handdator

Visa fullständig version : Vilken ö ska jag satsa på?


cajsa
2006-06-04, 22:59
Hej, det börjar närma sig för att planera semesttern.
Förra året var jag på Karpathos och blev helt betagen. Ön hade allt jag önskade mig, fantastisk natur och underbara många små badvikar att ta sig till med en moppe. Plus att det inte var så mycket turister (slutet av augusti).
Och det är just de önskemålen jag har. Att kunna köra moppe (utan att det är trafikerade vägar som i Chania) på härliga slingriga vägar, doftande natur och allra helst en ö som erbjuder många badvikar som man får leta sig fram till själv. Och som i bästa fall nästan är tomma...;)
Det får gärna vara lugnt, jag är inte ute efter något vilt festande. Och jag har ingen lust att åka till fastlandet (har fått för mig att det är sämre väder där).

Snälla, är det någon som kan tipsa om någon ö?
Jag har funderat på både Skiathos, Korfu, Kefalonia och Samos. Men kanske finns det bättre alternativ?

Cajsa

Kalimera
2006-06-06, 19:13
Snälla, är det någon som kan tipsa om någon ö? Jag har funderat på både Skiathos, Korfu, Kefalonia och Samos. Men kanske finns det bättre alternativ?Det finns bara ett alternativ om jag får bestämma och det är Skopelos. Vi var också på Karpathos förra året och gillade ön väldigt mycket. Senare under året åkte vi till Skopelos (med Karpathos i färskt minne) och bara efter några dagar tyckte vi att Skopelos var ett strå vassare än Karpathos. Så ta en funderare över Skopelos. ;)

Elisabet
2006-06-06, 19:26
Har bara väntat på att du skulle svara detta Janne bye_bye

Kalimera
2006-06-06, 20:57
Har bara väntat på att du skulle svara detta Janne bye_byeJag vet, men jag kunde inte låta bli. :o Efter allt mitt tjat om Skopelos är det bara att hoppas att ni som åker dit tycker lika mycket om ön som jag. Annars får jag väl lämna landet i höst. Ni vet vart jag åker i så fall. :)

Elisabet
2006-06-06, 21:03
Efter allt mitt tjat om Skopelos är det bara att hoppas att ni som åker dit tycker lika mycket om ön som jag. Annars får jag väl lämna landet i höst. Ni vet vart jag åker i så fall. :)I så fall ses vi där flabb_flab

Men den risken är nog liten :)

CarinaN
2006-06-06, 21:10
Så ta en funderare över Skopelos. ;)

Instämmer! Skopelos är en fantastisk ö. Nu har jag i o f aldrig varit på Karpathos så jag kan ju inte veta om jag skulle gilla den ön mer eller mindre än Skopelos.
I år blir det Amorgos - får se om den ön går om min favoritö som hittills är Skopelos.

Carina - 12 dagar kvar

cajsa
2006-06-06, 21:51
Tack snälla för tips! :)
Jag har funderat lite på Skopelos förut men blev osäker om resan var dryg eftersom det innebar en båtresa...?
Det känns tryggt att höra att Skoplos är lika fin om inte finare än Karpathos, som var en mycket positiv överraskning (visste inte mycket då vi bokade dagen innan avresa). Det var sagolikt när man hittade folktomma paradisvikar i augusti med fin snorkling.

Är 2 veckor för länge att stanna på Skopelos?

Och är det bara Apollo som flyger dit?

pawik
2006-06-06, 22:19
Jag vet, men jag kunde inte låta bli. :o Efter allt mitt tjat om Skopelos är det bara att hoppas att ni som åker dit tycker lika mycket om ön som jag. Annars får jag väl lämna landet i höst. Ni vet vart jag åker i så fall. :)
Limnonaria stranden var ju inte helt fel!flabb_flab flabb_flab flabb_flab


/pawik

Kalimera
2006-06-07, 07:16
Airtours, Apollo och Vinga har resor till Skopelos. Planet landar på Skiathos, transfer till hamnen tar kanske fem minuter, båten över tar mellan 50 och 75 min. Två veckor är inte för lång tid på Skopelos. Där finns mycket att upptäcka och mycket att göra. Plus att ni kan göra dagsutflykter till Skiathos och Alonissos, och turer med båt till den marina nationalparken. Ni kan även kombinera en vecka på Skopelos med en vecka på Skiathos.

zara
2006-06-07, 17:47
hej cajsa! efter alla lovordningar av skopelos tvivlar jag inte på att det är en fin ö. men måste ändå passa på att rekommendera kefalonia. var där en vecka i maj och blev helt betagen av ön. naturen och stränderna är verkligen fantastiska, fina badvikar finns det gott om. knallblått vatten till vita klippor får man aldrig nog av. ön är ganska stor så det är nog en födel att vara där två veckor för att hinna upptäcka allt. kefalonia är inte speciellt turistexploaterad, förutom turistorten lassis är det väldigt lugnt där. det finns mycket att se och göra, så ta dig en funderare!

//sara

Lissi
2006-06-07, 19:03
Håller med både om Skopelos och Kefalonia, men ingen här blir väl förvånad om jag föreslår PATMOS!;) ;)

Jag tror inte Janne har varit på Patmos för då skulle han bli betagen av den ön också...(fast han har nog varit där vid närmre eftertanke eftersom han varit både på Samos o Lipsi...då kommer man ju liksom inte undan Patmos...)

Lissi

cajsa
2006-06-07, 21:11
oj, nu börjar det bli svårt, nu kommer jag nog få tag mig en funderare eller två ;) . Patmos har jag inte ens tänkt på men den verkar också fin (fast där är det väl lång båttransfer..?).
Alla era förslag låter som den typ av ö som jag är ute efter. Och kul om man kan upptäcka en ny fin ö även i år.
Natur, moppe, många fina vikar med snorkling och inte för turistigt. Det är mina ledord för resan.

Tack för ert engagemang klapp_klap . Och fortsätt gärna tipsa mig..

Cajsa

Henriksson
2006-06-07, 23:33
Jag håller med Lissi - prova Patmos! På vår senaste båtluff blev den number one! (före både - hör och häpna - Amorgos!!!! och Kalymnos!!).
Patmos är underbart....genuint, lugnt, vackert och härliga bad...Hela familjen håller med, alla åldrar :)

( 3 dagar och 15 timmar till Sporaderna bye_bye)

Eva L
2006-06-08, 14:16
Sitter just nu pa Patmos som ar en perfekt vandringso for kortare turer. Magnifik utsikt fran Chora. Bor bra pa Patmos Garden men maten pa ons tavernor ar inte i min smak. Mycket grillat, lite kokt tyvarr. Har atit friterade zuccini som smakat vidbranda, stekts i olja och panerats i mjol med skal som pansar... men har sa for en stund sedan atit den godaste tankbara LOUKOMADES helt perfekta pudrade med en val avvagd blandning av notter och kanel serverade med vaniljglass. Lite kyliga kvallar men perfekt dagtemp.

Eva

Smultron
2006-06-09, 06:37
Vad kul att höra så entusiastiska röster om Patmos eftersom vi snart ska tillbringa en vecka där. Några tips om speciella platser, vandringar, favoritstränder, matställen, dagsutflykter, osv?

Lissi
2006-06-09, 06:48
Patmos är en så liten ö så ni nog utforska hela på en vecka med hyrmoppe eller buss?+fötter... Stranden på norra sidan med alla fantastiska lavastenar och ett fantastiskt havsbrus som "intages" på en fisktaverna där är ett"måste" liksom en dagsutflykt till Lipsi! Även stranden Psili Ammos som är en jättefin sandstrand måste besökas..Annars är vandringar till fots det bästa upp till Chora på den gamla åsnestigen...
Ankomsten till Skala, med det högt belägna klostret i Chora och alla vita hus högt där uppe är den mest underbara ankomst till NÅGON ö som jag upplevt på alla mina resor....(Skopelos kommer som nr 2 Janne!)

Lissi- som får ett väldigt "sug" efter Patmos nu...

frank
2006-06-09, 07:41
Eller varför inte Lefkas! Lagom stor ö, lummigt o grönt o otroligt vackert.:rolleyes: Men Skiathos Skopelos är ett mkt bra alternativ det med .Dom här öarna är inte för stora o perfekta att utforska med vespa.Mvh FRANK

cajsa
2006-06-09, 08:32
Det låter toppen med de öar som är lagom stora för att ta sig runt på moppe.

Hur är det på Lefkas och de andra gröna öarna, är det myggigt..?

Någon sa till mig att öarna som ligger närmare fastlandet inte är lika solsäkra, utan molningare. Kan det stämma?
Jag har huvudsakligen varit på de mer karga öarna tidigare.

Cajsa

Lissi
2006-06-09, 09:43
Hur är det på Lefkas och de andra gröna öarna, är det myggigt..?

Cajsa


Ja, min erfarenhet är att t ex Lefkas är myggrik! Jag är väldigt "myggtilldragande" och de öar jag blivit mest uppäten på är Agistri och Lefkas !! Konstigt nog inte lika mycket på Kefalonia, men mygg finns ju på alla öar.... Det ligger ju i sakens natur att "gröna öar " har fler mygg...

Lefkas är en fin ö , helt klart, men bor man i Nidri så har man SÅ LÅNGT till alla fina stränder som ligger på västra sidan..Man är nästan HELT beroende av stark moppe eller 125kubikare elle bil för att kunna utnyttja stränderna ..OBS..detta är MIN personliga uppfattning...Jag har varit på alla öar som nämnts i denna tråd utom Korfu och mitt tips är fortfarande Patmos eller Skopelos!!

Lissi

Mats Fredsson
2006-07-04, 13:21
Jag tyckte inte om Patmos.... ja, den är OK, men..för mycket kommers, för mycket turister.... Åker inte tillbaka...(du vet, Lissi..*L*):o

Kan rekommendera Leros! Om man vill scootra runt, göra strandhugg vid fina badvikar, ha lugn och ro, möta trevliga människor, ta del av en fantastisk historia... se vacker natur och slippa den värsta turistströmmen..mest greker där.. två veckor är lagom!:p

Lipsi är en vacker liten ö, men..den varar inte så många dagar..
Kalymnos ska undersökas av oss i år, mycket turister lär det finnas där..

Men, Leros gillar vi! Och snart bär det av!

Fyra dagar kvar till Leros! _B-anana

http://i67.photobucket.com/albums/h307/Fredsson_2006/AgiaKiouraliten.jpg

Ri
2006-07-04, 20:12
Jag verkar vara ungefär samma typ av greklandresenär som du. Jag har varit på både Korfu och Samos och kan varmt rekommenera båda öarna. Båda har mycket vacker och frodig natur (sept-okt) och mycket att se. Korfu är något högre än Samos (Tror jag. Det kändes så i alla fall.) och är på så vis kanske mer "spännande", men jag tycker nog att Samos ändå slår Korfu just för att det är mindre turistigt där och det finns många fina vandringsleder. Vi åkte bil runt och fann en del mindre och större badvikar på båda öarna, även om jag tror att Karpathos är bättre så (Dit vill jag resa!). Det kändes också som något kortare avstånd att ta sej och inte lika branta "läskiga" vägar på Samos. När det gäller lugnet så tror jag att Samos är bättre än Korfu. Det beror väl på var man bor, men på Korfu var det mer blandade turister, några var där för att parta, sola och bada, andra för att se sej om i naturen, medan Samos verkade ha större andel av den senare sorten, dvs mindre party och mer lugn.

Lycka till! bye_bye

Ria

Klick
2006-07-05, 11:41
Jag har varit på Naxos och Agistri och skall i år för första gången till Skliathos.... Jag bara älskar Naxos... Bra stränder och underbar atmosfär. Har inte provat Skopelos men eftersom det ligger nära Skiathos finns det ju en chans att se detta...