handdator

Visa fullständig version : Död dator


Busan
2006-06-06, 10:46
Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig, vanligtvis är jag ganska haj på att fixa datorfel själv men nu står jag helt handfallen:confused: .
För ett tag sedan köpte jag en laptop, min nya lilla "älskling" fick mig att glömma min stationära dator. Det resulterade till att den stod avstängd i ca 1- 1½ månad och nu startar den inte. Den är helt död, vad kan ha hänt? Jag har ju inte gjort något med den snyft_drop ./ Vickan

anoula
2006-06-06, 12:14
Detta händer mig ibland när jag varit ute på långa utlandsresor. Jag brukar då testa med att dra ur kontakten och sätta i den igen. Det låter simpelt, näst intill dumt, men det har funkat för mig.

pawik
2006-06-06, 12:20
Den är helt död, vad kan ha hänt? Jag har ju inte gjort något med den snyft_drop ./ Vickan
Om den är helt död låter det som om kraftaggregatet är sönder. Tyvärr är det så att komponenter åldras med tiden även om datorn är avslagen. Det finns nya kraftaggregat att köpa. Vad de kostar vet jag inte och inte heller om det är besvärligt att byta.
Ingen lysdiod eller någon annan indikering som tänds på fronten??

/pawik

Busan
2006-06-06, 12:47
Detta händer mig ibland när jag varit ute på långa utlandsresor. Jag brukar då testa med att dra ur kontakten och sätta i den igen. Det låter simpelt, näst intill dumt, men det har funkat för mig.

Jag har försökt med att dra ut kontakten, byta sladd, byta kontaktuttag, byta batteriet i moderkortet och slutligen dammsugit innuti datorn men inget funkar den är forfarande stendöd __D .
Inga lampor lyser den ger inte ifrån sig minsta antydan på livstecken när jag trycker på startknappen.
Jag har haft mina funderingar på nätaggregatet men den är ju bara 1½ år gammal den borde ju hålla längre än så tycker man.
Jag får väl fortsätta leta fel, tack för hjälpen i allafall bye_bye

Peter
2006-06-07, 20:11
Jag har haft mina funderingar på nätaggregatet men den är ju bara 1½ år gammal den borde ju hålla längre än så tycker man.
Det låter mycket nätaggregat tycker jag, men det är märkligt om det gått sönder efter så kort tid. Har du ingen som kan mäta om aggregatet ger någon kräm?

Testa även detta. Dra ur kontakten. Håll in startknappen helt i 20 - 30 sekunder. Släpp och sätt i kontakten igen i ett uttag där du vet att det finns ström och försök starta maskinen igen. Det blir en brutal "kallstart" av maskinen, men det fungerar ibland. Framför allt på Fujizu-Siemens men även på några andra. Utsikterna är väl inte så goda eftersom burken är heldöd, men det kostar inget att försöka...

Peter