handdator

Visa fullständig version : Kronprinsessan Victoria på Tinos


Kalimera
2023-11-17, 14:26
Det är ytterst sällan jag går på bar i dricker drinkar i Grekland. I vuxen ålder alltså, annat vara det förr. Jag kan just nu bara komma ihåg att jag har besökt Brettos Bar i Aten några gånger.

https://www.kalimera.se/bilder/grekland/tinos-bar.jpg


Men, kanske ni undrar, bilden ovan är från en bar och den bilden har ju du uppenbarligen tagit. Så är det, men just den bilden tog jag bara för att Kronprinsessan Victoria satt inne i baren, sedan gick jag ut igen.

Brukar ni gå på barer och dricka drinkar i Grekland?

Bilden är från Chora på Tinos, som ni kan läsa om här. (https://www.kalimera.se/grekland/tinos/tinos-stad-chora.html)

Netwolf
2023-11-17, 16:58
Näää, det tror jag inte... flabb_flab

Masse
2023-11-17, 17:30
Har aldrig hänt!

Det jag dricker i Grekland det dricker jag på taverna, på stranden eller på balkongen.

Masse

Catlady
2023-11-17, 19:51
Nej du, Janne, den gumman går inte.... ;)
Men barer, javisst! Mycket mer förr förstårs, numer tittar ungdomarna lite på en men what the h...k! Även vi äldre måste få ta lite plats..... :)
Man måste välja lite vad man vill ha dock. Förlåt, kära greker, men drinkar är ni inte så bra på i gemen! Försök att beställa en cosmopolitan får ni se..... urk för resultatet (smakar oftast rena diskmedlet)! Men det finns undantag, fick en alldeles underbar Kir Royale i Pythagorion (och i Rethymnon förresten) annars håller jag mig till det "enkla" Bloody Mary och Tequila Sunrise, möjligen med en ginfizz eller whisky sour emellan. Tom Collins (favoritdrink!) klarar de flesta inte av tyvärr. Annars kan man helt enkelt gå för vin men vad som retar mig lite är att även grekerna fallit för dårskapen med jätteglas som fylls till en tredjedel ungefär, Vad är det för fel på resten av glaset????? Hål eller....... Nej, fram för vanliga vinglas och, som man säger vid bensinmacken, "full up" please!
Catlady, som gillar en GOD drink då och då..........

Catlady
2023-11-18, 01:22
Oj, nu blev det lite tokigt! Man måste läsa allt man skrivit innan..... kunde inte ta bort detta...
Catlady :o

Alala
2023-11-18, 08:02
Drinkar blir det mera sällan. Men gjorde ett undantag i maj i Paleochora på Agios Bar. Men vanligtvis brukar jag tycka att drinkar inte är värd priset. Öl är bättre eller en ouzo, metaxa eller vin.

/ Anne bye_bye

yannis
2023-11-18, 08:16
Jag kör genomgående med ett krus vitt vin eller en ouzo med is och citron. Om jag äter glass vill jag ha den billigaste metaxan. För att hälla på glassen.

Vi försökte att få en dry martini på en taverna i Chanias gamla stad. Det gör jag aldrig om! Vi fick gin och SÖT vermout (martini?) och ingen grön oliv.
Så drinkar är inte min specialitet!

Birgitta.

Kajja
2023-11-18, 17:08
Nej några drinkar på en bar är inte aktuellt.
Däremot har jag mina 2 favoriter, faktiskt det enda jag gillar i drinkväg, och det är Bloody Mary och Margerita. Dessa köps bara på taverna/restaurang som jag vet kan servera annat än diskvatten.
Ouzo eller rött vin blir det oftast i glaset i Grekland_B-anana_B-anana
/ Kajja bye_bye

Masse
2023-11-19, 13:43
Jag har aldrig varit särskilt förtjust i mixade drinkar. För mig är det mest whisky som gäller. Både hemma och utomlands. I yngre dagar kunde det förvisso ibland bli en och annan gin och grape eller vanlig tonic och nån gång en BM på planet till Grekland eller Spanien. Men numera finns bara en mixad drink som jag kan tänka mig att dricka, och det är en Dry Martini Coctail. Och då ska den vara riktigt Dry. Dvs ett antal delar gin och så går man nära förbi förbi med Martiniflaskan (nåja kanske max 1cl då!). Och två oliver i glaset. Att beställa en sådan utomlands har jag lagt av med. Funkar aldrig!

I Grekland blir det mest ouzo och vatten, eller rött vin, till maten. Och är det inte måltid så blir det gärna en öl på dagen och grekkaffe och whisky på kvällen.

Masse

Fältjäntan
2023-11-19, 14:22
Jag har aldrig varit särskilt förtjust i mixade drinkar. För mig är det mest whisky som gäller. Både hemma och utomlands. I yngre dagar kunde det förvisso ibland bli en och annan gin och grape eller vanlig tonic och nån gång en BM på planet till Grekland eller Spanien. Men numera finns bara en mixad drink som jag kan tänka mig att dricka, och det är en Dry Martini Coctail. Och då ska den vara riktigt Dry. Dvs ett antal delar gin och så går man nära förbi förbi med Martiniflaskan (nåja kanske max 1cl då!). Och två oliver i glaset. Att beställa en sådan utomlands har jag lagt av med. Funkar aldrig!

I Grekland blir det mest ouzo och vatten, eller rött vin, till maten. Och är det inte måltid så blir det gärna en öl på dagen och grekkaffe och whisky på kvällen.

Masse

Sista stycket är helt våran melodi. Vi skulle nog trivas med varann när det gäller dryckesvanorna i Grekland. Kan ev bli en Irish coffee om det är lite småruggigt.
Kerstin

Masse
2023-11-20, 11:56
Sista stycket är helt våran melodi. Vi skulle nog trivas med varann när det gäller dryckesvanorna i Grekland. Kan ev bli en Irish coffee om det är lite småruggigt.
Kerstin

Det hade varit trevligt! Birgit tar gärna också en Irish Coffe på kvällskvisten när vi är i Grekland, och det funkar för mig också även om jag föredrar grekkaffe och ren whisky.

Masse

C@nny
2023-11-20, 12:32
Frågan gällde ju om man dricker drinkar på barer i Grekland....
Jag/vi gör nästan aldrig det. Det blir någon GT på hotellbalkongen, sen alkodrycker till maten och efteråt på restaurangen (där det oftast bjuds). Vi går ju sällan ut före 20.30, så när vi är klara med middagen, så är det ju dags att ta sig hem till bingen.

I sverige, ute på lokal, eller i min egen bar, hemma, blir det väl dock understundom någon drink. flabb_flab

//Conny :)

Kalimera
2023-11-21, 09:24
När det gäller Kronprinsessan Victoria så var det så klart inte hon som satt i baren, men hon var så lik henne att jag bara var tvungen att ta en bild. :)

Masse
2023-11-21, 12:29
När det gäller Kronprinsessan Victoria så var det så klart inte hon som satt i baren, men hon var så lik henne att jag bara var tvungen att ta en bild. :)

Håller med! Bilden är ganska mörk så lite svårt att se. Man får zooma lite så ser man bättre. Men visst är det likt!

Masse

MickeKöping
2023-11-21, 12:31
Om jag har druckit en drink på en bar någon gång? Det kan nog hända. Det minns jag inte i så fall. Det kan ha varit flera drinkar flabb_flab

Kyy
2023-11-22, 08:43
Det hade varit trevligt! Birgit tar gärna också en Irish Coffe på kvällskvisten när vi är i Grekland, och det funkar för mig också även om jag föredrar grekkaffe och ren whisky.

Masse
Har tidigare beställt drinkar och en och annan Irish Coffe på Nefelis på Kalymnos. Upptäcke i somras i en strandbar något vi nu kallar för Kalymnoskaffe, den kan efterliknas hemma med favoritkaffet. Det är visst det även du föredrar Masse.klapp_klap Mvh Riitta