handdator

Visa fullständig version : Helgdagar?


Busan
2006-06-08, 15:45
Är det någon som vet om de har helgdagar i Grekland för tillfället? Verkar omöjligt att få tag på någon inom administration just nu och har varit så i två dagar. Blir ju lite galen på att hålla på att jaga någon som kanske inte är där. Speciellt nu när det börjar bli fint väder vill jag inte sitta vid telefonen dagarna i ände:o .

Stinab
2006-06-08, 16:13
Jan 1, 6
Mars 25
April 21, 23, 24
Maj 1
Juni 5
Aug 15
Okt 28
Dec 25, 26

bye_bye bye_bye Stinab

Elisabet
2006-06-08, 16:25
Vilken helgdag var det i måndags?

Annandag pingst är den 12 juni i Grekland i år.

Stinab
2006-06-09, 08:14
Vilken helgdag var det i måndags?
Annandag pingst är den 12 juni i Grekland i år.

Ingen aning! Jag har skrivit av min almanacka som innehåller en infosida om allmänna helgdagar i Europa. Dubbelkollade just för att se om jag skrivit av fel men det hade jag inte. Troligen är det den 12 det ska stå, det verkar ju mest logiskt, eller hur?

bye_bye Stina

Eirini
2006-06-09, 08:35
Ja, helt ratt! Pa mandag 12/6 ar det helgdag har i Grekland.

bye_bye

Busan
2006-06-13, 16:08
Är det någon som vet om de har helgdagar i Grekland för tillfället? Verkar omöjligt att få tag på någon inom administration just nu och har varit så i två dagar.

Nu har jag äntligen fått svar på varför ingen svarar i telefonen på skolan, den är stängd. Studenterna har ockuperat skolorna i hela Grekland av någon anldedning. Är det någon här på foumet som bor därnere som kan ge mig lite mer info om vad det är som försigår. Jag har förgäves sökt på nättidningar och nyhetssidor efter info men ingen tycks tycka att det är viktigt nog att raportera om läget.

Jayo
2006-06-13, 19:58
Skolorna i Grekland har slutat. Det är sommarlov!

Joanna
2006-06-13, 21:19
ÅÅÅÅÅÅHHHH, om man ändå hade sommarlov!!!! Känns som om tiden går långsammare ända sen jag fick min nedräknare......
41 dagar, 22 timmar och 40 nånting minuter. herregud!!! Kunde lika gärna vara ett år! Abstinens!
E hett och fuktigt i London och parkerna är överfulla och om man i brist på hav och vackra stränder vill hälla hinkvis med vatten över sig själv skulle folk glo eftersom det är vattenbrist och man inte får slösa! Hur kan England ha ett problem med vatten när paros klarar en sommar som förra året när det regnade 3 ggr efter februari?????

AnitaC
2006-06-13, 23:15
Hei.
Hva feires 15. august i Hellas?? Har vært 6 ganger på Kos/Kalymnos hvor vi feiret Maria-dagen/solfest med tur i kirken, god mat, fest og dans.
På Naxos i fjor kalte guiden det for St. Nicolaos dagen, hvor grekerne krøp på knærne opp til kirken?????
Kan noen hjelpe en undrende norsk turist med riktig svar:confused:
Er på Naxos 15. august i år også, kunne vært OK å vite hva som feires.

Var å spiste på Dionisos i Oslo i dag, lengter bare enda mere til Hellas nå, men den som venter på noe godt... også videre.flabb_flab

Hilsen Anita

Busan
2006-06-14, 14:38
Skolorna i Grekland har slutat. Det är sommarlov!

Nä, grundskolorna har kanske slutat men universiteten har sluttentor till den siste juni. Jag kanske skulle ha klargjort att det var skolor på universitetsnivå jag syftade på :o .

Peter
2006-06-14, 15:21
Hei.
Hva feires 15. august i Hellas?? Har vært 6 ganger på Kos/Kalymnos hvor vi feiret Maria-dagen/solfest med tur i kirken, god mat, fest og dans.
På Naxos i fjor kalte guiden det for St. Nicolaos dagen, hvor grekerne krøp på knærne opp til kirken?????Hilsen Anita
Den 15:e Aug firas varje år Maria-dagen på i princip alla Grekiska öar. Men mest firas den på Tinos. Det är där man kryper upp till kyrkan (förkortas Panagia = Maria) från hamnen, och det är ingen liten bit ska jag säga... Det finns två anledningar till att man kryper upp. Dels kan man be om syndernas förlåtelse för sig själv, dels gör man det för önskan om bättring för en sjuk släkting eller vän. Både män och kvinnor kryper upp.

Den 15:e brukar det vara ca 15 - 20.000 (!) besökare och pilgrimmer på Tinos som kommer för att se när man bär Ikonen från kyrkan ner till centrum och tillbaka igen. Helst ska man få chansen att springa under Ikonen, det ska ge tur. Det brukar ligga militärfartyg utanför hamnen och det görs överflygningar av flygvapnet.

Den 15:e Aug har även en annan betydelse på Tinos. Det var nämligen det datumet en Italiensk U-båt sänkte fartyget Elli i Tinos hamn under andra världskriget och många sjömän från Tinos omkom.

Peter