handdator

Visa fullständig version : Kommande veckoslut i Grekland - var skal vi sticka?


Sune-DK
2006-05-31, 22:48
Hej på er, Diskutera med Kalimera - Posta nytt ämne (http://www.kalimera.nu/forums/newthread.php?do=newthread&f=21)

Vi tar på semester i veckoslutet före Posidonia mässan, och har en fråga till vad vi skal göra. Vi är inte så sugna på storstads-semester, så kanske någon ö?

vi ankommer till flygfältet kring 16.30 fredag d. 2. juni, och jag måste vara på mässan vid gamla flygfältet Måndag förmiddag.

Alla (vettiga) förslag mycket välkomna. Pt. är vårt bäste förslag att åka till Egina (aegina), men det låter inte som snyggaste/mest trevliga stället i Grekland. Men då vi är förstegångs-besökare (som semester, anyways), är det lite svårt att veta vad som entligen gäller...

Så - vi ser fram till att höra från Er alla!

Hanna & Sune, Danmark

mkh
2006-06-01, 08:04
Sökt lite på GTP (båttider, finns länk här på sajten).

Ni kan åka till Tinos eller Mykonos från Rafina 19:15 med snabbfärja. Till Rafina kommer ni med buss/taxi på 30-40 min från flygplatsen. Välj ö efter vad ni är ute efter. Mykonos - strand och party,fast försäsong, Tinos - Lungt och grönt, fast ont om stränder.

Tillbaks får ni åka på söndag em/kväll. Det verkar inte gå båter tillräckligt tidigt på måndagen. Men vad jag förstått här i forumet så är det fint att bo i Rafina en natt.

Andra här skulle rekomendera fastlandet, men det vet jag inget om.
Det går att hitta massor av information här i forumet om man letar lite.
Resmålsguiderna är ochså bra.

Hoppas ni hinner läsa det här nu... och ha en bra tid i Grekland

/Marianne 12 dagar kvar

Admirala
2006-06-01, 09:12
Siden dere ikke har så mye tid, ville jeg valgt en av øyene nær Athen, der går det (hurtig)båter fra Pireus hele tiden. Spetses, for eksempel, er en fin og fredelig øy. Hydra er også fin, men her er MANGE helgeturister....

Eller dere kan komme hit til Nafplio. Nafplio er en deilig by, mange (ikke bare jeg flabb_flab ) mener den er Hellas' vakreste. Hit kommer dere med buss, eller dere tar taxi, alt etter budsjett. Taxi tar et par timer og koster ca 110 euro, og bør bestilles på forhånd. Byen ligger på Peloponnes, sørvest for Athen. Strand har vi også, tre borger og romantiske gater.

Uansett hvor dere drar bør dere ordne hotell på forhånd. I helgene fylles det fort opp av utfluktsglade Athenere.

Sune-DK
2006-06-01, 09:41
Två snabba frågor.

a) Behöver man entligen strand just nu? Är vattnet tillräckligt varmt?
b) Hur är Egina vs. Tinos och Mykonos? Är det mycket bättre att åka till dessa? Från Egina kan man nämligen åka till Athen Måndag morgon, som jag förstår det...men...

Hör av Er!

Hanna & Sune

Eirini
2006-06-01, 09:42
Hej!

Jag tycker att ni ska aka till Agistri som ligger mycket nara Aten. Det tar bara nagon timme med bat fran Pireus. Det ar en mycket fin liten o med helt fantastiskt klart vatten och fina strander. Hyr en moppe och ak runt och upptack on!

Halsningar fran Aten!

Elisabet
2006-06-01, 09:58
Behöver man entligen strand just nu? Är vattnet tillräckligt varmt?Just nu är det mellan 21 och 23 grader i de grekiska vattnen. Varmast i norr och öster.

SteffTee
2006-06-01, 12:29
[quote=Sune-DK]Hej på er, Diskutera med Kalimera - Posta nytt ämne (http://www.kalimera.nu/forums/newthread.php?do=newthread&f=21)

Vi tar på semester i veckoslutet före Posidonia mässan, och har en fråga till vad vi skal göra. Vi är inte så sugna på storstads-semester, så kanske någon ö?
Svar
Ta Hydrofoilen till Hydra. Kanonö som har den fördelen att den ligger nära Aten ...men men men... i helgen firas det långhelg i Hellas och då bör man ha lite alternativ. Ta då lokalbuss plus ev taxi till Pelleponessos och besök Naphlion eller pärlan Monemvassia längs ut i sydöst. Fel fel fel....långhelgen är nästa helg men altrnativet bjuder jag på ändå
Trevlig helg

Lissi
2006-06-01, 14:36
Jag rekommenderar också Nafplio... men på grund av den korta tiden kanske ännu bättre Varkiza, alltså söder om Aten...En pärla, lätt att ta sig till med buss (=spar tid i båda riktningarna då det bara är ca 3 mil från Aten) Där finns strand, mysiga tavernor och är en jättefin liten pärla att tillbringa ett veckoslut på!! Jag skulle INTE åka till någon ö då det "tar " för mycket av den korta tiden...

Ja nu har ni fått att fundera påAng_elx :confused: :D

Lissi - som verkligen gillar både Varkiza och Nafplio