handdator

Visa fullständig version : Myggepedemi


Elisabet
2006-06-05, 15:03
Jag är veteran här men aldrig någosin har jag varit med om så mycket myggoro i forumet som just i år!! Hur kommer sig detta? Har verkligen så många så dåliga erfarenheter av mygg i Grekland? Eller varför har denna myggepedemi i forumet brutit ut?

Jag är förbluffad! Själv har jag nästan aldrig sett några och jag har definitivt inte upplevt dem som störande. Har jag bara haft tur eller?

yeasou
2006-06-05, 17:14
I Kamari på Santorini brukar vi få ett eller några myggbett om nätterna. Nu bor vi inte nere vid havet direkt utan cirka 300 meter upp från stranden. Har hört att en del turister fått myggbett när de bott nära stranden!

I Analipsi på Kreta för några år sedan var det däremot en del mygg på nätterna, sambon min fick cirka 20 myggbett första natten, jag klarade mig med ett par. Vi inhandlade en antimyggmaskin som sattes i elurtaget i väggen och faktiskt så hjälpte denna mackapär:p Inte ett bett till på hela resten av veckan. Annars på mina/våra resor här och där i Grekland har vi varit förskonade från myggplågan.
Myggorna som jag sett i Grekland är mycket mindre än våra nordiska mygg, men nog så ettriga är de!
MVH
Yeasou_B-anana

Agda
2006-06-05, 19:20
Har jag bara haft tur eller?

Du har haft tur!Första två åren jag bodde här så fick jag fruktansvärda allergiska reaktioner av myggbett här i grekland.Nu slipper jag som skönt är dessa besvär men vi har väldigt mycket mygg varje år så utan "myggdödare" i kontakterna går det inte att vara utan att vara totalt sönder stucken.Vi bor inte nära havet ca 4km ifrån.
Agda

AndersK
2006-06-05, 22:06
Jag är förbluffad! Själv har jag nästan aldrig sett några och jag har definitivt inte upplevt dem som störande. Har jag bara haft tur eller?

Elisabet!!
Så epedemisk är inte oron, däremot ett faktum som man måste ta med i beräkningen. Möjligtvis har du haft en ofantlig tur, sover hårt i ett hermetiskt tillslutet rum, är hårdhudad :D eller annat som gör att myggorna håller sig på avstånd.
Vår erfarenhet är att det är bättre att räkna med att det finns mygg och att de kan ställa till ett elände. Vad jag minns, så är det möjligen 1 eller 2 av de - jag tror - 30 öar som vi besökt som varit myggfria.
Natträddare har varit och kommer att vara en myggmaskin. Den väger lite och är mycket effektiv. Packas som vanligt ned på torsdag kväll för att brukas natten mellan torsdag och fredag på Telendos!
Sommarhälsning
Anders

Riitta
2006-06-06, 08:32
Utan myggmaskin skulle jag inte klara mig på Kalymnos :o Fast för säkerhets skull har vi den alltid med oss till alla öar:D

Ha en bra resa "hem":) En del av vår familj är där inne på tredje veckan nu:)

Riittabye_bye

Elisabet
2006-06-06, 10:18
Mygginläggen i forumet har i alla fall spridit sig epedemiskt :D
Det ÄR ovanligt många som funderar på det i år!


Hur besvärad man blir av dem är nog en vanesak.

Bossew
2006-06-06, 10:19
I ar var det nastan myggfritt pa Kalymnos vilket annars ar den o dar jag haft mest problem med mygg tidigare. Pa ovriga oar jag besokt har jag inte sett en enda mygga.

bosse

Elisabet
2006-06-06, 10:28
HEJ BOSSE bye_bye

Roligt att se dig här! Har du det lika bra fortfarade?

Zanét
2006-06-06, 14:46
Jodå, mygg har man allt råkat ut för under sina Greklandsresor.

Någon gång på 90-talet besöket jag Tolon och där var det mängder av mygg, dessutom ettriga och bitska sådana. Kamari och fastlandet har jag också myggminnen från.

Min mamma kom hem förra veckan från Analipsi och hon såg ut som om hon hade vattkoppor, den stackaren :(

Köper alltid Fenistil Gel på Farmakeion (Apotek) som sätter ner både svullnad och klåda.

//Zanét bye_bye

Kalimera
2006-06-06, 19:09
Schinoussa är den värsta myggö jag varit på. Varje kväll innan sängdags fick vi ägna en timme eller så till att döda myggor. Vi sov under lakanen för att slippa de vi inte hittade. När vi gick ut på kvällen fick vi klä oss i långärmat och jeans. Detta var i augusti, det var varmt som h-vete! Nästa gång vi var på Schinoussa märkte vi inte av några mygg alls. Kanske är det som här hemma, de beror på tid på året och hur vintern har varit.

Cecilia
2006-06-06, 20:00
Jag, liksom min sambo har i allafall, precis som Elisabet, aldrig märkt av några mygg, och då har jag luffat i Kykladerna två gånger, både i juni, juli och augusti.

Har inte haft en tanke på några mygg tills frågorna började dyka upp här formumet.

- Cecilia (som drar i väg på sin tredje ö-luff om bara tre dagar, och definitivt inte packar ner nåt myggmedel i ryggsäcken)

ramses
2006-06-06, 20:38
Visst finns det myggor, både här och där. för några år sedan blev vår dotter hel sönderstucken på en natt av myggen, det var i Kato Stalos, utanför Chania Kreta. Var ett elände, inte blev det bättre av att många skulle visa sin sympati och sa "moskitos" och ruskade på huvudet. Det var svårt för henne att förstå att de gjorde det av deltagande, hon blev jätteledsen. Men, aldrig en grekresa nu utan våra små mirakel. Stoppa in i kontakten med tablett i och, inga problem. De tar ingen plats. brukar nu köpa ett gäng tabletter och ha att ta med hem och använda i stugan.Vad det är för dunder i har vi nog aldrig riktigt velat veta:D

siraja
2006-06-06, 21:31
hej på er!!!!

Själv blir jag totalt upp äten av mygg varje år i grekland, får jätte problem, stora sår och bölder som kliar och svider, de flesta greker som kollat skakar bara på huvudet och förstår inte varför dom äter upp migsnyft_drop har inte hittat något bra medel tyvärr, kanske någon har något att rekommendera till mig inför nästa resa i aug...................

Elisabet
2006-06-06, 22:48
Ska kanske förtydliga mig: nog har jag sett mygg i Grekland och även blivit stucken, men aldrig någonsin har jag sett mycket mygg där och inte heller besvärats av dem.

Allergiska reaktioner på myggbett är jättejobbigt, det är jag den första att förstå och jag undantar helt dem som får sådant från funderingen om myggrädsla.

Det jag är förvånad över är den allmänna myggrädslan som tycks ha brutit ut just i år. "Finns det mygg där, då åker vi inte dit" typ. För även om det finns mer eller mindre mycket mygg i Grekland, så är det ju aldrig mycket!

Eirini
2006-06-09, 10:45
siraja skrev:

...har inte hittat något bra medel tyvärr, kanske någon har något att rekommendera till mig inför nästa resa i aug...................


Hej!
Det finns flera satt att fa sova lugnt pa natten. Har man allergi kan myggbetten forstora semestern.

Det finns tex "myggspiral" att ha pa balkongen eller "myggtabletter" som man satter i en elektrisk "myggmaskin". Det finns aven "myggljus" som kan anvandas utomhus och en elektrisk myggdodare som drar till sej myggen med ett blatt ljus.

Det basta ar anda ett myggnat som hangs ovanfor sangen. Man kan sova med oppet fonster och myggen haller sej utanfor natet. Det ar det mest halsosamma och det tar inte sa stor plats att ta med nar man reser.

:)

bon
2006-06-09, 13:07
Åker aldrig utan Mildisonen, finns på apoteket. Sonen blir sönderbiten trots myggmedel, mig tittar de inte ens åt. Vi har en apparat med oss som avger tonhögt ljud, men jag vet inte om det hjälper. De grekiska sakerna som man sätter i kontakten fungerar inte för gossen och jag får andningsbesvär. Nästa resa ska jag försöka med blåljuslampan. Vi har också med oss "getingracketet", då kan man döda myggorna utan blodfläckar på väggarna som grekerna blir vansinninga över.

Birgitta

martinifk
2006-06-09, 13:21
På Kreta och Rhodos har jag aldrig stött på myggor men däremot på Kefalonia där det kryllade av dem även på Paros var det lite myggor.
Ser fram mot en vanlig myggfri semester på Kreta.....


Martinifk

malou
2006-06-09, 20:01
Min første Kreta-ferie var absolutt verste myggferie - oppspist og med feber. Faktisk så sent som i oktober, men det er svært mange år siden. Kanskje myggene har flyttet? Og Antiparos, i mai et år, __D rene marerittet.... Men det hjelper så klart med noen allergi-tabletter. Likeledes en 'mygg-maskin'. Har inntrykk av at air condition minsker problemet, i hvert fall for oss. Tror forøvrig at en aldri så liten 'mygg-maskin' i tillegg har en viss effekt. Tross det, Grekenland blir det uansett. Og mygg finnes gjerne i land der det er varmt og fuktig, uavhengig hvilket kontinent. Alternativet er å bli hjemme.

Athanasia
2006-06-10, 08:59
5 stycken myggbett på 2 veckor på Kreta,varav ett precis under ögonbrynet,inte snyggt:mad:

Joppan
2006-06-10, 09:09
Tjillevipp!

Ett år när vi var i G-polis så reagerade jag någonting hemskt på myggen, detta var 2000, förmodligen myggår, man fick som Janne skrev, rensa sovrummstaket från mygg innan man lade sig på kvällen.
Man kunde tro att jag led av böldpest eller nåt, stora röda blaffor som sedan började vara lite smått och kliade som f-n:mad:

Så här illa har det inte varit sedan dess tack och lov, det värsta är man knappt ser dem ute MEN.... dom finns där under bordet i mörkret och ALLA myggor hittar oftast bara mig (gäller även här hemma i Norrland)
Numer sprayar jag ofta benen när man går ut på kvällen.
Hemma känner man ju när dom sätter sig och försöker tömma en på blod men i Grekland känner man ju dom inte, dom är ju visserligen mycket mindre än hemma.

//Mygghatare Joppan

Kemsiam
2006-07-21, 14:15
Jag ska åka till Rhodos, hoppas att det inte är så mkt mygg där, men ifall det är det så undrar jag vart de där myggsakerna ni stoppar i eluttaget finns att köpa? Verkar som att de funkar när man läser på era inlägg :)

Netwolf
2006-07-21, 14:25
nog har jag sett mygg i Grekland och även blivit stucken, men aldrig någonsin har jag sett mycket mygg där och inte heller besvärats av dem.

Jag har aldrig sett en mygga i Grekland, däremot så har jag fått myggbett. Om man inte ser dem så kan man ju inte slå ihjäl dem heller. Tacka vet jag i Norrbotten. Där är de stora som mindre attackhelikoptrar. Nackdelen är att du behöver minst ett baseballträ för att klappa till dem med;)

/Netwolf

Kalimera
2006-07-21, 14:41
Jag ska åka till Rhodos, hoppas att det inte är så mkt mygg där, men ifall det är det så undrar jag vart de där myggsakerna ni stoppar i eluttaget finns att köpa? Verkar som att de funkar när man läser på era inlägg :)Jag var på Rhodos förra veckan och såg inte till en enda mygga. Bodde i gamla stan. "Myggsakerna" finns ofta på rummen, om inte finns de på supermarkets för en billig penning.

Kemsiam
2006-07-21, 14:47
Okej, det låter ju bra.. :) tack för svaret!

CamillaN
2006-07-21, 15:12
Vi var på Rhodos i mitten juni och då var där massor med mygg ... sen var vi på Kos däremellan sen Rhodos igen i början av juli och då såg vi nästan inga alls.

tramp
2006-07-21, 19:59
Det märkliga med myggen därnere är att myggbetten dels blir stora och de kliar dessutom någon förb...t! Svenska myggor är ju riktigt snälla i jämförelse. Är inte det konstigt?