handdator

Visa fullständig version : Fickpengar 2006

Eva
2006-05-31, 12:23
Hallå!
Vi funderar lite hur en ungefärlig dagsbudget bör se ut!
Följande spenderar vi i snitt per dag.
-Köper hem egen frukost
-Vatteflaska
-Solstolar
-Lunch på stranden, typ toast eller liknande
-Någon läsk och vatten på stranden
-ev. lite frukt eller gott på väg hem från stranden
-Middag på taverna, någon rätt plus tsatsiki och en öl
-ev. en eller två öl på kvällen på ngn uteservering.

Detta är en "vanlig" dag. Vi kommer såklart att ta med pengar för mer kostsamma dagar. Men detta skulle vara bra som någon slags "mall".flabb_flab

Tacksam för svar, vi kommer bo i Karpathos stad.

Cecilia
2006-05-31, 13:10
Jag tror vi budgeterade för en reskassa förra sommaren på ett snitt på cirka 500 kronor/dag, färjor inkluderat. I bland gick det över, i bland under. Och som jag minns blev det aldrig nåt problem att hålla budget.

Vi båtluffade inom Kykladerna, vet inte om det är nån större skillnad jämfört med Karpathos, men lite beror det kanske på om man mest håller till inom turistområden. Vi var mest på småöar, men även dyrare öar som Santorini.

Lycka till!

Ella
2006-05-31, 13:45
Vår budget brukar också vara runt 500 kr/dag och person, men det inkluderar boende, så om man bara ska äta och dricka för pengarna räcker säkert 500 kronor för två.

Hellen
2006-05-31, 15:40
För vår del, två vuxna och två tonåringar går det drygt 1000:-/dag, men då är båtresor och boende inkluderat i det också.
Det som till stor del skiljer vår familjs från vårt resesällskap som säkert snittar på 1500/dag är att ingen i vår familj dricker drinkar (vi håller oss till öl...)
//Helén

Eva
2006-05-31, 15:48
Oj, glömde skriva att vi åker charter, så boendet är klart!:o

Men om man snittar på en 300kr per dag kanske?!
Vi är som sagt inga storätare (eller drickare). Vi kommer nog vissa kvällar "enbart" gå ut och äta. Och vissa kvällar kommer vi nog ta några öl och "festa till det" litegrand.
När vi äter ute så är det inte trerätters, utan snarare en rätt alternativt Greksallad och tsatziki.flabb_flab

Hur funkar det med Meze?
Brukar dom ta in all mat på en gång. Eller lite i taget, och är det dyrt?

ciakoohler
2006-05-31, 16:03
500 per person o dag stämmer för oss också om vi INTE räknar bilhyra o bensin.

inkfish
2006-06-16, 15:22
Jag har precis kommit hem från Karpathos och har för en gångs skull räknat:

Med boende gjorde jag av med knappt 600 per dag.

Räknar jag bort boendet cirka 375.

Då ingår taxi till och från flygplatsen, fem dagars moppehyra, en båtutflykt, bussbiljetter 3-4 dagar, frukost hemma på balkongen men lagad lunch och middag ute, solstol 2 dagar, inga dyrare drinkar än metaxa.

Vad gäller din matfråga: titta efter pikilia på menyn, då får ni en tallrik med flera olika rätter, som en liten buffé alltså. Fråga om den är lagom för två - är den det är det en lagom middag.

Annars kan ni botanisera bland smårätterna och beställa in enbart av dem, sen äter ni det som plockmat. De kommer i den ordningen köket gör i ordning dem - om ni inte har några särskilda andra önskemål.

dimitris
2006-06-16, 15:41
Hallå!
Vi funderar lite hur en ungefärlig dagsbudget bör se ut!
Följande spenderar vi i snitt per dag.
-Köper hem egen frukost
-Vatteflaska
-Solstolar
-Lunch på stranden, typ toast eller liknande
-Någon läsk och vatten på stranden
-ev. lite frukt eller gott på väg hem från stranden
-Middag på taverna, någon rätt plus tsatsiki och en öl
-ev. en eller två öl på kvällen på ngn uteservering.

Detta är en "vanlig" dag. Vi kommer såklart att ta med pengar för mer kostsamma dagar. Men detta skulle vara bra som någon slags "mall".flabb_flab

Tacksam för svar, vi kommer bo i Karpathos stad.

Bbara En eller två öl? _B-anana

Eva
2006-06-19, 08:45
Bbara En eller två öl? _B-anana

Ang_elx Vissa dagar kan det nog bli fler!_B-anana

Gita
2006-06-19, 08:52
Vad gäller din matfråga: titta efter pikilia på menyn, då får ni en tallrik med flera olika rätter, som en liten buffé alltså. Fråga om den är lagom för två - är den det är det en lagom middag.

Annars kan ni botanisera bland smårätterna och beställa in enbart av dem, sen äter ni det som plockmat. De kommer i den ordningen köket gör i ordning dem - om ni inte har några särskilda andra önskemål.

Om den är lagom för två = då räcker det som middag för en?

Kommer du ihåg vad du fick ge för pikilia ungefär?

Ella
2006-06-19, 09:34
Vi äter sällan förrätt-huvudrätt utan brukar kombinera många smårätter med en varmrätt, eller äta enbart meze. Det är det roligaste sättet att äta, tycker jag. Middag för två med öl snittade på 25 euro vad vi än åt förra året, och smårätterna är inte dyrare än något annat. Om man tar in två meze per person plus sallad, bröd och tzatsiki räcker det gott.

På så så sätt kan man variera sin middag i det oändliga och t.ex. kombinera en souvlaki med stekt zucchini och taramosalata, eller en kyckling i citronsås med saganaki och horta.

inkfish
2006-06-19, 11:47
Om den är lagom för två = då räcker det som middag för en?

Kommer du ihåg vad du fick ge för pikilia ungefär?

Jag åt ingen pikilia den här gången. Har tidigare ätit pikilia för 3 på Orea Karpathos för 11 E om jag minns rätt - då var det pikilia utan fisk. Med fisk blir det dyrare.

Men alltså, en pikilia för 2 räcker som middag för 2. Är du ensam, fråga helt enkelt om du kan få en pikilia som är lagom för en person.

När jag åt ensam nu åt jag oftast två smårätter. Med bröd till räcker det faktiskt. En spenatpaj och en squashplättar, eller en gigantes och en saganaki. Nån gång bad jag också om en LITEN sallad till smårätterna, på bara tomat och lök.

De fixar om man bara frågar.

Gita
2006-06-19, 13:20
Nu jag förstå! Det låter som bra pris för två personer. Jag körde samma stuk med smårätter förra året på Kreta, och det var mycket trevligt. Ofta orkar man inte så mycket i värmen...

Och så blir det billigare är förrätt + varmrätt + efterätt som man ändå inte orkar äta upp...

inkfish
2006-06-19, 13:34
Förrätt/varmrätt/efterrätt är ju liksom feltänk i Grekland... Man "småäter" tills man är mätt och sen kanske det kommer in lite vattenmelon efteråt.

Det är synd att inte alla uppmärksammat hur gott det är att äta på det sättet. Jag såg flera par på senaste resan som beställde dubbel uppsättning av allt - 2 saganaki, 2 moussaka, 2 yoghurt med honung till efterätt osv. När det är så mycket mysigare att peta i 1 fat av varje... 1 saganaki, 1 kalamari, 1 xorta, 1 sallad osv. Sen kan man ju i det också inkludera en moussaka att peta i även om det står bland varmrätterna.

Gita
2006-06-19, 14:01
Men nu har vi gjort reklam för detta - kanske är det någon som läser och testar?

Om man är van vid att äta ute i Norden, så kanske kör man samma stuk när man kommer ner till Grekland?

Mina barn brukade bli så stressade när de fick stora tallrikar med varmrätt framför sig, och de blev mätta bara av att se maten! När vi började med småportioner av allt, så kände de sig glada för att de orkade göra slut på en portion av något (saganaki, calamares etc). Då behöver de inte sitta o skämmas med en massa rester på tallriken när kyparen kommer och dukar av. Och vill de ha mer av något, då tar man in ett fat till!

Och så sparar man pengar... flabb_flab

inkfish
2006-06-19, 14:36
Om man är van vid att äta ute i Norden, så kanske kör man samma stuk när man kommer ner till Grekland?

Jo, så är det naturligtvis. Och därför tycker jag det är synd att servitörerna inte lite fint försöker hjälpa gästerna till rätta. Visst, kunden har alltid rätt - men jag kan tycka att de skulle kunna fråga "vill ni pröva ett sätt att äta som är väldigt vanligt här i Grekland?"

Jag var med om ett sånt "uppvaknande" under senaste resan. Människor som gick från souvlaki till souvlaki och naturligtvis rätt snabbt tröttnade på "den tråkiga grekiska maten". Men med lite förslag och övertalning testade de bordet fullt med smårätter i stället - och blev helt lyriska! Det var jättekul att se.

Det du säger med barnen är ju ursmart. Klart det är lättare med en mindre portion - och dessutom ökar ju sannolikheten att nån av rätterna på bordet ska smaka riktigt gott, även för en liten falukorvsgom:D

Lakis
2006-06-25, 21:11
Oj det var bra budgetar ni fick upp, själv så har jag en på 150 euro per dag, men ibland får man snåla en dag för att sedan slösa dubbel nästa dag,

men vill man ha kul så kostar det :D

ciakoohler
2006-06-25, 21:17
150 € om dan ojoj

Lakis
2006-06-25, 21:26
Jag glömde tillägga att jag inte försökte skryta där eller något, mer att jag önskar att jag kunde leva billigare eftersom det tar på ekonomin sen när man kommer hem, och de 150 euros är ju då utan hotel o sånt.. :)

tack ciakohler :D

Bossew
2006-06-26, 08:17
Med knappa 2 veckor kvar av min luff ligger mitt snitt just nu pa 38,5 euro/dag inklusive allt. Detta ar lite mindre an vanligt men sa har jag inte besokt fullt lika manga oar denna gang.

bosse

inkfish
2006-06-26, 09:43
Med knappa 2 veckor kvar av min luff ligger mitt snitt just nu pa 38,5 euro/dag inklusive allt.

Du måste bo väldigt billigt, äta väldigt lite och inte dricka annat än vatten:eek: ;)

Alexandra
2006-06-26, 09:51
Vi kom hem precis och vi snittade runt 150 Euro ungefär per dag. I det ingick allt. Vet inte vad som hände då vi klarade oss på runt 100 Euro förra året, kanske vi bodde lite dyrare i år...

/Alexandra

Elisabet
2006-06-26, 10:03
Du måste bo väldigt billigt, äta väldigt lite och inte dricka annat än vatten:eek: ;)Med tanke på att det finns andra längre upp bland inläggen som förbrukat ca 250 kr per dag och person inkl allt, så är ju 38,5 € en ganska rimlig summa för en ensamresenär. Om man inte är intresserad av fordon, solstolar, att köpa en massa saker, inte orkar mer än ett lagat mål mat per dag och inte dricker en massa drinkar mer än på balkongen, hålls kostnaderna nere avsevärt.

Det som drar upp kostnaderna i längden är ju youghurt och juice. Och organiserade utflykter.

Eva L
2006-06-26, 10:04
Oh herregud så billigt. Mitt boende kostade 20, 25 och 30 euro beroende på ö. Färskpressad apelsinjuice 3, frappe har jag glömt hur mycket middagen mellan 8-15 och lunchen 5-10. Sen allt det andra cappucino, grekiskt kaffe, vitt vin ibland mellan måltiderna, körsbären och persikorna från fruktaffären, vattnet när det inte fanns tappställe, sodavatten till camparin någon liten ouzo ibland, metaxa till kvällskaffet, yoghurt och honung. Hur mycket det handlar om vet jag inte men ett snabbt överslag säger minst 70 euro.

Eva

inkfish
2006-06-26, 10:34
Med tanke på att det finns andra längre upp bland inläggen som förbrukat ca 250 kr per dag och person inkl allt, så är ju 38,5 € en ganska rimlig summa för en ensamresenär.

Men jag utgår inte från vare sig nåt slag rimlighet eller genomsnitt, jag utgår från mig själv.;) Och jag hamnade alltså på Bosses kostnad när jag räknar bort boendet. (inlägg #16)

Jag köper inte juice, äter yoghurt för 3 kr per dag och åkte på en båtutflykt (Olymbos)

Eva L
2006-06-26, 11:52
Jag utgår helt från mina egna vanor och önskemål men för 38 euro skulle jag svälta ihjäl. Nu gillar jag att äta regelbundet och promenerar ganska mycket på dagarna så det går åt en del energi. Halva nöjet med Grekland är att sitta på en liten taverna med god mat, helst vid stranden där det nästan går att doppa tårna i havet. Gillar även att sitta med en frappe och njuta av folklivet vare sig det är hamnpromenaden i Pythagorion eller torget på Fourni. Ta en liten ouzo främst för all goda tillbehör eller bara ett glas vitt. Sen vill jag bo fräscht och rent med varmt vatten i duschen och balkong gärna med havsutsikt men även blicken över en fin trädgård duger. Boendet blir en ganska stor dagspost för ensamresenären som gör att det går lite mer pengar varje dag.

Eva

Elisabet
2006-06-26, 12:59
Men jag utgår inte från vare sig nåt slag rimlighet eller genomsnitt, jag utgår från mig själv.;) Och jag hamnade alltså på Bosses kostnad när jag räknar bort boendet. (inlägg #16)

Jag köper inte juice, äter yoghurt för 3 kr per dag och åkte på en båtutflykt (Olymbos)
Jag utgår helt från mina egna vanor och önskemål men för 38 euro skulle jag svälta ihjäl. Nu gillar jag att äta regelbundet och promenerar ganska mycket på dagarna så det går åt en del energi. Halva nöjet med Grekland är att sitta på en liten taverna med god mat, helst vid stranden där det nästan går att doppa tårna i havet. Gillar även att sitta med en frappe och njuta av folklivet vare sig det är hamnpromenaden i Pythagorion eller torget på Fourni. Ta en liten ouzo främst för all goda tillbehör eller bara ett glas vitt. Sen vill jag bo fräscht och rent med varmt vatten i duschen och balkong gärna med havsutsikt men även blicken över en fin trädgård duger. Boendet blir en ganska stor dagspost för ensamresenären som gör att det går lite mer pengar varje dag.Jag menade inte på något sätt att argumentera emot er. Hoppas inte ni tog det så! Det enda jag ville påpeka är att jag tror inte att 38,5 € per dag behöver betyda varken att Bosse äter lite eller bara dricker vatten.

Att han bor enkelt och inte bryr sig om utsikt från balkongen vet jag. Det håller nere kostnaden ganska mycket. Han hyr inte fordon (en moppe i 5 dgr drar väl upp dagskostnaden för en tvåveckorsresa med 4€ eller nåt sånt) och en enkel lunch på taverna går säkert på minst 2-3 € mer per dag jämfört med att köpa egen "utflyktsmat". Kaffe och andra drycker mellan måltiderna blir fort flera € per dag. Alla tycker ju inte att det är just det som är halva nöjet med en resa. Det är billigt att resa även om man unnar sig det man vill utan att snåla, om man tillhör dem som inte har kostsamma "nöjen" på resan.

inkfish
2006-06-26, 21:53
Och jag menade verkligen inte att argumentera emot Bosse heller, jag är bara imponerad över att det går att resa så billigt!

Eva L
2006-06-27, 05:29
Och jag menade verkligen inte att argumentera emot Bosse heller, jag är bara imponerad över att det går att resa så billigt!

Jag argumnetrade inte heller mot Bosse men för mig skulle det inte vara semester att leva så spartanskt men mager skulle man nog bli. Jag lever inget lyxliv under semestern men unnar mig det jag vill ha och gillar och planerar resans längd utifrån min kassa. Jag tror inte att någon med några som helst anspråk på boende eller mat ska planera för en budget på 40 euro om dagen om boendet inte redan ingår i resan. På Samos kostar en enkel liten Briam 5 euro och sen tillkommer vatten eller annan dryck och bröd så vips kostar den allra enklaste lilla lunch 7-8 euro.

Eva

Elisabet
2006-06-27, 08:15
för mig skulle det inte vara semester att leva så spartansktMin poäng är alltså att jag är övertygad om att Bosse inte tycker att han lever spartanskt och att hans livsstil under resan är semester för honom! Jag är också säker på att han unnar sig det han vill ha.

Exemplet med briam är ett bra exempel på precis det jag menade - att även den enklaste tavernalunch blir betydligt dyrare än mat som man köper i affären och lägger i sin rygga på morgonen. Själv skulle jag aldrig orka äta briam eller annan lagad mat till lunch och att sitta på taverna flera gånger per dag tycker jag är enformigt. Titta på folk har jag aldrig haft behov av, och sådana dagar skulle sannerligen inte vara semester för mig.

Eva L
2006-06-27, 09:54
Jag pratar inte om vad Bosse tycker utan om vad jag tycker och vill även ge en vink till den som eventuellt funderar på sin första Greklandsresa om vilka kostnaderna kan bli. Jag gillar riktig mat och föredrar defintivt en lagad rätt framför något som går att stoppa i ryggsäcken men jag vet att andra kan gilla något annat.

Alla mina boenden under resan var väldigt prisvärda och höll mer än förväntad standard och alla rum hade varmt vatten, balkong eller stor uteplats, vattenkokare etc. På Patmos garden som var det dyraste betalade jag 30 euro för ett fint rum med stort badrum, kyl, köksinredning med både spisplattor och ugn, AC som dock inte behövdes i början av juni. Hotellet hade den vackraste och mest välskötta trädgård jag sett i Grekland och en stor fin swimmingpool. Ägaren hämtade och lämnade vid färjan och hela familjen är mycket trevliga. På Samos betalade jag 20 euro och på Fourni 25 euro.

Eva

Mats Fredsson
2006-06-27, 10:23
Då får väl jag bidra med våra kostnader... Nu har vi inte varit på Karpatos(det var dit du skulle..?) men... vi har varit på Leros, Patmos,Lipsi.
Vi har betalat mellan 30-35 EUR för studio med A/C, maten har kostat runt 15 EUR för båda, med vin o tsatziki( ett måste..)
Så, med frukost, glass o vatten, lite frukt...kort sagt vad som går åt, så blir det runt 60 EUR per dag för oss båda.
Jo, en scooter måste man också ha! Kostar runt 10-12 EUR...

Då hamnar vi runt 75 EUR per dag, och då snålar vi inte... För det vill man ju inte göra, när man väl kommit iväg.... :D
,Mats

ricky
2006-06-27, 11:14
:) Jag är både förvånad och imponerad av era budgetar!

Själv ser en vanlig dag ut ungerfär såhär:
Gratis frukost på hotellet. sen ut på äventyr. Juice o cappucino 8€. knallar vidare...Mythos 5€....solstolar 5€.......Mythos5€.....lunch 25€.....shopping
5-50€??? Mythos för mig (här brukar det bli vatten för sambonAng_elx )4€...hem till hotellet...handlar hem lite varor5-10€.....ZZZZZZZ....taxi 5€...middag 35€.....promenad...dryck typ vin,vatten eller drink 15€....promenad hemZZZZZZZZZ.

Har vi varit på stranden ena dagen så blir det någon utflykt nästa dag!bye_bye

inkfish
2006-06-27, 11:37
Jag sitter gärna taverna under lunchen, det är ett sätt att få behaglig svalka ett tag, sitta och drömglo ut över havet eller bergen, peta i god mat och läsa några sidor.

Min luncher gick nog på allt mellan 7 och 11 euro, beroende på vad jag åt. Undantag gyroslunch, gyro kostade 1.70 och en öl 2.

Mina middagar landade runt 10.

Det är egentligen bara en sak jag bara inte unnar mig i Grekland och det är färskpressad apelsinjuice. Gudomligt gott men så mycket pengar betalar jag bara inte.

Däremot kan jag hälla i mig nästan obegränsat antal frappe (2 E) under en dag.

Mats Fredsson
2006-06-27, 11:40
Oj! Hur hinner ni bara göra av med så mycket...;)

Tycker vi ändå kostar på oss mycket...men.
Frukosten är ju inte dyr, kostar väl 3 för oss båda.. och sen scootrar man ner till någon lämplig vik och snorklar, har med vatten och frukt, ibland blir det glass, men... det blir inte många spänn.

Oftast äter vi ingen mat mitt på da'n, det är för varmt och man är inte hungrig efter all frukt.. så det blir mat framåt kvällen.

Leros är iofs billigt, troligen på grund av att det inte är en utpräglad turistö. jag tror det dyraste vi ätit kostade runt 17-18 EUR, med dricka, men oftast kostar det mindre..
Man blir lätt "stamkund" på restauranter, är man tillbaka andra gången, så prutar de... "Ah, det bjuder vi på" "Vill ni inte ha en drink, på huset?"
Och sen när notan ska göras upp, så rundar de neråt.. Så, då får man lägga till lite extra tip..:o

Och det är klart, det blir väl nån liten öl eller Irish på kvällskanten, men det är också billigt..( prisvärt!)
_B-anana

Eva L
2006-06-27, 11:59
Priset på färskpressad apelsinjuice var på Samos. Det var billigare på Fourni men exakt pris minns jag inte. Hutlöst dyrt men jag kan bara inte låta bli. Då hoppar jag hellre över retsinan om jag måste välja.

Noterade som jag kanske skrivit i ett annat inlägg att maten var dyrast på Samos, lite billigare på Patmos och kanske ännu något billigare på Fourni.
En liten yoghurt Total är dyrare på både Samos och Patmos än vad den kostar på vår centrala ICA-butik som har en del grekiska produkter. Frukt är också extremt dyrt och fetaosten kostar som här hemma. Måste vara svårt för grekiska barnfamiljer att klara hushållssbudgeten.

Eva

Elisabet
2006-06-27, 12:20
Oj! Hur hinner ni bara göra av med så mycket...;) Ja, och ORKAR???

Uppenbarligen och iofs föga förvånande är lunchvanorna och övrigt tavernasittande avgörande för dagskassan. Helt klart är det inte heller ovanligt med en förbrukning på ett genomsnitt under 40€ per dag och person inklusive allt (utom själva resan). Barnfamiljerna som skrev i början av tråden hade lägre kostnader, men till det bidrar nog framförallt boendekostnaden eftersom de är flera.

En picnic, oavsett var, är för övrigt bland det bästa jag vet. Och OJ så mycket gott man kan äta!

Eva
2006-06-27, 12:33
Då låter det som att man kommer klara sig bra på 350 kr pp och dag i snitt! :)
Vad kostar solstolarna?
23 dagar kvar till Karpathos..._B-anana

inkfish
2006-06-27, 12:44
Solstolar: 5-6 E för två på stenstranden i Ammopi och i Apella. I övrigt vet jag inte priserna.

inkfish
2006-06-27, 12:47
Får man migrän utan babymatning, alltså mat var fjärde timme, är valet lätt;)

Jag betalar hellre för god tavernamat än släpar picknick i en kylväska på moppe, faktiskt. Ryggsäcken är fullpackad redan utan mat, där går bara frukt och vatten i.

Och äter man tavernalunch hinner man dessutom med fler goda rätter under en resa:o. En greksallad med ytterligare nåt litet fat till eller en vällagad omelett med bröd är underbar lunch.

inkfish
2006-06-27, 20:04
Den del av tråden som handlade om solstolar m m är flyttad till Kafé Kalimera.

inkfish/moderator

Bossew
2006-06-30, 08:36
Att han bor enkelt och inte bryr sig om utsikt från balkongen vet jag. Det håller nere kostnaden ganska mycket. Han hyr inte fordon och en enkel lunch på taverna går säkert på minst 2-3 € mer per dag jämfört med att köpa egen "utflyktsmat". Kaffe och andra drycker mellan måltiderna blir fort flera € per dag. Alla tycker ju inte att det är just det som är halva nöjet med en resa. Det är billigt att resa även om man unnar sig det man vill utan att snåla, om man tillhör dem som inte har kostsamma "nöjen" på resan.

Hygglig sammanfattning :)

Att mina kostnader ar ganska laga beror pa billigt (15-20) men absolut bra boende (aterkommer ju ofta till samma stallen och har da allt prutat och klart via sms eller mail). Inga solstolar da jag helt enkelt inte gillar det. Frukost och lunch fixar jag alltid sjalv men middag ater jag ute nastan varje dag. Inga mopeder eller bilar, bara vandringar och buss. I ar har jag ocksa legat still pa oarna langre an jag brukar samt lagat nagra fler middagar sjalv sa darfor ligger jag nagot lagre an tidigare.

Som vanligt reser jag pa ett satt som gor mej lycklig aven om det sattet att resa sakert inte skulle gora alla andra lyckliga :)

bosse

Hellen
2006-06-30, 11:01
Vi reser på liknande sätt Bosse, man kan hitta mycket bra billigt boende, speciellt som återvändande gäst. Vi prioriterar inte havsutsikt, stort rum osv. Finns det är det naturligtvis ett plus.
När våra barn var yngre och behövde lägga sig tidigare än oss vuxna prioriterade vi boendet, mer tid skulle ju då tillbringas på balkongen/terassen och rummet.

Tyvärr (för ungdomarna) så får de själva hushålla med sin reskassa till glass, godis, läsk, åka hamburgare eller vad det nu kan vara.
Det kan annars bli en mycket stor utgift av den totala reskassan.
Det viktigaste av allt är ju ändå att man själv upplever att det är bra!_B-anana

// Helén

Sandroow
2006-06-30, 12:18
Man kan ju dra en slutsats efter alla dessa inlägg om fickpengar, alla väljer själv, efter egen plånbok och eget tycke och smak.
Jag tycker inte man kan säga att något är bättre eller sämre än annat.
Men jag måste säga att tipset om att istället beställa in meze var bra. Är ingen van grekland resenär ännu, men det låter helt underbart att äta olika smårätter.
flabb_flab

Eva L
2006-06-30, 22:17
Det är oftast så greker gör själva fast de nöjer sig inte med bara smårätterna utan beställer även in ett antal huvudrätter som alla delar på. :)

Beträffande boende så har jag trots att jag prioriterar mitt boende aldrig betalat mer än 30 euro per natt och då bodde jag riktigt lyxigt. Billigast i år 20euro på Samos och även då hade jag alltid varmt vatten i duschen, balkong och daglig städning. Stort rum på Fourni med fin balkong och havsutsikt 25 euro. Vet personer som bodde betydligt sämre och ändå kostade rummen 20 euro för en person. Så bra standard är inte alltid dyrt.

Eva

malou
2006-07-04, 19:39
Som vanligt reser jag pa ett satt som gor mej lycklig aven om det sattet att resa sakert inte skulle gora alla andra lyckliga :)

bosse[/quote]

bye_bye Mvh

ragnhild
2006-07-05, 09:56
Jeg slutter aldri å undres over hvor lite penger det er mulig å bruke på en ferie. Jeg har lest innleggene med stooore øyne.
Og hvordan er det mulig å vite eksakt hva alt koster?

Elisabet
2006-07-05, 10:12
Jeg slutter aldri å undres over hvor lite penger det er mulig å bruke på en ferie. Jeg har lest innleggene med stooore øyne.Och jag tänker precis tvärtom: har svårt att fatta hur folk kan göra av med så mycket pengar och vad de egentligen lägger dem på flabb_flab
Og hvordan er det mulig å vite eksakt hva alt koster?I efterhand menar du? Jag skriver upp alla utgifter jag haft i "dagboken". Det gör jag varje kväll, det är en självklar ceremoni för mig och går av bara farten.

Klick
2006-07-05, 11:07
Nu har jag gjort så att jag har sedan flera år börjat att spara 1-kronor och 50-öringar i en burk som jag sedan växlar in. Har dessa med mig till just mat. Svårt att säga hur mycket jag har med mig. Jag brukar aldrig ha med mig mindre än 3000 kr. Nu skall jag i och för sig bo på hotell med frukost så den kostnaden har jag inte.

ragnhild
2006-07-05, 11:35
Hvor lenge er du borte da?

Peter
2006-07-05, 14:38
Var och en ska ju resa och leva på det sätt som den trivs med. Slösa eller spara efter bästa förmåga. Jag har aldrig haft koll på vad saker kostat under mina ca 35 resor till Grekland. Däremot har jag tittat på hur mycket jag gjort av med när jag kommit hem. Under de första 15 - 20 resorna var det ju larvigt så billigt det var att vistas i Grekland. Men de senaste 8 - 10 åren har kostnaderna ökat. Rätt mycket egentligen, men ändå så upplever inte jag Grekland som speciellt dyrt. Maten på Tavernan och boendet är fortfarande väldigt billigt.

De senaste åren har jag konstaterat att jag gjort av med ung. 60 € per dag inkl. boende, färjor och lite moppehyra. (Biljetten ner ligger utanför.) Och då har jag rest ensam. Fast jag har lite kontakter på boendesidan som gör boendet lite billigare... Jag spelar inte Greve men missunnar mig heller inte en öl, glass, pistagenöt eller Loukoumades om jag känner för det. Men utan mina kontakter på boendesidan hade jag kanske fått lägga på 5 - 10 € per dag. Reser man två skulle jag säga att budgeten på 60 € kanske kan minskas med 5 - 10 € eftersom man "delar" på boendekostnaden.

Men visst, vill man bo flott får man betala för det! Men man kan fortfarande resa med låg budget i Grekland om man vill. Det har ju Bosse W visat. Det är ju upp till var och en vilken standard man vill ha på boendet och vad man vill äta.

Jag skulle tro att jag är en "normalluffare" som de flesta. Så en budget på 55 - 65 € per dag bör passa de flesta. Tror jag...Ang_elx flabb_flab

Peter

Eva L
2006-07-05, 14:47
Peters beräkningar stämmer nog ganska bra. Jag gjorde av med något mer men då hade jag två snabbåtsresor och en färja på 14 dagar. Däremot tyckte jag att priserna varierade mycket mellan öarna inte så att jag kan ge konkreta exempel men luncherna och middagarna på Samos var nästan alltid några euro dyrare än på Patmos och Fourni som var billigast.

Eva

ricky
2006-07-05, 16:01
Jeg slutter aldri å undres over hvor lite penger det er mulig å bruke på en ferie. Jeg har lest innleggene med stooore øyne.
Og hvordan er det mulig å vite eksakt hva alt koster?

:eek: Håller med! Jag begriper inte ens att folk kan överleva med den budgeten??

För mig är det ingen semester om jag ska behöva leta priser och inte kunna unna mig en god middag!

Är jag på semester tre veckor om året, så vad spelar det för roll om jag ger 2,10€ eller 3,50€ för en öl?

Jag tror iofs. att om man luffar och är ute i en eller två månader så har man nog möjlighet att krympa dagskassan.

Har full respekt och förståelse för barnfamiljer och fattiga som kanske behöver tänka på priserna för att inte spräcka budgeten. Men vissa här på forumet tycker jag verkar direkt snålaAng_elx

inkfish
2006-07-05, 16:04
:eek:För mig är det ingen semester om jag ska behöva leta priser och inte kunna unna mig en god middag!

Fast det är ju inte det det handlar om. Bosse som är den som lever billigast i den här tråden snålar ju inte, han semestrar ju som HAN vill. Och han lägger säkert inte mer tid än du på att leta priser.

ricky
2006-07-05, 16:22
Fast det är ju inte det det handlar om. Bosse som är den som lever billigast i den här tråden snålar ju inte, han semestrar ju som HAN vill. Och han lägger säkert inte mer tid än du på att leta priser.

Har aldrig påstått att Bosse jagar priser:)

Det är inte bara i den här tråden som det diskuteras priser hej vilt.

Jag kan själv leta priser! Ett exempel är Bacardi breezer, dom kollar jag noga upp vad dom kostar eftersom jag klämmer tjogvis med sådana på en vecka:p Nu när jag var i Fira, så tog affären vid hotellet 3€ medans den större affären några hundra meter längre bort tog 1,70€

Men jag skulle aldrig få för mig att säga: oohh vilken mysig restaurang, synd att det kostar 5€ mer att äta här!

Vissa kan skriva: En middag kostade 7€ så jag åt bröd och tomater på balkongen istället!

Om man inte har dålig ekonomi så är det snålhet i mina ögon!bye_bye

Elisabet
2006-07-05, 18:39
Vissa kan skriva: En middag kostade 7€ så jag åt bröd och tomater på balkongen istället!

Om man inte har dålig ekonomi så är det snålhet i mina ögon!bye_bye Inte för att jag läser alla inlägg, men jag har då inte sett nån skriva så, inte ens i närheten! Möjligen kan någon av barnfamiljerna ha uttryckt att de sparar pengar på att laga mat själva ibland, fast jag har även sett någon säga att de gör det för att de tycker det är roligt och VILL göra det på sin semester, något som jag respekterar även om jag iofs inte förstår att någon kan vilja det ;)

Flera med mig har sagt att de inte orkar äta lagad mat två gånger per dag. Jag fattar inte hur andra orkar det i värmen, men respekterar att de gör det.

Ytterligare några har sagt att de till exempel inte är intresserade av att hyra fordon eller att sitta på taverna flera gånger per dag, oavsett om det gäller kaffe, öl, drink eller mat. Själv blir jag fruktasvärt uttråkad av att sitta på taverna "stup i kvarten". Jag gillar att äta på stranden eller på någon annan vacker plats i det fria och jag tycker det är roligt att göra i ordning picnic, det blir god och varierad mat, och jag tycker inte det är besvärligt att bära den.

När jag handlar till min picnic funderar jag aldrig över vad det jag vill ha kostar, utan jag tar det jag vill äta o dricka. Däremot håller jag efteråt reda på vad det kostade, och jag vet att det för det mesta blir ganska mycket billigare än att äta lunch på taverna. Men ORSAKEN till att jag gör det, har inget med pengar att göra - lunchen i det fria är tvärtom något av det bästa med semestern för mig!

För övrigt känner jag människor som inte för sitt liv vill ha rum med havsutsikt! De kan mycket väl tänka sig att betala extra för att slippa det, eftersom de har nog av den varan hemma, och vill i stället ha en livlig gata nedanför balkongen. Det är deras sätt att känna att de är på semester.

Om de skulle betala extra för det, skulle jag inte kalla dem slösaktiga. Det vore lika oförskämt som det är att säga att andra är snåla för att de väljer att leva som de vill på semestern.

Eva L
2006-07-05, 20:09
Alla handlar väl utifrån sin egen ekonomi, intressen och förutsättningar. Jag skulle aldrig drömma om att snåla på semestern men vill inte spendera hela min semesterbudget i Grekland eftersom jag även åker utomlands under vintern. I år blir det Sydamerika igen så kassan ska fördelas. För dom gissningsvis 70-80 euro eller kanske lite mer jag spenderade om dagen under årets greklandsresa så levde jag ganska gott, bodde perfekt och njöt av livet.

Eva

Elisabet
2006-07-05, 20:14
och njöt av livetMm, det är ju det det handlar om! Om det finns nån som inte njuter så använder den sin tid och sina pengar på ett sätt som är synnerligen svårt att förstå :cool:

Ottis
2006-07-19, 23:15
Nyss hemkomna från Leros tycker vi att budgeten höll sig på en rimlig nivå.....flabb_flab

För två personer:
Boendet 35 euro/dygn för en studio med ac, vilket behövdes, för det var verkligen varmt! __D
Skoterhyra 10 euro/dygn.
Köpte "hem" sexpack 1,5 l vattenflaskor för 2 euro. Räckte några dar...
Frukost med youghurt o nybakat bröd o div pålägg ca 4 euro/dag (blev bröd över att mata fiskarna med... *s*)
Frukt o glass på stranden ca 5 euro/dag....
God mat i massor för högst 30 euro, billigaste måltiden var 12 euro...med dricka...
Frappen kostade 1,80 o Mythos likaså... En flaska Meltemi vitt vin 7 euro...
Lite grovt räknat gick det åt ca 90 euro för två pers/dag, med boende!Helt ok!flabb_flab

En annan sak att påpeka: passa på att göra en manikyr... kostade 15 euro o fötterna blev som på en bebis...:)
Hårklipp lika billigt!!!

O bussresan från Piraeus till Athens flygplats 3,20 euro/pers.... Lätt att hitta busshållplatsen så ta bussen istället för dyr taxi! Tog 1h 20 min...

Nu är det bara att börja spara ihop till nästa års resa.... Vart? Leros såklart!!!_B-anana _B-anana _B-anana

SteffTee
2006-07-20, 13:03
Är fruktansvärt dålig på budgetar. Inte att försöka få ihop en innan resan, det går nog bra... men sen att försöka hålla sig till den! Det spricker alltid?

Så de senaste åren har jag struntat i budget; ätit gott, druckit ännu godare och mer. Hyrt moppe vid behov. Åkt på örundtur med båt. Struntat i strandstol för det tycker jag inte om. Betalat med kort när det har gått. Tagit ut kontanter ur automaten och sedan vid hemkomsten konstaterat att det återigen blivit dyrare än jag har råd med. Suck
Bara att spara till nästa resa med minus i kassaboken redan från början, men hur det än går till så brukar det alltid lösa sig

Yamas

ragnhild
2006-07-20, 22:26
Nå har jeg lest hele tråden og et lys har gått opp for meg!
Nå skjønner jeg at disse ungdommene som min mann og jeg møter i Hellas er oppdratt til å ikke bruke penger på å kose seg.
De lager seg suppe i en kopp og bruker hele feriekassen på alkohol slik at de kan lage kvalme på en måte som får voksne skandinavier til å skamme seg.
I mange år har vi observert dette fenomenet og vi har undret oss over det. Nå skjønner jeg.
De er oppdratt til å spare og til å regne på hvert øre. De er ikke oppdratt til
å søke informasjon om landet de besøker. De er kun ute etter å bruke minst mulig penger.

Eva L
2006-07-21, 06:59
Nå har jeg lest hele tråden og et lys har gått opp for meg!
Nå skjønner jeg at disse ungdommene som min mann og jeg møter i Hellas er oppdratt til å ikke bruke penger på å kose seg.
De lager seg suppe i en kopp og bruker hele feriekassen på alkohol slik at de kan lage kvalme på en måte som får voksne skandinavier til å skamme seg.

Du må vara mer kvicktänkt än mig men var i tråden har några ungdomar skrivit om sin budget och sina vanor i Grekland. Jag såg inga fulla ungdomar överhuvudtaget under sommarens resa utan enbart några medelålders skandinaviska damer som roade sig med att fira en kväll. De ungdomar jag mötte reste antingen med sina föräldrar eller var ö-luffande studenter som var ute efter sol och avkoppling.

Eva

ragnhild
2006-07-21, 07:36
Det jeg mener er at disse ungdommene jeg beskriver må være oppdratt av disse lavbudsjett-jegerne som har vært inne på tråden.
Mere opptatt av hva ting koster enn av kultur og nytelse.

Ella
2006-07-21, 07:44
Vi båtluffade varje år som fattiga studenter, och då fick man vända på varenda krona och var extremt fixerad av vad saker kostade. Det är väl inte så konstigt? Och ett par gånger åt vi spagetti och tomatsås på rummet för att kunna kosta på oss några drinkar i stan på kvällen. Inte njöt vi mindre av den grekiska kulturen för det.

Eva L
2006-07-21, 07:45
Varför skulle ungdomar till lågbudgetresenärer dricka mer alkohol än andra kanske är det istället så att ungdomar i familjer, som reser ofta tack vare sitt ekonomiska sinnelag, har sett mer av värden, fått ett större intresse för andra kulturer och vänner i många länder. Jag tycker att du Ragnhild är rätt omedveten om du tror att alla familjers ekonomi är så bra att de inte behöver överväga sina inköp. Många människor i Sverige och då tänker jag speciellt på ensamstående mammor har överhuvudtaget inte råd att åka på semester och jag känner människor som arbetar extra för att få chansen till en utlandsresa.

Eva

Joppan
2006-07-21, 07:45
Har suttit och funderat på vad alla har skrivit ang fickpengarna under semestern. Jag började räkna efter och jag "höftade" på att det kanske går ca 80 - 85 euro/dag för 4 pers (förutom om man hyr bil och åker t.ex till vattenlandet för då blir det ju lite mer naturligtvis) och då inkluderar det:

(Brödet på morgonen hos bagaren kan man inte räkna för det är småkrafs.)

*Lunch med 2 stora öl och 4 drickor till ungarna
*Ev någon glass, dricka
*Någon extra öl i baren under eftermiddagen
*Solstolar
*Middag (4 varmrätter) vin, 4 läsk
*Drink efter maten
*Lite minigolf kanske
*Lite gott från affären med div blött kanske

Hörde om en familj på 2 vuxna och 3 barn som var på Mallis för några år sedan och dom betalade sällan under 1000:- (sv. kr) för varje middag :eek:

Tror att jag skulle bryta mitt löfte om att inte stå vid spisen under min utlandsvistelse då !!

/Joppan

Eva L
2006-07-21, 07:49
Har suttit och funderat på vad alla har skrivit ang fickpengarna under semestern. Jag började räkna efter och jag "höftade" på att det kanske går ca 80 - 85 euro/dag för 4 pers (förutom om man hyr bil och åker t.ex till vattenlandet för då blir det ju lite mer naturligtvis) och då inkluderar det:
/Joppan

Oj jag får nog återuppta resandet till Kreta igen;) Utan att slösa gjorde jag av med så mycket pengar eller mer per bara på lilla mig. Men du räknar kanske inte kostnaderna för boendet?

Eva

Joppan
2006-07-21, 07:56
Självklart inget boende med i detta BARA DET ROLIGA!!

Har ju inte börjat resa med stol förrän i fjol, har alltid tagit charter :o

Men inkl. boendet och där vi bodde i fjol t.ex så blev det kankse ca 145 euro.
Joppan

Oj jag får nog återuppta resandet till Kreta igen;) Utan att slösa gjorde jag av med så mycket pengar eller mer per bara på lilla mig. Men du räknar kanske inte kostnaderna för boendet?

Eva

Elisabet
2006-07-21, 08:28
Det jeg mener er at disse ungdommene jeg beskriver må være oppdratt av disse lavbudsjett-jegerne som har vært inne på tråden.Du säger att du har läst hela tråden Ragnhild, men du verkar helt ha missat poängen med flera inlägg. Att man förbrukar lite pengar betyder inte alls men nödvändighet att man är en lavbudsjett-jegere, utan tvärtom för de flesta att man gör sin semester till precis det man vill ha den och att det inte kostar mer.

Att se ned på dem som av olika anledningar inte kan eller vill spendera mer på semestern tycker jag är ett väldigt trist sätt att döma andra på.

Och de där undomarna du pratar om - om de nu finns, vad vet du om vad de kan och upplever av grekisk kultur och nytelse? Varför skulle det för övrigt vara bättre att uppleva grekisk kultur på sin greklandsresa, än att använda den till annat?

Nej, res på ditt sätt och låt andra resa på sitt utan att nedvärdera dem!

inha
2006-07-23, 19:55
Har suttit och funderat på vad alla har skrivit ang fickpengarna under semestern. Jag började räkna efter och jag "höftade" på att det kanske går ca 80 - 85 euro/dag för 4 pers (förutom om man hyr bil och åker t.ex till vattenlandet för då blir det ju lite mer naturligtvis)

Jag har också frågat en del om fickpengar här på forumet och de svar jag fick var att man skulle räkna med ungefär 100 euro per dag och per person om man nu skulle båtluffa. Men om man bara åker charter kan jag nog tänka mig att det blir mindre per dag och person. Eller har jag missförstått summan?

Lodenskan
2006-07-24, 14:03
Snart dax för Kreta. Var inte i Grekland förra året men...
Jag tycker att det är för jäkla dyrt i Grekland, iallafall om man åker under högsäsong som vi.
Mat (även enkel sådan) kostar ju lika mkt el mer som i Sverige på ex Harrys el liknande som serverar vällagade pubrätter. Öl kostar som i Sverige... el mer.
Glassar likaså till barnen.
Även om man älskar Grekland måste man ju kunna se det som inte är bra och genom dessa priser tappar Grekland så klart resenärer till Thailand, Bulgarien, Turkiet...
Det är synd...
Vi är 2 vuxna o 3 ungar och får räkna med MINST lika mkt i mat/öl/glasspengar som själva resan kostar!

Jaja, nu är pengarna insparade och det ska bli värt varenda öre...
Krambye_bye

Joppan
2006-07-24, 14:17
Har aldrig betalat samma pris på ölen i Grekland som i Sverige :confused:
Det mesta man har betalat för en öl är nog max 2,50 -3,00 euro,
hemma kostar dom ju 45-55:-, var har du varit måntro :confused:

När det gäller maten så kan jag hålla med om att t.ex vanlig pizza (från pizzeria) kostar som hemma och nästan mer men sen vet jag inte om jag håller med hela vägen.....?

/Joppan

Cecilia
2006-07-24, 14:28
Jag har också frågat en del om fickpengar här på forumet och de svar jag fick var att man skulle räkna med ungefär 100 euro per dag och per person om man nu skulle båtluffa. Men om man bara åker charter kan jag nog tänka mig att det blir mindre per dag och person. Eller har jag missförstått summan?

100 euro per dag och per person tror jag definitivt är för saftigt beräknat. Jag har för mig att Alexandra skrev att det blev över 100 euro per dag, men att det inte var per person, utan för TVÅ pers! Tror att vi också budgeterade för cirka 100 euro, dvs 1000 kronor per dag, för oss två (alltså 500 kronor per skalle).
I den totalsumman, 100 euro per dag ingick både boende, mat, dryck, ev hyra av vespa etc samt färjebiljetter.

- Cecilia

gianlucca
2006-07-24, 14:40
vi var två vuxna och ett barn(7år) nu i somras....och vår budget på 1000kr/dag klarade vi galant.....visst...ungen fick ju vara utan glass och läsk...och inte mycket mat fick han heller....men herregud....det kan han ju dricka hemma.....:)...nejdå....vi levde väl under två veckor på 1000kr/dag!
vissa dagar gjorde vi frukost hemma men alla andra måltider åt vi ute...men sen är det ju vilken tid man åker...vi åkte i början på juni,lite skillnad på rumspriserna mitt i sommaren ju:)

inkfish
2006-07-24, 14:49
Jag känner inte heller igen 100 per dag för en person. :confused:

Själv gjorde jag av med knappt 600 kr per dag om man räknar in boendet under senaste resan. Räknar jag bort boendet cirka 375.

CamillaN
2006-07-24, 14:57
Har aldrig betalat samma pris på ölen i Grekland som i Sverige :confused: Det mesta man har betalat för en öl är nog max 2,50 -3,00 euro, hemma kostar dom ju 45-55:-, var har du varit måntro :confused:
/Joppan

För några år sedan gav vi ca 56 kr för en LITEN öl i Venetsianska hamnen på Mykonos. Nog för att man vet att det är dyrare där men då blev vi :eek: :eek: :eek:

muffins
2006-07-24, 16:09
Jag förstår inte varför folk blir förvånade över de grekiska priserna. Visst är det billigare i Bulgarien ( fast min vän som är där just nu tyckte inte det ) men inte har de samma utgifter som lön, eller hyra som en affärs/kafe mm ägare har i Grekland.
Priserna i Grekland kan inte vara samma som för 6-10 år sedan. Jag åker nästan varje år till staden Drama i norra Grekland och priserna på sprit/kaffe mm liknar de priserna som vi har här. Men de flesta kaffe/clubbar renoveras varje år, och servicen är strålade. Jag behöver inte stå i kö och bära ut själv kaffe, drinkar mm och stå i kön för att komma in i en club har det aldrig hänt mig. Betalar jag 6-7 euro för att komma in, får en drink på köpet. Billig tycker jag.
Det har hänt att jag har betalat 6 euro för en kopp kaffe i Aten men å andra sida.... med tanke på själva platsen och servicen var det värt det.

gianlucca
2006-07-24, 16:38
men just kaffe är ju relativt dyrt i grekland....
och camilla....mykonos är ju extremt...går inte att jämföra med greklands snittpriser....visst har allt blivit lite dyrare...men tycker ändå man kan leva någorlunda billigt....menar..skulle man äta alla måltider ute+ boende hemma skulle det ju bli ganska dyrt...

Elisabet
2006-07-24, 18:18
I de olika trådarna om pengar har det ju förekommit siffror som varierar mellan 25 euro och 150 euro per dag och person!

Den enda slutsatsen man kan dra är med andra ord att det som gäller för den ena, gäller inte alls med nödvändighet för den andra...

inha
2006-07-24, 18:28
Jaja, nu är pengarna insparade och det ska bli värt varenda öre... Krambye_bye

Ja, jag kan nog hålla med om att priserna i Grekland är som här hemma i Svea. Det blev ju dock lika dyrt då Grekland gick över till valutan Euro. När de hade drachmer så var det betydligt billigare.

Hur som... Ha en trevlig resa!

inha
2006-07-24, 18:31
100 euro per dag och per person tror jag definitivt är för saftigt beräknat.

Det var den siffran jag fick när jag själv frågade i någon tråd här i forumet. Summan var då beräknat per person o dag. Det kan ju som sagt bero på vad man har för levnadsstandard. :)

Däremot kan jag nog tänka mig att jag ändå kommer att förbruka med mindre per dag, då jag oftast inte väljer det något dyrare sakerna. (om jag själv skulle åka, vilket jag kommer att göra).

inkfish
2006-07-24, 18:50
Fast sammantaget ÄR inte priserna som i Sverige. Nu har jag inte läst Aftonbladets resebilaga på ett bra tag - men senast jag gjorde det låg grekiska priser på 84 procent av Sveriges.

Indexet de använder är proffessionellt sammanställt.

inha
2006-07-24, 20:06
Fast sammantaget ÄR inte priserna som i Sverige. Nu har jag inte läst Aftonbladets resebilaga på ett bra tag - men senast jag gjorde det låg grekiska priser på 84 procent av Sveriges.

Indexet de använder är proffessionellt sammanställt.

vi menar ju inte att det är på pricken öret som här hemma, men att det är ju inte heller lika billigt i Grekland som det var förr när de hade den tidigare valutan (drachmer).

ulrikas
2006-07-24, 20:12
Jag håller med om att det inte är lika dyrt i Grekland som i Sverige! Var på Thassos två veckor i juni, vi gjorde av med cirka 12000 SEK på två vuxna och två ungdomar (12 och 15 år)! Då kan jag berätta att vi är ganska slösaktiga, vi bryr oss inte så mycket när vi har semester. Vi åkte charter och hade alltså boendet betalt. Vi hyrde minst två solstolar varje dag, vi åt och drack ute minst en gång per dag. Vi köpte donuts, läsk, vatten, gyros, öl och glass nästan varje dag på stranden. Vi åkte buss flera gånger och vi åkte banana boat en gång (10 E/person). Vi köpte flera telefonkort och vi köpte mycket mat till våra kattvänner som kom till vårt hotell varje kväll! Hade vi varit en sparsam familj så hade vi lätt kunnat spara ett par tusen! När vi var ute och åt på kvällarna så kostade det cirka 40E för två tatziki, fyra varmrätter, minst två stora öl och minst två läsk, tror inte att man kan äta för den summan hemma eller? Jag hör till de som tycker att det är billigt i Grekland, vad folk än säger!! :o

/Ulrika