handdator

Visa fullständig version : Mataffärer i Pireus


mkh
2006-05-29, 17:48
När jag nu klivit av min flygbuss i Pireus, köpt min biljett, ätit lunch på ett av de där mysiga haken med disellukt (eller hur det nu var någon här beskrev det) och ska kliva på båten, då kommer jag på att jag behöver en kasse mat, ni vet vatten, bröd, frukt mm till båtresan.

Vart går jag då?

/Marianne, 15 dagar kvar och kramp i restarmen

Janérik
2006-05-29, 23:45
Du går upp från hamnen och in bland gränderna på andra sidan den stora gatan som går förbi hamnen. Där inne hittar du en del små butiker och någon typ av marknad om jag inte minns fel. Sedan finns det en del andra matställen där också som kan vara trevliga att testa om man har mycket tid över. Allt finns i alla fall inom lämpligt promenadavstånd.
Förresten så är det nog bra om du kommer på det innan du ska gå upp på båten men det kanske du redan hade räknat ut.

Mvh Janérik

mkh
2006-05-31, 19:49
Tack för det tipset!

Vi kommer till flygplatsen 11:30 (onsdagen 14/6) och än syns det inte till någon båt ut till Paros förrän 17:30. Fast det finns dagarna före och efter:( .

Så vi har lite tid att slå ihjäl. Matställen i gränder, små butiker och marknad låter helbra :).

Ja, jag lovar, vi ska köpa matsäcken i god tid ;) .

/Marianne

rolle
2006-05-31, 20:09
Om ni har karta över Pireus är det enkelt hitta,gatan som ligger vid busstationen heter Possidonos,du går över gatan från endhållplatsen till en stor korsning var Gounari gatan slutar,fortsätter med Vas.Georgiou,var du svänder till vänster efter 150 m-200,m- här inne finns ett torg,med kringliggande specialaffärer i matväg.Du får precis allt !!!

mkh
2006-06-04, 22:18
Om ni har karta över Pireus är det enkelt hitta

Efter att ha Googlat en massa hittade jag ett par olika kartor som visade gatunamnen du skriver (varsit). Det verkar inte så svårt att hitta.

Tack för tipset! Det låter som om eftermiddagen kommer att gå fort.

/Marianne

Ioslina
2006-06-04, 23:03
Ja , det finns faktiskt en del butiker och så, där bortom alla färjor och båt kajer. Oftast har man ju varit så ivrig att komma iväg, eller så har man haft kort om tid. Man har liksom aldrig tagit sig bort åt de hållet! Men de rekommenderas, det finns tom en saluhall, en fisk saluhall. Där har jag föresten tagit min bild till avatar (den här bilden som är vid mitt namn här!).Det finns torg med frukt och ja allt möjligt. Mysigt att gå och titta om man har tid. Gå inte i väg för långt bara, så ni går vilse och missar färjan! Ett annat bra mattips, gå in på GOODYS, om det finns kvar. Lite typ Mc donalds men med sallad, man plockar ihop själv. Som smakar gudomligt gott... (i alla fall efter min båtresa till Pireaus för ett antal år sen!).