handdator

Visa fullständig version : billigaste/dyraste rummen


opa
2006-06-05, 19:42
Åker till Kykladerna i sista veckorna i juni och första veckorna i juli. Vilken standard håller de billiga rummen (15 E.?) jämfört med rummen för 25-30 E.?
Och hur sjutton prutar man med rumsuthyrarna? Om de säger 25 så säger jag 15? Kan man vara så fräck? Hur mycket billigare brukar det bli om man stannar, säg, 5 nätter, jämfört med 1 natt?

Sista frågan. Vad är det billigaste rummet ni lyckats få tag på och vilket är det dyraste?

Abi
2006-06-05, 21:05
Förra året betalade vi 125 euro för 2 dubbelrum vid två tillfällen, först på Milos för 5 nätterflabb_flab , sen i Aten för EN natt:eek: . Det var de billigaste och dyraste rummen någonsin i Grekland.

bye_bye Abi

SteffTee
2006-06-05, 21:48
Prutmånen brukar vara ganska liten men några Euro billigare blir det kanske om man gör en totalsumma av erbjudandet ex 5 x 20euro och sedan från dessa totalt 100euro försöker få ner priset lite.
På Antiparos ex finns det viss kartellbildning och då tittar tanterna snett på varandra om någon dumpar priserna :)

Hellen
2006-06-05, 22:12
På Antiparos ex finns det viss kartellbildning och då tittar tanterna snett på varandra om någon dumpar priserna :)

Är det från säker källa? Jag har lite svårt att tro det, min erfarenhet är att det skiljer väldigt mycket i standard på de olika boendena, skulle tex aldrig betala lika mycket hos "X" som hos "x", har inte lust att skriva ut vilka boende jag jämför då mitt sämre exempel kan ha varit av engångskaraktär. Men jag tycker ändå att det du skriver om kartell låter intressant, har du lust att utveckla det?

Citat:
Ursprungligen postat av opa
Åker till Kykladerna i sista veckorna i juni och första veckorna i juli. Vilken standard håller de billiga rummen (15 E.?) jämfört med rummen för 25-30 E.?


Läget, havsnära? Ålder på hotellet kan vara orsaker om de i övrigt håller samma servicegrad, hämtar lämnar vid båten t.ex.
// Helén

pawik
2006-06-06, 00:01
Det finns karteller på öarna!

Tilos och Koufinissi t.ex.

/pawik

CarinaN
2006-06-06, 00:39
Vi har bokat rum på Koufonissi i midsommarhelgen, 35 euro per natt för ett dubbelrum. Prutade från 50 euro per telefon. Är detta pris ok? Har aldrig varit på Koufonissi, kände att vi skulle förboka eftersom många rekommenderar att man gör det på denna ö.

Netwolf
2006-06-06, 09:16
Det finns karteller på öarna!

Tilos och Koufinissi t.ex.

/pawik

En episod med karteller har jag varit med om på Andros. Vi anlände med taxi till byn Batsi från hamnstaden Gavrion. Där fick vi kontakt med en rumsuthyrare. Han hade ett jättefint rum inte långt därifrån till ett rimligt pris. Vi slog följe och eftersom han gick så antog vi att det var i närheten. Det visade sig att det låg i utkanten av Batsi med utsikt över en bensinstation! Vi tackade artigt nej tack och han blev mycket sur. Vi började gå tillbaks till byn och rumsuthyraren gick före. Han gick in på ALLA rumsuthyrare före oss och när vi frågade, så fanns det inga rum! Och detta var i maj/juni.

Vi satte oss på strandpromenaden efter att ha frågat på alla möjliga ställen. Hela tiden skymtade vi den sure rumsuthyraren strax före oss.Min sambo blev lite upprörd och fällde några tårar över att vi inte fick tag i rum. Då kommer det ut en portier från ett hotell vid strandpromenaden och frågade hur det var fatt. Vi förklarade vår situation och han blev inte förvånad. Rumsuthyrarna höll ihop och höll samma priser i Batsi. Men hotellen ingick ej i kartellen, så han sa att han hade lediga rum! Vi fick ett kanonfint rum med en balkong med utsikt över stranden. När jag sedan satt där på balkongen och smuttade på en iskall Amstel, vem ser jag då komma gående nere på gatan. Den sure rumsuthyraren! Jag kunde inte motstå att tjoa på honom och höja mitt glas. Han blev om möjligt ännu surare!

SteffTee
2006-06-06, 11:00
Ref Karteller/Antiparos

Ägarna till de mindre pensionaten och husen har en informell prislista som de försöker samsas om i början av säsongen. Nu är det väl inte så att man inte kan förhandla pris, men att de har koll på varandra och vad de erbjuder oss besökare, det är helt klart

Zanét
2006-06-06, 14:31
Det finns kartellbildningar på öarna. Våra goda vänner, fast boende på Santorini, har vid flera tillfällen berättat om vilket "krig" det kan bli mellan de som ingår i kartellen och de som valt att stå utanför. Oftast är det de icke året-runt-boende som bildat karteller, i varje fall på Santorini.

//Zanét bye_bye

Hellen
2006-06-06, 14:37
Hur gör de vid prissättningen tro?
Standarden och storleken på boendet varierar ju en hel del, det kanske är därför man flera gånger bott bättre än tidigare, alltså upplever att man fått mer för samma peng?
Nåväl, innan man varit iväg så vet man ju inte vad man kan förvänta sig och när man rest ett tag så vet man vilken standard man inte vill ha, så var/är det för oss i alla fall.

// Helén

pawik
2006-06-06, 15:07
Vi har bokat rum på Koufonissi i midsommarhelgen, 35 euro per natt för ett dubbelrum. Prutade från 50 euro per telefon. Är detta pris ok? Har aldrig varit på Koufonissi, kände att vi skulle förboka eftersom många rekommenderar att man gör det på denna ö.

Låter som ett rimligt pris.

Det var ganska många år sedan jag var på K. Intrycket var att det var ganska dyrt boende (och kartell). Hyggligt pris ändå.

/pawik

SteffTee
2006-06-06, 15:22
[quote=Hellen]Hur gör de vid prissättningen tro?
Standarden och storleken på boendet varierar ju en hel del, det kanske är därför man flera gånger bott bättre än tidigare, alltså upplever att man fått mer för samma peng?

Ja, prissättningen blir nog ganska generell. Pensionatägarna själva har naturlligtvis dödskoll på vilka hus som är finast och detta kan faktiskt förändras ganska radikalt från år till år. Även om de mest grundläggande kvaliteterna ofta är de samma. Dubbelsäng, WC och Dusch och ev balkong.
Att vattnet sedan strilar långsamt, att discot ligger nästgård och att granntuppen älskar tidiga mornar upptäcker man tyvärr för sent. Många kanske då byter, men lika många biter nog ihop och bor kvar de dagar man bestämt från början.
För tillfälliga besökare betyder skillnaderna inte så mycket eftersom man kanske bara tittar på ett, det första, alternativet som erbjuds. För återkommande resenärer, oavsett ö, blir det förståss annorlunda. De har bättre översikt och vet var guldkornen, de prisvärda, finns.

Evie
2006-07-03, 03:47
Åker snart till Grekland och inläggen om rumspriser får mig att minnas mindre roliga incidenter i Greklandssemestrandet. Och dit hör rumstjafset.

Det ena är nån slags allmän oinsikt om kvalitetstänkandet som många turister faktiskt har med sig. Högre pris, bättre standard. Bättre läge, högre pris. Ok. Men samma 35-40 oavsett standard? Nja.

Man blir också trött på att höra snacket om högsäsong, när man kommer till ett tomt hotell med för höga priser.
Sänk priset, fyll hotellet! Nej, man bestämt vad man vill ha, så gäller det - ävenså om hotellet får stå tomt.

"Don't tell anyone", säger vår hotellägare på Antiparos. Det säger han till alla som hyr av honom. "Special price for you". Ni som varit där vet vem det är.

21-25 euro tog han förra året för ett dubbelrum i hamnen och det är väl rimligt. Andra hotell på Antiparos har likvärdig standard men sämre läge och tar 35-40. Av nån anledning är folk ofta lojala mot dem de hyr av fastän de alltid blivit blåsta, och fastän de fått reda på hur mycket mindre andra betalar för sina rum. Som är både bättre och billigare.

När jag kommer till ön kommer han alltid till mötes, även om man inte sagt nåt om när man anländer. Det är så pyttigt där. Man kollar runt vad han har ledigt och förhandlar. Nja, mm. Ok. Efter 10 år på ön vet man någorlunda vilka som är griniga och tråkiga, och inte minst snåla, och vilka som det går att diskutera med.

Eva L
2006-07-03, 06:58
Billigaste jag bott är 15 euro mitt i augusti för en natt i Parikia med delad toalett och kyrkklockan som granne. I övrigt är det svårt att göra jämförelser. Där jag bott i år har det varit bättre tillgång på varmt vatten, bra balkonger, bra grundstädat och med något litet undantag daglig bra städning. Duschdraperier, tvål, AC, vattenkokare eller spis, tom ugn på ett ställe. Fina trädgårdar, inte allt för hårda sängar på ett ställe så fräscht att det hade gått att äta på golvet. Ganska sköna kuddar, trevligt värdfolk och naturligtvis bra kylskåp med frysfack.

Eva

Hellen
2006-07-03, 09:51
Evie, kan nog gissa vem du menar, kan det vara "micket fiin uutsikt"
Hade du inte nämnt hamnen så hade jag haft två alternativ till.

// Helén

opa
2006-07-06, 01:38
hemma igen.
fick finfina lägenheter med havsutsikt för mellan 15-18 euro. visade sig att jag hade näsa för att pruta iallafall.
tack för all hjälp även om tråden kom av sig rejält ibland, med det är ju så det är här på kalimera.nu.
tack tack
/opa

citrus_
2006-07-14, 11:42
Jojo, boendet kan man länge diskutera.. Och redan på tisdag står jag och en kompis på Santorinis mark och skall försöka hitta ett rimligt boende för någon månad eller två. Några tips vart vi skall bege oss?
Och pris?

skicka gärna mejl. prida87@hotmail.com

Soleil2
2006-07-18, 00:44
Vet inte var på Santorini ni vill vara, när ni ska vara där så länge. Men vi bodde, för några veckor sedan, på hotell Perissa Beach II, och vi tyckte det var mycket prisvärt och bra. Betalade då 25 E för 3 personer, och det har en jättefin pool, rummen är rena men enkla och köksutrustningen minimal. Läget helt ok, en kort promenad till fin svart strand, 100 m till supermarket och buss. Bussen till Thira tar ca 40 min. Hotellägaren, Costas, hämtar och lämnar vid hamnen och är schysst. Lycka till!

Orust-Tobbe
2006-07-18, 22:59
I år blev det dyrast på Vathy Sifnos där vi betalade 25 euro för ett dubbel- respektive 30 för ett trippelrum. Visserligen bommade dom att ta betalt för sex nätter utan bara för fem så det blev billigare på det sättet. Gick inte att utröna om det var medvetet prutat av dom själva p.g.a. att vi fick byta ett av rummen efter ett par dagar och då till ett bättre. I Naxos Hora betalade vi 40 för ett trippelrum men knödde in oss alla fem och på Agia Anna på Naxos hade vi en fembäddslägenhet för samma pris. Detta var under senare halvan av juni och första dagarna i juli.