handdator

Visa fullständig version : Nybliven luffare


Lilith
2006-06-16, 12:03
Hej!
Ska ut och luffa i kykladerna under tre veckor i slutet av juli början av augusti. Någon som har bra förslag på resrutt? Tips om sevärdigheter, stränder, natur, billiga hotell vandrarhem m.m. Vi kommer med flyg ner till athen mitt i natten och räknar med att ta någon färga ut bland öarna under morgonen. Alla verkar haft en underbar tid där nere och jag är verkligen förvissad om att även vi kommer att få det. :D VI vill verkligen få ut mest möjliga av resan!

bye_bye MVH eva med resenär!

Marianne
2006-06-16, 12:47
Någon som har bra förslag på resrutt? Tips om sevärdigheter, stränder, natur, billiga hotell vandrarhem m.m.
Hej Eva och välkommen till Kalimera!

Janne skrev i Aftonbladet för några dagar sedan, och där var hur mycket tips och förslag på resrutt som helst och mycket, mycket annat. Guld värt för dig som nybliven luffare: http://www.aftonbladet.se/ettor/webb/42_normal.html

Se en bit nere på sidan "Öluffa i Grekland".

Jag skulle vilja föreslå att du läser detta först - fråga gärna lite mer precis sedan... (Jag vill inte verka avvisande, men jag tyckte bara att de artiklarna var så himla bra!)

Apelsina
2006-06-17, 09:05
Hej Lilith!

Milos tycker jag inte att du ska missa ! Fantastiska ständer och mycket att seklapp_klap ! Kombinera med kanske Naxos, Paros, Antiparos eller Santorini. Men det beror helt på vad du är ute efter - lugn och ro eller lite mer att göra. Berätta gärna mer vad du vill ha ut av öarna du besöker!

På tre veckor hade jag nog åkt till i alla fall fyra, kanske fem, olika öar. Ett tips är att börja på den ö som ligger längst från Aten och "arbeta" dig tillbaka;) .

Hälsn Apelsina

Deus Ex
2006-06-29, 09:13
Naxos är en kanonfin ö att börja på, tycker inte man ska missa Paros heller även om hamndelen är lite stressigare där. Jag klev av båten kl 04:00 på Naxos och i hamnen stod ca 10 rumsraggare och väntade på mig och 4 till. Från Naxos går det båtar till överallt!!

Alexandra
2006-06-29, 16:53
Hej!
Vad spännande för er att ge er iväg, antar att ni har lite fjärillar i magen. Hade i alla fall jag förra året som var första gången:D

Jag skulle rekomendera Naxos som också är en bra ö att börja på. Det finns något för alla. Mysiga byar, massor av saker att göra om och se. Underbara stränder och en trevlig stad. Dessutom så har ön bra båtförbindelser. Var och tittade på Poseidon som ligger precis på Ag Goeorge stranden, hade bra priser 35-40 i högsäsong.

Jag rekomenderar även Amorgos som är så vacker med fina bad och mysiga byar, vi bodde på Pension Amorgos som ligger precis där Skopan lägger till bra läge, fräscht och havsutsikt.

Precis som Apelsina rekomenderar jag Milos varmt och missa inte båtturen runt ön:) verkligen en upplevelse! Vi bodde på Iliopetra som ligger granne med Anezina. Det var rent, fräscht, fint och ägarinnan var super trevlig.

Självklart vill jag slå ett slag för Folegandros som blev en av mina favoriter. Vacker ö, väldigt fina bad- klart vatten, mysig chora...

Om det inte vore för att det troligen är ganska så dyrt på Mykonos i högsäsong så hade jag rekomenderat den ön för det var verkligen en pärlaflabb_flab

/Alexandra som hoppas ni får en underbar resa

Sandroow
2006-06-30, 11:35
Ja, jag rekommenderar också Folegandros. Helt underbart där. PÅ Folegandros finns lugnet, mysiga tavernor, fina stränder även fast det kan vara lite kämpigt att ta sig till dem och från dem i värmen.
Man skall inte åka dit om man vill ha "hålligång" och party utan dit åker man om vill ha total avkoppling.
Gick upp på ett berg som ligger vid chora, fantastisk utsikt.

Måste bara berätta om en händelse på vår lilla ö-luff 2001.
Vi var 4 pers som för första gången ö-luffade.
Vi landade på Santorini och skulle efter ett par dagar ta båten till Folegandros.
Vi skulle byta färja på Ios.
När vi på långt håll ser Ios hamn så skall en utav oss gå på toa. Och det var ju ok eftersom det var långt kvar till hamnen. Vi andra står kvar men märker att det gåt väldigt fort in mot hamnen. Och vår kamrat kommer inte, de som jobbade på båten vinkade att det var dags att gå av båten, och hon har inte kommit.
Vi går av färjan och står på bryggan och bara hoppas på att hon kommer. Men nej, de kastar loss och kvar på båten är kamraten:eek: . Hon hade ingenting, ingen väska, inga pengar, inget vatten.
Hon fick ta en tur till Naxos, sedan var det samma färja som gick tillbaka som skulle hämta oss på Ios och vidare till Folegandros. Så vi möttes av en väldigt hungrig kompis. Som tur var hade vi gott bröd med solvarma tomater att bjuda på.klapp_klap
Vill inte skrämmas med denna historien, vi skrattar åt det nu.:D
Men var beredda, färjorna lägger till snabbt i hamnarna.;)