handdator

Visa fullständig version : Råd om Naxos


Marianne59
2006-06-05, 17:07
Hej,

Jag ska till Grekland med en väninna i slutet av juni/början av juli. Vi lämnar båda familj och barn hemma, och är rätt utarbetade och längtar mest efter att sola och sova. Samtidigt vill vi ha nära till mysiga tavernor/restauranger och barer. Och vi är båda rätt bekväma av oss...

Jag har letat runt på det här forumet och andra webbsajter och fastnat för Naxos. Dels för att det är bra förbindelser med båt från Aten, dels för att det verkar vara en verkligt underbar plats.

Någon som kan rekommendera en bra plats/bra hotell/pensionat/lägenhetshotell? Jag har fastnat för Agia Anna men det kanske finns andra rekommendationer?

Tack på förhand!

Marianne :)

Hellen
2006-06-05, 18:07
Vad det gäller Naxos, så brukar vi välja mellan;

a) Bo i Naxos stad och ta bussen till i mitt tycke mycket bättre stränderna vid Prokopios, Agi Anna, Plaka.

b) Bo vid stränderna, där finns mycket bra boende, har varit där fyra gånger och bott på olika ställen varje gång. Detta boende innebär ju att man får ta sig in till stan med buss eller taxi om man vill dit på kvällen.

Kan inte säga vilket som är bäst/rätt/eller fel, det är en fråga om tycke och smak.
Det finns en hel del tavernor vid stränderna också, men förståss inte alls lika mycket att välja på som i stan. Skall ni vara länge på Naxos? I så fall kan ni ju pröva er fram på plats.

Ha en trevlig resa och vila ordentligt:)

Annki
2006-06-05, 18:47
Skulle föreslå Agia Anna, tror att där finns vad ni söker om ni är ute efter att sola och bada och samtidigt vill ha nära till mysiga tavernor och barer.
Det finns ett stort utbud av boenden nära den jättefina stranden i Agia Anna och tar ni en ca. 10 min. promenad söderut runt udden har ni hela Maragas-Plaka stranden framför er. Så är ni lite bekväma och vill ha nära till bad blir det perfekt. Det finns även ett flertal tavernor och barer som ligger utefter strandkanten i Agia Anna, så ni behöver inte alls ta er in till Naxos stad för att få en mysig kväll med god mat. Vill man ändå åka in någon kväll så tar det ca. 20 minuter med bussen.
Hoppas ni får en skön semester på Naxos!

Ann-Kristin.

ah666
2006-06-11, 18:21
Hej! Nyss hemkommen bl a från Naxos, Agia Anna som vi älskade. Vi åkte med en rumsuthyrare till Agia Anna och tackade nej...tog oss sedan till Aggeliki studios som ligger 1min från strand och busshållsplats, härligt fräscha lägenheter, pool....vi var ensamma på bygget när vi kom och hade det underbart! Betalade 45 euro för 5pers.
Ett poblem uppstod dock när vi skulle in till staden...man var tvungen att köpa bussbiljetter i stan:mad: för att sedan kunna åka tillbaka:confused: ...ja, ja...taxi chaufförerna ska ju oxå leva!!
Vet inte om man får lämna hemsideadresser här så jag skickar den!
Trevlig resa...ta med ficklampa när ni ska traska till Paradiso och äta på kvällen...inga gatlysen här inte!
Annelie

ah666
2006-06-11, 20:12
Nu när jag lärt mig hur man gör när man lägger in bilder (fast dom är fortfarande för stora:D ...en sak i taget) så kommer en härlig bild från http://i78.photobucket.com/albums/j86/ah666/grekland/IMG_5212.jpg
Agia Anna...eller kanske två!
http://i78.photobucket.com/albums/j86/ah666/grekland/IMG_5254.jpg
En av våra vänner på stranden i Agia Anna

Skäll nu inte för att bilderna är för stora!
http://i78.photobucket.com/albums/j86/ah666/grekland/IMG_5099.jpg

mkh
2006-06-11, 20:27
Hej! Nyss hemkommen bl a från Naxos, Agia Anna som vi älskade... Ett poblem uppstod dock när vi skulle in till staden...man var tvungen att köpa bussbiljetter i stan:mad: för att sedan kunna åka tillbaka:confused: ...ja, ja...taxi chaufförerna ska ju oxå leva!!
Annelie

Tack för informationen!
Vi åker på onsdag morgon. Tänker åka till Antiparos först, sen står Naxos på tur. Vi vill bo vid Plakastranden, så vi lär nog behöva bussbiljetter...

Vet du om bussarna går ända ut dit (Plaka) redan nu? Det var någon här som trodde att de vände i Maragas i Juni.

/Marianne

ah666
2006-06-11, 21:06
Tack för informationen!
Vi åker på onsdag morgon. Tänker åka till Antiparos först, sen står Naxos på tur. Vi vill bo vid Plakastranden, så vi lär nog behöva bussbiljetter...

Vet du om bussarna går ända ut dit (Plaka) redan nu? Det var någon här som trodde att de vände i Maragas i Juni.

/Marianne
Bussarna går hela vägen! Antiparos var vi oxå på...och blev kvar i stan...bussen på service:( ! Tre tonåringar...så moppe gick inte:rolleyes: !

Eureka
2006-06-11, 23:54
Hei, Annelie,
så trivelig med rapport fra Agia Anna og Aggeliki studios! :)Reiser dit i slutten av juli, og gleder oss veldig til gjensyn med både stedet Agia Anna med Taverna Gorgona, Ostria Cafe og selvsagt Aggeliki; som vi også bodde hos for to år siden og trivdes kjempebra.

Tvungent kjøp av billetter i byen hørtes tungvint ut, nytt påfunn av året? Finner vel en måte på det..

Mvh Eureka (med en måned og ti dager igjen til avreise Hellas!):)

l8
2006-06-12, 20:22
Det verkar konstigt att köpa bussbiljetter i stan, vi har varit på Naxos i 10 år och alltid köpt biljetterna på bussen oavsett om vi åker från eller till Plaka.

Lotta

ah666
2006-06-12, 22:28
Det verkar konstigt att köpa bussbiljetter i stan, vi har varit på Naxos i 10 år och alltid köpt biljetterna på bussen oavsett om vi åker från eller till Plaka.

Lotta

Ja inte vet jag!!! För oss var det första gången....kanske luktade vi nybörjareflabb_flab !

Annki
2006-06-17, 22:11
Det verkar konstigt att köpa bussbiljetter i stan, vi har varit på Naxos i 10 år och alltid köpt biljetterna på bussen oavsett om vi åker från eller till Plaka.

LottaVi kom hem från Naxos och härliga Agia Anna i dag. Det stämmer att de från och med i år har infört ett nytt och faktiskt mycket smidigare biljettsystem på bussarna. Man kan ej längre köpa biljett på bussen utan måste köpa dem i förväg och stämplar dem sedan i stämpelmaskinen där fram vid påstigning. Biljetter kan man köpa på flera ställen, inte bara inne i Naxos stad.
Bor man i Agia Anna är det smidigast att köpa dem vid entrén till Maragas camping.

Ann-Kristin.

Katarina
2006-06-23, 12:04
Till Anneli / ah666:
Ligger Aggeliki studios vid Agia Anna ?? Vi åker onsdag morgon till Grekland...
:)
Katarina

Ia
2006-06-23, 13:46
Aggeliki ligger ved Agia Anna, helt i ytterkant mot Plaka/Maragas...
Stille og rolig..., har ikke bodd der selv, men om jeg skal tilbake til Naxos kan jeg tenke meg å bo der.
Hvis du søker på navnet på Google el. en annen søkemotor så får du opp hjemmesiden dems...


Ia _B-anana

ah666
2006-06-28, 17:46
Lite sent ute (jag alltså!).....nu har ni säkert redan packat upp!! Men ni fick ju svar ändå! Hoppas ni får en härlig semester!!!
Annelie