handdator

Visa fullständig version : Hur är prisläget i år?


tramp
2006-06-08, 20:52
Det vore intressant att få lite upplysningar om aktuella priser ute i ö-världen! Finns det någon som har lite aktuella uppgifter? För ett par år sen ojade alla sig för att det blivit så dyrt när euron kom men har det blivit ännu dyrare sen dess eller har det lugnat ner sig? :confused:

Jag har några saker som jag brukar ha som referensobjekt:

-en Mythos på en servering
-en Amstel-flaska i en affär
-en grekisk sallad
-en typisk båtresa mellan två öar

xixi
2006-06-22, 09:17
Kom nyss hem från Korfu.

Som vanligt beror det lite på var man äter när man är i Grekland. Om man går undan från turiststråken så brukar det bli billigare, godare och vänligare, säger jag som kan tjuvlyssna...

En Mythos koster ca 1,5 euro
En amstel vet jag inte
En grekisk sallad kring 5 euro
En båtresa vet jag inte men det kan man kolla på nätet. Dessutom brukar kommunikationer i Grekland inte vara allt för dyra.

Angående det dyra läget så kan jag inte riktigt se vad alla prtatar om, vi fick oftast betala ca 25 euro (eller mindre) för middag med mousaka, sovlaki, tzatsiki, bröd, en stor mythos och en halv karaff vin... för två personer... det tycker jag är billigt om man jämför med Sverige.

Problemet i Grekland är de små kostnaderna inte de "stora". Ett exempel: ovan har jag ju beskrivit en brakmiddag för 2 kring 230 kr, portionerna i Grekland är större än här hemma. Det som är jobbigt är alla små avgifter hela tiden, man måste köpa vatten, solstol, telefonkort, kylskåpet på hotellet kostar, hyra av vespa, bensin osv... många bäckar små.. tyvärr...

ricky
2006-06-22, 14:46
Nyligen varit på Santorini:)

Läst en himla massa gnäll om hur dyrt det är på Santorini,
och då framförallt i Fira.

Tycker jag INTE stämmer alls! Men det är klart, jämför man med prisnivån
på 80-talet så är det nog dyrt?

Det var betydligt billigare i Fira än det är t.ex. i Rethymnos gränder eller hamn, och då jämför jag med priserna för två år sedan på Kreta!

Jag och fjällan brukar göra av med kanske 10-14 tusen på en vecka?

Jag var förberedd på hutlösa priser och hade med mig 1000€ i cash och ett fulladdat Visakort.....Tro det eller ej, men jag rörde inte kortet och hade ändå nästan 300€ över när veckan var slut:D

Åt en kväll på Selene som ska vara en av Santorinis och Greklands finaste restauranger. Det kostade c:a 80€ för två. När jag var i Rethymno och åt på Avli som är det bästa stället så kostade det 100€ för två. Men Avli är å andra sidan en av de bästa och trevligaste restauranger jag ätit på.

Gick man och åt mitt i smeten i Fira, men undvek ställena som hängde ut över klippan med värsta utsikten, ja då var det riktigt humana priser faktiskt!
En Mythos kostade mellan 2.20-2.80 €. En grekisk sallad kostade c:a 4-5.50. En middag som kunde bestå av vatten, en halva vin, en öl, två-tre förrätter och t.ex. lamm till huvudrätt kostade kanske 25-30 €

Gyros i pita kostade 2€ och där var drickan riktigt billig.

Oia däremot var betydligt dyrare och snobbigare än Fira.bye_bye

Alexandra
2006-06-25, 23:47
På Naxos kostade en grekisk sallad ca 4,5 Euro på de ställena vi åt på. Vet inte om det bara var en känsla jag fick men jag tror att maten faktiskt var dyrare än i fjol:confused:

Santorini hade samma priser som sist och på de ställena som vi åt på med utsikt gick en middag på runt 40-50 Euro och då var det typ kötträtt med bubbelvatten.

På Kastro i Oia kostade fruktsallad, milkshake x 2 18 Euro. Det var dock absolut värt att sitta där och titta på solnedgångenflabb_flab

Båt mellan Paros Naxos BS kostade 10,90, Folegandros (någon gammal skrulta mitt i natten) Ios 9, Ios Mykonos superjet ca 63, Mykonos Highspeed Paros 56, Naxos BS Santorini BS ca 15


/Alexandra

Carina
2006-06-26, 14:37
På Kefalonia åt vi i juni för 32-40€ för två, två förrätter varmrätt och en flaska vin. Upplevde att det var dyrare på Kefalonia än Naxos i höstas, men vi tyckte att det är lite dyrare på Kefalonia även för fem år sedan.

Hörde att det kostade 10-15€ mer i Agia Marina, Kreta förra veckan. Så med andra ord varierar det emellan öar och även olika orter.

Ella
2006-06-26, 15:24
Ett snedsteg från ämnet, men häromdagen drack jag och sambo varsin coca-cola på Ramblan i Barcelona. Notan - 15 euro! Det kostar det inte ens vid kalderan!

mkh
2006-06-27, 09:37
Vi var på Antiparos, Naxos och sist på Santorini. 14 - 24 juni.

Standardpriset för en grekisk sallad verkade vara 4 E på de ställen vi åt, portionsstorleken varierade däremot. Mytos på resturang kostade runt 2,2 E.

Vi åt mat ute alla kvällar, men ett par blev det bara Gyros. Notan slutade oftast på drygt 30 E, men varierade fran 20 - 50 E. Då var vi 4 personer som oftast åt varsin rätt (mycket lamm) och så brukade vi dela en grekisk sallad och/eller tzatsiki. Vi drack ibland bara en stor flaska vatten, ibland en Mythos, en kvarts liter vin i kanna och till barnen varsin färskpressad jos (ja de fick dyrast, kostade nästan alltid 3 E, men det är verkligen Greksemester för dem)

En intressant sak jag noterade. Jag höll koll på priset på en liter jos i matafärerna. Jag hade fått för mig att det sa något om prisbilden i affären, men det stämde inte. Däremot noterade jag att priset steg ju mer säsongen fortskred. I en affär på Antiparos kostade den 1,7 E, sen ökade mängden turister markant en dag. Då kostade samma jos plötsligt 2,1 E... Detta tyckte jag stämde även på de andra öarna (i de små turistmataffärerna). Är det någon mer som håller med? Eller var det bara en slump?

/Marianne

ragnhild
2006-07-05, 12:42
Det er nok riktig observert. Prisene går opp når hovedsesongen starter.

Alexandra
2006-07-05, 14:39
Tänket inte på det när vi handlade i affärer, men på en del tavernor, och då var det framförallt dryckerna som höjdes lite grann allt eftersom dagarna gick (Folegandros)

/Alexandra

tramp
2006-07-12, 22:28
Ja, nu har jag också kommit hem och jag upplevde det som att det inte hade blivit dyrare det senaste året, det var ungefär samma priser som för ett par år sen. Dessutom verkar det numera finnas tv på alla rum och i år hade alla tavernor tv pga fotbollen så man kan kanske säga att man får mer för pengarna numera? Däremot så finns de klassiska turistfällorna fortfarande kvar som kalderan i Thira men går man bara över på andra sidan sjunker priserna som en sten ju längre man går. En frappé för 2€ får väl anses som billigt i den staden!

Priserna för bussresor verkar också vara oförändrade och kaoset vid stora busshållplatsen är ju gratis underhållning. Tänk att det kan vara skönt att komma hem till gamla hederliga SL med ordning och reda! flabb_flab