyngdpunkt,etc....Sen grenslar man oftast dom hojarna me lite större hjul, till skillnad mot scootrarna, där sitter man ju som på en köx-stol....som rusar iväg i 100 knyck....inte helt bequemt, peau min aera...
Ajö,
Mikke

inkfish
2006-06-17, 15:54
Alltså, skära är inte huvudsaken...

Jag använder det bara slarvigt som beteckning på Problem Med Moped Som Föranleder Telefonsamtal Till Uthyrare Om Bärgning. Det är i det läget jag undrar om jag ska dra moppehelvetet 2 km till asfaltväg först. Annars kan ju uthyraren alltid hävda att jag bröt mot avtalet genom att köra på grus ---> moppe pajade ---> full försäkring in your dreams. Typ.

Anna Pernilla
2006-06-17, 15:59
Precis det tänkte jag oxå på när jag körde nerför grusbackarna på Karp.Vad säger jag om det händer något?För jag minns allt hur stenarna skvätte runt och en eller annan del på moppen kunde säkert ha fått en smäll den inte borde fått:eek: .Å dra den uppför jättebackarna till asfalten skulle jag nog närmast dö av....

inkfish
2006-06-17, 18:54
Jo precis. Sen kan ju moppen dessutom råka paja just då, inte pga att man är på grus men ändå just där.

Mikke
2006-06-17, 22:54
Jo precis. Sen kan ju moppen dessutom råka paja just då, inte pga att man är på grus men ändå just där.
...äsch da, jag har vurpat med en scooter från MotoCarpathos å inte bidde de nåt värre skrapat på den å inte sa Thanasis nåt om de...Ja har t.o.m vurpat när han såg på....De var en himsken spray han spruta på bene å armen, den sved utta den....
Blir det grusväg,så får väl vägen bestämma hastigheten, så hare ju allti vurt å så kommere att förbli, ett s.k oomkullrunkeligt axiom...:D
Mikke