handdator

Visa fullständig version : Nattfärja eller ej???


anna
2006-06-14, 13:22
Vi kommer till Aten sent onsdag kväll och står då i valet mellan att övernatta eller ta nattbåten till Paros. Den går 22.00 och ska vara framme 03.20. Funderar på om man bara får vara på däck om man inte köper dyrare biljetter??? Kommer det roomsare fast det är mitt i natten??
Är det någon som har erfarenhet från nattfärja? Eller ska vi stanna en natt i Pireus??

Anna

Janérik
2006-06-14, 16:36
Hej!
Jag skulle inte tveka, helt klart rekommenderas nattfärjan.
Med vanliga biljetten kan man vara både ute på däck och inne i båten, försök hitta en plats ute på däck där det borde bli lä sedan då båten börjar köra, annars kan det bli lite för svalt.
Blir det riktigt svalt så är det bara att försöka hitta någon lämplig plats inne i båten så att ni får sova en stund. Tänk bara på att inte missa att kliva av båten också, ibland går det snabbt då båtarna är in i hamn fram och tillbaka.
Ni kommer att mötas av många roomsare då ni kommer till Parikia. De vill säkert ha betalt även för första natten även om ni inte hinner installera er på rummet före kl 04.00, jag brukar alltid försöka förhandla bort denna första natt, ibland lyckas det bra och ibland dåligt.

Mvh Janérik

Kalimera
2006-06-14, 19:14
Håller helt med Janérik, jag skulle inte ens tänka tanken att stanna i Aten om det gick en nattbåt. Har ni tur blir den sen så ni kan sova hela natten på båten.

Hellen
2006-06-14, 19:19
"Har ni tur blir den sen"

Det är väl nästan endast i detta sammanhang som man kan vara glad över att båten är sen:rolleyes: :)
Nattbåten ut är, tycker jag, en kanonstart på semestern, visserligen blir det lite si och så med sömnen, men det hinnar man sova ikapp.

// Helén

MSSM
2006-06-19, 20:43
Haha, jag tror aldrig jag varit med om att en grekbåt till Kykladerna gått på utsatt tid. Ta tiderna som cirkatider. :)

Hellen
2006-06-19, 20:51
Då är vi nog bara två som har den erfarenheten, jag skrev förra året något liknande om att det var mer regel än undantag att båtarna var försenade, det var en hel del som tyckte jag hade fel (de kanske hade glömt att ställa fram sina klockor)flabb_flab :D

Hur som helst så tycker jag också att ni skall ta nattbåten.

// Helén

Janérik
2006-06-19, 21:33
Stopp o belägg!!
Nog fasen händer det att båtarna går i tid också. Blue Star är nog ganska bra på att hålla tidtabellerna, speciellt de båtar som bara går mellan Pireus och Santorini, de har ju en så kort trad så även om de blir försenade ena vägen så hinner de ta igen den tiden under stilleståndet i andra ändan av rutten.
Däremot så är väl GA-Ferries känd för att i princip aldrig hålla tidtabellerna. Förra året påstod visst Bossew att GA var i tid nånstans ute i Dodekaneserna men med den erfarenhet jag har var de nog precis en rundtur försenade men det är väl inte så lätt att få dem att godkänna det.
Då det gäller snabbåtar av olika slag så är de nog ganska bra på att hålla tidtabellerna numera men naturligtvis kan de bli kvarhållna i hamn för att det är dåligt väder. Detta tycker emellrtid inte jag att man ska beskylla rederiet för, då är det bättre att komma fram lite försenade än att få simma sista biten i höga vågor för att de ville hålla tidtabellen.

Mvh Janérik

http://tickers.TickerFactory.com/ezt/d/4;0;126/st/20060916/e/Greek+Islands/dt/18/k/15a2/event.png

Ia
2006-06-19, 21:34
Enig, ta nattbåten... og om dere skulle måtte betale for første natten på Paros, selv om dere kommer sent, så er det alikevel bare en tredjedel av hva dere må betale for en natt i Athen... båten må dere jo betale for enten der tar den om natten eller dagen.
Vi lå på gulvet inne i salongen, minste gutten lå i to stoler som jeg satte mot hverandre, da vi tok nattbåten fra Paros til Athen for to år siden..
Ta det som et eventyr så synes ungene det der er helt greit.
(om dere reiser med barn da...?)


God tur

Ia_B-anana

Eva L
2006-06-20, 08:43
Alla båtar jag åkte nu i juni höll tidtabellen perfekt. Inte minsta avvikelse. Reste Samos-Patmos med Dolfin/snabbåt och samma båttyp Patmos-Fourni.
Färja Fourni-Samos och även den på tidtabell.

Eva

Hellen
2006-06-20, 09:32
Ok, jag ger mig lite :p Speed båtarna har gått i tid varje gång jag åkt med dem, men inte övriga. Jag har bara erfarenhet av högsäsong i Kykladerna troligtvis är det extra körigt för dem då:eek: !
Min erfarenhet gäller för Blue Star båtarna, det är inga enorma förseningar, men tillräckligt för att jag inte räknar en och en halv timma som säkert om man tänkt sig båtbyte på tex Naxos.
// Helén

anna
2006-06-20, 17:42
Tack för alla svar! Vi har niu avbokat vårat hotell i Pireus och tar nattfärjan. Om 24 timmar landar vi i Athen! Underbart_B-anana

Hellen
2006-06-20, 18:46
Tag med ett gammalt påslakan att breda ut på de inte helt nya :rolleyes: heltäckningsmattorna.

Trevlig resa //bye_bye Helén

Eva L
2006-06-20, 20:38
Min erfarenhet gäller för Blue Star båtarna, det är inga enorma förseningar, men tillräckligt för att jag inte räknar en och en halv timma som säkert om man tänkt sig båtbyte på tex Naxos.
// Helén
Jag har åkt Blue Star några ggr i Cykladerna både i maj, juni och aug utan förseningar. Kanske vi haft tur. Däremot var färjan GA kanske, mellan Folegandros och Paros många timmar försenad ett år i mitten av aug. Skulle gå tre på natten men kom först vid 7-tiden på morgonen. Blev några kalla timmar i hamnen som jag inte vill uppleva igen.

Eva

Hellen
2006-06-21, 23:02
Jag har åkt Blue Star några ggr i Cykladerna både i maj, juni och aug utan förseningar. Kanske vi haft tur.
Eva

Eller vi som haft otur:rolleyes: , mycket troligt med tanke på att vårt bagage kommit på villovägar vid två av fem båtluffningar.
i övrigt har vi klarat oss utan missöden, peppar,peppar.....

// Helén