handdator

Visa fullständig version : Den bästa stunden på dagen


Elisabet
2006-06-02, 17:43
När jag blundar och tänker på Grekland, så är det just den helt underbara stunden före solnedgången med det magiska, varma ljuset, som jag har på näthinnan.
Det känns som en sista välsignelse från solen till jorden (jisses, nu blev jag näst intill religiös här...). För mig är det absolut dagens bästa stund i Grekland :)Så vackert skrev Ivi i en annan tråd.

För mig är den bästa stunden på dagen precis när jag går ut från hotellet på morgonen. Känslan av att vara på väg mot nya upplevelser och förväntan på vad dagen har att ge är som starkast just då. Det är den bästa stunde på dagen för mig i Grekland.

Vilken är din bästa stund på dagen?

Lindiz
2006-06-02, 20:00
Jag som bor i midnattsolens land uppskattar verkligen mörkret och värmen! När solen gått ned och mörkret lagt sig ochmaten man beställt på tevernan just har kommit in på bordet.. personalen går runt och tänder ljuslyktorna och man smakar på husets vin ur plåtkannan.. och det är varmt och skönt (och förhoppningsvis inga mygg under bordet! men väl kissar som vill smaka på maten) Det är den bästa stunden på dagen!

Peter
2006-06-02, 20:40
Nja, det är med viss tvekan jag accepterar att du använder rubriken från mitt gamla kåseri... Ang_elx :D Jag bör egentligen ha copyright på den, och du bli skadeståndsskyldig... ;) flabb_flab Vi kan förlikas vid att du bjuder på två resor ner nästa år. Ang_elx Ang_elx Ang_elx

Peter

Elisabet
2006-06-02, 21:03
Nja, det är med viss tvekan jag accepterar att du använder rubriken från mitt gamla kåseri... Ang_elx :D Jag bör egentligen ha copyright på den, och du bli skadeståndsskyldig... ;) flabb_flab Vi kan förlikas vid att du bjuder på två resor ner nästa år. Ang_elx Ang_elx Ang_elx Ditt gamla kåseri är mig tyvärr okänt, men om du bevisar att du var den förste att använda uttrycket så nog ska jag göra rätt för mig och betala. Tre resor om så behövs!

Skulle det däremot visa sig att du falskeligen anklagar mig för urkundsförfalskning så är det minsta man kan begära att du gottgör det genom att bjuda mig på fyra resor! bye_bye

Peter
2006-06-02, 21:19
om du bevisar att du var den förste att använda uttrycket så nog ska jag göra rätt för mig och betala. Tre resor om så behövs!
Jaa, nu har du ju skrivit det själv, på ett offentligt Forum med över 2000 medlemmar, så detta kan komma att stå dig dyrt! :D Jag ser fram mot checken... _B-anana

http://www.kalimera.nu/resebrev/kaseri_peter.html

Just nu säger Elisabet OUPPS, Shit happens...
Peter - som ser fram mot 3 gratisresor 2007... :D :cool: _B-anana ;)

Elisabet
2006-06-02, 22:06
Just nu säger Elisabet OUPPS, Shit happens...Visserligen kan detta tyckas vara en mycket liten detalj, men inte desto mindre avgörande: DU stal rubriken! I november 2002 hade någon annan nämligen redan kommit på den och använt den.

Enligt en enhällig jury är det alltså jag som med rätta emotser nämnda check!

Hellen
2006-06-02, 22:16
:eek: Oups! Här gäller det att kolla i sökbegreppen innan man rubriksätter ser jag. Det kan ju bli hur dyrt som helst.:)
Men i bland kommer jag nog att chansa....

Jag som själv har fullt upp med att få ihop till en greklandsresa per år.

Den bästa tiden på dagen är, tycker jag, när man helt utmattad (hur kan man bli det av att ligga på stranden hela dagen?) kommer tillbaka till boendet och slår sig ner på balkongen och bara njuter, vilket man för övrigt redan har gjort hela dagen...
// Helén

Katharina
2006-06-02, 22:34
Jag har ingen bäst stund, men jag svarar ändå! :p Tycker hela dagarna har sin charm. När man vaknar och drar för draperiet och går ut på balkongen och ljuset och värmen slår emot en, när man äter sin lunch och har nästan hela dagen kvar, när man ligger och slappar i solen, när man tar en promenad i omgivningarna, när går och handlar i supermarketen eller sitter och dricker något gott på balkongen, när man gör sig i ordning inför middagen på kvällen, när man äntligen sitter på en mysig restaurang och får in en härlig middag, när man tar en nattfösare frampå småtimmarna...
Sedan har man ju de där dagarna när man är ute och ser sig omkring, upplever ön, insuper kultur och historia och lär känna platsen man är på ännu bättre. Eller är ute till havs på en båttur och tar sig ett dopp i det djupa vattnet. De tillfällena är speciella de med.
Nej, jag väljer nog inte ut något tillfälle utan säger att hela upplevelsen är speciell. Hoppas det duger som svar. :)

Peter
2006-06-03, 17:29
DU stal rubriken! I november 2002 hade någon annan nämligen redan kommit på den och använt den.!
Inte enligt Google i alla fall!!! SÅ! :D Men det spelar mindre roll eftersom det gällde hurvida jag var före dig. V S B Ang_elx :p


Enligt en enhällig jury är det alltså jag som med rätta emotser nämnda check
Och vilka sitter i den juryn? :confused: Disiplinkommitéen har ju inte visat sig här på länge, så den är ju utesluten. Men jag misstänker starkt att du använt de tre resor du rätteligen är skyldig mig för att muta juryn att dömma till din fördel! __D :eek:

Men jag låter udda vara jämt och avstår vidare krav, för denna gång. ;) Innan någon stackars Moderator får sammanbrott och sliter sitt hår i förtvivlan... snyft_drop

:D Peter

Elisabet
2006-06-03, 17:38
Inte enligt Google i alla fall!!! Gammal är äldst. Och det är inte goggle!

Men det spelar mindre roll eftersom det gällde hurvida jag var före dig. Det kan jag ju inte hålla med om, eftersom du började med att hävda att du bör ha copyright på uttrycket bye_bye


För övrigt föranledde mig en annan tråd att komma ihåg att den bästa stunden på dagen är när man letar eluttaget :rolleyes:

Peter
2006-06-03, 18:30
den bästa stunden på dagen är när man letar eluttaget :rolleyes:

Äh, det behöver man inte leta efter. Det finns alltid under sängen på väggen vid huvudänden. Ang_elx

Men för att återgå till ämnet. Den bästa stunden på dagen för mig är när jag sitter på "min perfekta balkong" :D efter siestan och duschen. Klockan är ca 19 och jag sitter där iförd minimalt med kläder men dock anständig. Det är varmt i luften och jag är nyduschad och luktar gott... Med en Whiskey, GT eller ett glas Retsina på bordet och ser hur mörkret sänker sig över ön. Filosoferar lite och planerar kvällens övningar... Lugnet, stillheten och utsikten över havet är balsam för själen. (Faan ta Meltemi som förstört för många balkongsitt genom åren...)

Jag brukar ta "siesta" dvs sova en timme mellan 17 och 18 ungefär. Det ger ytterligare en dimension av dagarna på resan. Normalt sett när man vaknar är det ju en "ny" dag! Men när jag vaknar från siestan i Grekland är det fortfarande samma dag! Så på ett sätt känns det nästan som att jag "dubblar" antalet dagar. Det skiljer ju väldigt mycket på aktiviteterna dagtid och kvällstid. Sol och sand, utflykt eller sitta Torg på dagen. Mat och andra nöjen på kvällen. Så jag upplever ofta att varje dag innehåller två olika upplevelser. Det blir liksom två dagar i en...:D

Men tiden där går ändå alltid alldeles för fort... snyft_drop

Peter

Riitta
2006-06-03, 18:49
Den bästa stunden på "första dagen" är när man närmar sig stället där man skall bo. Skall man bo på sitt vanliga ställe så pirrar det ordentligt i magen när man vet att man skall träffa sina vänner igen:) Sedan går man ju runt och hälsar på alla sina vänner och det är härligt:D

Riittabye_bye

lille
2006-06-03, 19:05
Den stunden som jeg tenker mest på, er om morgenen når jeg går ut på balkongen, kjenner varmen mot huden, nyter utsikten (hva nå den enn måtte være) og ser at dette blir nok en fantastisk vakker dag!!
Å kunne sitte på balkongen kl 8 om morgenen i en slik varme kan man jo drømme om her jeg bor i Norge. (Vi har nå 6 grader, regn og sterk vind. Minner om oktober.)

Lille som har 20 dager til avreise Kreta_B-anana

Frappe
2006-06-03, 19:49
Min bästa stund är på morgonen, när jag kommit hem från att varit och harpunerat eller bara dykt och simmat, kl är då runt 7.30. Tar en dusch i trädgården och masar omkring i morgonrock för att göra dagens första Frappé! Den intages på verandan bara sittandes och tittar ner över havet! Och lyssnar till alla ljud :) helt underbart!

Camilla

Lissi
2006-06-03, 19:56
Den bästa stunden på dagen är ABSOLUT stunden då man just efter duschen på eftermiddagen sätter sig på balkongen i skuggan och läser en bok, med något gott att dricka inom räckhåll. Då är det enda man behöver fundera på VAR man ska äta på kvällen....

tycker Lissi

Ivi
2006-06-03, 20:16
Den bästa stunden på dagen är ABSOLUT stunden då man just efter duschen på eftermiddagen sätter sig på balkongen i skuggan och läser en bok, med något gott att dricka inom räckhåll. Då är det enda man behöver fundera på VAR man ska äta på kvällen....

tycker Lissi

Och det är väl rätt så sent på eftermiddagen, eller hur? ;) Såg just att Peter beskrev i sitt inlägg den där stunden då allting liksom stannar still, solen är på väg ner, det magiska ljuset färgar allt rosa eller dovt orange...då är vi fler än jag som uppskattar just denna stund mest.

Ivi
-som helst vill ha en ouzo eller ett glas iskall retsina som sällskap då

Lissi
2006-06-03, 20:49
Ivi
-som helst vill ha en ouzo eller ett glas iskall retsina som sällskap då


Då är vi i alla fall tre som vill ha det!

Lissi med Cbriss

Annlotta
2006-06-04, 00:05
Den bästa stunden är hela dagen, är just beroende på vad man gör, oavsett om det är på morgonen, med Frappe framför sig,,,eller kanske mitt på dagen, i skuggan av stranden, ätandes en helt underbar lunch, eller kanske just på natten, när allt är mörkt och stilla med alla dofter som slår emot en, när man sitter där på sin balkong och tycker synd om alla som inte är i Grekland,,,,eller har jag fel??
Den bästa stunden på dagen är hela dygnet i Grekland!

Stinab
2006-06-05, 11:54
Morgonsimturen alldeles ensam när resten av familjen fortfarande ligger och snarkar...

Piggelin-Stinab

martinifk
2006-06-06, 17:01
[quote=lille]Den stunden som jeg tenker mest på, er om morgenen når jeg går ut på balkongen, kjenner varmen mot huden, nyter utsikten (hva nå den enn måtte være) og ser at dette blir nok en fantastisk vakker dag!!



Detta är även min bästa stund på dagen.


Martinifk

Maggan1
2006-06-06, 17:47
Vaknar alltid tidigt på morgonen - tyvärr - o då jag har ett ganska stressigt jobb med telefonsamtal hela dagarna uppskattar jag de tidiga morgnarna med inget annat än tystnad o kanske någon fiskebåt som är på väg ut - innan samhället vaknar till liv ...det är för mig den bästa stunden på dagen :)

bye_bye