handdator

Visa fullständig version : Den perfekta ön??


Lissi
2006-06-02, 10:28
Nu knycker jag en idé från Anette , som skrev så här i sin fråga om Zakynthos:

Tänk om man kunde få blanda ihop lite från varje ö då skulle det bli stränderna på Lefkas, lugnet och gemytet på Tilos och Chora på Naxos = den perfekta ön. Oj då, nu är jag utanför ämnet..! Ang_elx


/Anette


Ja, vad säger ni?? Vilka öar skulle ni "slå ihop " för att få den "perfekta " grekiska ön....Motivera gärna varför. Naturligtvis får ni ta platser på fastlandet också!


Själv vill jag slå ihop Patmos för lugnet och det fantastiska klostret, Skopelos för naturen och vattnet, Kefalonia för det fantastiska landskapet med alla naturfenomen och Tilos för de fina vandringsmöjligheterna. Fast vad skulle denna ö då kunna heta??Ang_elx

Lissi

Elisabet
2006-06-02, 10:32
Fast vad skulle denna ö då kunna heta?? Lissos kanske ;)

Elisabet
2006-06-02, 11:01
Ios stränder, Karpathos dramatiska natur, Lefkas vita berg, Korfus alla olivträd, Rhodos gamla stad och Kretas mångfald. Plus alla andra öars ännu oupplevda hemligheter :D

Lissi
2006-06-02, 11:09
Lissos kanske ;)


Ja jisses! TÄNK om man fick en ö uppkallad efter sig???:D klapp_klap


Lissi - som är SÅ greklandssjuk

Hasse
2006-06-02, 14:42
Hassos ?



Hass(e) flabb_flab :cool:

ricky
2006-06-02, 16:05
Amorgos gemyt, Santorinis skönhet och Lefkas priser:)

Elisabet
2006-06-02, 17:04
Hade man hetat Matte hade man kunnat få en ö uppkallad sig.. Matos. Där skulle man aldrig svälta.

AndersK
2006-06-02, 19:25
Jag har redan en ö - Andros - men har aldrig stigit iland. Sannolikt är den ett riktigt paradis, men jag väntar ändå med mitt besök.
För... ett Andros perfekt,
faller andra öar slätt!
(En antydan till rim!)
Anders

Peter
2006-06-02, 20:09
Matos. Där skulle man aldrig svälta.
Nej, men lukta illa. Mat-os... Ang_elx :D FÖRLÅT Elisabet... :o

Min ö: Man börjar med att ta en rätt stor del av Tinos (naturligtvis). :D Famförallt den helt orörda delen, tex byn Kardiani, viken Yanaki och lite annat smått och gott. Som Chora vill jag nog ha Livadia från Tilos. Fast torget från Nissyros ska också vara med. Och så tar jag med lite av Naxos Chora också, på ena sidan där det inte stör, så att det finns lite mer butiker och uteliv när man har lust.

På utflykt vill jag åka till den övergivna byn Emborio och vulkandalen från Nissyros, Klostret från Amorgos, byarna ovanför Egiali. Så tar jag med några utgrävningar från tex Kreta och Santorini och några andra öar. Någon keramiker från Sifnos befinner sig nu på en helt ny plats... Plomari från Lesvos måste naturligtvis komma med. Inte för att det är så underbart, men där tillverkas Ouzo. God Ouzo... En bit av Gamla staden från Rhodos kan man väl också alltid titta på.

Ögat ska ha sitt, så Fjärilsdalen förflyttades helt plötsligt. Meteora försvann som i dimma... Sedan finns det så ofantligt mycket vackert att titta på att det inte går att räkna upp.

Själv badar jag knappt numera men alla som kommer och hälsar på är välkomna att ta ett dopp på någon strand från Ios, Glyfada på Korfu och jag tror jag tar någon från Naxos också.

Högst på ön så står naturligtvis Parthenon! Någon del av Plaka placerar jag på lagom avstånd från Chora.

Jag är helt övertygad om att det var så här Atlantis såg ut. flabb_flab

Men den här nya öns namn är ju helt klart Petros! (Petros = Klippa) Fast den blir rätt stor! Så en del av sakerna måste jag nog placera på den alldeles nyss uppfunna lilla ön Antipetros! Ang_elx :p :D Så får man en liten båttur för vissa av utflykterna också...

Om någon hittar den här platsen... Säg till mig då är ni snälla... ;)

Peter = Petros ;)

Elisabet
2006-06-02, 20:21
Nej, men lukta illa. Mat-os... Ang_elx :D FÖRLÅT Elisabet... :o Alltså, jag menade mat-os. Och jag tycker det luktar GOTT!! Ärligt talat, det gör väl du åxå Peter ;) Inget att be om förlåtelse för med andra ord :)

Peter
2006-06-02, 21:09
Och jag tycker det luktar GOTT!! Ärligt talat, det gör väl du åxå Peter ;)
Klart jag gör! :D ;) Den där doften av kolgrill, gärna lite lätt bränt, är verkligen något som ger ett bestående luktintryck av Grekland. Positivt menar jag. Jag studsade tidigare i Glyfada under ett antal semestrar , söder om Athen, där ALLA Tavernor då grillade utomhus. Och jag tyckte det luktade underbart... flabb_flab

Men du vet ju att jag inte kan låta bli att smådjäklas om jag får chansen... :D

Peter

Stina
2006-06-03, 16:03
Amorgos med Naxos stränder och Sifnos natur(i kombination med Amorgos vackra berg...)
Det skulle bli en bra ö som troligen skulle heta Stinos! :D

Rasmus
2006-06-03, 21:04
Vi behöver inte slå ihop något för att hitta eller få den perfekta grekiska ön, den finns ju redan där.
Telendos.
Att uppleva en soluppgång och/eller en solnedgång på denna underbara ö är en helt otrolig upplevelse, som knappt går att beskriva i ord.
Det är bara Grekland.
I ord, tanke, mening och känsla.
Bättre än så kan det inte bli...
R :D

malou
2006-06-03, 21:46
Vi behöver inte slå ihop något för att hitta eller få den perfekta grekiska ön, den finns ju redan där.
Telendos.
Att uppleva en soluppgång och/eller en solnedgång på denna underbara ö är en helt otrolig upplevelse, som knappt går att beskriva i ord.
Det är bara Grekland.
I ord, tanke, mening och känsla.
Bättre än så kan det inte bli...
R :D

bye_bye bye_bye bye_bye bye_bye bye_bye
5- stjerners.

Lissi
2006-06-03, 21:52
Vi behöver inte slå ihop något för att hitta eller få den perfekta grekiska ön, den finns ju redan där.
Telendos.
R :D

NJAE... Vilken tur att vi tycker lite olika..Jag har också varit på Telendos, men inte tyckte jag den var SÅ fantastisk jämfört med många andra öar! Ett par dagar där är ganska lagom i mitt tycke....och jag tycker INTE att vi startar en diskussion om detta;) Alla har sin smak och det är HIMLA turligt att alla på Kalimera har olika favoriter för annars skulle det bli väldigt trångt på vissa öar!:D

Lissi - som har SINA favoriter

Rasmus
2006-06-03, 22:20
"NJAE... Vilken tur att vi tycker lite olika..Jag har också varit på Telendos, men inte tyckte jag den var SÅ fantastisk jämfört med många andra öar!"

Visst är det bra och kul att vi tycker olika. Men jag vidhåller ändå att en solnedgång på Telendos västsida är den ultimata upplevelsen. Att därefter spatsera ner till den lilla hamnen där fiskebåtarna går över till Myrties på Kalymnos, säga kalispera till alla människor, och avsluta kvällen med en väldans god kaffedrink på Nefeli, det slår faktiskt (för oss) allt i Grekland. Och snart är vi där, om gudarna vill. Dock respekterar vi givetvis din åsikt, Lissi, en människa, ett tycke.
R :)

malou
2006-06-03, 22:27
NJAE... Vilken tur att vi tycker lite olika..Jag har också varit på Telendos, men inte tyckte jag den var SÅ fantastisk jämfört med många andra öar! Ett par dagar där är ganska lagom i mitt tycke....och jag tycker INTE att vi startar en diskussion om detta;) Alla har sin smak och det är HIMLA turligt att alla på Kalimera har olika favoriter för annars skulle det bli väldigt trångt på vissa öar!:D

Lissi - som har SINA favoriter

Så rett. Vi har alle favoritter, gjerne flere. Så hvorfor i det hele tatt nevne dem? Eller diskutere dem.