handdator

Visa fullständig version : Boende på Amorgos


Gunillag
2006-05-29, 23:13
Hej,
Vi åker till Amorgos de sista två veckorna i Juli. Vi tror att Egiali är bästa byn att bo i med barn (5 och 9 år) främst pga närheten till stranden. Vi vill slippa åka iväg till en strand varje dag. Är det ngn som kan rekommendera ngt bra boende i Egiali? Bör vi förhandsboka?

Hälsningar Gunilla

Eureka
2006-05-29, 23:49
Hei,

vi skal også tilbringe noen dager i Egiali på Amorgos i slutten av juli. Da vi reiser sju i følget, har vi valgt å bestille rom på hotel Pelagos (etter anbefaling, ikke bodd der selv), til 40 Euro pr familie/døgn. Gleder oss!:)

Mvh Eureka

Hellen
2006-05-30, 09:09
Om man bor i Katapola, måste man då ta sig iväg med buss för att kunna bada?
// Helén

Toto
2006-05-30, 10:14
Hej!
Vi var i Egiali sommaren 2003. Nästan mitt på strandpromenaden ungefär 50 meter från stranden bodde vi hos en mycket trevlig kvinna. Det var ett lite äldre hus men helt ok standard. Ingen AC (vilket jag inte tycker behövs). När vi kom hem från stranden för att äta lunch stod det alltid en liten skål med nyplockade aprikoser eler något annat gott. Vi bodde tre personer i ett ganska lite rum på bottenvåningen och det betalade vi 35 euro per dygn för. Hon hade större rum på andra våningen också.

Hälsningar

Thomas

Cecilia
2006-05-30, 11:05
Hej Hellen!

Nej, man måste inte ta sig med buss för att bada om man bor i Katapola. Däremot badbåt :) Denna badbåt går precis från strandpromenaden och stannar först vid en sandstrand, Maltezi och sen ett klippbad, Plakes. I juni-juli gick den en gång i timmen och kostade cirka 20-25 kronor, om jag minns rätt.

- Cecilia

inkfish
2006-05-30, 15:47
Har bara varit på Amo en gång och kom aldrig till Maltezi - men det måste ju också gå att gå dit? Vad kan det ta, 20 min?

Abi
2006-05-30, 16:11
Har bara varit på Amo en gång och kom aldrig till Maltezi - men det måste ju också gå att gå dit? Vad kan det ta, 20 min?

Var på Amorgos -98 och gick till Maltezi. Tror det stämmer ganska bra med ca 20 min, minns inte riktigt. Det var inga problem i alla fall.flabb_flab

bye_bye Abi

ramses
2006-05-30, 22:19
Jag har på en annat inlägg gett en ganska detaljerad beskrivning av promenaden till stranden Maltezi, kommer ej ihåg vad tråden hette, finns under Amorgos, går att söka reda på. Promenaden tar 30 min.

Hellen
2006-05-30, 22:34
Ramses- Tråden heter "Bad i Katapola"

Ser ut som en detaljerad beskrivning, kanske är jag lite trög med vad menar du med "X sida", är det motsatt sida? Klarnar väl när jag väl är där.

// Helén med 41 lååånga dagar kvar till avresa

inkfish
2006-05-30, 22:42
Xilokeratidi-sidan kanske? I så fall vänstersidan när man står på båten på väg in. Det är på den sidan Maltezi är.

Jostein
2006-05-31, 09:01
Har bara varit på Amo en gång och kom aldrig till Maltezi - men det måste ju också gå att gå dit? Vad kan det ta, 20 min?

Nei det tar nok lenger tid, regn med 40 min, hvis du da ikke jogger halve veien.

Jostein

inkfish
2006-05-31, 11:47
Nei det tar nok lenger tid, regn med 40 min, hvis du da ikke jogger halve veien

Jag är känd för att vara spänstig *not*Ang_elx

wilda
2006-05-31, 13:10
Börjar tycka att denna tråd har börjat spåra ur...

Visst är det kanske intressant att läsa hur man tar sig till stranden i Katapola, men det är ju ändå boende i Aegiali som Gunilla frågar om!

Stället som Toto beskriver undrar jag om det inte är Fanis. Det var tidigare slaktare i undervåningen, och huset ägs av två olika. De har en del var. Det är mycket riktigt större studios på övervåningen, ohc jag har bott i två. En med lägre standard, med balkong och utsikt mot strandpromenaden. Det andra är ganska nybyggt och ligger mot baksidan. Utsikten är över olivlundar och bergen, och från balkongen har man sjöglimt. Det som är skönt är att solen inte ligger på under de heta eftermiddagstimmarna, så rummet är svalt o skönt när man ska sova. Det är också mycket tystare än rummen mot stranden. Det har en dubbelsäng och en enkelsäng. Bra pentry. (Det finns en AC i detta rum, men jag har inte använt den o vet inte om den fungerar eller om det kostar extra. I juli kanske det kan vara skönt med lite svalka?)

I mitten av juli kan det nog vara svårt att få bra rum på plats. Jag har bara bott på Amorgos i för och eftersäsong, men vet att det i juli brukar vara mycket folk. Kan vara värt att boka. Men det finns gott om rum, och några av dem har hemsidor.

Jag ger dig gärna tips o råd om du hör av dig och beskriver vad för typ av boende/standard du vill ha.

/anna
(som nog inte åker till Amorgos i sommar...:( )

Gunillag
2006-06-01, 20:41
Hej Anna,

Tack för ditt svar. Vi känner oss lite förvirrade med boendet. Jag har hittat några hotell på nätet, men det är svårt att veta var det ligger och om det är OK. Jag tar gärna emot mer info. Vi är två vuxna med två tjejer 9 o 5 år. Det är svårt att ange standard men vi har förbokat ett rum hos Eleni ett par dagar och det känns som det har den standarden vi söker mot kostnad. Vi har fått en pris på 60-65 € per natt för ett rum med balkong mot havet och pentry. Säkert lite dyrt eftersom vi förbokar men inte hutlöst (hoppas jag). Vi behöver inte egen säng till lilltjejen, utan hon kan dela med oss vuxna eller med sin syster. Vi bor gärna nära stranden. Balkong eller uteplats vill vi ha eftersom vi vill kunna sitta ute om barnen sover tidigt (händer sällan men ändå :-) )
Tar som sagt tacksamt emot all info och tips vi kan få.

Hälsningar

//Gunilla

kari
2006-06-01, 23:03
Jag har hittat några hotell på nätet, men det är svårt att veta var det ligger och om det är OK. Jag tar gärna emot mer info.
Hälsningar//Gunilla

Vi bodde på Pelagos i Aegiali, det har fin og sentral beliggenhet rett ovenfor brygga der båtene legger til. :)
Hyggelig sted, det er 4-5 år siden vi bodde der, men jeg har flere ganger de siste par årene sett andre anbefale Pelagos.

:) Kari

gunnar
2006-06-02, 15:59
Jag skulle nog välja att bo i byn ändå, det är trots allt nära till stranden ändå och jag vill nog utfärda en myggvarning på kvällarna för boenden vid den stranden.
/gunnar

Kalimera
2006-06-02, 20:27
Jag tror inte att ni behöver förboka om ni kommer i mitten av juli. Ni kommer garanterat mötas av rumsuthyrare i hamnen som erbjuder rum i Egiali. Tyvärr har jag inga tips i Egiali, har aldrig bott där. Enklast är ju egentligen om ni åker dit utan att boka och kollar på plats. Då ser ni direkt vad som passar er bäst. Så skullle jag göra. Utan boende blir ni inte.

Toto
2006-06-02, 23:16
Några mygg besvärade oss inte i mitten av juli. Däremot så var cikadorna många och högljudda. Men man vande sig.

Thomas

Janérik
2006-06-02, 23:23
Jag tror också att det är bäst att ta boendet på plats i Egiali. Hela byn är byggd upp för en backe och det är svårt att veta hur tung väg det är till ett hotell som är X antal meter från strandpromenaden. Sedan finns också några boenden nere runt stranden, det är några hundra meter till själva bycentrum men nivåskillnaden är inte så stor så det är lättare promenad.
Jag tror att det finns en del privatrum också i Egiali, för några år sedan bodde vi i ett litet rum byggt uppe på taket på en butik i husraden bakom strandpromenaden. I det närmaste ett perfekt boende med krypavstånd hem på kvällen men ändå lugnt och fridfullt. Hade det inte varit för att rummet var ganska rejält mögelangripet så hade jag sparat visitkortet till den som ägde det men som det var så gick det inte riktigt att bo med stängda fönster. Jag kan tänka mej att det finns flera liknande rum på några av husen runtom men eftersom de ofta saknar tillstånd att hyra ut så är de lite svåra att hitta.

Mvh Janérik (som helt klart föredrar Egiali på Amorgos)

Kalypso
2006-06-03, 18:27
Jag skulle nog välja att bo i byn ändå, det är trots allt nära till stranden ändå och jag vill nog utfärda en myggvarning på kvällarna för boenden vid den stranden.
/gunnar

Vilken by och vilken strand pratar vi om här? Är det i Egiali det är myggvarning? jag råkar vara väldigt populär bland myggen.....

Janérik
2006-06-04, 01:05
Vilken by och vilken strand pratar vi om här? Är det i Egiali det är myggvarning? jag råkar vara väldigt populär bland myggen.....
Jag funderade också på vilken by Gunnar menade men bestämde mej för att det inte kan vara Egiali då myggen inte är något problem där. Sedan kan det ju inte vara Katapola heller för där har jag inte heller funnit att myggen är något problem, måste alltså vara en helt annan by och då är det väl nästan bara Chora kvar men där är det ju relativt torrt runtom så det borde inte heller vara myggproblem. Kan det vara så att Gunnar menar en by i ett annat land :confused:

Mvh Janérik (som egentligen menade att mygg är ett problem som varierar från en vecka till en annan och inte går att generalisera var de finns och inte finns)

hallonorn
2006-06-04, 10:38
Varierar myggproblemen i Aegiali från vecka till vecka så hade vi nog otur när min fru o jag bodde där... När vi flyttade från en anläggning bredvid stranden som var lummig och välbevattnad till en mindre fuktig miljö lämnade vi dock myggen bakom oss.

wilda
2006-06-04, 20:55
Du har tur du, Jan-Erik, som sluppit myggen i Aegiali...:o

Jag har alltid Mygg-A med mig i handväskan och den brukar lånas flitigt av mina resevänner och andra attackerade besökare. Dock vet jag inte om jag tycker jag drabbats värre av myggen de gånger jag bott längs med stranden än de gånger jag valt boende längre upp i byn. Så det är knappas en sak som påverkar bo-valet. Sen finns det ju alltid myggapparater att plugga in i vägguttaget på rummet. Hjälper utmärkt, tycker jag.

Men boende. Längs med stranden tror jag Fanis är absolut bäst. Det är mannen i huset som driver boendet, men hans engelska är knappast alls. Hans fru kanske är liiite bättre. Dessutom brukar de inte stå och ragga vid båtarna. De gånger jag bott där har jag raggat upp honom på plats. Ställt min packning vid Katinas taverna och gått iväg och knackat dörr.

Det är just det. Att ställa sin packning o sen gå runt i byn. Då hittar man för det mesta nåt bra. Dock vet jag ju inte hur det är i juli....

Vill ni bo vid stranden, Gunilla, så skulle jag faktiskt tipsa om Lakkis. Det är en pension där man bor i små bungalows-liknande byggnader. Det ligger precis "på" stranden, och har en lummig trädgård. Jag har själv inte bott där, men jag har hört att det är bra. Nackdelen är väl att det är en liten bit från byn. Men det är knappast några avstånd att tala om.

Sök på Lakki och Aegiali på Google så hittar ni det.

/anna

gunnar
2006-06-05, 14:47
Javisst är det Aegiali jag menar. Det var tips om boende där som inlägget handlade om. Mängden mygg kan variera, men jag upplever nog att de har varit mest besvärande i Aegiali och främst nere vid stranden heller snarare vid de frodiga odlingarna som ligger precis bakom stränderna.

De sista åren har vi bott en liten bit upp i byn och har då inte besvärats av myggen, men vid besök på barer nere vid stranden på kvällen så har jag inte annat än att jaga mygg mellan sippandet på ouzon.

Jag tycker inte det är så konstigt heller. Aegiali ligger väldigt skyddat från vinden linne i viken och de frodiga odlingarna längst inne är nog som oliven i tzatzikin för djurlivet.

/gunnar