handdator

Visa fullständig version : Vegetariskt!???


Freja
2006-06-09, 14:38
Hejsan!
Vi ska till kreta i sommar och undrar om det är svårt att hitta god vegetarisk mat i Grekland? Några tips om vad man kan prova?

Zanét
2006-06-09, 14:59
Oj, där finns så många vegetariska rätter att det blir svårt att ge tips ;) Den grekiska kosten innehåller väldigt mycket grönsaker så du lär nog inte få problem att hitta något gott :)

Fakés (linssoppa), risfyllda zucciniblommor och/eller tomater/paprika, vegetarisk mousaka, melitsanosalata (auberginröra), tzatziki (gurkröra), dolmades (risblandning inrullade i vinblad) är några förslag :)

//Zanét bye_bye

Freja
2006-06-09, 15:13
ÅÅÅÅ det låter ju härligt!!!! då behöver jag med andra ord inte alls bekymra mig över det! ( kanske tur att vi valde kreta framför mallorca, då! )

Zanét
2006-06-09, 15:21
( kanske tur att vi valde kreta framför mallorca, då! )
Du hittar mängder av vegetariska rätter oavsett var du semestrar i Grekland :D

//Zanét bye_bye

Ivi
2006-06-09, 18:29
Dessutom är de oftast de godaste som finns på menyn! Utöver rätter som Zanét redan har nämnt rekommenderar jag briam (krämig grönsaksgryta), friterad zuccini och aubergine, horta (liknar spenat, men med mer "sting"), gigantes (stora vita bönor i tomatsås), skordhalia (potatismos med MYCKET vitlök), panzaria salata (marinerade rödbetor, smakar helt annorlunda än burkvarianten här hemma) och så alla dessa underbara matpajer (spanakopita, tiropita) från bageriet!
Så du kommer att ha det hur bra som helst i matväg :)

Ivi
-ingen vegetarian, men en "nästan" sådan i Grekland :D