handdator

Visa fullständig version : MOPPEKÖRKORT!


milla
2006-06-14, 20:38
VAR TILL SAMOS EN VECKA OCH HÖLL PÅ ATT SMÄLLA AV NÄR DE BEGÄRDE A-B KÖRKORT NÄR JAG VILLE HYRA MOPPE! NYA SMARTA EU-DIREKTIV. SÅ DET BLEV ATT TRAMPA RUNT PÅ CYCKEL I DE NÄRMASTE OMGIVNINGARNA I STÄLLET. HADE REDAN HYRT BIL OCH HADE TÄNKT FARA RUNT I LITE OLÄNDIG TERÄNG. NU BLIR DET ATT SKAFFA MOPPE-KORT TILL HÖSTEN. NÅN SOM VET VAD DET KOSTAR?
HUR SOM HELST HADE VI EN SKÖN OCH AVKOPPLANDE VECKA MED MASSOR AV GOD MAT.
SOLIGA HÄLSNINGAR FRÅN MILLA _B-anana

Lindiz
2006-06-14, 21:40
Men om du redan har B-körkort behöver du ju inte något mopedkörkort???:eek::confused:

nilam
2006-06-14, 21:54
Jag vet inte riktigt om jag förstår...? Varför ska du ta "moppe-körkort" om man behöver ha A- eller B-körkort:confused: Och om du redan har B-körkort behövs väl inget mer...? Hur som helst kan jag svara på kostnadsfrågan:) Dottern tog EU-mopedkörkort i höstas och det kostade 1200 inkl.uppkörning. Det var genom Medborgarskolan så det kanske skiljer i pris på olika ställen.

Malin

Peter
2006-06-15, 00:14
VAR TILL SAMOS EN VECKA OCH HÖLL PÅ ATT SMÄLLA AV NÄR DE BEGÄRDE A-B KÖRKORT NÄR JAG VILLE HYRA MOPPE!
Du skriker mig i ögat... ;) Så här är det: I Sverige idag, sedan ett antal år, får du inte köra motorcykel om du bara har B-körkort! Du måste skaffa A-behörighet för att få köra dessa roliga tvåhjulingar. Så är det bara. Samma sak gäller i Grekland, oavsett om du har B-kort! Där är det dessutom så att "mopederna" lätt kommer upp i 70 - 80 knyck minst, eftersom de inte är strypta. Så de är nästan som lätta motorcyklar här hemma. Vilket kan ge många tillfällen till olyckor om man inte kan hantera dem. snyft_drop

På många ställen bryr de sig inte om detta om du bara har B-kort, men du råkade tydligen ut för en ovanligt nitisk uthyrare... Han hade kanske haft besök av farbror Polisen nyligen eller haft någon otrevlig olycka...

Oavsett vilket så var han helt i sin rätt att neka dig att hyra moped trots att du tidigare hyrt bil. Har du bara B-kort så är det så! Trist men sant.

Tillägg: I Sverige kan du köra våra vanliga mopeder på B-kort. Men kör du motorcykel, oavsett kubik, utan A-behörighet ligger du illa till om du hamnar i en kontroll. Det är nog olovlig körning, dvs du har inte körkort för fordonet, och kostar böter och du blir troligvis av med ditt vanliga körkort en tid... Inte så kul kanske...?

Peter

hahnson
2006-06-15, 06:08
när jag kontaktade en uthyrare på paros sa ha att det gick bra att hyra upp till 80cc med b kort. men olika uthyrare kan tydligen ha olika regler för några kompisar till mig va på karphatos å där krävde en av moppe uthyrararna att man var minst 23 år

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=4358

CharinaJ
2006-07-15, 19:56
För att hyra moppe upp till 50 kubik räcker det med B-kort.

Har konsulterat flera reseledare o moppeuthyrare.

Elisabet
2006-07-15, 22:18
Att uthyrarna kan ställa vilka krav de vill är väl alldeles självklart!

Jag undrar, ni som nyligen varit på Skopelos, hyrde ni moppe och krävde de körkort för moped eller motorcykel för att hyra en 50-kubikare? Några tips på uthyrare som inte kräver det?

Eva L
2006-07-15, 23:41
[QUOTE=Elisabet]Att uthyrarna kan ställa vilka krav de vill är väl alldeles självklart!

Jag undrar, ni som nyligen varit på Skopelos, hyrde ni moppe och krävde de körkort för moped eller motorcykel för att hyra en 50-kubikare?/QUOTE]
Klart dom kan men varför ha strängare krav än lagen kräver. Knappast i Grekland. Min tolkning är att frågeställaren Milla? saknade B körkort och därför inte uppfyllde lagkravet.

Eva

Elisabet
2006-07-16, 09:22
Klart dom kan men varför ha strängare krav än lagen kräver. Knappast i Grekland. Min tolkning är att frågeställaren Milla? saknade B körkort och därför inte uppfyllde lagkravet.För att de är rädda om sina fordon naturligtvis. Ett sönderkörd moppe kostar att laga eller ersätta och orsakar ett inkomstbortfall under den tid den är obrukbar. Med stor sannolikhet ser de ett samband mellan antalet reparationen och kör-erfarenheten hos kunderna.

Vad gäller Milla så tror jag att det var precis tvärtom - hon har antaligen B-körkort och fick därför hyra bil som hon ju säger att hon gjorde, men inte A-körkort och blev därför nekad att hyra tvåhjuligt motorfordon. Av hennes inlägg får jag uppfattningen att det inte var en "vanlig" moped hon ville hyra utan en som kräver moppekörkort. Jag har hört att sådant numer är ett krav i alla eu-länder (har dock inte kollat uppgiften).

För övrigt kommer A-körkortet att ändras igen nästa år, i Sverige alltså. Jag vet inte hur det är i Grekland, men jag antar att man ska räkna med att kraven kommer att öka ytterligare vad gäller att köra/hyra motorcykel även där. Reglerna skärps inom EU, förarna ska ha mer erfarenhet och kunskap, för att förhoppningsvis minska det stora antalet svåra olyckor.

Eva L
2006-07-16, 10:29
För att de är rädda om sina fordon naturligtvis. Ett sönderkörd moppe kostar att laga eller ersätta och orsakar ett inkomstbortfall under den tid den är obrukbar. Med stor sannolikhet ser de ett samband mellan antalet reparationen och kör-erfarenheten hos kunderna.

'

Visst en del uthyrare kräver ju att föraren haft körkort i tre år. Jag har kanske missförstått hennes inlägg eftersom cykel blev hennes val antog jag att frågeställningen gällde alla typer av mopeder. Bra att krav ställs både på körerfarenhet och nyktert framförande av fordon i trafiken. Grekisk polis lär har ökat antalet kontroller av förarnas nykterhet rätt rejält. Själv hyr jag inga fordon alls i Grekland eftersom cykel är det jag använder här hemma och körkortet mest fungerar som legitimation. Även om jag tidigare kört mycket bil
vill jag inte som ovan förare framföra andra fordon än cykel i Grekland. Får träna mer här hemma först.

Eva

Elisabet
2006-07-16, 13:50
Jag brukar oftast inte heller hyra moppe eller bil i Grekland eftersom jag gillar att gå, men ibland har det hänt och den här gången är det 14-åringen och jag som reser tillsammans och då höjs kraven på att hyra moppe. Han lär ju inte få hyra (även om han numer är den mer körvane av oss... :cool: ) så jag hoppas att jag får hyra en 50cc med B-körkort.

I Sverige krävs det väl förresten inte moppekörkort för oss gamlingar (=födda före 1985) för att köra 50cc? Visst är det så, någon?

Peter
2006-07-16, 15:28
I Sverige krävs det väl förresten inte moppekörkort för oss gamlingar (=födda före 1985) för att köra 50cc? Visst är det så, någon?

I Sverige får du köra 50 cc:are på vanligt B-körkort. Dessa är (ska vara Ang_elx ) strypta så att EU-moppen kan göra max 45 km/tim. I Grekland är ju dessa ostrypta och kan komma upp i det dubbla. Så det är ju möjligt att man kräver högre kompetens av den anledningen. För allt över 50 cc krävs dock A-behörighet egentligen. Men nu är det ju inte alla som håller så hårt på det ännu.

Peter

Elisabet
2006-07-16, 16:43
I Sverige får du köra 50 cc:are på vanligt B-körkort. Ja just det, så är det ju. Men var fick jag det där med född före 1985 ifrån då?? Gäller särskilda regler om man är yngre?

Det har varit en del surr om detta den sista tiden, både här hemma och i forumet, så nu har jag snurrat om begreppen totalt.

Någon sa häromdagen att reglerna är eller ska vara samordnade i hela EU sedan en tid tillbaka. Om det stämmer, vad innebär det i Grekland?
Finns det någon här som VET vilka regler och körkortsklasser för motordriven tvåhjuling som gäller i Grekland NU?

inkfish
2006-07-16, 22:22
Det där med 1985 känner jag inte till - men däremot behövs ju förarbevis för klass I-moppar (EU) om man inte har bilkörkort. Det kanske är det du tänker på?

JoakimS
2006-07-17, 14:53
Grekland har i princip samma regler som vi.
EU-moppe, Klass 1, gjord för max 45km/h och 50cc, kräver körkort för bil, MC eller ett förarbevis(15 år). Går mopeden/scootern snabbare, och/eller större motorsstorlek, är det enbart A-behörighet som gäller. ( Många scootrar är på 80cc)
Vår moped, max 25 km/h och pedaler, från 15år tror jag inte existerar i Grekland.
För bil är minimikravet B-körkort.( Bilkörning i Aten kräver en förmåga att bortse från stora delar av de regler man lärt sig samt att rött blir rött först efter några sekunder. Gäller även för grönt, fast tvärtom.)