handdator

Visa fullständig version : Ikaria med barn?


Anna N
2005-04-12, 22:47
Hej! Flygstolarna är bokade till Samos med Ikaria som mål. På har jag precis fått syn på ett par amatörvideofilmer från Ikarias stränder. Vågorna går extremt högt. Säg mig, någon som åkt dit flera gånger, är det hård vind med svall som kan sluka vilken 4-åring som helst in ett nafs för jämnan på norra Ikaria? Är Nas den enda hyfsat skyddade stranden? Blåser det lika mycket på Fourni? Finns det alternativa öar att åka till från Samos?
/Anna

xenos
2005-04-13, 06:25
Hej! Flygstolarna är bokade till Samos med Ikaria som mål. På har jag precis fått syn på ett par amatörvideofilmer från Ikarias stränder. Vågorna går extremt högt. Säg mig, någon som åkt dit flera gånger, är det hård vind med svall som kan sluka vilken 4-åring som helst in ett nafs för jämnan på norra Ikaria? Är Nas den enda hyfsat skyddade stranden? Blåser det lika mycket på Fourni? Finns det alternativa öar att åka till från Samos?
/Anna

Hej!

Vågorna kan gå höga på Ikaria, men det beror också på var på stränderna man befinner sig. Stranden närmast Armenistis är lugnast närmast byn. Var tredje dag grovt sett ligger havet helt stilla i ett par dagar. Nas är defenitivt ingen skyddad strand. Gattet utanför skapar krafiga vågor vid stenstranden.
Fourni ligger i mycket i skydd av Ikaria och inte lika utsatt för meltemin.
Jag vet inte hur många fyraåringar jag sett på Ikarias stränder, men det har varit många under nio resor dit. Öns egna barn befinner sig alltid i vattnet oavsett sjögång. Hämtas tom med upp med buss från byar inne på ön varje dag under sommaren. (Tror det är därför bussen aldrig kan passa en färja t/f Evdilos.
Har aldrig heller hört talas om att barn spolats bort, däremot tillbud bland vuxna.
Egentligen finns det inget alternativ till Ikaria om man vill komplettera Samos. Patmos, enkelt att komma till också, är en blek historia om man jämför. Men som sagt flera år sedan; man ser Ikaria från Patmos, knappt, tvärtom.
När landar ni på Samos?

Erik
Ambassadour of Ikaria

stenake
2005-04-13, 09:24
Håller med Erik. Även om det kunnat blåsa vissa dagar så har jag inte upplevt några höga vågor. Tvärtom har det oftast varit rätt lugnt vid stränderna närmast Armenistis.
Sten-Åke

Anna N
2005-04-13, 23:51
Tack för era svar, resplanerna får stå kvar. Anländer Samos på midsommarafton och blir mesta tiden (tot 2 v) på Ikaria.
Anna