handdator

Visa fullständig version : Maneter. Hur man botar


babsan
2006-06-05, 11:30
Hellen. Tack:) . Ska ta och köpa med Xylokain-salvan till nästa gång. Nu blev det inte så illa med mej. Det sved och stack en stund. Väninnan fick ett sår på tummen.

Barbro :)

Hellen
2006-06-05, 11:40
Hur såg de ut? Var de som våra? Vi har ju också "blåbrännare" Jag vet inte det riktiga namnet på dem, men förädiska är de, de röda ser man ju direkt att det är en brännmanet.

// Helén

inkfish
2006-06-05, 14:12
Man gar till farmakeion och koper kortisonsalva, enligt svensk lakare som ar rumsgranne mig pa karpathos.

Har ar maneter pa en del stallen just nu men jag har inte sett nagra.

babsan
2006-06-05, 14:27
Hur såg de ut? Var de som våra? Vi har ju också "blåbrännare" Jag vet inte det riktiga namnet på dem, men förädiska är de, de röda ser man ju direkt att det är en brännmanet.

// Helén
De såg inte ut som våra. Bara ca 10 cm. Gulaktiga. En del hade 4 blå öron. En del hade en gul-brun fläck i mitten och En blå fläck vid sidan om den.
Det dumma var att jag hade kamera med mej, men jag tänkte aldrig på att ta något kort.
Jag ska ta och gå in på någon manet-sida och se om jag kan hitta den.

Barbro :)

ah666
2006-06-12, 22:11
Hellen. Tack:) . Ska ta och köpa med Xylokain-salvan till nästa gång. Nu blev det inte så illa med mej. Det sved och stack en stund. Väninnan fick ett sår på tummen.

Barbro :)

Vet inte hur turerna har gått i denna tråd...men att gnida med våt sand funkar bra med dom svenska:) maneterna då det är små hullingar som fastnar i skinnet. Sedan kan man ju bedöva smärtan på olika sätt efteråt!

Peter
2006-06-13, 01:42
De flesta maneter är ju inte mer än väldigt obehagliga och bränner och svider en stund, men det finns maneter som faktiskt kan ge livshotande skador. Portugisiske Örlogsmannen har jag för mig att en heter. Den finns inte naturligt i Medelhavet, men den kan i princip följa med i ballastvatten med långväga fartyg. Den är inte helt ovanlig på södra halvklotet. Blir man "stungen" av en sådan ska man ösa över vinäger! Vinäger finns tex alltid på övervakade stränder i Australien där den maneten är rätt vanlig. Kanske hjälper det mot vanliga maneter också?

Så det är bara att springa bort till närmaste Taverna och låna den lilla flaska med vinäger som står på bordet... flabb_flab

Peter

martinifk
2006-06-13, 17:08
Maneter i Grekland:eek: visst visste man att det fanns men själv har jag än så länge aldrig stött på någon som tur är.....


Martinifk

inkfish
2006-06-13, 22:04
Så det är bara att springa bort till närmaste Taverna och låna den lilla flaska med vinäger som står på bordet... flabb_flab


Och nar man kommer springande och ropar Aj aj, ge mig flaskan! - da langar de fram en flaska universal-ouzoflabb_flab

Peter
2006-06-14, 15:35
universal-ouzoflabb_flab
:D :D :D Det måste vara en sort som är både för invärtes och utvärtes bruk! Ang_elx ;)

Peter