handdator

Visa fullständig version : Sifnos


epiros
2005-04-17, 15:11
Någon som har tips om matställen i Kamares ?

:) epiros

carl04
2005-04-17, 19:24
Ja, det finns ett par trevliga i Kamares. Kapitan Andreas är en bra restaurang med hyfsade priser nere vid stranden och en härlig uteservering. Ett annat schysst ställe ligger snett emot och där kan man få lite annorlunda mat utöver "det vanliga", gott när man tröttnat på den grekiska maten samt pasta och pizza. Jag har glömt namnet på stället, men kolla menyn... Sist åt jag schnitzel (!) på detta ställe och personalen är trevlig.

/Carl

Eva L
2005-04-19, 10:44
Någon som har tips om matställen i Kamares ?

:) epiros
Hej!

Ena av dom första tavernorna(som jag tyvärr inte minns namnet på) nära färjan hade verkligen bra mat. Sonen och jag stannade till där och var först lite tveksamma eftrsom dom hade lite tillgjorda matsedlar som såg ut som illustrationer för barnböcker ex fiskar, men maten var den absolut bästa vi åt under Sifnosvistelsen. Nu är det två år sedan så mycket kan ha hänt. Med kalimergänget åt vi på en italiensk restaurang som också var helt ok. Brige eller Ann kanske minns vad den heter.

Eva

Kalimera
2005-04-19, 11:16
Hej!

Ena av dom första tavernorna(som jag tyvärr inte minns namnet på) nära färjan hade verkligen bra mat.
Eva
Det kan vara Ouzeria Kamares du menar, de har mycket bra mat. Deras Cheese balls är fantastiska!

Janne / KALIMERA

Elisabet
2005-04-19, 11:18
Det kan vara Ouzeria Kamares du menar.Där åt jag 1985 :eek:
Undrar om jag vågar åka tillbaka?????

epiros
2005-04-19, 12:52
Där åt jag 1985 :eek:
Undrar om jag vågar åka tillbaka?????


Hurså:confused: Var inte maten bra:confused: Blev du magsjuk:confused:

:) epiros

Elisabet
2005-04-19, 13:01
Blev du magsjuk?Vad är det????? ;)


Hurså?Sifnos var helt underbart! Och även om tiden sägs ha stått stilla där, så kan det ju omöjligt vara som för 20 år sedan... Jag är "livrädd" för att tvingas se vad tiden gjort... även om jag vet att utvecklingen på många sätt är till fördel för dem som bor och lever där.

annica01
2005-04-19, 18:11
Hej!

Hur är SIFNOS för en barnfamilj?
Finns det någon fin strand att rekommendera?

// annica

epiros
2005-04-19, 20:23
Sifnos var helt underbart! Och även om tiden sägs ha stått stilla där, så kan det ju omöjligt vara som för 20 år sedan... Jag är "livrädd" för att tvingas se vad tiden gjort... även om jag vet att utvecklingen på många sätt är till fördel för dem som bor och lever där.

"Tiden är ingenting" bra roman av Hasse Alfredsson;) Läs den !!!
Men annars undrade jag mest om hur maten är där:)

:) epiros

Kalimera
2005-04-20, 07:20
Hur är SIFNOS för en barnfamilj?
Sifnos är en idealisk barnfamiljsö.

Finns det någon fin strand att rekommendera?
I princip alla stränder är barnvänliga, speciellt den låååååånggrunda stranden i Kamares.

Janne / KALIMERA

annica01
2005-04-23, 16:06
Hej janne!

har du något hotell/pensionat att rekommendera pöå sifnos nära stranden i Kamares för en barnfamilj?
tack!
// annica

Arne
2005-04-23, 17:29
När vi första gången till Sifnos anlände, då togo vi genast kontakt med den lilla kombinerade kiosken/turistbyrån just några steg från hamnen i Kamares.

Vi fick en rumshänvisning till ett litet heltrevligt pensionat just beläget på andra sidan bukten och strax till höger om den lilla vitkalkade kyrkan.

Ägaren kom strax med skruttig bil att oss hämta för färden till pensionatet.
Suveränt boende!! En studio med separat kök samt tvenne rum därtill. Runt hela studion en jättealtan med utsikt över hamnbukten!!
Prisläget strax runt 20€ per natt i September. Nu hade emellertid pensionatet inget namn, men om ni beskriver läget intill kyrkan så ska det nog fungera på turistbyrån.

Ska se om vi kunna hitta åter de bilder vi tog vid pensionatet. I sådant fall lägga vi dem ut här på Kalimera framöver.

Arne och Hustru Birgitta

Som just strax invänta Eva.L samt dottern på Stifadomiddag här hemma. Så följa en gigantisk bildvisning med den nya digitala projektorn (Hitachi) vilken just kommit åter efter att nätaggregatet bytts ut. Projektorn testkörd under gårdagens kväll utan anmärkning.

Marianne
2005-04-23, 20:28
Stranden i Vathy är också väääldigt långgrund!

Och stranden i Platy Gialos är också en mycket fin strand.

Bussförbindelserna är bra på Sifnos, så prova gärna olika platser, Vathy, Platy Gialos, Faros, Kamares....

Ja, visst är Sifnos en barnvänlig ö!

Marianne

Eva L
2005-04-24, 10:51
[QUOTE=Arne

Som just strax invänta Eva.L samt dottern på Stifadomiddag här hemma. Så följa en gigantisk bildvisning med den nya digitala projektorn (Hitachi) vilken just kommit åter efter att nätaggregatet bytts ut. Projektorn testkörd under gårdagens kväll utan anmärkning.[/QUOTE]

Härliga bilder från flera öar som dottern tyvärr missade då hon drog till krogen med grekerna. Fantastisk investreing denna förnämliga projektor som kommer att förgylla många kalimerafester.

Eva

Kalimera
2005-04-25, 09:36
Hej janne!

har du något hotell/pensionat att rekommendera pöå sifnos nära stranden i Kamares för en barnfamilj?
tack!
// annica
I princip alla pensionat i Kamares ligger strandnära, Kamares är litet och det är aldrig mer än 100 meter till stranden. Jag tycker ni ska fråga på turistbyrån, eller lämna bagaget på någon av tavernorna och gå runt och titta själva (någon kan ju ta en öl och passa bagaget). De mesta ligger på behändigt krypavstånd.

Janne / KALIMERA

Arne
2005-04-25, 16:44
Hittade några bilder från Sifnos 2002.

Väl bekomme!!

Men!!! Besök ej den "Pittoreska" tavernan med den gudomligt vackra altanen ut mot havet vid Vathystranden, den som ni ser på bild som Vathysifnos 2. Vi pimplade varsin liten Amstel till svindyrt pris a la gamla staden, Rhodos!!!! På serveringen där bussvändplanen är kostade samma Amstel i halvlitersflaska endast tredjedelen så mycket.....


länk http://www.sendpix.com/albums/05042507/k2h7p4o69f/

Arne

epiros
2005-04-25, 18:17
Hittade några bilder från Sifnos 2002.

Väl bekomme!!

Men!!! Besök ej den "Pittoreska" tavernan med den gudomligt vackra altanen ut mot havet vid Vathystranden, den som ni ser på bild som Vathysifnos 2. Vi pimplade varsin liten Amstel till svindyrt pris a la gamla staden, Rhodos!!!! På serveringen där bussvändplanen är kostade samma Amstel i halvlitersflaska endast tredjedelen så mycket.....


länk http://www.sendpix.com/albums/05042507/k2h7p4o69f/

Arne

Tackar för fina bilder, Arne. Sifnos känns inte så avlägset nu.
ca 34 dagar kvar till Parga och 12 dagar senare mot Sifnos.

:) epiros

Brige
2005-04-29, 00:31
Med kalimergänget åt vi på en italiensk restaurang som också var helt ok. Brige eller Ann kanske minns vad den heter.


Sorry! Jag minns inte namnet, men maten var mycket delikat:p Men, om man från piren där färjorna lägger till, går tillbaka utefter "hamngatan" in mot land så att säja. I uppförsbacken då, på väg ut ur Kamares, med havet på vänster sida och tavernor m.m. på höger sida, så ligger restaurangen mitt i den backen som inte är så brant. Mitt över gatan låg ett disco eller i alla fall en bar, Det borde gå att ta sej dit på min beskrivning, eller.......??
Gud vá jag plötsligt började längta efter,inte bara den goda maten, utan det fantastiskt trevliga och entusiastiska gänget som sammanstrålade. En del av oss träffades faktiskt för första gången i verkliga livet, Himla kul hade vi och vänner blev vi också, så dä. Jag gillar däg ja, Eva L, bara så Du vet alltså;):) Hälsa Dina båda ungdomar från mej. Anna sänder varma direkthälsningar från Grekland, och speciellt till Kalithea naturligtvis. Det blir mycket jobb i sommar så hon tar, vis av skadan från förra sommaren, ledigt NU o laddar upp. Kloka blir dom oxå, döttrarna, med tid o erfarenhet.
Själv tillhör jag föreningen; "kloka mammor med kloka döttrar":rolleyes::cool:;):D

-Brige, klok mamma med ännu klokare dotter. Så dää.(med 41 dgr kvar)

Eva L
2005-04-29, 11:11
Sorry! Jag minns inte namnet, men maten var mycket delikat:p Men, om man från piren där färjorna lägger till, går tillbaka utefter "hamngatan" in mot land så att säja. I uppförsbacken då, på väg ut ur Kamares, med havet på vänster sida och tavernor m.m. på höger sida, så ligger restaurangen mitt i den backen som inte är så brant. Mitt över gatan låg ett disco eller i alla fall en bar, Det borde gå att ta sej dit på min beskrivning, eller.......??
Gud vá jag plötsligt började längta efter,inte bara den goda maten, utan det fantastiskt trevliga och entusiastiska gänget som sammanstrålade. En del av oss träffades faktiskt för första gången i verkliga livet, Himla kul hade vi och vänner blev vi också, så dä. Jag gillar däg ja, Eva L, bara så Du vet alltså;):) Hälsa Dina båda ungdomar från mej. Anna sänder varma direkthälsningar från Grekland, och speciellt till Kalithea naturligtvis. Det blir mycket jobb i sommar så hon tar, vis av skadan från förra sommaren, ledigt NU o laddar upp. Kloka blir dom oxå, döttrarna, med tid o erfarenhet.
Själv tillhör jag föreningen; "kloka mammor med kloka döttrar":rolleyes::cool:;):D

-Brige, klok mamma med ännu klokare dotter. Så dää.(med 41 dgr kvar)


Hej!
Ja visst är det kul att minnas trevliga stunder i goa vänners lag. Jag ska hälsa ungdomarna. Hälsa din dotter också och hoppas hon får en härlig semester där nere före sommarens slit.

Din beskrivning av tavernan var mitt i prick så matgästerna lär säkert hitta dit.

Kram från Eva :)

epiros
2005-04-29, 12:04
[QUOTE=Brige]Sorry! Jag minns inte namnet, men maten var mycket delikat:p Men, om man från piren där färjorna lägger till, går tillbaka utefter "hamngatan" in mot land så att säja. I uppförsbacken då, på väg ut ur Kamares, med havet på vänster sida och tavernor m.m. på höger sida, så ligger restaurangen mitt i den backen som inte är så brant. Mitt över gatan låg ett disco eller i alla fall en bar, Det borde gå att ta sej dit på min beskrivning, eller.......??


Jag ska göra mitt bästa, hittar jag inte dit, kan jag ju alltid skylla på dig:D

Ha det gott

:) epiros

Ann
2005-04-29, 12:26
Hej

Nu ska jag försöka att hjälpa till.

Matstället som du Janne nämnde är inte det jag tänker på. De har god mat de oxå, men jag tycker att Taverna Simoz som ligger två steg därifrån har underbar god mat, och trevlig personal. Familjen som äger och jobbar där, tar egna produkter från sitt jordbruk.

Ett annat ställe som jag verkligen rekommenderar är Restaurang Camaron. Enligt mitt tycke har vi inte ätit så god pasta i Grekland som på detta ställe.

Vi hade ju en jättetrevlig kväll där vi "Gänget" som sammanstrålade. Jag tror att vi alla tyckte att det var ypperlig mat där. Eller vad säger ni Eva och Birgitta.?

Bara för det kommer Camaron få ett samtal från oss nu i helgen, påsken infaller ju nu.

Jag måste varna att vi kommer omkring den 10 juni..

Hälsar Ann

epiros
2005-04-29, 16:10
Hej

Nu ska jag försöka att hjälpa till.

Matstället som du Janne nämnde är inte det jag tänker på. De har god mat de oxå, men jag tycker att Taverna Simoz som ligger två steg därifrån har underbar god mat, och trevlig personal. Familjen som äger och jobbar där, tar egna produkter från sitt jordbruk.

Ett annat ställe som jag verkligen rekommenderar är Restaurang Camaron. Enligt mitt tycke har vi inte ätit så god pasta i Grekland som på detta ställe.

Vi hade ju en jättetrevlig kväll där vi "Gänget" som sammanstrålade. Jag tror att vi alla tyckte att det var ypperlig mat där. Eller vad säger ni Eva och Birgitta.?

Bara för det kommer Camaron få ett samtal från oss nu i helgen, påsken infaller ju nu.

Jag måste varna att vi kommer omkring den 10 juni..

Hälsar Ann


Oj, oj, oj verkar som det finns många rekommenderade mat-ställen att testa.

Tackar för alla tips och får samtidigt varna:) om vår ankomst den 13:e juni.

:) epiros