Visa fullständig version : Saknar du något?
Kalimera
2006-06-02, 21:56
Vad saknar du mest när du är i Grekland? "Svenskt" kaffe? Morgontidningen? Nyheter på TV? Sommarljuset? Allsång på Skansen? Eller vad?
Om du bara får välja en enda sak, vad saknar du mest? Bortsett från barn, djur, släkt och vänner etc...
Det jag brukar sakna är mina skivor! Kan tyckas patetiskt, men jag är beroende av musik. :o
Till Elisabet: denna frågan har du inte ställt va? :D
Elisabet
2006-06-02, 22:00
Nä men så saknar jag inget heller, så jag hade aldrig kommit på den flabb_flab
Jo om jag reser utan barnen saknar jag dem massor förståss, men det fick jag ju inte säga...
Kan inte på rak arm komma på någonting jag saknar när jag är i Grekland.
Allt det man ev. kan sakna har man ju all övrig tid. Vi har som längst varit i Grekland i 17 dagar, det kanske är förklaringen till att man inte hinner börja sakna något hemifrån som man har tillgång till drygt 340 övriga dagar på året.
// Helén
INGENTING :D
- bortsett i fra...kanskje .....å lengte dit.....:rolleyes:
;) Kari
Min säng... det är nog det enda :)
Det här var inte lätt; tänkte först på vår katt men det får man ju inte skriva. Kaffet på hotellet är gott men det går inte upp mot;
ZOEGAS
så det får bli mitt svar.
Moster :)
Admirala
2006-06-03, 09:20
Grovt brød med masse hele korn i. Savner det ikke på ferier, men nå som jeg bor her. Bortsett fra det - ingenting som helst flabb_flab
Ibland om det är FÖR varmt (en bit över 30 gr) då kan jag sakna den mera lagom värmen till och med lite kyla i Sverige:o
Igår var det 38 på Kalymnos:eek: Då hade det varit längtan hem för mig:)
Riittabye_bye
Kan ibland då jag är under längre perioder sakna smågodis....
Camilla godisråtta Ang_elx
Kalles Randiga!(kaviar):)
Det är allt jag kan komma på...
Vårt vanliga rena kranvatten, petflaskevatten smakar ju ingenting:p
Yeasou_B-anana
Här är en till som absolut inte saknar NÅGOT av det jag har hemma när jag är i Grekland. Och absolut INTE TV och tidningar...
Det är ju det som är en stor del av tjusningen med resan, att sen tycka att det är lite skönt att ha "det vanliga" hemma när man är tillbaka.
Jag älskar grekiska neskaffet, vattnet på flaska, köpa brödet på bageriet varje morgon etc...Inte ens den annars så obligatoriska filfrukosten saknar jag..den passar liksom inte in i Grekland.:confused:
Att man sen längtar till grekiska varor när man är hemma beror naturligtvis på att man är så LÄNGE i Sverige mellan varven...snyft_drop snyft_drop
Lissi
Elisabet
2006-06-03, 16:29
Avgörande för den här frågan är ju hur länge man brukar vara i Grekland, eller hur?! Jag vet flera saker som jag TROR att jag skulle sakna om jag var där länge.
Jag tror att Jannes fråga om vad vi/OM vi saknar något gäller just oss som är 1-3 veckor var gång vi är i Grekland ..
Stannade vi månadsvis så saknade vi nog både det ena och det andra kanske!
Lissi - som just nu saknar hela Grekland
Saknar INGENTING, absolut "nada". Frågade just maken, svaret blev;" nää, varför frågar du det?" Han fick sin förklaring naturligtvis. Under en vistelse på 1-4 veckor hinner vi inte sakna något. Blir det så länge som 4 veckor, kan det hända att suget efter Zoegas Intenzo känns ibland, men bara lite, VÄLDIGT lite:o:);)
Birgitta//Packad å klarAng_elxklapp_klap_B-ananabye_bye
rhodosfanast
2006-06-03, 19:42
På Rhodos finns massor med svenska varor som man kan köpa bland annat på Lindos supermarket..
Jag trodde man åkte utomlands för att koppla av o inte tänka på det där hemma..
Jag längtar tillbaka varje gång jag sätter på mig på flygplanet för att flyga hem o längtar sedan varje dag tillbaka till Rhodos o deras goda mat o den fantiska värmen o dom underbara baden o människorna på Rhodos..._B-anana
Savner bare så veldig god te, om morgenen, til lunch, til middag - før natten, om natten - til alle tider. Men det betyr så lite, og gjelder ikke bare i Grekenland. Dessuten, det kan jeg glede meg til på flyet hjem flabb_flab - og da er det jo også fint å ha noe å se frem til....
Jag saknar de ljusa svenska sommarkvällarna...det är de jag njuter av mest nu de första dygnen efter jag kommit hem:)
Hmm, många frågor av denna typ nu och jag har inte klarat av att svara på någon annan av dem.
Funderade lite på denna och har faktiskt kommit på en sak som jag saknar. Min bil, visst kan man hyra bil om man behöver en men inget går väl ändå upp mot att alltid ha en bil på gården som kan ta dej dit du vill? Här hemma så kan jag alltid sätta mej i bilen och åka iväg på en kort sväng för att hämta nånting jag behöver men då jag är i Grekland så ska det alltid planeras lite extra för att komma iväg till den rätta stranden eller för att komma iväg till stormarknaden för att handla.
Mvh Janérik (c:a 3 000 mil/år)
"klipp"
ha en bil på gården som kan ta dej dit du vill?
"klipp"
Jag kom plötsligt på nästa problem om jag hade haft bil i Grekland: Det är ju ganska sällan som man är så nykter så att man skulle kunna ta bilen även om man hade den på gården då man är i Grekland.
Vete fasen om inte mitt svar blev lite fel ändå trots allt, jag älskar på nåt sätt att inte behöva fundera på att vara nykter för att jag ska köra bil heller.
Mvh Janérik (som aldrig kör onykter)
Sambon har jag med mig och katten lever lyxliv på pensionat... Nä, jag saknar ingenting när jag är iväg:D. Och jag som vill ha te till frukosten, det tar jag faktiskt med mig! Det är sällan det finns mer än Liptons vanliga gula i supermarketen och tepåsar är väl en av de få saker i ryggan som inte väger så mycket.
Celbe
karinafp
2006-06-04, 11:50
Det enda jag saknar är väl en tvättmaskin...;) Det är inte kul att tvätta till fyra personer, för hand, i diskhon... :(
Karin
31 dagar kvar tills jag får se vad de har gjort med Pigadia under vintern. Har hört en del skräckhistorier redan... :eek:
Måste bara säga att när JAG är i Grekland, ibland alldeles för länge så saknar jag kaviar och den svenska hushållsosten.
Även kan kaoset kan bli för mkt i grekland och ordning och reda börjar saknas.
Sagapo
Jag kan sakna trädgårdsarbete:rolleyes:
Har kommit på mig själv med att gå rundor runt hotell och pool och vilja knipsa vissna blommor och vattna krukor...flabb_flab
Kanske ska erbjuda mina "tjänster" nästa gång mot billigare räkningAng_elx
Stinab
Är Göteborg tänkbart i rundturen :) I så fall så ....
// Helén
Medveten om att jag nu tappat tråden kan jag ju säga att Du är välkommen till Lund UTAN att jobba!! Vår täppa är så liten.
Du verkar ha för lite att göra på semestern med andra ord???:)
Lissi
Du verkar ha för lite att göra på semestern med andra ord???:)
Lissi
Nej men jag har myror i brallan:D
Stinab
Jag saknar INGENTING när jag är i Grekland, men jag saknar ofta det grekiska när jag är hemma igen!
Dom ljusa nätterna här är underbara men jag saknar dom inte direkt under de en-två veckor jag är borta. Istället uppskattar jag dem desto mera när jag kommer hem.
/Britt
Anna Pernilla
2006-06-05, 10:49
Salt lakrits! När jag bodde där, fick mamma skicka ner lite sillar mm till mig:p .
Salt smågodis kan jag sakna och som Janne skivor/musik....
bye_bye
Inga fler som behöver mina tjänster?
Får kanske ihop en trevlig rundtur på detta sättetflabb_flab flabb_flab
Stinab
Joooo jag behöver hjälp, har en gigantisk gård med växter och träd. Behöver någon som får ordning på den :)
Även här kan ersättning diskuteras;)
Apelsina
2006-06-05, 20:19
Jag svarar som Janet - MIN GOA SÄNGsnyft_drop !! Hade det inte varit för de usla grekiska sängarna så hade jag mått som en prinsessa (utan ärt);) . Dagens I-landsproblem, eller hurAng_elx ?
Tänk vad olika vi är! Jag har sällan problem med de grekiska sängarna...De SKA vara hårda och med skumgummi för att det ska vara "Grekland"....
I vintras på Akropolis hotel i Aten så var rummet minst sagt "sunkigt" men sängarna var underbara att sova i!!! (fast det var VÄLDIGT ovanligt att ha filt och DEN var väl inte den fräschaste :mad: )
Lissi - som VET att det finns en tråd om grekiska sängar! ;)
martinifk
2006-06-06, 16:18
Det ända jag kan tänkas att sakna är text-TV där jag varje dag läser all sport som hittas....
De ca 50 veckorna i Sverige om året är längtan stor till Grekland varje dag och när det börjar dra ihop sig till hemfärd till Sverige igen börjar man genast längta till nästa Greklandsresa.....
Martinifk som även längtar till fotbolls-VM (3 dagar kvar)
Det enda jag saknar är en god bakpotatis istället för pommes..eller varför inte lite enkel klyftpotatis??..förstår inte detta med det friterade..bye_bye Ibland har jag hittat potatis...men det är inte för ofta!!
Djungelvrål....snyft_drop
Men köper alltid en stor påse på flygplatsen innan jag åker så det brukar räcka i en vecka i alla fall.... :p
Men annars inget...hinner man verkligen sakna något...tycker inte tiden räcker till för att hinna fundera på vad man saknar från sitt hemland...
Vips så är man hemma igen...o då har man mycket med tid på att tänka på vad man saknar från grekland.....snyft_drop .....massoooor.......
Elisabet
2006-06-06, 18:28
Men köper alltid en stor påse på flygplatsen innan jag åker så det brukar räcka i en vecka i alla fall.... :p Oj vilken karaktär! klapp_klap
Så länge skulle en påse aldrig räcka för mig!!
Jag trodde man åkte utomlands för att koppla av o inte tänka på det där hemma..När jag reser (utomlands eller inom Sverige) är det verkligen inte för att slippa det som är hemma, utan för att jag är nyfiken på andra platser också. Så tråkigt är det inte hemma att jag längtar härifrån, däremot är det så roligt i andra delar av världen att jag längtar dit! :rolleyes:
Jag kan som några andra här sakna gott vatten, gott te och att pyssla med mina växter här hemma. :)
Ruby
Vad är det man köper en hel påse av på flygplatsen, som kanske räcker en vecka???:confused:
Inte bakpotatisar väl:confused: eller är det en madrassAng_elx
Kanske det var Lakritsgodis:confused:
Jag hittar inte rätt:(
Yeasou_B-anana
DJUNGELVRÅLAng_elx Ohhhhhhh, så jäkla gott!!! Moster ledde mig in på rätt spårflabb_flab Men jag klarar mig utan dem i Grekland:p
Yeasou_B-anana
Elisabet
2006-06-06, 19:07
När jag reser (utomlands eller inom Sverige) är det verkligen inte för att slippa det som är hemma, utan för att jag är nyfiken på andra platser också. Så tråkigt är det inte hemma att jag längtar härifrån, däremot är det så roligt i andra delar av världen att jag längtar dit!klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap
Jag svarar som flera andra min goa säng annars finns allt man behöver, knäckebröd kan man ju ta med sej.;)
Så det fanns någon som är lik mig då:rolleyes: :eek: ;)
Martinifk
Jajamen! MIN pappa kan t.o.m. följa en fotbolls-/hockey-/tennismatch via text-TV! Snacka om entusiast :D (Dessutom är han 80+ men "still going strong".)
Ivi
Jajamen! MIN pappa kan t.o.m. följa en fotbolls-/hockey-/tennismatch via text-TV! Snacka om entusiast :D (Dessutom är han 80+ men "still going strong".)
Ivi
:D :D Även min pappa är likadan...om han kommer och hälsar på måste han kolla text-tv:n direkt...då har han kört bil i 2 timmar och kan ha missat nåt verkligt viktigt:rolleyes:
Malin
Jag saknar inget i Grekland när jag är där några veckor. Det är skillnaderna mellan Sverige och Grekland som är njutningen och avkopplingen fjärran från "vardagen".Men det är nog annorlunda upplevelseb att bo lång tid i Grekland då skulle jag nog sakna en hel del.
Apropå kaffe i Grekland - jag garderar mig och tar med mig Zoega+presso.
eva b
Saknar egentligen inte något speciellt under mina vistelser i Grekland, men om jag ska nämna något får det bli regn!
Finns inget skönare än när det kommer ett rejält uppfriskande regn och åska efter flera dagars nästintill olidlig hetta :D
//Zanét bye_bye
Saknar egentligen inte något speciellt under mina vistelser i Grekland, men om jag ska nämna något får det bli regn!
Finns inget skönare än när det kommer ett rejält uppfriskande regn och åska efter flera dagars nästintill olidlig hetta :D
//Zanét bye_bye
Ja, detta bevisar ju bara att jag är alldeles för korta perioder i Grekland...snyft_drop snyft_drop Regn hinner jag ALDRIG sakna!
Lissi - som har fått nog av regn för hela året.
martinifk
2006-06-08, 13:57
[quote=Ivi]Jajamen! MIN pappa kan t.o.m. följa en fotbolls-/hockey-/tennismatch via text-TV! Snacka om entusiast.
Vem kan inte det även om jag inte är 80+ direkt;)
Martinifk
Ja! Det enda jag saknar är min morgontidning Arbetarbladet Gävleborgs största och bästa dagstidning.
Aake
Vårt vanliga rena kranvatten, petflaskevatten smakar ju ingenting:p
Yeasou_B-anana
Jag får nog hålla med dej där, Uffe.
Kranvatten :) .
Men det är mest för att slippa bära på alla tunga flaskor :o .
Barbro :)
Äter oftast bakpotatis på tavernerna i Grekland, jag frågar alltid om dom har det vilket dom oftast har för jag blir åxå less pommes frites (man sväller väl nog under semestern!!) Det finns oftast annan potatis faktiskt.
//Joppan
Det enda jag saknar är en god bakpotatis istället för pommes..eller varför inte lite enkel klyftpotatis??..förstår inte detta med det friterade..bye_bye Ibland har jag hittat potatis...men det är inte för ofta!!
Det enda jag kan sakna är min kudde och ett mjukt täcke i en lagom mjuk säng.
Jag sitter nog och saknar mycket som finns i Grekland i stället !!
//Joppan
Ibland saknar jag den fantastiska grekiska maten som serverades under mina första år i Grekland. Den blir allt mer sällsynt tyvärr. Jag förstår att det grekiska köket utvecklas men tyvärr ibland i fel riktning. En tavernaägare som lagade mat enligt mitt önskemål och kocken fick faktiskt ett par av mina egna recept förklarade att turisterna inte beställer som greker utan vill ha all mat serverad på samma tallrik och en rätt per person. Vad tror ni att jag önskade mig bara något så enkelt som ungsbakad kyckling tillagad med lite olivolja, vitt vin, pressad citron och örtkryddor där potatisen får steka med i ugnen och den något lägre ungstemperaturen gör att alla smaker gifter sig.Till förrätt blev det fava och en sallad på färska rödbetor och fårost.
Eva
Vad tror ni att jag önskade mig bara något så enkelt som ungsbakad kyckling tillagad med lite olivolja, vitt vin, pressad citron och örtkryddor där potatisen får steka med i ugnen och den något lägre ungstemperaturen gör att alla smaker gifter sig.
Är den där kycklingen på väg ut? Eller kan nån tipsa mig om ett ställe på Karpathos som fortfarande serverar den? Under två veckor lyckades jag inte hitta den. Tavernan där den fanns i höstas hade slagit igen.snyft_drop
Marianne
2006-06-19, 10:25
Det jag brukar sakna är mina skivor! Kan tyckas patetiskt, men jag är beroende av musik.
Men Janne, det kan du ju fixa, du har ju 60 GB på din iPod:D.
Jag har bara 30 på min, men ändå lagt in det mesta av min musiksamling så den kan köra dygnet runt på en 3-4 veckors semester;). Tror jag ska skruva ner lite för volymen om nattenflabb_flab!
Säger annars som Lissi: Saknar absolut inte TV och tidningar!:p
Och som Kari: INGENTING - bortsett från... kanske... att längta dit...:cool:
Eva: Ja fava och färska rödbetor, det är sånt som gör att man inte saknar något som helst i matväg i Grekland!:) Underbart gott! Får mig att längta... vill dit NU...
Marianne - också beroende av musik
Jag saknar ordningen och min säng...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.