handdator

Visa fullständig version : Gamla bilder


epiros
2005-04-16, 11:35
Från Parga www.parga.com/dons-parga-pictures/index.html (http://www.parga.com/dons-parga-pictures/index.html)

:) epiros

Elisabet
2005-04-16, 13:32
Från Parga www.parga.com/dons-parga-pictures/index.html (http://www.parga.com/dons-parga-pictures/index.html)Vad läckert!! :)
Och de har ju NÄBBSKOR!! Finns det någon som känner till den vanan och kan berätta något om det?

epiros
2005-04-16, 16:57
Vad läckert!! :)
Och de har ju NÄBBSKOR!! Finns det någon som känner till den vanan och kan berätta något om det?

Ja, fast jag tror inte det är näbbskor utan turkiska snabelskor, männen har oxå Fezar på huvudet, Parga vart inte fritt från det Osmanska styret förrän 1913. Vet inte när bilderna är tagna men en inte alltför vågad gissning är tidigt 1900-tal, och det turkiska inflytandet speglade sig säkert i kläde-dräkterna oxå. Lägg också märke till moske´n på ett par av bilderna.

:) epiros

Elisabet
2005-04-16, 18:09
Ja, fast jag tror inte det är näbbskor utan turkiska snabelskor, männen har oxå Fezar på huvudet, Parga vart inte fritt från det Osmanska styret förrän 1913. Vet inte när bilderna är tagna men en inte alltför vågad gissning är tidigt 1900-tal, och det turkiska inflytandet speglade sig säkert i kläde-dräkterna oxå. Lägg också märke till moske´n på ett par av bilderna.Ja det har du säkert rätt i. Jag såg bara skorna först, inte huvudbonaderna :o Fast när jag tänker på snabelskor så tänker jag betydligt längre tillbaka - till Medeltiden och långt före dess. Men de var kanske vanliga ända in på 1900-talet i Turkiet. Skorna på bilderna har ju inte heller så långa "snablar" som man ofta brukar se på bilder, så de kanske levde kvar i en modifierad, något mindre opraktisk modell... Nån som vet?

epiros
2005-04-16, 19:19
Ja det har du säkert rätt i. Jag såg bara skorna först, inte huvudbonaderna :o Fast när jag tänker på snabelskor så tänker jag betydligt längre tillbaka - till Medeltiden och långt före dess. Men de var kanske vanliga ända in på 1900-talet i Turkiet. Skorna på bilderna har ju inte heller så långa "snablar" som man ofta brukar se på bilder, så de kanske levde kvar i en modifierad, något mindre opraktisk modell... Nån som vet?

Ja, jag vet några som vet. De som vidarebefordrat bilderna från en svunnen tid.
Familjen Dokos i Parga.

Om du besöker Parga kan de oxå erbjuda bra boende och god mat till bra priser du hittar deras ställe alldeles vid infarten till Parga, mellan Bp-macken och fotbollsplanen.

:) epiros

Elisabet
2005-04-16, 21:22
Om du besöker Parga... Ja det är inte utan att man börjar fundera på det efter "vissa" inlägg här på forumet :)

epiros
2005-04-23, 16:48
Ja det är inte utan att man börjar fundera på det efter "vissa" inlägg här på forumet :)


Det tycker jag absolut du ska göra Elisabet, Parga och dess omgivningar har mycket att bjuda på.

:) epiros

Elisabet
2005-04-23, 17:01
Det tycker jag absolut du ska göra Elisabet, Parga och dess omgivningar har mycket att bjuda på.Jag åt ju grekisk buffé igår med en riktig Pargafanat.. eh förespråkare, så nu är jag ännu mer påverkad :)

epiros
2005-04-23, 19:43
Jag åt ju grekisk buffé igår med en riktig Pargafanat.. eh förespråkare, så nu är jag ännu mer påverkad :)

Pargafanat..:D :D :D

Ha det bra

:) epiros