handdator

Visa fullständig version : Limnos och Agios Efstratios!

KR
2025-06-16, 19:33
Båda dessa nya öar var nya för oss.
Vi började på Limnos som fortfarande känns genuin.
Fin gågata med framför allt roliga klädbutiker. Nästan alla butiker har siesta stängt och även stängt söndagar.
Vi bodde på Diamantidis som hade ganska stora rum med fina badrum, städning och ny handdukar varje dag. Vi saknade havsutsikten men berget med borgen var fin att vila ögonen på, framför allt på kvällstid då den var upplyst.
All personal var fantstisk trevlig och service minded. Alla var så förtjusta och uppmärksamma mot vårt 1 1/2 åriga barnbarn.
Alla dagar förutom en badade vi längst bort på Rich Nera stranden, närmare bestämt hos Manos. Fina solsängar med tjocka dynor, gratis om man köpte mat eller dryck. Alla var så trevliga och maten var den bästa vi uplevede på ön.
En dag var vi på Platy stranden som var väldigt fin. Tavernan var inte i vår smak då vi inte gillar kypare som vill pracka på en fler och dyrare rätter än de vi beställer.
De bästa tavernorna tyckte vi var Romakelo och Metaxi Mas. Även Kosmos och Ouzeri to 11 var också bra. Vill man ha en mer annorlunda matupplevelse och är berädd att betala nästan dubbelt upp så är Riza väl värt ett besök. Meny med dagens datum.
Alla viner både på karaff och flasska var mycket goda enligt vår smak. Skam vore väl annars med en ö som har fem vingårdar.
Vi tackar Fältjäntan med man för trevligt middagssällskap och alla fina tips.
Vidare till Agios Eftrastios som hade en väldigt fin strand. Inga solstolar såklart men många parkbänkar der det alltid fann några i skugga under träden.
En bar, en taverna, en minimarket, ett biljettkontor, en butik med små hantverk och en bankomat var vads som var öppet men det kan nog bli ett eller två ställen till när säsongen drar igång.
Vi älskar lugnet på dessa pyttesmå öar som när du sitter på terrassen och blickar ut över havet så hörs endast en tupp, en get och en åsna men inte ens samtidigt.
//
KR

Catlady
2025-06-16, 21:41
Tack, KR!!
Det låter fullkomligt ljuvligt...... :)

Catlady 🐈, som önskar hon vore där NUUUUU...........

Alala
2025-06-17, 05:25
Tack så mycket för rapport, KR! klapp_klap

/ Anne bye_bye

KR
2025-06-17, 05:55
Glömde skriva om våra två sista nätter på Limnos.
Vi bodde på Varos Village Boutiqe Hotell som ligger vid flygplatsen.
Rummet låg i något som liknade en väderkvarn.
Ett lyxigt ställe med väldigt fin service, härlig pool men go temperatur.
Havet var ganska kallt under denna resa.
Vi kom till hotellet tidigt så de bjöd på frukost i väntan på rummet.
Sista kvällen blev vi bjudna på hotellets sommarparty för att fira att säsongen dragit igång.
De hade en utomhus bar med drinkar, vin och bål.
Massor med mat med räkor, sallader, olika sorters grillspett, biffar, röror samt dessert.
Vi bor oftast på små familje pensionat men gillar kontrasterna när vi reser.
//
KR

Kajja
2025-06-17, 08:39
KR, det var kul att läsa din rapport och jämföra dina o mina intryck av Limnos/Myrina.
Nåt jag upplevde var att personalen på tavernorna och restaurangerna inte var så sociala som vi är vana vid i Grekland. Inget småprat, bara ta emot beställning och betalning utan det lilla extra snacket. På vissa ställen märkte vi av viss stress och underbemanning.
Kan bero på ovana över ökad turism.
Däremot var det något billigare än Kreta.
Vi betalade runt 70+€ för en rejäl måltid med vin och ouzo för 4 pers.
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2025-06-17, 14:32
Tack snälla för rapport från Limnos – och Agios Eftrastios! klapp_klap

Min plan när jag väl kommer till Limnos är att även besöka Samotrake och Agios Eftrastios. Så nu blev jag riktigt avundsjuk att ni åkte till Agios Eftrastios. :) Det är nämligen en av mina drömöar.

Hur länge stannade ni där, och var bodde ni?

KR
2025-06-17, 18:58
Kajja - Då vi större delen av tiden var många i sällskapet tänkte jag inte så mycket på det faktiskt.
Endast på taverna Romeo var vi missnöjdas med bemötande o service.
Annars kände vi oss välkomna o väl bemötta.

Janne - Det blev bara två nätter och vi bodde hos Julia Balaska granne med Museum of Democracy. Vi bodde på andra våning och hade en enorm terrass mot havet som delades med två andra rum. Terrassen var det som var fantastiskt. I övrigt var rummet hejsan hoppsan greek old style.
Det var det fjärde boendet jag var i kontakt med då de tre innan sa att de inte hade lediga rum. Det var inte så många turister på ön så troligt är att de inte öppnat för säsongen eller tyckte det var för lite med två nätter.
Vi skulle också till Samotrake men då familjen kom till Limnos en veckas så valde vi såklart vårt barnbarn.
//
KR