handdator

Visa fullständig version : trött o sliten


kalemalen
2006-06-05, 08:43
vill jag lämna stan och vandra, mopeda, se natur, äta god mat, sitta på tavernor, bada, läsa böcker, sova. Helt enkelt slappa utan internet o TV. Grekiska övärlden verkar vara stället. Den som förstår vad jag menar kan väl rekomendera. Reser ensam. skall vara borta i tre veckor. Gärna flera öar.

Elisabet
2006-06-05, 09:01
Vi förstår dig allihop flabb_flab

Det du söker finns överallt! Välj en ögrupp och välj några öar i den som inte ligger så långt ifrån varandra, så kommer du att få härliga veckor!

Exempel:
Skiathos, Skopelos och Alonissos.
Samos, Fourni, Ikaria.
Milos, Sifnos, Folegandros.
Naxos, Amorgos, någon av småkykladerna.
Kalymnos, Lipsi, Patmos.
Tilos, Rhodos, Symi.
Santorini, Ios, Paros.

Alla de här alternativen och flera andra ger precis det du frågar efter. De kan förståss kombineras. Själv skulle jag välja fler än tre öar på tre veckor, men det är ju en smaksak, de flesta tycker att två eller tre öar är lagom.

pawik
2006-06-05, 10:36
Agathonissi, Patmos, Leros

Agathonissi är avkopplingen öifierad. Underbar liten ö. Ca 40 bäddar varför
man bör boka rum i förväg. 3 tavernor nere vid hamnen med
utmärkt mat. Bra bad inom promenadavstånd. Bekvämt
åtkomlig från Samos med Nissos Kalymnos.

Patmos lite turistig men härlig ö. Bra bad o vägar o en hel del att
se.

Leros den mest underskattade ön jag vet. Här är det grekerna
som gäller. Inget fjäsk för turisterna. Eftersom det är en grekö
är det billigt i småaffärerna.
Maten. Är det något jag minns från Leros är det den formidabelt goda maten.
Kostar som på andra ställen men är klasser bättre.
Finns många småställen nere i fiskeläget Panteli att bo på. Där finns
också flera mycket bra matställen.

Både Patmos och Leros når man med livlinan Nissos Kalymnos. Mellan
Patmos och Lerso finns även andra alternativ.

/pawik

Marianne
2006-06-05, 20:50
Trött och sliten? Glöm moppen! - åk til Marathi! Ät god mat, bada, läs böcker, sitt på en av öns två tavernor, sov, se natur och vandra bland getter på öns få kvadratmeter. Total avkoppling!
Efter några dagar kan man fortsätta till omkringliggande öar.:)

kalemalen
2006-07-06, 08:44
Tillbaka efter en mycket avkopplande, uppladdande, härlig o spännande semester. 5 dagar på Naxos (Finnikas, Agia Anna 25 euro) för att varva ner. Nästan helt ensam på Plaka!! Därefter Amorgos 5 dagar Katapola Voula Bech (20 euro) helt fantastiskt ställe. Vilka vandringar!! Ensam i naturen nästan kusligt. Tänk om man skulle bryta benet. Därefter Koufunissia. Vilken turistfälla. Nya Mykonos. Planerade 4 nätter, åkte dagen därpå till Iraklia. Underbar ö. Som Amorgos fast mindre. MAria rooms OK (30 euro), 4 dagar där och sen två nätter på NAxos med an avslutande vandring på getstigarna (gick fel så det tog 5 timmar). Summa = super, och tack för alla tips från Kalimera.nu!!

Elisabet
2006-07-06, 08:57
Härligt att höra att du fann det du sökte och är så nöjd!

Kan du inte berätta lite om dina intryck av Koufonissi? Att ön är överbelamrad med skandinaviska barnfamiljer under sommarlovsperioden är ju den gängse uppfattingen, men Nya Mykonos :eek: Vad händer?

Eva L
2006-07-06, 09:05
Välkommen hem.

Eva

Yak
2006-07-06, 09:41
Kul att du hittade det du sökte, och att du gillade Amorgos. Kommer också att väga din rekommendation av Iraklia tungt i mina reseplaner :)

inkfish
2006-07-06, 10:34
Härligt!

Du skriver att du bodde på Voula Beach på Amo för 20 E. Gissar då att du inte hade förbokat? På nätet tar de från 40 i juni, snacka om att kunna göra kap på platsklapp_klap

Marianne
2006-07-06, 23:07
Därefter Koufunissia. Vilken turistfälla. Nya Mykonos. Planerade 4 nätter, åkte dagen därpå...

Härligt att du är så nöjd med din resa! Bortsett från Koufonissi.
Alla behöver ju inte tycka om Koufonissi, men att jämföra den med MYKONOS, hmm, det är väl ändå en överdrift!

Nu har jag i och för sig inte varit på Koufonissi på tre år, så det kan ju ha hänt mycket sen dess (och det hade det ju redan då). Varje år byggs det nya pensionat och tavernor, det händer på alla öar!

Om man blir besviken eller ej beror ju bl.a. på vilka förväntningar man har. Ju bättre man är påläst ju lättare är det att inte bli besviken, men det kan naturligtvis också hänga ihop med andra upplevelser, som var man hamnar och vem man möter. Och vad man söker.

Koufonissi är en härlig liten ö med enormt fina stränder och underbart god mat t ex på Finikas! Men söker man en massa kultur, små torg med gamla farbröder och massor av genuin atmosfär då bör man inte välja Koufonissi, även om något av detta också kan upplevas här.
Klart att Koufonissi påverkats av den popularitet ön haft genom de senaste 10-12 åren.

Berätta gärna varför du jämför med Mykonos, som i alla fall jag tycker är något helt, helt annat!

Hellen
2006-07-06, 23:17
Koufonissi är en härlig liten ö med enormt fina stränder och underbart god mat t ex på Finikas! Men söker man en massa kultur, små torg med gamla farbröder och massor av genuin atmosfär då bör man inte välja Koufonissi, även om något av detta också kan upplevas här.


Härligt att läsa rapport från nyss hemkomna, kul att du är nöjd med resan!

Det "gamla" Grekland finns på Koufinissi i affären som ligger till höger om hamnen. Det gäller både sortiment och personerna som sitter? i alla fall satt där om kvällarna för så sent som tre år sedan.
Affären ser inte mycket ut för världen, men den är väl värd ett besök, här har inte mycket hänt sedan 50-60-taletflabb_flab

// Helén

inkfish
2006-07-06, 23:23
Fast just den affären är väl också allt i den vägen... Precis som Marianne har jag trivts jättebra på Koufonissi när jag varit där. Men precis som henne saknar jag också just det där vanliga lite stökiga vardagslivet - det finns inte på Koufonissi. För mig är Koufonissi ett litet rart badparadis, inte så mycket mer.

Fast de kanske valde att placera allt stök på ön på ytan just i affären, för den är sannerligen stökigflabb_flab

Hellen
2006-07-06, 23:29
Ja, jag har inte hittat något annat gammalt bevarat, det skulle vara någon väderkvarn dåAng_elx.
Koufinissi är inget ställe jag längtar tillbaka till, har vid mina två besök haft enorm blåst vid Pori stranden, så den har jag egentligen bara sett på vykort, men jag överlever det. Tycker verkligen att Koufinissi är värd 2-3 dagar om man ändå är i det omrrådet.
Finikas skall man ju definitv besöka och bo vid om man söker andra skandinaviska barnfamiljer.

// Helén, som även i år hoppar över Koufinissi och väljer Amrogos istället.

Marianne
2006-07-07, 10:13
Så det är tre år sen du var på Koufonissi också, Helén! Jag undrar om affärn och gumman finns kvar och hur länge affären i så fall kommer att finnas i sitt ursprungliga skick? Man skulle tro att man kunde få ALLT där, men ack nej, när jag frågade efter nål och tråd var svaret 'nej, det har vi inte'. Annars var det ju lustigt att se hur tanten slog in summorna på den "moderna" räknemaskinen, men KONTROLLRÄKNADE med papper och penna efteråt!flabb_flab

Vi överväger ett återbesök på några dagar till hösten, drömmer kanske om hur det VAR, men är lite fundersam vid ett återbesök, för det är klart att det inte är som det var de första gångerna vi var där.
Finikas har vi aldrig bott på, men äter där mycket gärna. Maten är otroligt god! Och i all sin enkelhet så hör det med att vi äter vår lunch där. Och så tycker vi om ägarna och personalen förstås.
Kommer man dessutom utanför högsäsongen så är det inte bara skandinaviska barnfamiljer!!!

Tycker man om att bada och gillar klart vatten med fina stränder, då kan det vara fint att komma till Koufonissi några dagar. Vi var där första gången 1997 och det var sagolikt magiskt för oss. O Pori kan vara som en dröm när man kommer och det endast är få gäster och lugnt, däremot helt hopplöst om det blåser!

kalemalen
2006-07-07, 13:07
Visst beror det på vilka förväntningar man har på öarna. För min del väntade jag mej en ganska platt ö som man kunde vandra runt på ca 3 timmar och med många fina stränder. Dessa förväntningar infriades. Vad som var skillnaden mot de andra öarna jag besökte var att man kände sej som turist och inte som gäst. Det var armen runt axeln, My Friend, My friend. Det var felaktiga beskrivningen av rum till bemötande. Sedan går ju ön mot en ekologisk katastrof. Den som besöker den nästa gång kan ta en promenad utanför de vanliga lederna och se på soptippen på nordvästrasidan. Hu! :eek: Vill man ha strand skall man till Naxos : Plaka och söder därom. Underbar. Var där före midsommar och då vandrade jag i princip ensam. Nåväl, allt detta är en parantes av vad som var en supersmester. Skall definitivt göra en repris, kanske dodekaneserna.flabb_flab

Hellen
2006-07-07, 15:41
Håller med dig Marianne om Finikas mat och ägarfamiljen, de är sköna personligheter.
Det var på Finikas som både jag och mina barn "vågade" prova, för oss, nya maträtter, mycket gott blev det! Man väljer från lättöverskådlig disk. Min uppfattning om skandinaviska barnfamiljer kommer säkerligen i från att jag endast besökt ön slutet av juni och juli. Absolut inget fel på barn, men har man passerat småbarnsåren för egen del eller inte har några så kanske det inte är vad man söker?;)

Någon som vet om affären finns kvar?

// Helén

malou
2006-07-13, 23:03
Frende ...Sliten og absolutt ikke på jakt etter opplevelsesferie. Det får komme når nivået hever seg. Hvile, langsom takt, flabb_flab - uten andre som vil lage 'program' for ferien. Kirker, arrangerte turer, hva som helst - så uinteressant når sjel og kropp vil noe annet. Få bestemme farten og intensiteten selv. En engel ønsker jeg meg , som ikke kjenner til ordene ' må' og 'bør.Ang_elx . Da er det himmel på jord å reise alene.
Hilsen egoisten