handdator

Visa fullständig version : Blue Star Ferries


Eureka
2005-04-13, 18:31
Vi ankommer Santorini på formiddagen lørdag 21.5, og har tenkt oss videre med ferje til Naxos umiddelbart. Når jeg går inn og søker, får jeg ikke opp andre avganger med Blue Star Ferries enn lørdag formiddag, den seneste ca kl 11, tror jeg det var.

Noen som vet om det kan komme opp senere avganger på et senere tidspunkt, eller om man må påregne seg en ekstra natt på Santorini?

Mvh Eureka:)

Bossew
2005-04-13, 19:13
http://www.bluestarferries.com/intro.htm

Avgång 15:30 varje dag.

bosse

Eureka
2005-04-13, 19:52
TAKK SÅ MYE! :)

Alexandra
2005-05-03, 11:26
Någon som vet vad det kostar ungefär att åka från Santorini till Paros eller
Mykonos eller Naxos med Blue star Ferries?
Står nämligen bara priser från Pierus och Raffina på Hemsidan

Alexandra

Ia
2005-05-03, 11:36
Det kostet i fjor mellom 16 og 17 Euro til Naxos, 1/2 pris for barn.


Ia

Alexandra
2005-05-03, 13:55
Tack för svaret! Bra att veta...Går det några andra båtar från santorini till typ Naxos eller Paros?

/Alexandra

kize
2005-05-03, 20:19
Hej!
Har just varit inne på Blue Stars hemsida och fått lite prisuppgifter. Resa mellan Santorini och Paros kostar 14,20 Euro och 13,20 mellan Naxos och Santorini. Skall sjuälv åka de sträckorna i juni.
Kicki

Janérik
2005-05-03, 22:24
Hellas Ferries tar 11 € med Express Santorini, då tar det lite längre tid än med Blue Star.

Mvh Janérik

Alexandra
2005-05-04, 00:10
Tack tack bra att veta!

/Alexandra

Nightfly
2005-05-13, 08:37
Blue Star Ferries är ju fina efter grekiska mått, men man ska ju aldrig lita alldeles för mycket på tidtabellerna. När vi skulle åka från Santorini till Naxos i höstas var båten 34(!) timmar försenad. Informationen från färjebolaget var usel.

Janérik
2005-05-13, 15:20
Blue Star Ferries är ju fina efter grekiska mått, men man ska ju aldrig lita alldeles för mycket på tidtabellerna. När vi skulle åka från Santorini till Naxos i höstas var båten 34(!) timmar försenad. Informationen från färjebolaget var usel.

Om båten var 34 timmar försenad så var det nog säkert så att samtliga båtar var inställda. Då är det alltid svårt med information eftersom det oftast beror på vädret och det är ju svårt att veta när det slutar blåsa. Det behöver ju inte blåsa just där man är, om båtarna står i Pireus och det är för hård vind där så kommer de ju sej inte därifrån.
Sedan är det väl knappast Blue Star Ferries personal som finns på plats i Santorini, det är väl bara ett vanligt biljettförsäljningskontor, därmed inte sagt att de inte bör få information från Blue Star. De få gånger jag varit med om inställda båtar så har de bara flyttat fram tidpunkten då man ska få mera information till de eventuella avgångstider som har varit påtänkta från Pireus. Det är ju svårt för dem att lova att kl 14 i morgon har det lutat blåsa så då kommer båten att avgå från Pireus. Om i så fall vinden avtar sex timmar tidigare så står man ju där och har missat båten.

Mvh Janérik

Nightfly
2005-05-13, 15:40
Du har alldeles rätt. Det var vädret som ställde till det. Jag menar bara att man kan ha det i åtanke så att man inte har ett för tajt schema och ska passa ett flyg på någon annan ö och är beroende av att båten är i tid. Bättre då att avsluta med ett par dagar på stället man tänker flyga hem ifrån.

Blue Star hade så vitt jag minns det ett kontor i Thira men de var inte speciellt trevliga och verkade mest irriterade för att vi var många som frågade om avgångstiderna.

Sedan fick vi ta bussen fram och tillbaka mellan Thira och hamnen på Santorini några gånger när de lovade att båten snart skulle gå och varje gång fick vi betala för resan, fast det var deras egen buss.

Det gick rykten om att en annan båt skulle gå men då kunde jag inte få tillbaka pengarna för min första biljett eftersom den var köpt i Perissa och inte i Thira. Även det tycker jag är dålig service.

Calle
2005-05-13, 19:21
Det gick rykten om att en annan båt skulle gå men då kunde jag inte få tillbaka pengarna för min första biljett eftersom den var köpt i Perissa och inte i Thira. Även det tycker jag är dålig service.

Hej!
I februari förra året när vi skulle ta Anek-skutan till Kreta så slog snöstormen till. Samtliga båtar i Pireus hamn belades med "seglings-förbud" under mer än 30 timmar. Fast vi hade inte bråttom över till ön och dessutom hade vi hytt, allting ombord (restauranger, lounger mm) höll öppet så det var inga problem!
Bilder finns på www.calle.se/bolet

Båtarnas besättning samt hamnpolisen har ju (så långt det är möjligt) full koll på väderprognosen. Om man är osäker på om båten kommer att segla pga taskigt väder kan man här i Rethymno tuffa in till hamnpolisens kontor vid 5-tiden på eftermiddagen och kolla sannolikheten ifall 8-båten kommer att segla.
Anek Line strular aldrig med återbetalning av biljetter om båten inte seglar och du i stället måste ta ett flygskutt över till fastlandet.

Calle!

Nightfly
2005-05-13, 19:55
Huga vad det ser kallt ut på bilderna. Du får posta dem i tråden om vinter i Grekland.

Calle
2005-05-14, 02:23
Huga vad det ser kallt ut på bilderna. Du får posta dem i tråden om vinter i Grekland.

Hej!
Jag tror att dom flesta här på forumet redan har sett bilderna!
By the way, kanonsnygg hemsida du har och roligt att du är musiker för det är jag med!

Calle!