handdator

Visa fullständig version : Frånvaro

Kajja
2024-05-07, 23:05
Hej alla!
Var e ni?! Saknar era inlägg! Ja det är både mycket och många jag saknar
Vad jag kan se är vi runt 10-12 pers som ständigt gör inlägg här eller som åtminstone återkopplar med en kommentar. Det är betydligt fler som tittar in och läser..
Jag undrar verkligen vad det beror på?!
Ni som bara läser..skriv gärna nåt..det är inte mycket begärt..så vi kan hålla forumet igång/ Kajja bye_bye

Catlady
2024-05-07, 23:11
Du har rätt, Kaja, det är visst bara "järngänget" som är på hugget nu......
Synd, vore jättekul med fler inlägg!
Catlady bye_bye

Alala
2024-05-08, 04:15
Jag blir glad varje gång jag ser ett inlägg av någon som vanligtvis inte kommenterar här. Så skriv någon liten rad alla ni som har möjligheten att logga in! Behöver inte vara något märkvärdigt.

/ Anne :)

Netwolf
2024-05-08, 07:01
Bra där, Kajja! Forumet behöver hållas igång. Hoppas inte vi vanliga "skrämmer bort" sällanskrivarna. Så ska det inte vara. Håller med Alala om att det är kul när någon nygammal hör av sig. Det kan räcka med en smiley-kommentar, så att vi vet att ni lever. Kom igen nu :)

/Netwolf

Kalimera
2024-05-08, 07:32
Jag har varit frånvarande ett tag för jag har varit på resande fot helt utan internet. Så skönt!

maji
2024-05-08, 09:33
Hej alla Jag känner mig lite ”skyldig” 😔 då jag lovat att berätta om vår vistelse här på Folegandros Det är bara det att påskfirandet som tog slut igår var väldigt intensivt här både på dagarna och kvällarna Man vill ju inte missa något heller _B-anana Och så är det många därhemma som är nyfikna och som får komma i första hand
Jag ska skriva lite om allt vi varit med om och som vanligt lägga in bilder

//majibye_bye

sjöborren
2024-05-08, 10:17
Guilty …:rolleyes: Skriver gärna och ofta men då kåserier och små reflektioner. Dagliga reseberättelser är inte riktigt min grej, däremot små händelser som; nu ska jag gå till sovrummet där Bertil ligger och väntar - någon som anar vad som är på gång. ;)

Kajja
2024-05-08, 10:29
Guilty …:rolleyes: Skriver gärna och ofta men då kåserier och små reflektioner. Dagliga reseberättelser är inte riktigt min grej, däremot små händelser som; nu ska jag gå till sovrummet där Bertil ligger och väntar - någon som anar vad som är på gång. ;)

Men Sjöborren då'..Hälsa Bertil!!🫣😂
/ Kajja bye_bye

C@nny
2024-05-08, 10:56
Hej alla!
Var e ni?! Saknar era inlägg! Ja det är både mycket och många jag saknar
Vad jag kan se är vi runt 10-12 pers som ständigt gör inlägg här eller som åtminstone återkopplar med en kommentar. Det är betydligt fler som tittar in och läser..
Jag undrar verkligen vad det beror på?!
Ni som bara läser..skriv gärna nåt..det är inte mycket begärt..så vi kan hålla forumet igång/ Kajja bye_bye

Bra att du lyfter upp detta Kajja! klapp_klap

//Conny :)

Alala
2024-05-08, 12:38
Maji och Sjöborren! Inte tänkte jag i alla fall på er. Tycker att ni båda tillhör de aktiva. Man behöver ju inte skriva varje dag eller vecka eller månad ens. Dessutom har ju du, Maji, varit aktiv från Folegandros med berättelser och bilder. :) Och Sjöborren, alla har sin egen stil, och det är ju så det skall vara. :) Nej, jag tänkte på såna som kanske läser ofta, men inte deltar alls. Visserligen så har någon kanske glömt sitt lösenord och sånt och då kan det ju vara svårt. Men om man kan på något sätt delta, så att vi vet att ni lever, som Netwolf skrev. Då blir vi bara glada. :)

Sen så tycker jag mig ha märkt att en del har förflyttat sig helt till Kalimeras (och andra) Facebook forum. Och det kan ju bero på att denna version av Kalimera inte är så telefonvänlig. Personligen gillar jag att använda en så stor skärm som möjligt, tycker att bilderna i synnerhet blir så mycket bättre då. Och om jag skall skriva något så känner jag mig mera "stressad" om jag gör det på telefonen.

Hör av er everybody!

/ Anne bye_bye

piam
2024-05-08, 13:52
Jag är bara ute nu,trädgårn ser inte kul ut,rådjuren har ätit upp mina cypresser,klätterhortensia,idegran som är giftig!
Sen har vi mössen å dom har också legat i,det är så himla
tråkigt,igår var jag på blomsterlandet och hitta nån sorts
spray som ska hålla rådjuren borta.
Det var mitt bidrag🥳

Pia som egentligen inte har tid att åka till Samos
Men va tusan😉livet ska levas

Kajja
2024-05-08, 14:26
Nej ingen av er som hittills har skrivit i tråden är nån "frånvarande".
Har man glömt sitt lösenord så kan nog Janne hjälpa till..om han hinner.

Idag har jag grundat med sol, lapat kaffe och vaktat groende frön i blomlådor. Allt enligt ledighetskommite'ns dagsschema;);)
Tänkte fylla på med ved inne i stugen men det var bara en tanke..
Nu har jag "rast":D och njuter jag av "En plats i solen" från...trumvirvel🥁..Kefalonia!! (TV4)
/ Kajja bye_bye

Fältjäntan
2024-05-08, 14:43
Ja, vad har hänt idag? Det regnade på förmiddagen, så det planerade trädgårdsarbetet utgick. Gubben till ögonläkaren på eftermiddagen, inhandlat en ny grill som han håller på och "muttrar"
ihop nu. Många delar var det. Och nu verkar regnet komma igen så det blir inget utejobb. Bara ta det lugnt det är ju "lill-lördag och helgdagsafton.
Kerstin som nu har bidragit med i stort sett ingenting, men i alla fall.

yannis
2024-05-08, 15:07
Jag vill bara tala om att igår kom sommaren till Amorgos.
Och tänk att jag är så lycklig att vara på denna underbara ö i två dagar till.
Sen väntar en jobbig hemresa.

Birgitta (som känner sig närvarande här).

Fältjäntan
2024-05-08, 15:38
Nej, men är det redan dags att åka hem, så fort tiden gått. Håller tummarna för att hemresan går bra och sen är det väl dags att se fram emot nästa resa.
Kerstin som nog är en aning avis, vill också till Amorgos

Pian
2024-05-08, 18:58
Jag kn ju säga att jag varit frånvarande, skrev mer för några år sen, men det var redan då när man skrev något och knappt fick någon respons, så då slutar man.
Har precis varit nere på Kreta/Rethymnon och tänkte varje dag nu ska jag skriva några ord om våra upplevelser. Men tiden räckte inte riktigt till.
Så det är väl dags att bättra sig. Jag är ju gärna inne och läser.
Pian

Catlady
2024-05-08, 21:18
Vad glad man blir av denna respons klapp_klap fb_gilla
Det är så roligt att läsa minsta mening, det visar ju hur många vi är ändå!
Själv har jag tillbringat en dag inomhus, gråkallt regn hela dagen i Tyresö USCH! Nu vill jag ha vår....... SNÄLLA.......
Och lite värme, tack på förhand, mina sättpotatisar i sina hinkar fryser (och jag med)!!!
Catlady, som blir glad av att läsa på Kalimera.......:)

Masse
2024-05-08, 21:44
Jag är i stort sett dagligen inne och läser. Har tidigare skrivit en hel del. Men det glesnar tyvärr en del. Jag tycker det är mest intressant att läsa om det som upplevs i Grekland. Visst är fågelsång och blomdoft här hemma också trevligt, men det är inte det jag främst törstar efter på Kalimera. Det försöker jag att uppleva IRL här hemma. För mig är det live-rapporter från vistelser på plats i Grekland som är trevligast. Men eftersom det nu är läääängesedan jag var i Grekland så finns inte så mycket för mig att skriva om.

Men bra Kajja att du drar i den här tråden! För nog måste det vara flera som besöker Grekland än det fåtal som skriver här i forumet numera.

Dessutom känner jag en del vemod över saknad efter ganska många profiler som jag "lärt känna" som vänner här i forumet trots att vi aldrig träffats personligen. Många som tidigare skrivit mycket om viss ö, och som jag upplevt som extra kunniga om den, och som man därför har starkt förknippat med just den ön.

Masse
som ofta tänker "hur är det just nu på min ö", d v s på ....
Egina, Karpathos, Skopelos, Leros och Tilos :confused:

Kajja
2024-05-09, 10:28
Visst Masse är det främst inlägg från och om Grekland som man vill läsa om här. Avsaknaden av detta gör att man skiver på "Caféet" för att det ska finnas nåt nytt att läsa och att livsgnistan på forumet ska brinna vidare. Janne, Birgitta, Maj mfl är flitiga med greklandsinfo och rapporter och det uppskattas verkligen!
Jag tycker att alla inlägg och kontakten mellan oss medlemmar är ett väldigt trevligt inslag i varda'n.
Så länge jag är hemma i Sverige kommer jag att
skriva om "fågelsång & blomdoft" men när jag är i Grekland då blir det annat kvitter_B-anana_B-anana
/ Kajja bye_bye

Masse
2024-05-09, 11:31
Visst Masse är det främst inlägg från och om Grekland som man vill läsa om här. Avsaknaden av detta gör att man skiver på "Caféet" för att det ska finnas nåt nytt att läsa och att livsgnistan på forumet ska brinna vidare. Janne, Birgitta, Maj mfl är flitiga med greklandsinfo och rapporter och det uppskattas verkligen!
Jag tycker att alla inlägg och kontakten mellan oss medlemmar är ett väldigt trevligt inslag i varda'n.
Så länge jag är hemma i Sverige kommer jag att
skriva om "fågelsång & blomdoft" men när jag är i Grekland då blir det annat kvitter_B-anana_B-anana
/ Kajja bye_bye

Instämmer till 100% i vad du skriver Kajja!!! fb_gilla

Masse

yannis
2024-05-09, 14:28
Även jag håller med Kajja!

Birgitta. Som funderar om jag ska börja packa för hemresa eller spara det till imorgon. Vill inte!

Getpinglan
2024-05-09, 15:38

Är Bertil en katt? 🐈

/Getpinglan
🐐🛎️

sjöborren
2024-05-09, 17:27
Pinsamt! :o För det första heter han inte Bertil utan Börje. Hur kunde jag skiva fel namn …:rolleyes: Nej, det är inte en katt (håller med dig Pian angående respons).Så här är det; Jag sitter bredvid Börje där han ligger på sängen, lägger handen på honom och tänker: jag saknar Doris, min stora hårda tuggummirosa resväska som enkelt kunde svälja 23 kilo. Minns att jag kunde blunda med ett öga och ändå upptäcka henne så fort hon klev ut på bagagebandet. För ett år sen drabbades Doris av ett hjulbrott, troligen en kombination av: övervikt, bångstyrighet, omild behandling samt dåliga grekiska vägar.

Min nya heter Börje och är en mjukis i militärgrönt. För att upptäck honom på bagagebandet krävs två pigga ögon plus glasögon. Men ska inte klaga. Är övertygad om att han på lördag snällt kommer att rulla vid min sida. Och om allt går som planerat lyfter planet från Arlanda mot Rhodos klockan 12.50. Två dagar senare tar jag och Börje färjan till Tilos - plus min man.;)

Catlady
2024-05-09, 18:28
Birgitta: förstår dig precis! Det sorgligaste med en resa är att den tar slut, VILL INTE är också min reaktion varje gång det är dags för packning och hemfärd snyft_drop

Sjöborren: även jag har köpt en ny, mindre, mjuk resväska men har svårt att lämna min kära hårda "Röding" hemma! Rödingen, försedd med ett gul- och svartrandigt låsbart bagageband, formligen "skriker" -HÄR KOMMER JAG- på bandet! En grekisk tullkille frågade om den möjligen innehöll radioaktiva ämnen :rolleyes: Och dessutom rymmer den allt och lite till! :)
Mycket bra när man ska hem med fler kilo bagage än man åkte med..... Nej, den nya får nog vänta ett år till, Rödingen är ju fortfarande hel och "fit for fight". Har bokat för lite övervikt ;)
Och, Sjöborren: Kalo Taxidi..!
Catlady, som längtar så efter att få resa.......

Getpinglan
2024-05-09, 19:42
Min nya heter Börje och är en mjukis i militärgrönt. För att upptäck honom på bagagebandet krävs två pigga ögon plus glasögon. Men ska inte klaga. Är övertygad om att han på lördag snällt kommer att rulla vid min sida. Och om allt går som planerat lyfter planet från Arlanda mot Rhodos klockan 12.50. Två dagar senare tar jag och Börje färjan till Tilos - plus min man.;)

Ha ha!!! :D:D:D

Då får man önska er alla fyra trevlig resa och att allt rullar på bra, för din man har kanske en hårding vid sin sida också. 🧳 Menar resväskan alltså. 😂

/Getpinglan

Pian
2024-05-10, 11:53
Sjöborren! Börje kan skatta sig lycklig som får följa med till Tilos🤗 men om han är lite svår att se på bandet kan du ju pynta honom med en färgglad rosett.
Det där med väskor är inte helt lätt, har en något till åren kommen, resväska, köptes till våra Tilosresor kring 2005, sen dess har den hängt med. Dax att packa den igår, den fick endast vila en vecka 😉 såg att den nästintill börjar spricka i sömmarna.
Numera blir det många turer till Östersund, då dottern flyttade med familjen dit.
Så hänger just nu på Arlanda för vidare färd, ska träffa mina barnbarn den ena gossen endast 2 veckor gammal.😍Längtan är stor.
Hälsa Tilos.klapp_klap

sjöborren
2024-05-10, 15:14
Tack Catlady och Getpinglan! Har aldrig bokat övervikt. Eftersom vi har lite ätbart med oss ner Ang_elx har jag kilon tillgodo på hemvägen. :D Att avslöja vad vi tar med oss känns lite som att svära i kyrkan.

Tänker på den gången jag sa att Retsina ska drickas i små glas, inte ett långbent glas - där kunde vi snacka om storm i ett vattenglas eller rättare sagt vinglas. :cool:

Getpinglan
2024-05-10, 15:33
Jo men snälla, berätta vad ni tar med. :)

Kan då själv avslöja att vi på tidigare resor har tagit med oss gott om svenskt kaffe och en minikaffebryggare...

Samt extra bäddmadrass.

piam
2024-05-10, 16:43
Västervikssenap till värdparet
Kaviar
Nescafé väger inget å magen överlever
En påse bilar
En hög med böcker
Lite fina kläder till en liten Sebastian
Kanske ryms lite kläder också🙂
Har gått ner en storlek på resväska
trodde jag aldrig jag skulle klara meeeen….

Pia

Kajja
2024-05-11, 09:50
Vi brukar tömma kylen på frukost. Det blir en ostabit, salami, kaviar och som frysklamp en en infryst tetramjölk samt snabbkaffe o tepåsar. Så konstiga är vi:D
Eftersom min stora, gula lättviktare Gullan sväljer en hel del så brukar vi ibland packa ner en bordsfläkt..ännu konstigare..men tycker att AC är en onödig utgift.

Rätt roligt..vi har åxå en Börje, i vår stuga. En självgående gräsklippare! Sen har vi en 3-hjulig sparkcykel från 50-talet. Han lystrar till namnet Yngve🛴
/ Kajja bye_bye

Pyttan
2024-05-11, 10:03
Hej alla!
Jag skriver nästan aldrig något nuförtiden. Mitt liv har gått i perioder. Först en ungdomstid med många resor i världen och till Grekland. Sedan kom barnen och fritidshus i många år även om vi gjorde några få resor charterresor när barnen blev lite äldre. År 2000 sålde vi fritidshuset och begav oss ut på resor igen. Flera ggr om året och jag har varit på 33 öar,med familjen, med maken, med döttrarna, med vänner eller på egen hand. År 2013 fick vi vårt första barnbarn som följdes av 5 till och jag insåg att ska jag vara med dem på min semester så får jag hållamig i Sverige. Vi köpte ett fritidshus och sedan kom covid. Hösten 2023 var jag iväg till Naxos o Schinoussa med en väninna.
Så jag tycker att jag inte har något att skriva om men jag läser gärna om era upplevelser. Särskilt när jag sitter regnet i mitt fina hus på Tjörn och blåsten viner runt knuten.
Allt gott!
🤗

Netwolf
2024-05-11, 10:03
Sen har vi en 3-hjulig sparkcykel från 50-talet. Han lystrar till namnet Yngve🛴

Så lustigt sammanträffande. På vårt lantställe använder jag kaffekoppen Yngve. Det står Yngve på den. Inte för att jag heter Yngve, men det var utförsäljning av namnade kaffekoppar på en affär och de som fanns kvar var Yngve, Greger och Gösta. Yngve fastnade jag för, av någon outgrundlig anledning, så det blev den. :)

Sidoinfo. Yngve var enl Snorre den förste kungen av Sverige och efter honom uppkallades yngligaätten.

/Netwolf

Netwolf
2024-05-11, 10:05
Särskilt när jag sitter regnet i mitt fina hus på Tjörn Samma ö som jag skådar ut mot från mitt köksfönster alltså :)

Kajja
2024-05-11, 10:50
[QUOTE=Netwolf;458453]Så lustigt sammanträffande. På vårt lantställe använder jag kaffekoppen Yngve. Det står Yngve på den. Inte för att jag heter Yngve, men det var utförsäljning av namnade kaffekoppar på en affär och de som fanns kvar var Yngve, Greger och Gösta. Yngve fastnade jag för, av någon outgrundlig anledning, så det blev den. :)
flabb_flabflabb_flabflabb_flab
Egentligen blir jag inte ett dugg förvånad av detta sammanträffande :rolleyes:

Jag döpte den till Ynve för att den ser ut som ett Y. Två bakstänger med hjul och en stång framåt med ett hjul. Vi har tillomed berikat honom med en egen regskylt som det står Yngve på.

Nu laddar jag för Eurovision och hoppas otippade, konstiga men bättre o bättre bidraget från Grekland sopar banan och skräller_B-ananaklapp_klap_B-anana
/ Kajja bye_bye

Pyttan
2024-05-11, 12:43
Samma ö som jag skådar ut mot från mitt köksfönster alltså :)

Bästa utsikten alltså🤩 Jag älskar öar vid havet i alla länder. Tjörn är min barndomsö som jag äntligen har kommit tillbaka till. Huset är egentligen inte alls fint! bara i mina ögon. Naturen är helt fantastisk!

Hmm Stenungsund? Jörlanda? 🤗

Getpinglan
2024-05-11, 16:04
Nu laddar jag för Eurovision och hoppas otippade, konstiga men bättre o bättre bidraget från Grekland sopar banan och skräller_B-ananaklapp_klap_B-anana
/ Kajja bye_bye

Här också faktiskt. Där är vi ense. Tyckte videon som Lakkis visade oss tidigare i vår inte gjorde låten rättvisa, men på scen, vilket ös, vilket klös. Ela opa, Heja Grekland! 🇬🇷🇬🇷🇬🇷🎶🎶🎶

/🐐🛎️

Netwolf
2024-05-12, 09:26
Hmm Stenungsund? Jörlanda? 🤗

Eller på en annan ö? ;)

Pyttan
2024-05-12, 18:48
Eller på en annan ö? ;)

Ja kom på det precis när jag hade postat och det finns ju många öar som man kan se Tjörn från att välja på! Fin utsikt du har! 🤗

Carle
2024-05-13, 12:14
Nästan 2 månader till Grekland i två veckor, kollade nu att man kommer till Kreta denna vecka för 3500 pp, vore skönt.
Börjar få abstinens, över 9 månader mellan Greklandsresorna :confused:

Påsken firades på Teneriffa, tänk er Rhodos stad. Bort med borgen, Monte Smith och all, ALL kultur o historia. Bygg några höghus, fler engelska pubar. Flyg dit 10 000 engelsmän, quizz, kareoke, steak house med beef, burgers, fish n chips , ljus lager öl för max 3 E

Inga tavernor på stranden med prisvärda solstolar o toaletter samt frappe
Men var 25 grader plus i mars klapp_klap

karinafp
2024-05-13, 17:28
Jag läser varje dag. Om inte nya inlägg, så går jag tillbaka i tiden och läser gamla. Eller gamla resebrev. Är riktigt nojig och vågar inte riktigt tro på att jag faktiskt ska få komma ner igen efter två Karpathoslösa år.

Men:

- jag har skickat efter en bunt nya sommarkläder!
- nästa vecka är skoshopping inplanerad.
- jag repeterar grekiskan varje dag; läser i mina läroböcker och gör ett par kapitel på Duolingo.
- jag har reviderat packlistan. Ska ju bara vara nere i två veckor, så det behövs inte fullt så mycket i klädväg. ;)
- jag har markerat i almanackan att jag måste boka tid för klippning innan vi åker
- jag håller på att samla på mig en hög böcker att ta med ner. Friskis & Svettis har en bokhylla där man kan lämna och plocka på sig böcker, så den går jag igenom med jämna mellanrum. Några kilo böcker brukar det bli. Dem lämnar jag på hotellet, så får jag utrymme för det jag köper därnere.
- jag har intensifierat träningen och går nu på Friskis varje veckodag för att få upp styrka och kondition. Google Maps säger att det är 800 meter från Regina till Pelagos, och den sträckan ska man kunna gå på 11 minuter. Jag har ökat från 450 till 600 meter på elva minuter, så nog ska jag kunna komma upp i 800 meter innan vi åker. (Fast den tiden visar ju egentligen bara att Google Maps inte har en aning om hur gatorna ser ut i Pigadia ... :D)

För övrigt kan jag meddela att Antonis Panaretos hamburgerbar Pan Burger som han öppnade förra året har fått pris som Karpathos' bästa snabbmatsrestaurang! Den måste vi absolut prova.

Karin
förväntansfull med 41 dagar kvar ... _B-anana

Catlady
2024-05-13, 18:49
Bravo, Karin! Borde träna mer själv men hoppas att trädgårdsjobbet gör susen.... Vi har 103 dagar kvar och längtar till Pigadia och vackra Karpathos.........
Kom inte heller ner förra året så vi hoppas (om du har tid och lust) du ger oss en recension av "Pan Burger", låter intressant! Och om alla "gamla ställen" Maxim, One, Pigadia, Mike's osv osv håller stilen :)
Catlady, som helst skulle åka imorgon om det bara var möjligt.........

PS: Getpinglan, vad vi tar med numer är bara just svenskt kaffe och en mini-kaffebryggare. Min mage KRÄVER svenskt kaffe för att fungera väl... ;)

Kajja
2024-05-14, 19:17
Nästan 2 månader till Grekland i två veckor, kollade nu att man kommer till Kreta denna vecka för 3500 pp, vore skönt.
Börjar få abstinens, över 9 månader mellan Greklandsresorna :confused:

Påsken firades på Teneriffa, tänk er Rhodos stad. Bort med borgen, Monte Smith och all, ALL kultur o historia. Bygg några höghus, fler engelska pubar. Flyg dit 10 000 engelsmän, quizz, kareoke, steak house med beef, burgers, fish n chips , ljus lager öl för max 3 E

Inga tavernor på stranden med prisvärda solstolar o toaletter samt frappe
Men var 25 grader plus i mars klapp_klap

Hej Carle! Kul att höra av dig. Ja som du skrev..nu är det billiga resor. 3200/pp till Kreta nästa vecka, ser jag idag. Vi bokade tidigt eftersom resorna bara blev dyrare ju närmare avresa förra året..åsså blir det tvärt om i år..suck! Fast jag är rätt nöjd endå.
Vill du avslöja ditt resmål?;)
/ Kajja bye_bye

karinafp
2024-05-15, 13:09
Bravo, Karin! Borde träna mer själv men hoppas att trädgårdsjobbet gör susen.... Vi har 103 dagar kvar och längtar till Pigadia och vackra Karpathos.........
Kom inte heller ner förra året så vi hoppas (om du har tid och lust) du ger oss en recension av "Pan Burger", låter intressant! Och om alla "gamla ställen" Maxim, One, Pigadia, Mike's osv osv håller stilen :)
Catlady, som helst skulle åka imorgon om det bara var möjligt.........

Jodå, jag ska rapportera allt eftersom. Kanske inte så långa epistlar. Eftersom Fred inte kommer med har jag ingen dator att skriva på, bara mobilen och min iPad. Men jag gör vad jag kan. Matställena blir spännande att utforska med en åttaåring. :p Som tur är älskar hon sushiris. Fisken lägger hon åt sedan, men riset äter hon. Så det blir åtminstone ett par besök hos Stacey. ;) Har inte hittat något ställe i Sverige som kan jämföras med hennes sushi.

Karin
med 39 dagar kvar ... _B-anana_B-anana_B-anana

Kajja
2024-05-15, 16:27
Karin, jag läste "sush-iris" och hann fundera på vad det var för grekisk rätt..innan min hjärna fattade!flabb_flabflabb_flabflabb_flab
/ Kajja bye_bye

karinafp
2024-05-15, 16:39
Karin, jag läste "sush-iris" och hann fundera på vad det var för grekisk rätt..innan min hjärna fattade!flabb_flabflabb_flabflabb_flab
/ Kajja bye_bye

:Dflabb_flab:Dflabb_flab:D

zakka
2024-05-15, 22:22
Åh… Karpathos…klapp_klap Där var vi september och det var helt ljuvligt!!! Längtar tillbaka varje dag och skulle SÅÅ gärna åka omgående men har en chef som inte är helt medgörlig om man säger så… ;) Får väl jobba på några år till innan pension och lite större frihet… Önskar dig en härlig resa!!! bye_bye

MVH zakka

Masse
2024-05-16, 17:58
- jag har intensifierat träningen och går nu på Friskis varje veckodag för att få upp styrka och kondition. Google Maps säger att det är 800 meter från Regina till Pelagos, och den sträckan ska man kunna gå på 11 minuter. Jag har ökat från 450 till 600 meter på elva minuter, så nog ska jag kunna komma upp i 800 meter innan vi åker. (Fast den tiden visar ju egentligen bara att Google Maps inte har en aning om hur gatorna ser ut i Pigadia ... :D)
Karin
förväntansfull med 41 dagar kvar ... _B-anana

Bravo Karin! Häng i och träna! Det är bra för både kropp och knopp. Och Google Maps kan slänga sig i väggen! Dom har ju ingen aning om när Pelagos stänger, och då kvittar det ju om det tar 11, 15 eller 20 minuter för dig att gå dit. Du kan ju njuta av promenaden och sen hänga där nästan hur länge du vill. Keep walking! :)

Masse

sjöborren
2024-05-17, 09:06
Getpinglan, du undrade vad jag hade i resväskan. Förutom kläder blir det: bredgott (viktigast) två kaviartuber, en påse Ahlgrens bilar - tidigare en en stor chokladkaka (Marabou). Då vi är borta fem, sex, veckor får även två burkar matjesill och ett litet paket knäckebröd följa med. :cool:

Fältjäntan
2024-05-17, 11:49
Har upptäckt att det är svårt att klara sig utan knäckebröd när man är borta i 3 veckor, kaviar, salta nötter och russin packas också ner. Gott att ha när man vandrar och är svårt att hitta i Grekland.
Annars går all grekmat ner utan problem.
Kerstin

sjöborren
2024-05-17, 13:24
Då jag inte vandrar längre än till tavernorna längs strandpromenaden klarar jag mig utan russin. ;)

Getpinglan
2024-05-17, 14:55
Getpinglan, du undrade vad jag hade i resväskan. Förutom kläder blir det: bredgott (viktigast) två kaviartuber, en påse Ahlgrens bilar - tidigare en en stor chokladkaka (Marabou). Då vi är borta fem, sex, veckor får även två burkar matjesill och ett litet paket knäckebröd följa med. :cool:

Intressant! Kylklampspaket och kylväska runt bredgottet, eller hur håller det sig? Ja det är precis Bregott som man saknar. Det finns visserligen ibland smör med salt i butikshyllorna på öarna, men man får leta länge och väl. Det går åt, som smör i solen.... ☀️ Håller med, även Fältjäntan om knäckebrödet...

Russin, nej det är sol på burk har vi ju lärt oss (Sunmaid) och i Grekland finns det ju den riktiga varan. Sol? Ja, men framför allt russinjuice = jag menar druvjuicen vin! flabb_flab

Gör en 🍷 konsumentrapport från Sverige igen där vi köpt ett nytt grekiskt vin jag inte sett förut, tillfälligt parti: Stalisma 12 % Maken kom hem med ett grumligt vitt vin. -Vadfalls, sa jag, vad är detta för trist vin. Men ack , det var hur gott som helst, sparkling, eller metalliskt som ramlösa, men ändå vanligt vin. Förutom grumligt då, och utan tillsatser, eftersom det står "organic wine".

Det står också: " We produce pure wines, from SOiL, GRAPES and SUN. Guided by nature, inspired by permaculture ideas." Får forska vidare vad permaculture betyder, någon som vet? Ska googla. Kanske som vinframställningen på Ikaria.

/Getpinglan
🐐🛎️

sjöborren
2024-05-20, 14:22
När det gäller bredgottasken behövs det ingen kylklamp, vi fryser den. Det sista vi gör innan vi stänger resväskan är att ta fram det ur frysen och lägga det i en plastpåse. När vi sen kommer till Grekland är den fortfarande frusen. :cool:

yannis
2024-05-20, 15:50
När det gäller bredgottasken behövs det ingen kylklamp, vi fryser den. Det sista vi gör innan vi stänger resväskan är att ta fram det ur frysen och lägga det i en plastpåse. När vi sen kommer till Grekland är den fortfarande frusen. :cool:

Vi brukade linda in asken i stora rabarberblad. Det fungerade jättebra!

Birgitta.

Getpinglan
2024-05-20, 18:46

Vad smart! Bra tips, rabarber också Birgitta, inte dåligt, den idén ska jag lägga rabarber på, hi hi. flabb_flab

/Getpinglan

Catlady
2024-05-20, 19:16
Lurpack Butter tycker vi funkar fint. Bred på ett tunt lager, salta lätt och bred på ett tunt lager till :) Smakar bra på det goda nybakta, nästan varma, brödet från kvarterets bageri (mums)
Men smaken "är som baken", var och en efter egen gom och smak ;)
Birgitta, menar du allvar? Rabarberblad???? Det var något nytt....!
Catlady bye_bye

Getpinglan
2024-05-20, 21:28
Smörar vidare med Lurpack.... :). Känns som om utlandsvistelsen inte är långt borta: Känns lite som GB Glace som nu finns överallt... Att Lurpak är ägt av Arla var nytt för mig:

Lurpak på grekiska: https://youtu.be/QrboZzbzJIs?feature=shared

/Getpinglan
🐐🛎️

Catlady
2024-05-20, 21:34
Det var som f..n, det "hade jag ingen ANING om" :) ;)
Det är kanske därför Lurpak's smör smakar helt ok (för oss i alla fall) med lite extra salt förstårs....
Trodde det var danskt men numer köps varumärken upp både hit och dit........

Catlady bye_bye

Kajja
2024-05-22, 22:31
Men vilken tråd det blev!!
Det anade jag inte när jag skrev.
Att så många hakade på..
ni finns där ute endå!
Hur man än reser och vad man än gör
så finns det en längtan..ett personligt varför
Ligga på stranden eller vandra på på berg
smutta på ouzo eller drink med en färg
Små pensionat eller hotell med ett spa
man gör det man vill och det gör alltid jag!😃
/Kajja bye_bye

Mafric
2024-05-27, 05:42
Bra att du synliggör detta, Kajsa!

Själv är jag en sällanskrivare, vilket hör ihop med flera saker.
🌼 Glömmer av att gå in med vardagen som tar mycket plats.
🌼 Är mer aktiv på forumet på FB, så där är jag skyldig. Till mitt försvar får jag ändå berätta att jag har reflekterat över det och att jag inte vill "glömma" bort denna toppenbra hemsida bara för att jag har blivit med Facebook.
🌼 Är dessom hopplös på att gå in och följa upp trådar. Även mina egna🙈

Olyckligt att det inte går att registrera sig som ny medlem.

Men snart kommer en fråga om Tilos från mig...

Tack alla ni aktiva skrivare

Fältjäntan
2024-07-31, 08:55
Oroväckande lugnt och tyst på Forumet igen. Loggar in varje morgon ibland flera gånger om dagen och hoppas på lite nya inlägg. Var är alla, nästan ingen som är i Grekland och har något spännande och intressant att berätta.
Och Janne, veckans bild som skulle vara från Naxos är från Kreta. Inget fel med det och absolut ingen elak kritik, jag älskar Kreta.
Kerstin som hoppas den värsta hettan dämpats när vi kommer till Ikaria så vi kan njuta av naturen göra lite vandringar och skicka rapporter .

Kajja
2024-07-31, 09:30
Håller med! Som Netwolf skrev i en annan tråd så är avsaknaden av nya medlemmar ett problem. Det kommer inte upp så många nya frågor. Numera berättas det mest, av en klick medlemmar, vilket uppskattas naturligtvis.
Många, många har försvunnit och saknas här.
Facebook har säkerligen tagit över rodret.
/ Kajja..som hellre skriver om nåt än inte allsbye_bye

Kalimera
2024-07-31, 13:12
Och Janne, veckans bild som skulle vara från Naxos är från Kreta. Inget fel med det och absolut ingen elak kritik, jag älskar Kreta.Det är rättat nu. Tack för din uppmärksamhet. :)

Fältjäntan
2024-07-31, 13:59
Förlåt om jag var lite petig. Spili har jag varit i ett par gånger men bara på genomresa. Tror vi åt en Dakos där. När jag ser bilderna du lagt ut skulle jag gärna stanna där några dagar om jag kommer tillbaka till Kreta.
Kerstin

Carle
2024-07-31, 22:12
Jag skriver inlägg från Lefkas. Janne o Catlady kommenterar .Kanske ska skriva ” vink vink från Lefkas ”?:o:D Förstår det är trist med favorit i repris men visdom åker 2-3 ggr per år väljer ofta samma destination. ”Lyssnande god vänner så skall jag för er berätta ” vi åker hem på lördag! Kan inte behålla rummet, får duscha i pool duschen innan hemresa!! Tvåla in sig i badbyxor bland solstolar!
?

Catlady
2024-08-01, 00:29
Men, Carle, inlägg från Grekland kan väl aldrig vara trista?? Än sen, om man varit där många gånger! Finns alltid nytt att se och uppleva :)
Däremot är det, tycker jag, trist med kvälls/nattflyg hem av just den anledningen som du beskriver! Om man inte kan behålla rummet eller "hyra" ett annat är man dusch(och säng)lös tills man måste åka till flygplatsen. Ingen siesta och ingen dusch före hemresa stör en hel del....... Åtminstone för oss ;)
Njut av dagarna du har kvar och ha en fin resa hem!
Catlady 🐈 bye_bye

Netwolf
2024-08-01, 06:39
Har semester nu och använder inte datorn så mkt nu, så jag är inte så aktiv. Huset kräver sitt. Just nu skrapas och målas fönster. Skittrist, men med en ljudbok i örat går det fint ändå. :)

/Netwolf

sjöborren
2024-08-01, 17:26
Är periodare när det gäller kalimera. Kan inte skylla på att jag har mycket att göra, det är mer minnet, vilket i sig betyder att jag har en del att göra: trots flera par läsglasögon är det ett ständigt letande och rännande mellan våningarna. Att dom dessutom är kamoflagefärgade gör det inte lättare. Letar jag inte efter glasögonen letar jag mobiltelefonen som även den har en förmåga att gömma sig. Till sist ber jag min man ringa mig vilket underlättar, om inte, går jag till garaget. Min iPad ligger inte där jag vill att den ska ligga, nämligen på fotpallen framför älsklingsfåtöljen.
- Den ligger på fotpallen ropar min man upp till sovrummet där jag letar för andra gången. När jag kommer ner ligger den mycket riktigt på fotpallen. Men att upptäcka en svart Padda på en svart fårskinnsfäll är inte enkelt.
Nyss letade jag efter min man …

Netwolf
2024-08-02, 10:21
Haha, Sjöborren. Min fru är likadan. Ett ständigt letande efter glasögon, mobil, handväska... you name it! flabb_flab

sjöborren
2024-08-02, 14:37
Min man är en hejare på att hitta det jag inte hittar. Det enda han har misslyckat med var att hitta min hemnyckel som försvann för något år sen. Gick även till polisstationen för att fråga om dom fått in några nycklar. Vet inte hur många hundra nycklar/knippor det var i kartongerna som ställdes framför mig. Hann hejda poliskvinnan just som hon skulle tippa ur första kartongen.
-Nyckeln är röd med en bild på Pluto. Och på nyckeln hänger ett diamantbestrött B. Det behövdes bara ett snabbt krafsande bland alla nycklar för att konstatera att det inte fanns någon Pluto med ett glittrade B.

Men visst blir man glad när det borttappade plötsligt dyker upp: tänker på förra året i Aten då jag inte hittade två tandkrämstuber jag visste att jag packat ner. Det var bara att kila ner till närmaste butik och inhandla två nya. När jag kom tillbaka till hotellrummet såg jag en leende make med en tandkrämstub i var hand.
- Dom låg i skorna …:rolleyes:

Janérik
2024-09-01, 11:10
Jag får väl skriva som jag skrev förra gången jag var inloggad, livet har kommit emellan och jag hinner inte tänka så mycket på Grekland. Sedan tror jag att Facebook har tagit mycket av den tid som åtminstone jag tillbringade här. Nu blev det ingen resa till Grekland i år, nästa blir direkt efter skolavslutningen 2025 men inte så mycket bestämt om den ännu.

Masse
2024-09-01, 21:00
Tråkigt att du numera föredrar FB. Men alltid kul att du hör av dig även om det glesnat mellan resorna till Grekland. Var längesedan jag var där också, men jag tröstar mig lite med surret här i forumet.

Masse

Getpinglan
2024-09-03, 10:13
Var längesedan jag var där också, men jag tröstar mig lite med surret här i forumet.

Masse

Tänkte på dig Masse när jag sist hörde "En sjöman älskar havets våg"... Tyckte det var så coolt när du skrev att du var i Grekland första gången i tjänst på havet.

Håller med - jag tycker att Kalimera.se är det näst bästa till att resa till Grekland och bra tröst.

/Getpinglan
🐐🔔

Masse
2024-09-03, 22:00
Tänkte på dig Masse när jag sist hörde "En sjöman älskar havets våg"... Tyckte det var så coolt när du skrev att du var i Grekland första gången i tjänst på havet.

Håller med - jag tycker att Kalimera.se är det näst bästa till att resa till Grekland och bra tröst.

/Getpinglan
🐐🔔

Jo jag älskar verkligen havet! Har gjort så ända sedan jag var liten.

Masse

piam
2024-09-04, 14:37
Fortfarande trädgårdsarbete🫤
Imorrn ska jag iallafall åka till fjälls
har packat vinterkläder,ska besöka
Stekenjokk å där var det +5 igår
Resväskan är framtagen har bara ett
par dagar på mig när jag kommer hem
Men det brukar gå snabbt när jag väl
bestämt vad som ska med.
Blicken riktad mot Samos,here we come👍🏖️

Pia

Fältjäntan
2024-09-04, 14:52
Oj, packa vinterkläder! Lite tempskillnad med +5 och + 35 som det är på Samos nu. När åker ni till Samos?
Kerstin

piam
2024-09-04, 15:53
Den 14 sept,sen hem en vecka.
Förra veckan ringde en som var sugen på Samos
Okej då tyckte jag å tröck på knappen för en vecka
till.Så den 28 sept är det dags igen😀

Pia

Kajja
2024-09-04, 17:35
...och det var ju själva fa..dderullann att det är grekväder hemma när man snart ska åkaflabb_flabflabb_flab
/ Kajja..som börjat packabye_bye

piam
2024-09-04, 20:02
Lugn du Kajja,njut av värmen
den varar nog inte så många dagar..

Pia

Kalimera
2024-09-07, 14:05
För tillfället är jag ganska frånvarande från forumet. Vi har börjat resa till wifi-löst land vår och höst. På sin höjd finns här 3G-nät, men bara ibland. Känns befriande faktiskt. Jag kommer vara ganska frånvarande en dryg vecka till. Men hittar vi wifi (som just nu) så kollar jag in här.

https://www.kalimera.se/bilder/grekland/pumpa.jpg

Vi är här, i väglöst och internetlöst land.

piam
2024-09-07, 17:27
Jag är i Jämtland,igår var vi till Stekenjokk
19 grader varmt på 800 meters höjd,helt
underbart.Väldigt mycke turister fortfarande.

Pia

Fältjäntan
2024-09-08, 09:49
För tillfället är jag ganska frånvarande från forumet. Vi har börjat resa till wifi-löst land vår och höst. På sin höjd finns här 3G-nät, men bara ibland. Känns befriande faktiskt. Jag kommer vara ganska frånvarande en dryg vecka till. Men hittar vi wifi (som just nu) så kollar jag in här.

https://www.kalimera.se/bilder/grekland/pumpa.jpg

Vi är här, i väglöst och internetlöst land.
Låter ju också skönt, var kan det vara? Kanske är en hemlighet? Ser lite ut som Öland.
Kerstin

Alala
2024-09-09, 05:04
Fin bild, Janne. Väldigt platt. Tänkte lite som Kerstin, kanske Öland?

/ Anne bye_bye

Kalimera
2024-09-17, 08:04
Låter ju också skönt, var kan det vara? Kanske är en hemlighet? Ser lite ut som Öland.

Fin bild, Janne. Väldigt platt. Tänkte lite som Kerstin, kanske Öland?

Visst är det Öland, närmare bestämt i en del av alvaret på sydöstra Öland. Ett paradis det också. :)

Catlady
2024-09-18, 21:16
Är det möjligen fågelskådning på "menyn" när ni är på Öland?
Ligger inte Ottenby Fågelstation där i närheten...... ;)

Catlady, som också gillar våra bevingade vänner.........

Kajja
2024-09-18, 21:39
Frånvaro...Netwolf var ee du?!
/ Kajja bye_bye

Netwolf
2024-09-19, 07:07
Frånvaro...Netwolf var ee du?!
/ Kajja bye_bye

Ja e här... :D

Det är nåt som heter "jobb", som tar alldeles för mkt av mitt liv just nu. :(

/Wolfen

Kajja
2024-09-19, 08:02

/Wolfen

Ahaaa...förstår ditt dilemma :D
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2024-09-19, 09:27
Är det möjligen fågelskådning på "menyn" när ni är på Öland? Ligger inte Ottenby Fågelstation där i närhetenInte bara, men mycket. :) Ottenby ligger cirka 3 mil från vår stuga.

Masse
2024-09-19, 22:05

/Wolfen

Jo jag minns också att det ofta kunde vara så på den tiden som det begav sig. Men man skulle inte vilja vara utan det ändå!

Masse

Getpinglan
2024-09-25, 20:58
Visst är det Öland, närmare bestämt i en del av alvaret på sydöstra Öland. Ett paradis det också. :)

Verkligen fint! Hade jag ett sådant paradis här i Svedala hade nog Grekland fått vänta. Grekland har varit min motsvarighet till sommarstuga eller lantställe. :)

/Getpinglan🐐🔔

Kalimera
2024-09-28, 14:24
Verkligen fint! Hade jag ett sådant paradis här i Svedala hade nog Grekland fått vänta. Grekland har varit min motsvarighet till sommarstuga eller lantställe.Åker dit igen i början av maj. :)