handdator

Visa fullständig version : Pass för barn?


Janérik
2006-06-06, 14:29
Hej!
Hur fungerar det egentligen med pass för barn numera?
Emma kommer ju att vara c:a 9 månader då vi åker till Grekland.
Rent teoretiskt så behövsju inte pass numera men man måste kunna legitimera sej på ett godkänt sätt. Hur är detta för småbarn?

Mvh Janérik

Zanét
2006-06-06, 14:37
Min brorson som är 2 år har pass sedan hans första utlandsresa (läs Grekland ;) ) vid 3 månaders ålder. Kollade via polisens sajt och där står hur det fungerar när barn och ungdomar under 18 år ska ansöka om pass.

http://www.polisen.se/inter/nodeid=4055&pageversion=1.html

//Zanét bye_bye

Janérik
2006-06-06, 14:39
Ja, jag hittade ju hur man ska göra för att få pass, min fråga var kanske lite dåligt ställd. Måste en 1-åring ha pass borde det väl egentligen ha stått.

Mvh Janérik

Zanét
2006-06-06, 14:51
Brorsonen var i varje fall tvungen att ha pass när han skulle åka iväg.

I januari skaffade jag det nya biometriska passet och då fick jag info om att jag kunde välja ett ID-kort istället OM jag visste med mig att jag enbart skulle resa inom Schengen. I annat fall måste man ha pass. Pass resp ID-kort kostar 400 kr och då tyckte jag det var lika bra att välja pass som ger mer utresemöjligheter.

//Zanét bye_bye

Gita
2006-06-06, 14:52
Våra barn står med i mitt (finska) pass, de är nu 11 och 14. I år skall vi skaffa egna pass åt dem, men det har funkat jättebra att stå med i mitt pass.

SteffTee
2006-06-06, 14:57
Ja, jag hittade ju hur man ska göra för att få pass, min fråga var kanske lite dåligt ställd. Måste en 1-åring ha pass borde det väl egentligen ha stått.

Mvh Janérik

För att kunna legitimera sig i Grekland måste man visa upp ett Pass eller ett nationellt ID-kort. Det är den formella vägen och det som polisen vill se när de stoppar dig på gatan, hmmmmm händer inte så ofta :) , eller det som hotellägarna vill ha som underlag för sina register.
Eftersom man normalt sätt bara lämnar in ett pass på hotellet och att man aldrig blir stoppad på gatan behövs alltså inget pass för barn.
Men går man på den formella och därmed legalt riktiga linjen ska alla ha ett pass som besöker Grekland (och andra länder).

CarinaN
2006-06-06, 15:13
När man checkar in på flygplatsen måste man ju visa upp pass eller annan godkänd legitimation. Antar att detta gäller även bebisar. Då håller jag med Zanét, lika bra att skaffa pass som man har nytta av i fler lägen.

Carina

nilam
2006-06-06, 16:11
Eftersom man normalt sätt bara lämnar in ett pass på hotellet och att man aldrig blir stoppad på gatan behövs alltså inget pass för barn.
.

Vi har alltid behövt lämna alla pass på hotellet... även barnens. Om man inte skulle behöva lämna alla på hotellet så måste ju alla visas vid incheckningen, som även någon annan påpekade. Oavsett om man är 1 mån eller 100 år måste man ha ett eget pass eller det nya ID-kortet.

Malin

Maggan1
2006-06-06, 17:37
Blir lite förvånad om det INTE skulle behövas pass....när vår son var ett år behövde han eget pass för utlandssemestern och kunde inte åka på mitt - mammans - pass, som tidigare var möjligt - detta var för 10 år sedan....tror inte det har förändrat sig sedan dess, men som sagt..bäst att ta det med behörig personal på polisen....

bye_bye

Ioslina
2006-06-06, 17:39
ja men polisen och landets ambassad kan vara olika svar! tänkte på min turkiet resa, där passet ska vara giltigt 6 mån efter hemkomst. turkiska ambassaden sa ett och polisen ett annat. lyckade få med dottern både dit och hem... med nöd o näppe!

MEN skaffa er ett pass till barnet, det gäller ju i 5 år och behövs snart igen?!?!

Janérik
2006-06-06, 20:23
"klipp"

MEN skaffa er ett pass till barnet, det gäller ju i 5 år och behövs snart igen?!?!

Jaja, vi får väl göra det då :)
Det jag tycker är så urbota dumt med detta är ju att vi ska ta passfoto av en tjej som är 6 månader, hur lik sej är hon då hon är 5 år på det passfotot :confused:
Och förresten hur gör man med hårfärg :eek: det syns ju att det ska bli hår där _B-anana men färgen är nog lite svår att bedömma ännusnyft_drop

Mvh Janérik

Gita
2006-06-06, 20:42
Som sagt, vi har rest med våra söner i 6 år nu, och de har inte egna pass - de står endast med i mitt pass. Har fungerat perfekt i Spanien och i Grekland. Billigare med ett pass än tre! Och så tänkte jag också på att de inte ville ha "bebis-bilder" i sina pass när de blir lite äldre...

Janérik
2006-06-06, 20:47
Som sagt, vi har rest med våra söner i 6 år nu, och de har inte egna pass - de står endast med i mitt pass. Har fungerat perfekt i Spanien och i Grekland. Billigare med ett pass än tre! Och så tänkte jag också på att de inte ville ha "bebis-bilder" i sina pass när de blir lite äldre...
Jag tror inte att modellen med att vara med i mammas pass finns här i Sverige, är också osäker på om den finns kvar i Finland. Det har ju blivit lite högre krav på säkerheten på passen än vad det har varit tidigare så det kan ha försvunnit med det. Det hade ju varit praktiskt att ha det på det sättet.

Mvh Janérik

Gita
2006-06-06, 21:07
OK, et kanske är annorlunda i Sverige, men i Finland gäller detta fortfarande, kollade precis på finska Polisens sidor där det står att barn under 15 år kan stå med i förälderns pass.

Se här (om du kan finska!)

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/FAA3227A18501526C2256BC20044CA61

Janérik
2006-06-06, 21:21
Det var då värst, ska vi måsta byta tillbaks till finskt medborgarskap nu då igen, vi som bytte till svenskt förra gången vi skulle ha nya pass då det var enklare än att åka iväg till Stockholm för att göra finska pass. Undrar hur det blir efter 21 augusti då de nya passen kommer att börja utfärdas, finns ingen speciell information om detta då.

Men nu har vi spårat ur lite.

Mvh Janérik

nilam
2006-06-06, 22:08
Det jag tycker är så urbota dumt med detta är ju att vi ska ta passfoto av en tjej som är 6 månader, hur lik sej är hon då hon är 5 år på det passfotot :confused:

Mvh Janérik

Nu behöver ni inte gå och ta passfoto...det ingår i priset för passet och polisen tar fotot.

Malin

Janérik
2006-06-06, 23:22
Nu behöver ni inte gå och ta passfoto...det ingår i priset för passet och polisen tar fotot.

Malin
Ja, jag vet det men principen är ju ändå den samma, hon är sej inte speciellt lik på passfotot om fem år.

Mvh Janérik

Elisabet
2006-06-06, 23:41
Ja, jag vet det men principen är ju ändå den samma, hon är sej inte speciellt lik på passfotot om fem år.Fast det gäller ju inte bara spädbarn. Min 14-åring har ett pass som är fyra år gammalt och han är sannerligen inte speciellt lik sig. Den äldste bytte sitt i fjol när han var 18. Bara mamman kunde säga säkert att det var samma pojke på bilden!! Och knappt det flabb_flab

Ska ett barn vara lik sig på passet bör det ju bytas minst varje år, men det är väl någon slags "välgärning" från myndigheternas sida att det ändå är giltigt i fem år.

monica
2006-06-07, 07:35
Jaja, vi får väl göra det då :)
Det jag tycker är så urbota dumt med detta är ju att vi ska ta passfoto av en tjej som är 6 månader, hur lik sej är hon då hon är 5 år på det passfotot :confused:
Och förresten hur gör man med hårfärg :eek: det syns ju att det ska bli hår där _B-anana men färgen är nog lite svår att bedömma ännusnyft_drop

Mvh Janérik

Min sons första passfoto togs när han var 3 månader för att hälsa på släkt i Grekland och visa upp sig. Det var inte helt lätt att få en bebis att sitta stilla. Han satt i pappas knä för att nå upp till fotoblixtrarna. Att han sedan inte var ett dugg lik sig när han var 5 år är nog samma på alla barnpass.

Han var tjock som en bulle när han var bebis och smal som en pinne när man var 5.:D :D :D
Din flickas hårfärg är polisens bedömningsfråga, så ta det lugnt.

Monica

mkh
2006-06-07, 07:52
Jag tror inte att modellen med att vara med i mammas pass finns här i Sverige, ... Det hade ju varit praktiskt att ha det på det sättet.

Mvh Janérik


Jag tror att den möjligheten att ha barnen med i förälderns pass inte finns i Sverige pga att det har varit lite för praktiskt i de fall där ena föräldern har tagit barnen ut ur landet mot den andres vilja :( .

Lite trist att alla vi "normala föräldrar" ska lida för det, men kan man förhindra tragedier på det sättet kan det ju vara värt det:cool: .

/Marianne som om exakt en vecka sitter på ett plan till Aten

(tillsammans med mina barn som har egna pass ;) )

Gita
2006-06-07, 08:55
Det var då värst, ska vi måsta byta tillbaks till finskt medborgarskap nu då igen, vi som bytte till svenskt förra gången vi skulle ha nya pass då det var enklare än att åka iväg till Stockholm för att göra finska pass. Undrar hur det blir efter 21 augusti då de nya passen kommer att börja utfärdas, finns ingen speciell information om detta då.

Men nu har vi spårat ur lite.

Mvh Janérik

Hopp - jag visste inte att ni hade bytt... då kan vi ju glömma det finska systemet.

Ha det gott på resan bye_bye

//Gita

Elisabet
2006-06-07, 08:59
Har det någonsin varit möjligt i Sverige att ha barn i förälderns pass? Jag har aldrig hört talas om annat än att barn har egna pass.

För övrigt är ju många vuxna inte heller det minsta lik sig efter tio år.

Abi
2006-06-07, 10:00
För övrigt är ju många vuxna inte heller det minsta lik sig efter tio år.

Så sant så! snyft_drop

bye_bye Abi

Peter
2006-06-07, 15:05
Har det någonsin varit möjligt i Sverige att ha barn i förälderns pass?
Jodå. Jag var med i faders pass för väldigt, väldigt, väldigt länge sedan. Ang_elx flabb_flab I passet var det en gemensam bild på honom och mig. Jag tror t o m jag passet kvar i någon låda...

Peter

Elisabet
2006-06-07, 15:14
Jodå. Jag var med i faders pass för väldigt, väldigt, väldigt länge sedan. Ang_elx flabb_flab Jasså sååååå länge sen. Inte underligt att jag inte har hört talas om det då ;)

martinifk
2006-06-07, 19:23
Vi var och tog nya pass idag som nu håller sig i 5 år, tills jag nästan är 21 och då hoppas jag att jag inte känner igen mig......;)


Martinifk som aldrig fått en stämpel i mina 2 tidigare passsnyft_drop

martinifk
2006-06-07, 19:25
För övrigt är ju många vuxna inte heller det minsta lik sig efter tio år.


Nu ska även vuxna ta nya pass vart 5:e år tydligen

Martinifk

mariab
2006-06-14, 21:47
Ja, nya regler för nya passet. För bebisar gäller att de måste ha en giltigt ID med foto från det att de är 6 veckor har jag för mig. Åkte själv på att göra pass till min 1,5 års tjej när vi skulle ta en kryssning till Helsingfors för ett par veckor sedan... behövde vi visa upp det...? Nej såklart inte...__D

SommarSara
2006-06-14, 22:05
Varför behövde du pass på en finlandskryssning?
Har då aldrig hört talas om det!

/Sara som åker på fredag _B-anana

Janérik
2006-06-14, 23:07
Reglerna säger ju att alla måste kunna legitimera sej och bevisa i vilket land man är medborgare, det enda sättet är att ha ett pass eller den nya modellen av ID-kort där det framgår. Detta gäller i princip också i de nordiska länderna men jag har då aldrig varit med om att det krävs rent praktiskt.
En annan lite udda sak som krävs då man är i Finland är Registreringsbevis, kvitto på betald skatt samt godkänt besiktningsprotokoll för bilen. Jag har faktiskt råkat ut för att man frågat efter dessa dokument i Finland. Jag förklarade för polisen att man aldrig har sådana dokument med sej i bilen eftersom det går att göra ägarbyte på bilen om någon stjäl den och hittar pappren, pekade på skattekvittot på bakre nummerplåten och förklarade att jag får inget nytt skattekvitto om inte alla ovannämnda dokument är i ordning. Detta blev godkänt efter ett visst mumlande men fortkörningsböterna kunde jag inte prata mej undan.

Mvh Janérik