handdator

Visa fullständig version : på planet..


Henriksson
2006-06-01, 21:46
Finns det något bra tips mot öronvärk vid landning. Jag har ett jätteproblem med det och skulle vilja veta om öronproppar verkligen fungerar.. är det någon som kan ge mig ett svar på detta??

Elisabet
2006-06-01, 21:50
Håll för näsan och svälj! Det hjälper för då öppnar du örontrumpeten och utjämnar i och med det lufttrycket framför och bakom trumhinnan.

Marie_W
2006-06-01, 21:55
NÄSSPRAY!! Och tugga tuggummi. Effektivt och bra!! bye_bye

Hellen
2006-06-01, 21:58
Tuggummi och gäspningar, det hjälper!

Glömmer ibland detta vid landning vilket gör att jag får dras med en enorm huvudvärk i flera timmar

// Helén

ricky
2006-06-01, 22:00
Huskurer kan väl underlätta? Men det finns faktiskt ett botemedel mot öronvärk:)

Jag vet en som har grymma problem som blev hjälpt av dom i alla fall!

Earplanes heter dom. Man får ju inte lägga ut en länk, men jag lovar det behövs ingen fantasi!

Zanét
2006-06-01, 22:12
Nässpray är mitt hjälpmedel nr 1 vid flygning. Att tugga tuggummi och att hålla för näsan och blåsa ut hjälper också väldigt bra.

//Zanét bye_bye

ricky
2006-06-01, 22:20
Håll för näsan och svälj! Det hjälper för då öppnar du örontrumpeten och utjämnar i och med det lufttrycket framför och bakom trumhinnan.

:) Elisabet! Alltid lika uttömmande och sakliga svar!
Förresten, borde inte du vara med i Jeopardy;)

l8
2006-06-01, 23:35
Be att få utskrivet Rinexin om du har problem. Det är avsvällande och är jättebra om man har benägenhet för öronvärk vid ökat tryck. Jag har använt det många gånger och det funkar jättebra och som sagts ovan nässpray är också jättebra men varför inte kombinera båda.

Lotta

Eva L
2006-06-02, 07:21
Har själv jätteproblem pga av en trång hörselgång och använder nässpray dagarna före samt direkt inför flygningen. Du kan ju be en läkare skriva ut avsvällande medicin ex Rinexin om du tål den medicinen. Själv tillhör jag den gruppen som inte tål den medicinen som kan ge relativt mycket biverkningar.

Eva

ricky
2006-06-02, 08:08
Här kommer en beskrivning av hur Earplanes funkar!:)



EarPlanes består av två delar; en supermjuk öronpropp tillverkad av icke allergiframkallande silikon och ett patenterat tryckleglerande filter tillverkat av CeramX, ett keramiskt material med mikroporer. Silikonpluggen har fyra mjuka ringar som ser till att man får en lufttät försegling mellan öronproppen och örongången.
Det keramiska filtret är poröst, bestående av mikroporer. När trycket i kabinen förändras så måste trycket färdas genom det keramiska filtret innan det når örongången. Filtret har en dämpande effekt på de snabba tryckförändringar som inträffar vid kraftiga höjdskillnader. För snabba tryckförändringar klarar inte örat av att reglera och därför känner man obehag och smärta. Snabba tryckförändringar är dock ett faktum i flygplan då de måsta hålla en hög hastighet för att hålla sig kvar i luften samtidigt som de måste stiga snabbt. Det samma gäller när man börjar sjunka inför landning. EarPlanes förs in i örat innan flygplanet ska lyfta och man kan vid längre flygningar ta ut dom när planet nått marschhöjd. (Vid kortare flygningar, t.ex. Stockholm - Göteborg, kan man låta EarPlanes sitta kvar hela flygresan, då den är så kort.) Man bör åter stoppa in sina EarPlanes i öronen igen c:a 1 timma innan beräknad landning eller senast när planet har börjat sjunka från marschhöjd för att förbereda landning. EarPlanes tas ut ur öronen först när planet har landat och kabindörren

Admirala
2006-06-02, 14:36
Hvis man holder munnen åpen under hele innflyvningen, utjevnes trykket, men man ser fryktelig dum ut...

BrittM
2006-06-02, 14:40
Min man tycker att han har blivit mycket hjälpt av Earplanes öronproppar.

/Britt

Marianne
2006-06-02, 20:14
Vi köpte öronproppar inför årets lååånga flygresa (till Australien) och det tyckte vi var helt otroligt skönt att använda när vi lättade och landade. Märket var inte Earplanes, men HearTech - säkert samma effekt.

Henriksson
2006-06-03, 21:33
Tusen Tack för alla tips mot öronvärk!:) Jag ska genast inhandla nässpray och öronproppar!

ramses
2006-06-03, 22:05
Hej henriksson. Har samma problem som du. Vid start inga problem, tycker det är mysigt med start. Men, sen har vi landning!!!
Jag använder Ear Planes, köpte på Landvetter. Finns på större flygplatser, dock ej på apotek, det besked jag fått i alla fall. tycker det funkar OK. Har inga problem under flygningen och vid landning. det jag märkt är att jag får besvär under några dagar efteråt. Det har men ju även utan, halvt döv, knäppningar, smärtor osv .annars. Men med EP så är de inte så tydliga, lindrigare men lite mer utdragna. föredrar att flyga med EP och känna av det lindrigare före att ha ont osv. mer intensivt. Allså, jag förordar EP.

Henriksson
2006-07-22, 22:24
Hej!
Är nu tillbaka i Sverige och kan minnas landningarna med glädje! Efter alla tips här så köpte jag nässpray och apotekets hörselproppar (såna som har små "vingar"). Det fungerade perfekt för mig, kände inget obehag vid landning. Tack alla! bye_bye


Henriksson