handdator

Visa fullständig version : Byarnas by


inkfish
2006-06-08, 20:25
Har tillbringat dagen i Olymbos och blev, nagot otippat, drabbad. Forvantningarna var lagt stallda efter andras varningar om kommers med souvenirbjafs och "Lindoseffekt". Och visst, det var lite tjatigt. "Ah, det star Kalimera pa din troja. Jasa en svensk websajt om Grekland. Kala. Vill du prova en sjal? "Varifran kommer du? Aha, Sverige. Vilken fin grekiska du talar. Vill du att jag tar en bild av dig med din kamera nar du provar en sjal?"

Men det var ju sa latt att undvika det. Det var bara att ta nagra trappsteg upp eller ner sa var man undan alltihop. Olymbos ar fantastiskt, en magnifik upplevelse - bara man ser till att ga vilse.

Det ar ofattbart att man ens byggt dar. Sa brant, sa svartillgangligt, sa vindpinat. Redan langs vagen upp fran Diafani lag traden ner efter manga ars kamp mot vinden.

Och jag knatade runt och svor over de svarta molnen, kylan och vinden - tills jag sag de sma gummorna som stretade i blasten precis som jag. Skillnaden ar bara att de gor det varje dag aret om - de gor det till och med pa vintern! Da skamdes jag... Olymbos ar en plats for en hel del odmjuka tankar.

Pa langt hall, i ett omrade av bara raserade, overgivna hus, sag jag plotsligt en kvinna. Hennes langa kjolar och forklade var trasiga, hon hade slutat lappa dem. I Sverige hade hon troligen dragit sina tillhorigheter i nagra papperskassar i en kundvagn - har eldade hon i sin ugn utanfor huset. Eller snarare skjulet - vid forsta anblicken sag aven hennes hus raserat och overgivet ut. Med bojd rygg samlade hon mer ris och la pa elden och det var en syn som framkallade ratt svarhanterade kanslor. Det ar 2006, finns det ingen europeisk fattigdomsnorm som kvinnor som hon lever under sa att de far STOD? Det ar latt att romantisera svunna tider nar man ar i Grekland men det jag kande nar jag sag den dar gamla kvinnan var definitivt ingen nostalgi.

Ursakta predikandet men jag blev alltsa helt drabbad. Olymbos var magnifikt. Och jag angrar att jag inte kopte en sjal.:o

Elisabet
2006-06-08, 20:38
Jag vet EXAKT vad du menar. Hade samma ganska låga förväntningar och togs med storm över allt, ALLT det LIV som så tydligt ger sig till känna i den besjälade staden - trots kommersens yta. Och att de vill göra sig några euro på att vi åker dit, det missunnar jag dem sannerligen inte.

Men jag glömde min sjal på Rhodos...


Fast gå vilse där kan man ju inte. Alla gränder som går uppåt slutar vid kyrktorget ju :D

inkfish
2006-06-08, 20:43
Precis sa tankte jag ocksa! De ska ju ocksa leva. Jag kopte honung av en av de forsta tanterna i byn, hennes man var biodlare. Den var inte ens dyr, den massproducerade pa supermarketen kostar mer...

Riitta
2006-06-08, 21:03
Blev lite tagen av dina upplevelser på Olympos. Den byn gör intryck i själen. Man börjar fundera mycket om hur människorna har klarat av livet där i gamla tider när dom var så isolerade.
Har fortfarande lite kryddor kvar därifrån i små fina handbrderade påsar:)

I sommar blir det nog ingen utflykt dit utan vi får undersöka dom andra byarna på ön:)

Riittabye_bye

anne
2006-06-08, 21:15
Hei.Vi var i OLYMBOS i juli 2005.Jeg synes også byen var fantastisk.
Neste gang vi skal til Karpathos har jeg lyst å kjøre dertil og overnatte.Da får vi jo også oppleve byen etter at turistbussene er kjørt.
Jeg håper bare at Apollo setter opp fly til Karpathos fra Bergen igjen.Hvis ikke kan vi fly til Rhodos og båt eller fly videre.
God ferie videre Inkfish.

Anne


.

Elisabet
2006-06-08, 21:45
Om jag någonsin åker till Grekland under påsken, så blir det till Olymbos! Det bestämde jag när jag första gången hörde musiken som de gnisslar fram där då! Och tänk, de som har så vackra dräkter till vardags - hur bedårande måtte de inte vara när det är klädda till högtid!!

inkfish
2006-06-11, 17:40
God ferie videre Inkfish.

Anne
.

Tack Anne! Jo, jag fick ocksa funderingar pa att overnatta. Men precis som Riitta sager: byn gor avtryck i sjalen. Och min sjal (alltsa med tva prickar over:D ) grat nar jag sag de gamla kvinnorna. Sa ska man overnatta dar ska man nog vara mentalt forberedd sa att inte funderingarna knacker en totalt.

Men pask, Elisabet: vilken fullstandigt lysande ideklapp_klap

Elisabet
2006-06-11, 18:09
Men pask, Elisabet: vilken fullstandigt lysande ideklapp_klapJo, eller så bröllop! Skulle kunna tänka mig att bli bjuden på ett där. Vilken fullständigt makalös upplevelse det måste vara!!!

Eller vänta nu... kan ett bröllop vara makalöst... :rolleyes:

inkfish
2006-06-13, 21:57
Tja, du har ju fastmannen pa din bild, sa det ar val bara att sla till? I Olymbos vantar sakert inte kvinnorna pa att mannen ska fria.Ang_elx

rolle
2006-06-14, 08:48
Det är inte så många år sedan ca.10 ? då anlöpte inte Pireusbåten till Diafani, och Chrisovandolou, den stora förbindelsebåten till Pigadia inte fanns, då exicterade ingen komersialism i Olymbos överhuvudtaget,så ni kan tänka er hurudan omställningen varit för hela byn med denna invasion av dagliga turister !!Men det går att undvika oss turister med att vika på direkten från den sk shoppinggatan,inte några damer som försöker prångla på dig en hel massa onödiga prylar,ingen turistmenue, utan rejäl ät vad vi har,hos de flesta cafeer som finns.Denhär honungen tvivlar jag på,altså ursprunget,knappast räcker all Olymbosproducerad honung till alla ?Utan möjligen förlängs den med diverse,eller rent av något helt annan honung ? det är endast mitt antagande,men honung i alla former är OK,men de varierar ju i pris ganska mycket,????En fin kvarleva,om än så levande idag,av det som varit.

inkfish
2006-06-16, 16:30
Jo, det är möjligt fast för mig spelar det inte så stor roll. Det står att den är producerad av Georgios Xatzipapas på etiketten och det kanske är fejk eller halvfejk - men jag köper gärna ändå av den där tanten...

Den kostade 6 E, det är den värd i vilket fall om den smakar bra vilket jag hoppas eftersom jag ska ge bort den.

Oavsett ursprung så är den köpt med känsla, den känslan jag hade den där dagen i Olymbos. Jag hade faktiskt inte ens ont av kommersen för den var så lätt att undvika. Dessutom gissar jag att kommersen var mindre nu, säsongen var fortfarande rätt yrvaken på Karp öht.