handdator

Visa fullständig version : Digitalkamera


Lena*
2006-06-13, 23:13
Snart bär det iväg till Naxos och frågan är nu, räcker minneskortet i digitalkameran?! :eek: *tveksam*

Om man filmar tar det mkt utrymme, menar jag...och jag älskar ju att fota också! Så nu undrar jag, kan man på något vis "skicka hem" (till mailadress) bilder, tömma kameran? Isåfall, hur och var? :confused:

Hej från Lena*.

Titti
2006-06-14, 10:29
Kan du hinna köpa ett minneskort till och ha med dig?

Lycka till och trevlig resa! Titti. bye_bye

NaxosNille
2006-06-14, 12:56
Minnebrikker er ganske billige i kjøpe i Hellas. Prisen var i 2005 langt under norsk pris. Det er også mulig å få overført bildene til en CD i en av fotobutikkene på Naxos. Bruker du vanlig "gammeldags" film, lønner det seg også å få fremkalt og kopiert bildene på Naxos. Regn med at det blir tatt mange bilder, så pass på at du har nok minnebrikker...:rolleyes:

Janérik
2006-06-14, 16:45
Det enklaste (eller åtminstone billigaste) är väl att vandra in på en fotohandel i Grekland, där kan de sedan kopiera allt som finns på ditt minneskort till en cd-skiva som du tar med dej hem.
Det går inte att maila så mycket som du har på ditt minneskort, redan ett mail som är över 1 Mb stort brukar kunna ha problem att hitta fram, minneskortet är väl på 512 Mb eller mera, många mail blir det då. Dessutom har ju de flesta en maillåda på 10 Mb så det blir ganska snabbt fullt i den också.

Mvh Janérik

Lena*
2006-06-14, 23:00
Ok, tack alla för svar!

Jag har redan skaffat ett extra minneskort, men känns ändå osäkert, jag är ju helt galen i att fota...:o ...och nu när man kan filma också! klapp_klap

Och ja, jag vet att korten ökar snabbt i antal, det är ju vackra Grekland jag ska till...!

Det där med cd-skiva var ju toppenbra! Hm, man kan alltså lita på att det funkar? *orolig och totalt oteknisk* Jag menar, KAN det misslyckas?

Hoppas på snabbt svar, åker ju imorgon! _B-anana

Hej från Lena*.

Janérik
2006-06-14, 23:20
"klipp"
Det där med cd-skiva var ju toppenbra! Hm, man kan alltså lita på att det funkar? *orolig och totalt oteknisk* Jag menar, KAN det misslyckas?
"klipp"

Hmm, visst kan det misslyckas, du kan ju t.ex. slarva bort cd-skivan, men å andra sidan så är det väl enklare att slarva bort ett minneskort, cd-skivan är ju något större.
Skämt å sido så är det ju väldigt ovanligt att en cd-skiva inte fungerar så jag tror inte att det ska vara någon större risk med det, vill du öka säkerheten så kan du ju göra två kopior.

Mvh Janérik

Lena*
2006-06-15, 10:02
Ja, jag får väl lita på cd-skivan då. Gissar att jag är alldeles för otrendig för att lita fullt ut på "teknikens under". :o ;) Men så får det bli, cd-skiva!

Nu drar jag! bye_bye

Hej från Lena*.

Marianne
2006-06-15, 11:20
Trevlig semester, Lena! Fotosemester, skulle jag kanske säga.;)
Visst är det kul att fotografera.

Senast jag var på semester hade jag med mig 2 minneskort på 512 MB pr. stk. Dessutom hade jag möjlighet att tömma mitt minneskort till CD'skivor ett par gånger eftersom jag bodde privat hos familjen med dator.
Normalt skulle jag vilja säga att ett par minneskort på 512 MB bör räcka, det blir mycket bilder, och sen är det ju ett stort (men roligt) arbete att sortera alla bilderna när man kommer hem.:)
Det gäller om att passa gott på CD-skivan/skivorna så att de inte går sönder heller, de KAN knäckas.
Nog så viktigt tycker jag också att det är med TVÅ batterier, även om de håller länge idag. Det är SÅ retligt att stå långt "hemifrån" tidigt på en engångsutflykt och så inte ha mer batteri.

Det där med att filma med en vanlig digitalKAMERA, det tar verkligen på minneskortet. Jag tycker det är en bra idé att prova denna finess hemma, och se hur mycket plats det tar, och sen överväga om det är det man vill använda sitt minneskort till. Det är nog bättre att skaffa sig en videokamera till detta, tycker jag. Visst är det kul med små filmbitar, men det är nog mest något man använder kameran till hemmaomkring där man snabbt kan tömma den.

Sen ska man ju tänka på vilken kvalité man tar bilderna på också. Jag brukar ta på en ganska hög upplösning, MEN man har ju möjlighet att ändra det senare om man ser att man behöver mer plats. Då kan man ju ta de sista bilderna på en lägre upplösning.
Hoppas få se några av dina bilder i fototävlingen! klapp_klap

Ha det så gott nere i solen och värmen!

Lena*
2006-06-15, 15:15
Jag har nu tagit reda på hur stora minneskort vi har; det ena är på 512 MB och det andra på 1 GB (skriver man så? Gigabite!). Så det låter ju som om det ryms en hel del. Ang_elx

Hm, ja kanske man skulle slå sig in på Kalimera-foto-tävling, inte omöjligt! Det största problemet är väl hur sjutton jag bär mig åt rent praktiskt, men det visar väl sig! :o

Nu SKA jag slänga ner det sista i väskan och sen...bye_bye _B-anana klapp_klap .

Hej från Lena*.

Athanasia
2006-06-15, 15:18
Lycka till med fotandet och ha en trevlig resa.bye_byebye_bye

Janérik
2006-06-15, 17:21
Jag har nu tagit reda på hur stora minneskort vi har; det ena är på 512 MB och det andra på 1 GB (skriver man så? Gigabite!). Så det låter ju som om det ryms en hel del. Ang_elx

"klipp"

Nu har du väl hunnit åka redan men annars så bör du kanske tänka på att hela 1 Gb-kortet inte ryms på en cd-skiva, den är ju bara 700 Mb. Se alltså till att kopiera detta kort innan det är helfyllt, annars får du inte in allt om du inte har dem att göra det på 2 skivor.

Trevlig resa!

Mvh Janérik

opa
2006-07-06, 01:43
Det kostar ca. 4-5 euro att göra en digital transfer till CD-rom i vilken souvenir/ fotoaffär som helst. Fråga efter en hard cover, dvs. ett hårt fodral. Funkar bra i backpacken.

Elisabet
2006-07-06, 08:52
Jag har gjort det en gång, för snart två år sedan, och då kostade det 7,50 €.
Jag hade med en egen cd-skiva, men den fick jag inte använda. Affären hade en maskin som kopierade innehållet på kamerans minneskort och brände det på en skiva. Den sparade bilderna i ett bildläsningsprogram som också lades på skivan och som installerades automatiskt i den dator skivan sedan användes i.

Jag hade inget alternativ den gången; behövde bilderna snabbt, men ALDRIG MER kommer jag att använda mig av den servicen om den funkar på det viset. Irriterande är bara förnamnet!

Peter
2006-07-06, 14:18
Den sparade bilderna i ett bildläsningsprogram som också lades på skivan och som installerades automatiskt i den dator skivan sedan användes i.
Det var väl detta du irriterade dig på? Men du behöver inte installera det programmet om du inte vill.

När du lagt i CD:n och den börjar installera avbyter du bara. Sedan öppnar du CD:n, oftast i drive F: eller G: via Start - Den här datorn, och kopierar bilderna till det program du vill använda. Då slipper du det andra programmet.

Peter

Elisabet
2006-07-06, 15:13
Det var väl detta du irriterade dig på? Men du behöver inte installera det programmet om du inte vill.

När du lagt i CD:n och den börjar installera avbyter du bara. Sedan öppnar du CD:n, oftast i drive F: eller G: via Start - Den här datorn, och kopierar bilderna till det program du vill använda. Då slipper du det andra programmet.Först irriterade jag mig på att jag inte fick använda min egen cd som jag tagit med särskilt för ändamålet.

Sedan irriterade jag mig på att jag tvingades betala för att de nödvändigtvis skulle använda en trög och besvärlig maskin istället för en enkel vanlig kortläsare o cdbrännare (som det fanns flera av i butiken men inte till det ändamålet __D ).

Slutligen irriterade jag mig förståss på programvaran som inte bara tog plats på skivan utan dessutom var dålig enligt min smak och till ytterligare irritation innehöll en massa reklam - och som jag naturligtvis var tvungen att betala för.

Men framförallt irriterade jag mig på att jag tvingades installera den i datorn. Det gick inte heller att göra som du föreslår, alltså avbryta programinstallationen och sedan kopiera bilderna på vanligt sätt till datorn, jag provade det. När programvaran väl var installerad gick det förståss att spara bilderna på hårddisken och se dem i valfritt bildvisningsprogram. Men det var ju då det. Mycket digital skit och biologisk ilska blev det för €7:50.

Peter
2006-07-06, 16:16
Det gick inte heller att göra som du föreslår, alltså avbryta programinstallationen och sedan kopiera bilderna på vanligt sätt till datorn, jag provade det. När programvaran väl var installerad gick det förståss att spara bilderna på hårddisken och se dem i valfritt bildvisningsprogram.
Då är det ett elakt skrivet program om du inte kan stoppa installationen. Låter lite märkligt. Ligger det dessutom reklam med hade jag också blivit irriterad. Men det är ju bara att kopiera bilderna och sedan ta bort programmet.


Mycket digital skit och biologisk ilska blev det för €7:50.

flabb_flab flabb_flab flabb_flab

Peter

Elisabet
2006-07-06, 21:44
Då är det ett elakt skrivet program om du inte kan stoppa installationen. Låter lite märkligt. Installationen gick naturligtvis att stoppa, men bilderna gick inte att öppna på annat sätt än i programmet och därmed inte heller sparas ned på datorn. När man öppnade första bilden satte installationen igång och när jag hade avbrutit den kunde jag inte se bilderna. Så det var en rävsax.

Dessutom: eftersom det var ett par bilder som jag snabbt behövde mejla hade jag frågat hotellägaren som jag bodde hos om jag kunde få låna hans dator, vilket han vänligen lät mig göra. Så första gången det hände var i den - en gammal härk med grekiskt windows 98 och jag förstod inte ett yota. Det tog en hel kväll (kändes det i alla fall som) att förstå hur jag skulle få bort programeländet - och sedan gick strömmen på hela ön (som för övrigt börjar på til och slutar på os och är känd för sina elavbrott...) - innan jag hade slutfört avinstallationen.

Hur stora är oddsen att jag var glad efter det?????

(Fotoaffären med den jäkla maskinen fanns dock på närliggande större ö, skivan hade jag fixat kvällen innan och sedan tagit morgonbåten.)

Ruby
2006-07-06, 22:29
Det låter som en tråkig erfarenhet, men jag kan glädja dig med att det i alla fall inte är så varje gång! :) När jag lämnade in mitt minneskort förra året på Kefalonia så la de bara över bilderna på en cd som gick att köra på det vanliga sättet - utan irriterande programinstallationer alltså. 7 € fick jag betala för det.

Ruby

Hellen
2006-07-06, 22:34
Om man har 1 Gb kort, då är det väl bättre att använda DVD, någon som vet om den möjligheten också finns?

// Helén

Admirala
2006-07-07, 15:01
Hvis det koster 7 euro å få bilder lagt over på cd, skal man ikke gjøre det så mange ganger før det lønner seg å heller kjøpe flere minnekort...

Jeg har 6 - 7 minnekort i ulik størrelse, og det pleier å holde. (Jeg tar masse bilder). Det er en "investering" til å begynne med, med kortene holder jo "evig".

Når jeg kommer hjem laster jeg bildene over på dobbelt sett cd'er, ett sett til å ha hjemme og ett på kontoret som back-up. I tillegg framkaller jeg nesten alle bildene og lager album m bilder, tekst og ting jeg har samlet på reisen, så det er en omfattende (men trivelig) jobb.

Peter
2006-07-07, 15:26
Installationen gick naturligtvis att stoppa, men bilderna gick inte att öppna på annat sätt än i programmet och därmed inte heller sparas ned på datorn.
Gick det inte att öppna Driven och titta på vilka filer CD:n innehöll? Märklig programkonstruktion i så fall om man integrerat bilderna i programmet. Måste vara något Grekiskt...! Ang_elx flabb_flab


en gammal härk med grekiskt windows 98 och jag förstod inte ett yota. Det tog en hel kväll (kändes det i alla fall som) att förstå hur jag skulle få bort programeländet - och sedan gick strömmen på hela ön (som för övrigt börjar på til och slutar på os och är känd för sina elavbrott...) - innan jag hade slutfört avinstallationen.

Om den Burken står på ett mycket trevligt Rooms uppe till höger om hamnen har jag också haft en brottningsmatch på några timmar med den! Det slutade med att jag fick ringa hem till en kollega som fick dra igång en gammal Win 98 maskin för att guida mig genom de grekiska menyerna. Då var jag inte heller så go´ att ha att göra med... :mad: :eek:


Hur stora är oddsen att jag var glad efter det?????

Du har nu min fulla förståelse... Ang_elx

Peter

Elisabet
2006-07-07, 15:42
Gick det inte att öppna Driven och titta på vilka filer CD:n innehöll? Märklig programkonstruktion i så fall om man integrerat bilderna i programmet. Måste vara något Grekiskt...! Ang_elx flabb_flab På datorn i Grekland testade jag inte, men när jag kommit hem var jag ju förberedd på att programinstallationen skulle sätta igång och försökte på alla sätt öppna bilderna utan att programmet installerades i datorn, men jag gick bet. Antar att det var nån spärr inprogrammerad. Det kan väl inte vara så svårt att fixa för en händig programmerare?

Och nej det var inte grekiskt, det var K***k.


Om den Burken står på ett mycket trevligt Rooms uppe till höger om hamnen har jag också haft en brottningsmatch på några timmar med den! Precis där står den och historien är ännu längre än jag hittills berättat... jag skulle ju som sagt först mejla två bilder. De var minneskrävande eftersom de skulle duga till tryck - och på Tilos fanns (finns?) inte bredband... Det var dock ett mindre problem i jämförelse med den grekiska datorn och TANGENTBORDET som var en historia för sig. Den gode hotellägaren började med att visa mig vilka tangenter som visade fel tecken!! Jo, det är sant; några tecken hade av okänd anledning bytt plats: tryckte man på . blev det + osv osv osv... Detta, i kombination med att jag skulle spara om bilderna så att jag kunde mejla dem, skriva en text till dem på svenska utan å, ä, och ö och slutligen lyckas med mejlandet, hade gjort mig på mindre gott humör redan INNAN avinstallationseländet började.

Du har nu min fulla förståelse... Ang_elx Tack :D Det blev några ouzo mm den kvällen...

bon
2006-07-16, 17:29
Vem sa att datorer sparar tid?

:D:D:D

Som kommer köpa flera extraminnen efter ha läst ovanstående.

birgitta