handdator

Visa fullständig version : Minoerna


Malina
2006-06-02, 15:56
Det finns en sevärdhet på Amorgos som har kommit i skymundan tycker jag.
Det är lämningarna från den Minoiska bosättningen.Det finns utgrävningar och delvis uppbyggda hus/byggnader och det är mycket intressant.
Utgrävningarna ligger högst uppe på berget rakt upp till höger från Katapola.

När vi kom till A. första gången -99,var där inte mycket att se,men nu är det som sagt väldigt åskådligt med skyltar, kartor,skisser osv.Som en extra bonus har man så UTSIKTEN om man går en bit till över berget. Då ser man hela Katapola och bukten och mer därtill!!!

Kalimera
2006-06-02, 20:22
Som en extra bonus har man så UTSIKTEN om man går en bit till över berget. Då ser man hela Katapola och bukten och mer därtill!!!
Håller med fullständigt, den utsikten är magisk! Det är inte dumt att ta med lite ost, oliver och vin och sitta däruppe och njuta av stämning, utsikt och godsaker. :p

Gunnar Lind
2006-07-25, 23:45
Instämmer helt, Minoa och andra sevärdheter från antikens Grekland står som spön i backen på Amorgos. Tyvärr nämns de oftast inte alls (annat än som utsiktspunkter). Det vore bra med några rader om dessa ställen i Kalimeras snabbguider som annars är utmärkta. Själv ramlade jag över Minoa av misstag när jag var ute på en joggingrunda en morgon.

xenos
2006-07-26, 06:32
Det finns en sevärdhet på Amorgos som har kommit i skymundan tycker jag. Det är lämningarna från den Minoiska bosättningen.Det finns utgrävningar och delvis uppbyggda hus/byggnader och det är mycket intressant.

Det var intressant. Visste inte att Minoerna funnits på Amorgos över huvud taget.
Tror inte ens Sture Linner nämner dettta i sina böcker...

Lefteris
idag beläst

Kalimera
2006-07-26, 07:58
Platsen Minoa ligger ovanför Katapola knappt märkbart från håll, för att se något måste man bege sig upp till berget. Det går väg upp. Staden var ganska stor då det begav sig, där finns rester från bland annat tempel och gymnasium. En än mer intressant plats i närheten är den obebodda ön Keros där man funnit de flesta av alla kykladiska figurerna som hittats. Många finns på museum i Aten, bland annat den kända Harpaspelaren (http://www.culture.gr/2/21/214/21405m/00/lm05m053.jpg).

xenos
2006-07-26, 14:29
Platsen [I]Minoa Staden var ganska stor då det begav sig, där finns rester från bland annat tempel och gymnasium.

Janne...
Är det inte så att tempel och gymnasium tillhör den antika tiden från ca 500 och framåt, och inte den minoiska kulturen och tiden?
Har faktiskt aldrig stött på varken tempel och gymnsium på någon av de kända minoiska platserna. Eller är det två olika platser du talar om?

Lefteris
idag, beskäftigt beläst

Kalimera
2006-07-26, 14:56
idag, beskäftigt beläst Du har rätt Erik! Tyckte att det kändes konstigt när jag la ut texten, var (och är) ganska stressad. Jag har en bok om Amorgos och skummade som hastigt igenom stycket om Minoa. Nu läste jag lite nogrannare, där står inget om Minoer alls. Kanske är det bara ett namn? Platsen var bebodd "at high cultural level from 10th century B.C to the 4th centary A.D". Vilket väl egentligen inte kan stämma med den minoiska kulturen. Den gick väl under bra mycket tidigare.

xenos
2006-07-26, 21:07
Den gick väl under bra mycket tidigare.

Ja, uppfattningen är att den gick under ca 1450 för f.Kr.
Dessutom återfinns den så vitt jag vet bara på Kreta och Peleponnessos.

Lefteris
såå beläst

Yak
2006-07-26, 21:47
Var daer i forra veckan :)
Och stallet heter ju "Minoa", men det finns inga kanda kopplingar till Minoerna savitt jag forstar. Namnet bygger pa en legend om att en grotta uppe pa berget var begravningsplats for en Minoisk kung (detta aer alltsa ren folktro och inget som aer belagt). Nan mer historiskt kunnig far dock ratta mej om jag har fel Ang_elx

Eva L
2006-07-26, 22:04
För den som åker till Creta har både museumet i Rethymnon och Heraklion en fantastisk beskrivning av den minoiska kulturen. Gratis på söndagar? var det förr i varje fall.

Eva

Elisabet
2006-07-26, 22:49
Ja, uppfattningen är att den gick under ca 1450 för f.Kr.
Dessutom återfinns den så vitt jag vet bara på Kreta och Peleponnessos.Det finns mytologiska berättelser som säger att Kung Minos upprättade ett andra kungarike på Amorgos. Det finns forntida lämningar på ön som tros/sägs vara från den tiden, dvs från början av 2000-talet BC.

opa
2006-07-26, 23:10
. Själv ramlade jag över Minoa av misstag när jag var ute på en joggingrunda en morgon.

Du måste vara en joggare i elitklass! :p Själv flåsade och stånkade jag hela vägen upp till Minoa, men det var det värt. ;)