handdator

Visa fullständig version : Pengar för Ö-luff hur mycket går det åt ungefär?


Alexandra
2005-04-13, 13:47
Jag ska för första gången Ö-luffa i Grekland och tänkte åka runt i Kykladerna. Jag börjar i Santorini där jag landar för att sedan besöka Paros, Antiparos, Mykonos, Naxos, Koufonissi, ev Ios och sedan tillbringa de 2 sista dagarna på Santorini.
Resan är planerad till en månad, men beräkningen på hur mycket pengar man bör ha med sig är för mig svårt.

Är det dyrt med färgorna mellan öarna? Vad kostar boende ungefär om man vill bo hyfsat ok runt 45 Euro?

Om man vill ta så kallade badbåtar ibland är det dyrt?

Mat och dryck vad kostar det ungefär?
Var på Naxos för nåt år sen och upplevde det rätt billigt, men jag betalade inget själv så jag har ingen aning om hur mycket det gick åt.

Är det någon som vet ungefär hur mycket det går åt för en månads ö-luffning eller någon som känner för att dela med sig av sin ekonomiska planering inför resan så är jag jätte tacksam!:)

Ha en trevlig resa alla ni som ska ut och åka!

JanssonJunior
2005-04-15, 07:44
Jag börjar i Santorini där jag landar för att sedan besöka Paros, Antiparos, Mykonos, Naxos, Koufonissi, ev Ios och sedan tillbringa de 2 sista dagarna på Santorini.
Resan är planerad till en månad, men beräkningen på hur mycket pengar man bör ha med sig är för mig svårt.

Är det dyrt med färgorna mellan öarna? Vad kostar boende ungefär om man vill bo hyfsat ok runt 45 Euro?

Om man vill ta så kallade badbåtar ibland är det dyrt?

Mat och dryck vad kostar det ungefär?
Var på Naxos för nåt år sen och upplevde det rätt billigt, men jag betalade inget själv så jag har ingen aning om hur mycket det gick åt.

Är det någon som vet ungefär hur mycket det går åt för en månads ö-luffning eller någon som känner för att dela med sig av sin ekonomiska planering inför resan så är jag jätte tacksam!:)
!


Hej Alexandra,

Jag är inget ekonomiproffs, men min info kanske kan vara till lite hjälp..
Till att börja med Santorini är dyrt. I alla fall Thira och alla dessa caféer med utsikt över calderan. Jag kände som om allt kostade lite extra på Santorini, utan att ge mer kvalité.
Förra våren fick jag ett rum utan fönster, utan balkong för 25 euro i Thira.
Att betala 45 euro för boende, låter mycket för mig. Alltså, på de flesta öar bor du helt fantastiskt fint för sådana summor!
Allt kostar ju dessutom olika på varje restaurang, på varje ö.
Jag var ute i fem veckor förra året, maj-juni och jag gjorde av med 13000. Då bodde jag (för min smak) alldeles utmärkt för mellan 10-25 euro. Hade alltid, förutom på Santorini, vacker utsikt och trevliga rum.
Jag levde loppan på sex öar och stannade även länge i Athen, så det behövs egentligen inte så mycket pengar.
Allt beror ju på dig.
Ios, Santorini och framförallt Mykonos är ju mer partyöar där också priserna skjuter i höjden, så du får lägga upp en budget med olika kostnader för öarna. Det du gör slut på en dag på Mykonos kanske räcker i fyra på Koufonissi..
Fråga gärna om det är något annat eller så!
Lycka till!

Alexandra
2005-04-15, 14:17
Tack så mycket! All info är bra för mig att veta:) eftersom detta är helt nytt för mig. Mina krav på standard är egentligen inte så höga bara det är rent och fräscht gärna med balkong och nära bad, stan eller har goda kommunikationer.
Vad kostar båtarna ungefär ska man räkna med ca 150 kr?
Någon som vet några bra utflyktsmål eller "att- göra" saker på t ex Paros och Mykonos?

Arne
2005-04-15, 14:44
Kantänka vi kunna tillföra lite erfarenheter i vad avse kostnader för att i övärlden vistas.
I våra reseberättelser återfinnas allra sist en sammanställning över de kostnader vi haft för mat, boende, färjor etc etc....

Just här till vänster på forumet hittar du "Läsarhörna" Där ligga alla reseberättelser som olika Kalimeror inskickat till glädje och nytta för den som dit hittar. Gå exv till reseberättelsen vår för Maj-Juni 2004, och allra sist hittar du en sammanställning som kunna matnyttig läsning vara för den kunskapstörstande. Du må dock betänka att vi "Lever Greve" i övärlden och budgeten kunna begränsas betydligt för den som exv äter en del måltider på rummet/studion.

Reseberättelse våren 2004. 21 Maj-20 Juni
Eller; Jakten på den ultimata solnedgångsbilden!!!
Öar som besökts: Naxos, Fourni, Patmos, Arki, Marathi samt Syros.


Arne och Birgitta

Alexandra
2005-04-15, 14:54
Tack Arne och Birgitta för trevlig läsning!

Det känns bra att läsa och se vad andra har för kostnader och kanske även budget att röra sig med. Jag vill liksom inte bli sittande på någon ö och inte kunna göra någonting eller bo någonstans.

Alla tips är varmt välkomna!

ebh
2005-04-22, 15:39
Hej,
Efter många års ö-luff kan jag konstatera att priserna har gått i höjden rent allmänt. Inte minst grekerna själva beklagar sig ofta över den utjämning av priser som tydligen skedde i samband med eurons införande. Grekerna upplever prisändringen ofta som radikal och det gör nog jag också. Min budget är ganska stor även fast jag anstränger mig att hålla lågbudget. Absolut inga extravaganser, men det blir en hel del ändå! Jfr med andra länder i regionen (läs bl a Turkiet) är prisläget klart högre, betydande!! stor skillnad om man är på landsbygden, dvs ej turistinfrastruktur område!
Trevlig resa!
ebh

Alexandra
2005-04-22, 16:52
Tack det samma!
Jo jag vet, har en grek som jag brukar prata med på msn, och han tycker att det märks väldigt tydligt att priserna höjdes när de bytte valuta. Det är väl så det är, men Grekland är trevligt om man jämför med t ex just Turkiet som jag upplevde mindre trevligt då inkastarna var fruktansvärt jobbiga och otrevliga om man inte åt på deras restaurang.
Får se till att spara så mycket som det bara går så att man kan unna sig något extra i alla fall...

Trevlig resa!

carl04
2005-04-23, 13:22
Hej!

Jag ser att du fått en massa tips och råd, men jag tänkte att jag också kunde bidra med några. Till sommaren blir det vår fjärde båtluff och de erfarenheter vi har är att t.ex. boendet är en förhandlingsfråga. Vi har aldrig betalat mer än 25 euro för dubbelrum (standarden har varit bra med sängar, toalett, dusch, oftast ac och tv samt kyl/frys + altan eller balkong), snarare har standardpriset varit 20 euro på öar som Naxos, Amorgos, Santorini (Perissa), Milos osv. Vi har alltid varit ute i juni och första veckorna i juli, men jag är övertygad om att man kan hitta boende för priser runt 20-30 euro oavsett säsong.

Färjorna mellan öarna är relativt billiga, det som kostar en större summa är biljetterna till och från Pireus. Första gången jag var ute i den grekiska övärlden (1997) besökte vi de kända öarna i Kykladerna: Paros, Naxos, Ios och Santorini, men numera har vi insett att det är de små öarna som är de roligaste att besöka. Visst, partylivet är i det närmaste obefintligt, men stämningen är så avslappnad och lokalbefolkningen underbar.

Slutligen: kostnaderna varierar såklart efter krav och önskemål. Mykonos och Santorini är dyra öar, men det går att hitta prisvärt boende och restauranger även här. Vi har bott i Perissa och hyrt moppe för att åka till Thira och Oia, ett bra alternativ för att spara pengar tyckte vi.

Lycka till!
/Carl

ebh
2005-04-24, 21:53
Hej,
Grattis till din fjärde ö-luff. Jag kommer ihåg min fjärde; då en öl kostade motsv under 10kr i dagens valuta. Det var 1977 och på vissa ställen var vi faktiskt lite unika som turister. Sånt har jag INTE varit med om på länge. Var hittar man det nu? Någon som har nått tips?
Jag vet trots allt ett ställe där det fortfarande vistas s k turister med s k eremitambitioner. Dit dit nästan ingen reser och det som är längst söderut av alla öar som finns i Grekland. Där på denna utpost finns stranden Tripiti absolut så långt söder man kan komma. Också en känska att står där och speja ut mot Libyen.
Vänlig hälsning och trevlig resa
ebh

Alexandra
2005-05-01, 10:56
Jo det är klart att boende kostnaden är något som går att påverka själv, men ingen av oss är speciellt bra på att pruta dessvärre. Jag antar att man får leta efter bra och billigt boende, bara det är rent och fräscht.
Mångar har sagt att Mykonos är dyrt, speciellt i aug då vi tänkte åka dit. Funderar dock på att åka till Ios i stället, kanske inte lika dyrt och svårt att hitta boende?

Trevlig resa!
/Alexandra

Fenalena
2005-05-04, 12:26
Seglade till bla Arki samt Agathonissi sommaren 2003 och där var man ganska ensam som "turist" fast vetetusan om det var så himla kul där, men annorlunda. Man måste se lite annat än det kommersiella ibland som sagt.
Beställde en ouzo för ca 10 kr och fick en stor sådan + en megatallrik med småplock o goda röror= prisvärt va!.