handdator

Visa fullständig version : Bildgåta 5988 - Hamnen i Agiokampos på Evia


Mahava
2026-05-02, 17:31
Var väntar jag på färjan nånstans?

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1129&pictureid=25098

Alala
2026-05-04, 09:03
Volos?

/ Anne Ang_elx

Susie
2026-05-04, 12:14
Kavala?

Getpinglan
2026-05-04, 21:11
Pireus?

yannis
2026-05-05, 08:49
Rafina?

Birgitta

Netwolf
2026-05-05, 17:12
Keramoti?

Mahava
2026-05-06, 19:08
Volos?

/ Anne Ang_elx

Nej :)

Kavala?

Nej :)

Pireus?

Nej :)

Rafina?

Birgitta

Nej :)

Keramoti?

Nej :)

Alala
2026-05-07, 12:48
Igoumenitsa?

/ Anne :)

Kalimera
2026-05-07, 14:59
Lefkas?

Mahava
2026-05-09, 10:54
Igoumenitsa?

/ Anne :)

Nej :)

Lefkas?

Nej :)

Jag vet inte om det blir lättare men ledtråd: det är inte på fastlandet, så i den bemärkelsen är du närmast

Netwolf
2026-05-09, 11:24
Thassos?

Mahava
2026-05-10, 18:51
Thassos?

Nej bye_bye

yannis
2026-05-11, 09:39
Egiali, Amorgos

Birgitta

Kalimera
2026-05-13, 10:17
Kreta?

Alala
2026-05-13, 12:06
Korfu?

/ Anne :)

Mahava
2026-05-13, 17:07
Egiali, Amorgos

Birgitta

Kreta?

Korfu?

/ Anne :)

Tyvärr inte nån av dem öarna :) de finns lite ledtrådar på bilden om man kollar noga :) , EDIT: ok inser bildkvaliten är lite för dålig, men de är min S reggade bil och färjans storlek i bakgrunden där kan kanske ge lite ideer om vart vi kan tänkas vara ...

Alala
2026-05-14, 07:21
Evia? Tänkte att du kanske inte är så långt från fastlandet om du är med egen bil.....Ang_elx

/ Anne :)

Getpinglan
2026-05-14, 12:24
Du är inte i Grekland? :)

Mahava
2026-05-17, 10:59
Evia? Tänkte att du kanske inte är så långt från fastlandet om du är med egen bil.....Ang_elx

/ Anne :)

Rätt Ö klapp_klap :D men kan du gissa var på Evia?

Mahava
2026-05-17, 11:00
Du är inte i Grekland? :)

Jodå :)

Alala
2026-05-17, 13:08
Är du möjligtvis på norra Evia? Gissar på Pefki? Om det nu finns färjeförbindelse därifrån. Ang_elx

/ Anne :)

Fältjäntan
2026-05-17, 14:09
Kollade på kartan. Nea Stira?
Kerstin

Mahava
2026-05-20, 21:17
Är du möjligtvis på norra Evia? Gissar på Pefki? Om det nu finns färjeförbindelse därifrån. Ang_elx

/ Anne :)

Jag tycker det är nära nog :) , Agiokampos , Grattis :D _B-anana

https://maps.app.goo.gl/aQ2G4tpkNfUBoiEh9

Går en färja härifrån till Glifa på fastlandet, bra om man ska norr ut

De är rätt många orter som ser ut o ha färjor hit o dit men de inte stämmer :)

Alala
2026-05-21, 08:14
Besökte ni enbart norra Evia eller såg ni mera av ön? Är ju en stor ö. Vad tyckte ni?

/ Anne :)

Mahava
2026-05-23, 14:19
Besökte ni enbart norra Evia eller såg ni mera av ön? Är ju en stor ö. Vad tyckte ni?

/ Anne :)

Vi var främst i norra, Ilia och Loutra Epidisou , men åkte runt en del, vi tog även bron i Chalkis och bilade upp (fint men de tar sin lilla stund) , tidigare har jag varit på mellersta delen

Gillar Evia skarpt, väldigt trevligt, små sömniga turistorter, bra service o folk är trevliga, man märker turism är inte inkomst nr 1 (likt många ställen i övrigt på fastlnadet) , det är småskaligt, påminner om hur Grekland var när jag var barn, billigt är det också , vill definitivt se mera

Alala
2026-05-25, 09:07
Har själv bara varit i Karystos och Marmari på södra delen av Evia. Men det är en väldigt intressant ö som har mycket att bjuda på. Och som du sa, billig. Så är verkligen ett gott val om man vill resa med en mindre budget. Också ett gott val om man vill ha det mindre turistiskt så att säga.

/ Anne :)

Mahava
2026-05-30, 08:42
Har själv bara varit i Karystos och Marmari på södra delen av Evia. Men det är en väldigt intressant ö som har mycket att bjuda på. Och som du sa, billig. Så är verkligen ett gott val om man vill resa med en mindre budget. Också ett gott val om man vill ha det mindre turistiskt så att säga.

/ Anne :)

Ja och dessutom är det ju nära flygplatsen i Aten, det tar inte en timme att köra till Chalkis så det än nog en av , om inte den mest lätttillgängliga av alla öar (jag vet inte men jag tror att antalet avgångar Sverige-Aten lär vara den mest trafikerade av Sverige-Grekland)

Ska definitivt utforska vidare, ska bila ner i år också men inte Evia denna gång, vi har lite "blackspots" kvar på Peloponessos vi vill utforska samt lite gamla favoriter som Kalamata mm

kan verkligen rekommendera bila till Grekland, prismässigt blir det nästan billigare jämfört med Italien och Kroatien har vi märkt om man kör roadtrip, det man lägger på bensiner och båtar tar man mer igen på att de är så pass mycket billigare äta o bo, och standarden, särskilt jämfört med Kroatien går inte jämföra nästan,
Det tar tid dock, men hemresan kör vi roadtrip,

i fjol hade vi först tänkt att jag bilar till Wien eller något o flyger, o så flyger frugan ner direkt från arlanda, o gemensamt till wien efter 2 veckor o fortsätter roadtripa, men kom på att, vad fasiken det tar 12 timmar köra bil från Wien till Grekland, så gjorde det o frugan kom ner med flyg , hon har kortare semester, hem så roadtrippar man via färjan från norra grekland, så kommer man en bra bit hemmåt medan man sover,

De var absolut inga problem att köra genom Balkan, bra motorvägar, ingen trafik

Men jäklar vad folk kan gapa o peka ibland när de upptäcker svensk regplåt flabb_flab Mazda 3 är väl inte den diskretaste designen av bilar heller så man sticker ut lite minst sagt

Alala
2026-06-02, 09:49
Ja att köra bil till Grekland funkar förstås inte för alla. Men om man har tid och tycker om att köra så blir det säkert hur fint som helst. När vi var yngre blev det mera bilande, men inte nu längre....Ang_elx

Evia är absolut en underskattad ö. Alla tycks tänka längre ut när de vill till grekiska öar. Flyg till Aten och sen med bil eller färja till Evia. Färja tycks ju finnas till olika orter beroende på till vilken del av ön man vill.

Men å andra sidan, kanske grekerna vill ha Evia för sig själv. :)

Ha en fin färd till Peloponnesos Mahava & co!

/ Anne bye_bye

Mahava
2026-06-03, 20:03
Ja att köra bil till Grekland funkar förstås inte för alla. Men om man har tid och tycker om att köra så blir det säkert hur fint som helst. När vi var yngre blev det mera bilande, men inte nu längre....Ang_elx

Evia är absolut en underskattad ö. Alla tycks tänka längre ut när de vill till grekiska öar. Flyg till Aten och sen med bil eller färja till Evia. Färja tycks ju finnas till olika orter beroende på till vilken del av ön man vill.

Men å andra sidan, kanske grekerna vill ha Evia för sig själv. :)

Ha en fin färd till Peloponnesos Mahava & co!

/ Anne bye_bye

Kan man köra bil i Sverige kan man köra bil på grekiska fastlandet vågar jag påstå, mycket lättare o lugnare än på öarna (men längesen jag var i övärlden så kanske blivit bättre ) :) men ja man kanske inte vill också

Tack de ska vi försöka, snart är det dags :)