handdator

Visa fullständig version : Atens flygplats till Pireus


Bengt
2006-06-12, 21:44
Hej jag med familj kommer till Atens flyplats 24/6 kl 1445, hur lång tid skall man räkna med från flyplatsen till Pireus?

Vi funderar på att boka en båt till Naxos kl 1645 hinner man till den?


Jag har bara åkt till Samos eller Santorini förr' Jag har ingen eerfa från Aten.

Tacksam för svar

Hellen
2006-06-12, 21:54
Jag hade chansat på att hinna den båten, detta under förutsättning att ert bagage kommer snabbt.
Det gäller ju att planet landar i tid också, det är inga stora marginaler, visserligen är min erfarenhet att det är sällan båten går prick när den skall, däremot vet jag inte hur länge de tillåter ombordstigning efter utsatt avgångstid. Speed båtarna brukar följa tidtabellerna bättre än sniglarna...
// Helén

Såof
2006-06-12, 21:57
Hej Bengt!

Jag har just utrett samma sak som du. Så här svarade Andreas åt mig:

Yes! It is very easy. Since the preparation for the Athens 2004 Olympics, the city's transportation systems have been revamped, transforming Athens into a modern European city. The trains are fast, clean and safe, among the best in Europe at this point. You can take the blue line right from the airport. There is a train departing every 20 minutes or so. The fare is 6 Euros/person. Make sure you get on the "Metro" as opposed to the "Commuter" or "Proastiakos" as the locals call it. You purchase the ticket at the counter and have to validate it in the punching machines available prior to entering the train platform.

The Metro blue line takes approximately 55 minutes to the center of Athens. You need to switch trains (keeping the same tickets, valid for 90 minutes from initial time of validation) at either the Omonoia station, or Monastiraki (the last blue line stop) station to the green (or HSAP) line to Piraeus. It is no more than 25 minutes then from Monastiraki to Piraeus. (BTW, the green line cars are not air-conditioned). So, all in all, including walking and waiting on the train platforms, it should take you about 90-100 minutes from the airport to Piraeus by train, which is the recommended transportation.

Other options include the bus which goes directly to Piraeus (no need to switch buses along the way) as well as a taxi cab. The cab fare to the center of Athens is about 25 Euros. It will be almost twice as much to Piraeus (plus a few Euros extra for the luggage) while the train will cost you 6 X 4 = 24 Euros for a family of 4.

Hoppas det hjälper dig!
Trevlig resa!

Bengt
2006-06-12, 22:41
Tack för era snabba svar!klapp_klap


Jag funderar vidare på att ta in på hotel på vägen hem, runt den 7 juli är det någon som har erfarenheter av Hellinis Hotel ?

Marianne
2006-06-12, 23:19
... kommer till Atens flygplats 24/6 kl 1445... funderar på att boka en båt till Naxos kl 1645 ...
Landar ni punktligt har ni kanske bagaget mellan 15 och 15.15 (om ni har tur). Jag skulle INTE satsa på metron (det tar minst 5-8 min. att gå över gatan och upp för trappor till metron med hel familj och bagage, plus tid att hitta biljettluckan, köpa biljetter, ner för trappor igen och vänta på tåget osv.) och med byte inne i centrala Aten, upp och ner för trappor och skyltar med namn som jag inte känner till, om jag satsade på en färja 16.45!!!
Fick jag bagaget snabbt efter att planet landat till tiden (kanske lite innan) och gick direkt utanför ankomsthallen och hittade bussen till Pireaus direkt så skulle jag kanske satsa på att hinna, men det blir pressat. Går bussen någon gång mellan 15 och 15.30 så ska du sen räkna med en dryg timme, hitta biljettkontor till rätta färjan osv.
Med så knapp marginal hade jag INVESTERAT i en taxiresa. Tänk så mycket det är värt att hinna med båten:), men jag vet inte om jag hade tordats köpa biljetterna på förhand, för marginalerna är SMÅ...