handdator

Visa fullständig version : Myggor på Amorgos


Hellen
2006-06-05, 14:56
Läser i ett annat inlägg, som handlar om boende på Amorgos att det är mycket mygg på Amorgos i Egiali. Är det mycket värre där än på andra ställen? Den ö jag hittills upplevt att det är mest mygg på är Antiparos. Någon som kan göra den jämförelsen? Vår dotter får jättestora bölder av myggbetten, mängden på Antiparos klarar hon av med hjälp av Mygg-A, i år hade vi tänkt pröva Amorgos, men när jag läser om så mycket mygg blir jag tveksam.
Säkerligen har det med årtiden att göra också vi åker 10-24 juli.
// Helén

Kalimera
2006-06-06, 19:00
Jag har varit på Amorgos ett otal gånger och har inte en enda gång störts av mygg. Kan inte ens minnas att jag sett några. Det är inte ovanligt att det blåser på Amorgos och de kanske blåser bort. ;)

Hellen
2006-06-06, 19:07
Tack Janne, kan ju iofs. förstå att du aldrig skulle drista dig till att svärta ner en av dina favoritöar.:)
Då blir det Amorgos!
Blåst har jag inga som helst problem med, är van hemifrån:D
//Helén

Kalimera
2006-06-06, 19:29
Tack Janne, kan ju iofs. förstå att du aldrig skulle drista dig till att svärta ner en av dina favoritöar.Attans, du avslöjade mig. :cool: För säkerhet skull frågade jag hustrun (som också älskar Amorgos och kanske inte är så tillförlitlig :) ) och inte heller hon minns några mygg.

Kalypso
2006-06-06, 23:30
Tack Janne! Jag läste också om myggen och blev orolig. Men å andra sidan verkade det ju bara gälla Egiali och då blev det ju ännu ett argument FÖR Katapola då för mig som är lite i valet och kvalet var jag ska bo:)

hasa
2006-06-06, 23:45
Inte är det mer mygg på Amorgos än övriga öar, snarare mindre.

Kalimera
2006-06-07, 07:11
Glömde skriva att jag bara har erfarenhet av Katapola. Hur det är i Egiali vet jag inte.

Toto
2006-06-07, 10:50
Sommaren 2003 i mitten av juli fanns det inga myggor i Egiali. Så tveka inte att besök Egiali som är lite annorlunda jfrt med Katapola och väl värd några dagars vistelse.

Thomas

wilda
2006-06-07, 16:33
Jag är väl en av de skyldiga till myggryktena på Amorgos...:o

Men det är inget att oroa sig över. Inte mer eller mindre än på andra ställen vad jag upplevt. Vissa år har det varit myggigt och andra inte.

Det jag ville poängtera med mina mygginlägg är att jag inte upplevt någon större skillnad på myggmängd om jag bott på stranden eller om jag bott inne i / ovanför byn.

Förra året såg jag inte många mygg trots att vi bodde vid stranden med balkong mot grönskan.

Och jag har, till skillnad från Janne, inte bott i Katapola utan i Aegiali.

/anna

gunnar
2006-06-07, 17:08
Ja, det var väl jag som startade myggryktena, och jag vill absolut inte avråda från Aegiali på något sätt. Jag har varit där 3 gånger och 2 av dessa så tyckte jag att mygorna var besvärande. Jag kan ha haft otur men jag skulle nog inte välja att bo nere vid stranden ändå nästa gång jag åker dit, vilket jag säkert kommer att göra, för Aegiali är ändå en av mina favoriter i Grekland.

/gunnar

Henriksson
2006-06-07, 23:37
Jag har varit i Katapola precis den här tiden - inte en mygga så långt ögat kunde se! .....om ni litar på en norrlänning!!!klapp_klap

Hellen
2006-06-08, 08:28
Jag har varit i Katapola precis den här tiden - inte en mygga så långt ögat kunde se! .....om ni litar på en norrlänning!!!klapp_klap


Hm.. Allt är ju relativt...., eller som jag skrev i ett annat inlägg; "Blåsigt, det har jag inga problem med."_B-anana

Sunnanvind
2006-06-29, 13:40
Ortsborna säger att Egiali inte har ett särskilt myggproblem. Om du är tveksam, ligger Chora bäst till. Där får man alltid hålla fast vid peruken. Ett blåsigt ställe, nämligen. Om det överhuvudtaget finns några myggor på ön, så dit vill de inte flytta.

tora ekberg
2006-09-02, 16:43
Hej Hele´n ! Jag får också bölder av myggbett, Köp en .sk Myggmaskin i livsmedelsaffären i Katapola, sätt den i stickkontakten på kvällen lägg i en myggtablett och inga myggor vill vara i ert rum på natten.Vissa rumsuthyrare håller gästerna med sådana maskiner.Det luktar litegrand, men ej obehagligt,och det är ju bättre än att bli stucken, På dagen och kvällen använder jag vanlig myggspray,det fungerar bra tycker jag .Sådan myggmaskin kan också köpas hos Claes Olsson i Sverige Hälsningar Tora

Eva L
2006-09-02, 21:57
Ortsborna säger att Egiali inte har ett särskilt myggproblem. Om du är tveksam, ligger Chora bäst till. Där får man alltid hålla fast vid peruken. Ett blåsigt ställe, nämligen. Om det överhuvudtaget finns några myggor på ön, så dit vill de inte flytta.

Är det speciellt blåsigt i Chora? Jag tyckte att det var mer vind i Katapola än uppe i Chora.

Eva