handdator

Visa fullständig version : Vägen till den friska (-re) datorn


Hasse
2006-06-10, 12:39
Återigen stort TACK till er som peppat, tipsat och skickat råd till att jag nu har en relativt mycket friskare dator. Peter, Jan-Erik, pawik, Janne, hahnson, ska känna sig speciellt träffade av tacket.

Till att börja med har jag de senaste dagarna haft en Windows-uppdatering som försökt bana sig väg fram och slutföras. Men på grund av alla problem har den inte orkat gå in till 100 % men i går kväll vaknade så datorn rejält och började tanka in uppdateringen. Det visade sig vara hela SP 2 som jag tidigare haft svårt att t.o.m. hitta en korrekt DOWNLOAD-knapp och köra. Ibland är Windows sidor dunkla och tar lång väg fram till "action".

Men det gick vägen, SP 2 konfigurerades och jag har även kikat lite på en del detaljer i alla era tips och kommer så att fortsätta göra lite till och från. Jag måste säga att boven i dramat nog varit SP 2´s frånvaro så alla tidigare problem och följdproblem måste nog tillskrivas avsaknaden av just SP 2 och det har ju Janne också skrivit och poängterat. Och för den som ev. glömt det så tog jag ju bort alla mindre W-uppdateringar och SP 2 som jag redan hade. Så ska man kanske inte göra.

Jag har t.ex fått ner CPU-värdet i aktivitetshanteraren till låga siffror men som en it-kille på jobbet sa så är två processer något jag tydligen ska hålla koll på. svchost.exe och explorer.exe. De ska tydligen inte (enligt honom) vara de processer som har högst värde (vet ej vad värdet innebär) men eftersom jag inte ser något som händer i negativ mening pga av dem så får jag väl vänta på förklaring (har ni en ?).

Jag har lärt mig en stor mängd saker på vägen fram och just nu är jag bara glad att det fungerar relativt smärtfritt. Kan inte riktigt lista vad jag lärt mig exakt, mer än att det alltid gäller att hålla en dator frisk och inte enbart genom att radera temp-filer, uppdatera virusskydd, brandvägg och dylikt. Det ligger mer bakom dessa vardagliga åtgärder, kan ju vara en tankeställare till andra användare. Som att byta olja, oljefilter, luftfilter, kamrem på bilen, va ? :rolleyes: ;)

Får jag något/några andra problem besläktat med tidigare trassel får jag väl göra mig hörd igen, under tiden tuffar jag på och försöker se gladare ut flabb_flab bye_bye


Hasse (inte längre :mad: ) :cool: :p

Peter
2006-06-10, 18:13
Skönt att höra att både du och datorn börjar må bättre... flabb_flab Då skulle jag föreslå detta: Börja med att rensa mailen, in- och skickade-boxarna. Töm papperkorgen och sedan temp-filerna, även off-linesakerna, under internetalternativ i kontrollpanelen. Kolla i pgm-listan om det finns pgm du kan ta bort. Kör Adaware och Spybot. Tanka gärna ner Ewido och kör fullständig kontroll. Det kan ta upp till ett par timmar beroende på hur snabb din dator är. Finns på download.com.

Gör sedan en diskrensning och därefter defragmentera disken. Efter detta ska din dator vara frisk till minst 99 %. :D

Kolla speciellt om du har I-pod pgmet i listan. Om du inte måste ha det så ta bort det. Min dator morrade åt mig när jag tankade ner en MP3-hämtare och den följde med. Det var något skit i den... :mad:

Du ska inte tro att du får ledigt bara för att solen skiner och det är fotboll på TV! Ang_elx :D Händerna på tangentbordet och börja jobba... :D

Peter

Hasse
2006-06-11, 15:08
Peter !

Jag har redan gjort allt det du föreslår, har alltid haft det i rutinerna i den dagliga vården av datorn. Nollställde alla visuella effekter i går, defrag har jag gjort idag. Har just nu inga program jag inte behöver, inkl. Windows-komponenterna. Jag är fullt och fast säker på att Norton-uppgraderingen rörde om så pass mycket att hela discen fick fnatt och inte riktigt klarade att ta emot så mycket kraft som uppgraderingen tydligen tog. Möjligen var det dumt att plocka bort alla Windows-uppgraderingar inkl. SP 2 men så´n är jag när jag får för mig att greja med burken. De ligger ju snyggt där igen och automatiken till ytterligare går ju igång när det finns nytt att få.

Några tillverkaruppgraderingar (Compaq, numera HP va ?) har jag inte hittat ännu. Kan fortsätta kolla om det finns några drivrutiner som kan vässas till lite. CPU:n mår bra, behöver fråga mera på jobbets it-avdelning vad de menar med att speciellt svchost.exe och explorer.exe inte ska ligga med högt värde?

By the way, Ewido är väl en konkurrent bland många, till Norton ? Känner i så fall inte att jag behöver den parallellt. I envisheten är jag av åsikten att Norton passar bra för mina behov och de speciella delar den har och som jag har nytta av.

Det är med andra ord bara att rulla på som förut och i och för sig vara mer varsam än någonsin.



Hasse :cool: f:d :mad: