handdator

Visa fullständig version : Vill flytta till Agios Gordis på Korfu


Magnus W
2006-06-03, 19:07
Hej!
Jag och min fru är sugna på att flytta till Korfu. Vi har 2 barn. ett som är 6 och ett som är 13. Min fru är pianist och jag är sångare och tänkte att vi skulle kunna leva på vårt musicerande där nere. tror du det här är möjligt??

Lissi
2006-06-03, 19:26
Varför just Korfu?? Det är ju en ö som har turister en bergränsad tid på året. Om jag vore i er situation så skulle jag nog hellre, rent spontant, satsa på området Kring Aten ellr Tessaloniki. Där är väl också möjlighetrna till skolgång bättre för barnen. Men jag misstänker att ert val har sina orsaker.
Lycka till!!!

Lissi

Janérik
2006-06-03, 23:57
Jag kan inte annat än hålla med Lissi, på Korfu finns säkert ingen möjlighet till skolgång för barnen men i Aten (och kanske Tessaloniki) borde det finnas någon typ av möjlighet till internationell skola med Engelska som undervisningsspråk. Min syster har bott utomlands då deras barn var små och de har gått ett år i internationell skola och detta har helt klart varit en erfarenhet som är bra för dem. Tänk bara på att det krävs en hel del av barnen för att de ska klara engelska som undervisningsspråk i skolan, sätt inte hela deras framtid på spel i en känslig ålder. Men vid närmare eftertanke så känner man ju en del folk som flyttat från Sverige för att barnen ska börja i skola också, vi har väl inte precis världens bästa skola här.

Mvh Janérik (hukar lite lätt)

Elisabet
2006-06-04, 21:28
Skolgången behöver inte vara något hinder. Barnen kan ju gå i grekisk skola. Vill ni att de ska läsa enligt svensk skolplan så finns till exempel Pippis Hemundervisning och Sofias Distansskola.

monica
2006-06-05, 07:49
Håller med alla om att söka sig till storstäderna är bättre för barnens skolgång och även för möjligheterna för er själva.
Att sätta barnen i grekisk skola skulle jag avråda om de inte kan språket.
Mina barn har gått i grekisk skola sedan 6 års ålder och då kunde de språket innan. Kan säga att det är minst sagt tufft för dem ändå, grekisk skola är väldigt svår och krävande.

I Aten där jag bor finns engelska skolor, det finns även svensk undervisning som följer den svenska läroplanen 1 gång i veckan, med utbildade svenska lärare. Barnen kan göra tissusprovet när de ca 17, 18 år och klarar de provet räknas det som att de gått 9 årig svensk grundskola plus gymnasium, de kan alltså söka in på svenskt universitet efter det.
Mina egna barn går varje lördag i svenska skolan.
Vet att det även finns svensk skola på Rhodos och i Thessaloniki.

Monica

karinafp
2006-06-05, 08:58
Agios Gordis är helt och hållet en semesterort. Det är jättemysigt och trevligt på sommaren, men på vintern är det tomt. Där finns ingen skola, inga barn, hotell och restauranger stängs.... jag tycker mig minnas att det endast finnns en handfull fastboende där, resten tillbringar vintern på andra ställen i regionen. Ni riskerar att bli väldigt isolerade om ni väljer att bo därnere, och att försörja sig som musker.... nej, då måste ni nog söka er till större ställen, med en stadig ström av människor året om.

Karin

Jayo
2006-06-05, 10:29
Vi flyttade runt i olika länder med våra barn. Dom gick i internationella skolor i fyra länder, bland annat i Aten. Sexåringen är i den åldern då det är lätt att anpassa sig, men det blir värre för 13-åringen. Att flytta med en trettonåring till ett ställe där det inte finns internationella skolor skulle kunna bli ett katastrofalt misstag. Det går om ni flyttar till Aten. Men kom också ihåg att internationella skolor är privatskolor och därför dyra och det måste tas med i kalkylen. Det är mycket annat som ska klaffa också, exempelvis boendet, transporter till skolan etc. När vi inte kunde köra barnen till skolan ordnade vi tillsammans med några andra föräldrar taxitransporter dagligen till skolan.

Våra barn gick också i svenskundervisningen i Aten. Den skedde på lördagar, så även dit fick vi ordna transporter. Våra barn gick alltså i skolan sex dagar i veckan när dom hade svenskundervisning.

Varför inte kompromissa? Skaffa sommarboende på Korfu och tillbringa somrarna där. Då får ni prova er fram och se om ert musicerande bär där. Ni och barnen lär också känna kulturen och samhället. Och när barnen är utflugna (det går fortare än vad ni tror) kan ni ju flytta dit på heltid om ni då vill.